Kleine multi-purpose HiFi set (PC en woonkamer) - €500

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Goedemorgen,

Al jaren maak ik gebruik van een 2e hands versterker met vrij grote boekenkast-speakers. (Groter dan een A4 in alle dimensies.) Werkt prima, maar het kraakt wat en ik ben op zoek naar iets beters.

Ik zoek een?
HiFi set inclusief fatsoenlijke speakers.

Liefst iets dat redelijk universeel is, zodat ik als ik wil er meerdere van kan aanschaffen. (1 in de woonkamer, 1 op mijn werkkamer.)

Zoals ik er nu tegenaan kijk denk ik dat ik iets wil hebben dat ook goed kan dienen als mediastreamer (online radio), dus zowel online radiostations als een allegaartje aan muziekfiles van mijn NAS kan spelen.

Wat is je budget?
Ik zit er aan te denken om maximaal €500 uit te geven, inclusief speakers. Minder mag absoluut, meer liever niet.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
  • Het apparaat op mijn werkkamer zal vnl gaan dienen voor audio-uit van mijn PC. Dus games, muziek, etc. Ik wil daar ook mijn iPod rechtstreeks op in kunnen prikken en mogelijk later nog wat dingen met muziek gaan doen.
  • Het ding moet dus meerdere ingangen hebben waaronder S/PDIF optisch (voor mijn PC) en daar goed tussen kunnen schakelen.
  • Ik wil ook iets dat redelijk compact is. Zowel de speakers als het systeem zelf. Mijn huidige set is een klassiek formaat, ook zo hoog en dat neemt me te veel ruimte in op mijn bureau.
  • Ethernet (1GBit/s) lijkt me essentieel, WiFi is fijn.
  • Geschikt dus voor audiostreams, ik weet nog niet of ik iets wil dat ik dusdanig wil aansluiten dat ik overal in huis exact (en gesynchroniseerd) hetzelfde geluid heb. Is misschien ook niet realistisch voor mijn wensbudget.
  • In de woonkamer zal 'ie uiteindelijk geluid van de TV gaan spelen, maar ook muziek. We hebben daar op dit moment niets staan en verwacht er niet heel veel gebruik van te maken. Woonkamer systeem zal ook pas later worden aangeschaft. Systeem voor mijn werkkamer/nerdhok wil ik liefst voor de kerst nog in huis hebben.
Verdere eisen?
  • Afstandsbediening maar daar niet 100% van afhankelijk. (Dus ook bediening op het apparaat zelf wat betreft basisdingen als volume.)
  • Display (ik wil kunnen zien welk station 'ie af speelt, etc.)
  • Fatsoenlijke geluidskwaliteit. (Maar dat spreekt voor zich.)
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
  • Ik heb nog niets. :) Nja, niet iets dat ik wil recyclen.
  • Een PC met optisch S/PDIF out die ik d'r op wil kunnen prikken.
Wat heb je zelf al gevonden?
Geen merkvoorkeur. Ik ben echt totaal nieuw hierin.

Qua speler/versterker zat ik te denken aan iets als dit:
Marantz NR1506 Zwart
pricewatch: Marantz NR1506 Zwart

Pioneer SX-N30DAB Zwart
pricewatch: Pioneer SX-N30DAB Zwart

Qua speakers? Ik heb werkelijk geen flauw idee. Formaat is belangrijk. Het mag 2.1 zijn (met een losse sub) maar dat hoeft niet. Heel hard zal het toch allemaal niet gaan. Een goede 2.0 set met voldoende laag is denk ik net zo fijn als een goede 2.1 set. Meerkanaals (5.x en hoger) heb ik geen behoefte aan. Ik zou werkelijk niet weten waar ik op moet letten, welke merken goed zijn, etc.

Welke vragen heb je hier nog over?
Is het eventueel verstandig om een HiFi zaak binnen te stappen met deze vragen? Of betaal ik dan vooral heel veel geld zonder dat ik daar een daadwerkelijk passend advies aan over hou? (En, is het met een budget van €500 inclusief speakers wel zinvol een HiFi zaak binnen te stappen of gaan die pas wat zinvols voor je doen bij €1000 en meer?)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-09 15:35
unezra schreef op maandag 18 december 2017 @ 08:17:

• Ethernet (1GBit/s) lijkt me essentieel, WiFi is fijn.
Als je dat in de Pricewatch gooit, tot 500 euro krijg je 1 optie.
Vervolgens noem je een optie met 100mbs.

ik zou nog even goed kijken welke eisen je wil houden voor dit budget ;)

Qua verdeling van budget:
Receiver: ~300
Speakers: ~200

Speakers zoeken is lastig, de prijs is ene keer per stuk; andere keer per set.
Je komt dan op zoiets uit:
- https://www.hificorner.nl...channable=e20857.UUEzMDIw
- https://www.coolblue.nl/p...FF4-9939EF02DD8A&ref=2543
- https://www.teufelaudio.nl/stereo/ultima-20-mk2-p12793.html

Receiver:
pricewatch: Denon AVR-X1300W
pricewatch: Marantz NR1506 Zwart
pricewatch: Pioneer VSX-831 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Allereerst: het zijn boekenplank speakers, niet boekenkastspeakers ;)
Die laatste categorie bestaat wel, maar dan praat je over een iets ander formaat :P

