Opstartprotocol en temperatuur van de vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-11 19:27
Ik kan niet echt een goed antwoord vinden op de volgende vragen:

- hoe snel laat je de vloer opwarmen (opstartprotocol) in geval van een tegelvloer en tot welke temperatuur
- wat is gemiddeld gezien een beetje goede instroom temperatuur in het geval van een goed isoleerde nieuwbouwhut met de vvw als hoofdverwarming
- wat zou daarbij een goede uitstroom temperatuur zijn en hoe ga ik dat fatsoenlijk inregelen

Ik vind antwoorden met 1 graad per week, 1 graad per dag en 5 graden per dag en 'vraag het aan de leverancier van je vloer'. Ik de vloer zelf gelegd dus dat is wat lastig vragen. Voor nu ben ik begonnen met 1 graad per dag. Voor de dekvloer heb ik een protocol gekregen die ik voor het leggen van de tegels heb uitgevoerd. Dat was 5 graden per dag tot een maximum van 40 graden. Tussen de 35-40 graden scheurde de dekvloer op 2 plekken over de hele breedte, ik denk boven de naden van de vloerplaten. Als het even kan kom ik dus liever niet boven de 35 want het is zonde van de keramiek als dat nog eens gebeurt. Er zijn zelfs websites die zeggen doorstoken tot 50 graden maar dat lijkt me geen succes.

Ik heb begrepen uit het CV tuning topic dat je een zeker verschil wil hebben tussen in en uitstroom, die is hier nu klein. Instroom 23 graden en uitstroom iets van 20. Temperatuur aan het oppervlak is in het midden van de kamer nu 20 graden.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:38

The Legend

*Plop*

Het opstookprotocol is bedoeld om de dekvloer te laten ‘zetten’. Daarbij laat je de vloer per dag 5 graden warmer worden tot ca. 40/45 graden, en vervolgens laat je hem in hetzelfde tempo afkoelen. Scheuren ontstaan bijna altijd tijdens het afkoelen en niet tijdens het opwarmen. Tijdens de bouw van mijn woning gaf onze aannemer trouwens aan dat als we een tegelvloer wilden als uiteindelijke vloerafwerking, er een extra wapeningsnet in de dekvloer zou moeten worden aangebracht, juist omdat een tegelvloer natuurlijk niet tegen uitzetten of krimpen kan. Die scheurt vrolijk mee met de dekvloer. Als je een nieuwbouwhuis hebt zou ik me nog niet al te druk maken over CV-tuning. Het eerste jaar moet er voornamelijk nog heel veel vocht afgevoerd worden, dus je situatie nu is niet representatief. Thermostaat op de verdeler op max 40 zetten en je kamerthermostaat lekker de aanvoertemp laten regelen.

Ik ben toch malle pietje niet!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-11 19:27
Er zit een wapeningsnet in, de twee scheuren kwamen erin tijdens het opwarmen. Een daarvan werd plotsklaps zichtbaar toen ik erbij stond (35-40 graden). Deze al onderin al zijn gescheurd en door ernaast te gaan staan zal het oppervlak een laatste zetje hebben gehad :P De eerste scheur kwam al bij lagere temperatuur.

Met dat in het achterhoofd lijkt me de verdeler in een keer op 40 zetten niet het beste idee.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-10 14:17
Wij hebben onlangs (zo'n 3,5 maand geleden) ook vloerverwarming en een nieuwe dekvloer laten leggen op de begane grond (hele huis). Wij moesten de eerste 6 weken sowieso nog wachten met het aanzetten van de vloerverwarming om de dekvloer de kans te geven goed door te drogen. Daarna mochten we beginnen met aan aanvoertemperatuur van ca 15 graden en dan met gemiddeld 4 a 5 graden per week de aanvoertemperatuur verhogen (dit kun je uiteraard vertalen naar iets minder dan een graad per dag om het nog geleidelijker te doen).

Een maximum hebben ze niet genoemd, maar een aanvoertemperatuur van zo'n 40 - 45 graden lijkt me redelijk. De enige scheur in de dekvloer die we hebben ontdekt na het drogen was onder een deurpost, vermoedelijk omdat die post nét wat hoger lag en daar de dekvloer onder spanning lag tijdens het drogen. We hebben het dan over een haarscheur, niet over een echt gat. Dus eigenlijk geen problemen met de dekvloer gehad of opgemerkt.

Bij ons zou aanvankelijk daags na het storten van de dekvloer ook een tegelvloer gelegd worden. Dat is door omstandigheden bijna 3 maanden uitgesteld, maar van de tegelzetter (zelfde leverancier als de dekvloer en vloerverwarming) moesten we nu opnieuw 6 weken zonder vloerverwarming doen en dan het opstartprotocol opnieuw volgen - dit keer om de lijm en voegen eerst goed door te laten drogen en wennen aan de temperatuur. Gezien de winterse omstandigheden nu niet ideaal, maar we mogen wel bijverwarmen in de ruimte, dus gelukkig kunnen we met elektrische kachels en de open haard de luchttemperatuur nu behaaglijk krijgen. We zitten inmiddels op de helft van 6 weken, dus begin januari kunnen we eindelijk weer van de vloerverwarming gebruik gaan maken.

De CV hebben we wel alvast ingesteld op een relatief lage watertemperatuur (max 60 graden waar 80 normaal is bij radiatoren), omdat deze dan zuiniger is en met een maximale aanvoertemperatuur van 40/45 graden voor de vloerverwarming hebben we meer toch niet nodig.

There can be only fun

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:02
secret17 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 12:18:
Wij hebben onlangs (zo'n 3,5 maand geleden) ook vloerverwarming en een nieuwe dekvloer laten leggen op de begane grond (hele huis). Wij moesten de eerste 6 weken sowieso nog wachten met het aanzetten van de vloerverwarming om de dekvloer de kans te geven goed door te drogen. Daarna mochten we beginnen met aan aanvoertemperatuur van ca 15 graden en dan met gemiddeld 4 a 5 graden per week de aanvoertemperatuur verhogen (dit kun je uiteraard vertalen naar iets minder dan een graad per dag om het nog geleidelijker te doen)
Dit is hetzelfde advies als wij voor onze vloer hebben gekregen. Volgens de monteur (en handleiding) mag de temp naar 50 graden maar er werd aangeraden om deze op 45 graden te zetten zodat de beveiliging niet zou aanslaan.

Verder liggen er op enkele plekken dilatatievoegen om scheuren te voorkomen.