Shimano Steps S e-bike probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1013049

Topicstarter
Ik heb een nieuwe e-bike met het Shimano Steps systeem.

De eerste keer dat ik er mee reed ontlaadde de batterij zoals het hoort: van 100% naar 0 % waarbij het percentage percent per percent verminderde.

De volgende acht keer dat ik de batterij tot 100 % geladen had gebeurde steeds dit: de batterij ontlaadde normaal (percent per percent) tot ongeveer 20 %, dan ging het plots naar 4 %, in een fractie van een seconde.

Ik dacht aan een fout in de batterij en bracht ze binnen in een Shimano service center. Enkele dagen later kreeg ik van de winkelier het bericht dat ik een nieuwe batterij kon komen ophalen. Hij wist niet wat er verkeerd was met de ingeleverde maar Shimano heeft ze gratis omgewisseld.

Dacht dat hiermee het probleem van de baan was. Niet dus.

Gisteren voor het eerst met de nieuwe batterij gereden en hetzelfde probleem deed zich weer voor: van 20 % naar 6 % in een fractie van een seconde (en de range ook van 18 km naar 5).

Het is dus onwaarschijnlijk dat het een batterijprobleem is.

Heeft iemand een idee waar het wel aan kan liggen?

(Ik zal ook teruggaan naar het Shimano Service Center).

MVG

Bart

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Titelfix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schlumpie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-12-2023

Schlumpie

Professioneel prutser

Is op alles de laatste softwareversie geïnstalleerd?

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-06 10:53

nexhil

BAM!

Kan het misschien iet s met de kou te maken hebben?
Ik heb geen ervaring met e-bikes verder, maar dit was het eerste wat in me op kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Schlumpie: Dat weet ik niet. Ik heb de fiets wel nieuw gekocht. Ik zal het bij een Shimano
Center laten nakijken.

@nexhil: Dit probleem had ik ook enkele maanden geleden, toen was het niet zo koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
feedback:

De fiets is terug van een Shimano service center.

Blijkbaar is het normaal dat de accu bij 20 % wordt afgesloten. Bij tandems verschilt de instelling een beetje van een gewone fiets. Bij 20 % acculading zou de motor niet genoeg vermogen kunnen leveren voor een gewicht van 160 kg en wordt de batterij "uitgeschakeld" om de motor niet te beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-06 21:19
Mijn vrouw en ik hebben allebei ook een ebike met shimano steps en inderdaad bij ca 30 procent lading van de accu gaat het in een paar seconcen terug naar ca 3 procent.

Er schijnt in februari een update te komen. Van de LBS kregen we het voglende te horen : "probleem is bekend bij shimano, er komt een software update, waarschijnlijk eind februari, bij ongeveer 30 procent schakelt accu vanzelf terug, een soort beveiliging dat je niet te lang doorfietst, verkeerde instelling van shimano, "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwichers
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-04-2023
Ik heb ook hetzelfde probleem. Als ik nog 25 km kan fietsen (dus nog ongeveer 25 % acculading heb) en ik pauzeer even, kan ik mijn Gazelle met Shimano-Steps motor niet maar starten. Het display zegt 0% lading.
In maart is de software update uitgevoerd, maar deze heeft het probleem niet verholpen.
Probleem is bij Shimano bekend, maar er is nog geen oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-06 21:19
Er is onlangs een update verschenen maar die schijnt (volgens shimano zelf) nog niet alle problemen te verhelpen. De LBS waar ik de fietsen heb gehaald wil de update nog niet installeren. Hij adviseert om te wachten op de volgende update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwichers
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-04-2023
Ik zou die update wel installeren.
Bij mijn e-bike zijn sinds de laatste update (gedaan op 12 mei) de problemen verholpen.
Kan nu doorrijden tot 1%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1149049

ik heb ook dit probleem, verschillende updates gehad en een nieuwe batterij gekregen maar het probleem is niet verholpen. Ik heb nu een mail gestuurd naar gazelle om te vragen wat ze hier aan kunnen doen?
Mijn fiets is amper een 8 maand oud en al drie nieuwe displays shimano steps gehad en drie keer update gedaan. ....
heeft dus niks met het gewicht te maken en automatisch afsluiten omdat de batterij de kracht niet meer heeft...
Pagina: 1