- Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Audio productie (DAW: Mixcraft 7), gaming (Far Cry serie, Dying Light, GTA5), grafisch werk (Inkscape/Illustrator) - Welke resoluties moet je systeem aankunnen?
4k, 1080p - Wat mag het systeem gaan kosten?
rond €1.500 maar liever minder. Hier zit ook de verzending bij in. Ik zal hem zelf in elkaar moeten zetten. - Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik heb nog een stuk of wat dvd spelers en/of writers liggen en als ik er daar 1 van kan inbouwen, mooi, maar hoeft niet. Ik heb ook al een muis, een Logitech G500. En een externe geluidskaart die USB 2.0 nodig heeft (Tascam 144 MKII). En een Novation 25 midi keyboard, ook USB 2.0 - Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Kast, moederbord, processor, videokaart, geheugen, voeding, monitor, koeling, toetsenbord, opslag, en ik wil er graag een blue-ray speler in. Zie de bijgevoegde lijst. - Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Vast wel, reclame werktMaar ik probeer objectief te blijven.
- Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
-Goede kleurweergave is belangrijk.
-Ik wil graag gamen op hoge instellingen, maar vind het belangrijker dat het systeem goed genoeg is om zeker 3-4 jaar mee te gaan zonder dat processor/videokaart upgrades nodig zijn.
-De grootte en het uiterlijk van de kast maken niet veel uit.
-De geluidsniveaus moeten zo laag mogelijk blijven als ik niet game.
-Redelijke bescherming tegen stof (kattenhaar).
-Monitor moet 90 graden gedraaid kunnen worden (landscape-portrait).
-Ik gebruik nu mijn tv als tweede scherm (Netflix, browsen) via hdmi, en wil dat graag blijven doen. Daarvoor moet ik 1080p kunnen gebruiken, naast de 4k die ik graag wil op de monitor (die ik nog moet gaan kopen). Deze resoluties moeten dus ondersteund worden. Als ook 1024x768 wordt ondersteund, is dat een groot voordeel (soms speel ik oude games, maar dat kan evt nog prima op mijn laptop). - Ga je overklokken?
Als dat makkelijk of nuttig blijkt te zijn, ik denk van wel. Maar het is dan wel voor het eerst en het staat niet op de eisenlijst. - Wat verwacht je van ons?
Allereerst hoop ik te horen of mijn lijst onderdelen heeft die niet of niet goed bij elkaar passen. Ik hoop verder op feedback op mijn geselecteerde onderdelen, zowel indien er iets goedkoper kan, als wanneer iets beter passend is, zelfs al is mijn eigen keuze niet verkeerd.
Ook hoop ik op tips, zoals waar ik extra op moet letten.
Verder heb ik specifieke vragen. De meeste zitten nog ongeformuleerd in mijn hoofd onrust te stoken. Waar ik in elk geval antwoord op zou willen, is of ik met de processorkoeler die meegeleverd wordt met deze Ryzen toe zou kunnen of dat een betere koeler de voorkeur heeft. Andere vragen komen daarna wel, alle kans dat ik eerst nog iets zal moeten toelichten
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 195,- | € 195,- |
1 | Gigabyte GA-AX370-Gaming K3 | € 135,- | € 135,- |
1 | Palit GeForce GTX 1060 Dual 6GB | € 283,94 | € 283,94 |
1 | WD Black SATA 6Gb/s WD10JPLX, 1TB | € 69,03 | € 69,03 |
1 | Fractal Design Define R5 Zwart | € 96,- | € 96,- |
1 | LG 27UD68-P Zwart | € 489,- | € 489,- |
1 | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 49,99 | € 49,99 |
1 | Dell KB522 (Qwerty US) | € 21,62 | € 21,62 |
1 | Crucial Ballistix Elite BLE8G4D32BEEAK | € 99,69 | € 99,69 |
1 | LG BH16NS40 Bulk Zwart | € 50,- | € 50,- |
1 | HP 503296-B21 | € 30,25 | € 30,25 |