300 aan een receiver en vervolgens maar 200 aan een paartje speakers is een beetje dom. De speakers maken het geluid, niet de versterker. Probleem is echter dat een beetje receiver idd al gauw 300+ euro kost :)

Zelf zou ik met dit budget naar stereo streaming setjes kijken. Denon Ceol N8 of zijn Marantz broertje, ben type ff kwijt. Iig voor de hobbykamer. De vraag is of en hoe je wilt streamen. Die iPod connectie snap ik ook niet (al heeft zo'n Ceol dat wel). Pluk gewoon alles via DLNA van je NAS, problem solved. Beetje internetradio doe je via de Ceol, of, als je die eis laat vallen, via je PC. Chromecast is ook nog een optie, heb je al die streamingshizzle helemaal niet meer nodig.

Voor de woonkamer zou ik ook zeker iets anders kopen dan op de hobbykamer. Woonkamer wil je tov meestal HDMI voor koppeling met andere AV spullen, dus dan zit je al snel aan een HC receiver. Maar dat heb je op de hobbykmer helemaal niet nodig, dus waarom daar dan geld in steken?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-09 15:35
The Eagle schreef op maandag 18 december 2017 @ 12:56:

300 aan een receiver en vervolgens maar 200 aan een paartje speakers is een beetje dom. De speakers maken het geluid, niet de versterker. Probleem is echter dat een beetje receiver idd al gauw 300+ euro kost :)
200 euro zijn prima speakers te vinden.
Gebruikt zelf de Teufel Ultima 20, welke nu voor 150 euro te koop zijn.
Beetje fatsoenlijke receiver zit inderdaad rond de 300 euro.

Denk dat het voor TS belangrijk is om eens te gaan luisteren naar 2.0 setje van rond de 200 euro. Indien dit geen probleem is en voldoet aan de verwachtingen is het niet al te lastig om een receiver te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Denon Ceol zijn leuke dingetjes, heb er zelf ook een staan en dat ding bevalt prima, zou ook moeten kunnen wat OP zoekt.

Speakers is ook heel persoonlijk, wat de een lekker vindt is voor de ander weer vreselijk. Ik hou bijv totaal niet van Teufel producten omdat die bas benadrukking mijn ding echt niet is.
speakers kun je het beste ook gaan luisteren en aanschaffen bij een winkel die niet moeilijk doet om omruilen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Ok. :) Ik ga de reacties deze week even doorlezen en wat puzzelen.

Heb hier zó weinig ervaring mee dat ik het echt heel lastig vind wat uit te zoeken. Er is belachelijk veel keuze en er is veel food-for-thought bij gekomen.

Kortom, ik ben het topic niet vergeten maar (mede dankzij dat ik even goed verdwaald raakte in Cities:Skylines) heb ik d'r nu nog even niets mee gedaan. Vrijdag vrij (en dan een week vakantie), dus dan alle tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Naar aanleiding van dit topic en een topic elders heb ik zojuist het volgende setje besteld:

Yamaha NS-SW210 Zwart
https://www.coolblue.nl/p...amaha-ns-sw210-zwart.html

Wharfedale Diamond 220 Zwart
https://www.coolblue.nl/p...d-220-zwart-per-paar.html

Onkyo TX-NR656 Zwart
https://www.coolblue.nl/p...onkyo-tx-nr656-zwart.html

Bij de sub weet ik nog niet of ik 'm nodig ga hebben maar vind ik het niks kan 'ie altijd nog terug en een prijsklasse hoger vond ik snel te duur worden. Dus dat is echt op de gok. De rest heb ik genoeg van diverse mensen over gehoord om het blind te durven bestellen.

Bevalt de set, koop ik een 2e. Bevalt de set toch niet, gaat 'ie retour CoolBlue.

Vanavond in huis, want maar €5,- extra. (En ja, dan brand zo'n knop natuurlijk een gat in je beeldscherm. DRUK MIJ! DRUK MIJ!)

Ben benieuwd. :)

EDIT (2 dagen later):
Set bevalt ontzettend goed en vrouwlief is over de eerste schrik van het formaat heen. Dus, de set mag blijven. Eindelijk muziek in de woonkamer. Spul aangesloten op de TV, eerste 5 minuten vond ik het te vol klinken en toen zette ik het geluid terug op de TV. Heeeeeel snel weer teruggezet. TV klinkt ronduit blikkerig als je dit gewend bent. Kortom, een blijvertje en op naar de 2e set voor boven.

Alleen de sub is een twijfelgeval. Deze week eens ervaren hoe 'ie klinkt bij diverse soorten muziek en een film. Bevalt dat niet, gaat 'ie terug of komt er (al dan niet tzt) een betere sub of doen we het zonder sub.

Set moet nog wel volop getuned worden en mooi aangesloten (wat kabels bestellen). Dat komt wel. Ben er nu iig al ontzettend blij mee.

Iedereen heel hartelijk dank voor de input.

[ Voor 34% gewijzigd door unezra op 27-01-2018 09:35 ]

Pagina: 1