Help hoe werkt een transistor??? (LCD)

Pagina: 1
Acties:

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Topicstarter
Ik vandaag getracht mijn tweede LCD aan te sluiten volgens dit schema.

Afbeeldingslocatie: http://www.flakkee.net/~mnm-tm/img/LCDconnect.bmp

Dit zal de meesten wel bekend voordoen.
Nou heb ik ff een probleempje, nadat ik alles zorgvuldig had gesoldeerd en gecontroleerd en op mijn PC had aangesloten. Werdt ik verrast door een brom (lage toon).

Ik heb onmiddelijk mijn PC uitgezet en even goed gekeken of alles nog goed was. En dan komt mijn vraag:

Hoe moet ik de transistor die in het schema staat doormeten?

Volgens mij moet het hieraan liggen maar ik ben helaas geen expert op het gebied van elektronica, So Help is Needed.

Nu ook zonder stropdas

• loquitos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09-2017

loquitos

die without honour

doormeten ? Wat wil je meten ? De sperspanning tussen de basis en de (wat was het ook alweer) collector ? Of de doorlaat stroom / spanning tussen basis en emitter ?
Moet je ff kijken op http://sound.westhost.com/trans.htm voor wat de specificaties eigenlijk moeten zijn.

suc6 in ieder geval

AMD Athlon 1200@1200, ABIT KT7, 512 MB PC133, Maxtor 30GB 7200 rpm, Quantum 2GB SCSI, Adaptec 2940AU, Plextor 12/4/32, Plextor 32, Pioneer 105s DVD, Iomega 100MB Zip, SB 5.1 Live, Miro PCTV, USR Sportster 28k8e, Intel Pro 100 NIC, GeForce 2MX-32DDR

• Hagar

Hagar

Diabootic

Topicstarter
Nou nee, ik ben eigenlijk niet van plan dat ding nog aan de stroom te zetten zonder dat ik weet of de transistor nog goed werkt.

Dus zonder spanning, hoe controleer je of de transistor nog goed werkt?
Als het goed is moet je dit wel kunnen doormeten maar ik weet niet meer hoe :(
Ja, ik heb het wel geweten :)

Nu ook zonder stropdas

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

met een weerstand of diode meter doormeten.

Voor een eenvoudige meter is een transistor net 2 dioden de of met beide kathoden of met beide anoden aan elkaar geknoopt zijn.

Heb je de beschikking of een iets luxere multi-meter dan kun je ook z'n versterking meten.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• Hagar

Hagar

Diabootic

Topicstarter
Is het mogelijk dat een van de diodes bij wijze van spreken stuk is en dan vanaf een zijde nog maar stroom wordt doorgevoerd?

Nu ook zonder stropdas

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

ja, dat kan, daarom vertelde ik ook van (zeer grof genomen) 2 dioden opbouw.

en ze kunnen op meerdere manieren kapot zijn: of in beide richtingen geleiden (kort gesloten),
of in beide richtingen sperren (doorgebrand)
of dat ie het met een kleine stroom nog net netjes doet en met een grotere stroom doorslaat.

Die eerste twee zijn met iedere eenvoudige meter te meten, die laatste is heel moeilijk te vinden zonder een goede meter of oscilosscoop.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

Met een diode meter, maar als je echt wilt weten welk pootje wat is moet je toch ff wat datasheets erbij pakken.
Dan weet je bijna alle zinvolle info over die transistor zonder moeilijk te doen.

Misschien weet de plaatselijke electronica boer wel wat wat is.

• Hagar

Hagar

Diabootic

Topicstarter
Ach ff searchen maar volgens mij stond er in de tweede reply ook al een linkje.

Voor degenen die er verstand van hebben:

Mijn Multimeter is een Soundex DM 65

Nu ook zonder stropdas

• Hagar

Hagar

Diabootic

Topicstarter
Is het mogelijk dat ie is stuk gegaan tijdens het solderen? Ik moest 'm helaas weer loshalen nadat ik m verkeerd had geplaatst.
Hoe kwetsbaar zijn die dingen eigenlijk?

Nu ook zonder stropdas

• ArchRAIDen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 16:29
en als je eens wist hoeveel verschillende soorten leds er waren!!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Op woensdag 11 juli 2001 23:29 schreef Hagar het volgende:
Is het mogelijk dat ie is stuk gegaan tijdens het solderen? Ik moest 'm helaas weer loshalen nadat ik m verkeerd had geplaatst.
Hoe kwetsbaar zijn die dingen eigenlijk?
Zolang je behuizing van een tor met je blote vingers kunt vast houden en je houdt er geen brandwonden aan over.... Dan zal ie niet van de hitte overleden zijn.

Alleen torren met een extreem laag verbruik/ruis of juist hoge versterking zijn gevoeliger.

Als je ff twijfelt gewoon door een nieuwe vervangen. 't is maar een ding van maximaal enkele kwartjes.

Pagina: 1