Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben 21 jaar en studeer software engineering (zit in mijn 3e jaar). Over ongeveer 1 jaar
studeer ik al af.

Al die tijd heb ik vooral veel web gerelateerde dingen gedaan voornamelijk met php (Laravel, Symfony etc.). Nu is mijn vraag is het betreft mijn carrière niet veel beter om mijzelf meer te gaan concentreren op de .net wereld (Asp.net core etc.).

Php wordt vaak toch een beetje gezien als een leuke taal om mee te beginnen. Persoonlijk vind
ik het ontzettend leuk om in php te ontwikkelen maar ik wil niet de rest van mijn leven webapps blijven maken voor de bakker om de hoek :P

Wat zouden jullie mij adviseren?

Groet,

Jamie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wat wil je uiteindelijk gaan doen en welke taal past daar het beste bij?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als je het concept van programmeren goed onder de knie hebt, is taal minder relevant. Je moet per probleem/project kijken welke taal het beste bij de requirements past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Napo Uiteindelijk wil ik graag werken aan grotere webapps en liever voor een groter bedrijf.

@Teknix1982 Klopt; maar ik heb dadelijk de keuze ga ik voor een php georiënteerd bedrijf of toch meer .net.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Als je voor complexere applicaties wilt gaan met misschien een weblaag voor wat views zou ik voor .NET of Java gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-09 13:43
Interessante vraag en ik ben bang dat dit snel een “taal x is beter” topic wordt.

In mijn ervaring is de taal niet relevant, in alles kun je rommel schrijven. Ik werk aan een applicatie geschreven in PHP. En met de juiste frameworks kan dit prima. Uiteindelijk komt het neer op een goed begrip van het domein en kwaliteiten van de ontwikkelaar om goede en onderhoudbare code te schrijven.

Je kan denk ik het beste kijken bij welk bedrijf je graag wil werken en of de mentaliteit en het domein bij je past. Als je veel weet over een domein en kunt programmeren is dat zeker goed voor je carrière.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ach, allemaal lood om oud ijzer. Ik denk dat het wel duidelijk is waar mijn persoonlijke voorkeur ligt. Neemt niet weg dat ik bij een bedrijf werk waar we beide doen en ik dus de ene dag in PHP bezig ben en de andere dag weer in C#. Totaal geen probleem want HTML, CSS, JS blijven allemaal hetzelfde en dan komt het alleen nog op de verschillen tussen PHP en C# aan, waarbij het qua syntax allemaal niet zoveel van elkaar verschilt. Daar komt nog eens bij dat de afgelopen jaren PHP zoveel meer naar een volwassen taal aan het verschuiven is (OOP, magic methods, typehinting/type declaration)... Als we met PHP straks een paar versies verder zijn dan denk ik dat je tussen beide talen zo ongeveer een class kunt copy/pasten. Maakt het dan nog echt uit in welke taal je je roots hebt liggen?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Montaner
  • Laatst online: 01-09 08:19
PHP haakt bij de meeste grote bedrijven/enterprises volledig af. Daar blijft veelal Java en .Net over. Waarbij, helaas (persoonlijke voorkeur), Java nog steeds stukken groter is voor back-end applicaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:37
Java is nu de meest gevraagde expertise

PHP kom je veel minder tegen bij grotere en complexe projecten.
Mijn advies: Java

wijze woorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Welke taal je ook kiest, zorg er voor dat je óók basiskennis hebt (als is het maar conceptueel) van overige ICT zaken.

Je kunt nog zo'n mooie taal gebruiken, nog zo'n mooi idee hebben voor een stuk software, als je iets schrijft dat totaal geen rekening houd met real-world scenario's hou je in the end iets over dat aan de development kant misschien heel leuk lijkt maar waar je \vooral chagrijnige sysadmins en eindgebruikers door krijgt.

Los van dat: Ik denk dat je niet kunt voorspellen welke taal over 5-10 jaar relevant en veelgevraagd is. Talen komen en gaan. Sommigen bestaan wat langer, sommigen wat korter. Kies iets waar je je nu prettig bij voelt, waar je zelf nu blij van word en zorg er voor dat je in staat bent om te schakelen naar een andere taal zodat mocht jouw primaire taal over 5 jaar irrelevant geworden zijn (en je niet in die niche zit waar je juist vanwege schaarste nog heel veel werk hebt), je niet opeens een groot probleem hebt.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:08
Valandil schreef op zondag 17 december 2017 @ 23:43:

offtopic:
Wow, ts-er zegt: ik wil een auto een Volkswagen of een Skoda en jij zegt neem maar een Opel :+

Hoe dan ook, als .NET professional moet ik het met bovenstaande eens zijn en is Java een betere keus.

.NET is nog altijd wel een veel gevraagde taal vergis je dat niet, als je dat gaat leren ben je nog altijd beter af dan met PHP. Maar Java is nog altijd meer booming, wij kunnen ook merken dat er meer klanten de overstap maken van .NET naar Java binnen ons bedrijf.
Om het nog extra te bekrachtigen hierbij een bron voor de populariteit van de talen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 15:29
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 16:47:
Php wordt vaak toch een beetje gezien als een leuke taal om mee te beginnen. Persoonlijk vind
ik het ontzettend leuk om in php te ontwikkelen
dat php een "leuke taal is om mee te beginnen" is absoluut waar.
maar ik denk dat je het daarmee ook te kort doet. het is niet alsof je er enkel en alleen maar een beginners taal van hebt. er zijn genoeg (behoorlijk complexe) applicaties die in PHP draaien.

En als dat iets is wat je leuk vind, dan denk ik toch echt dat dat boven alles uit moet steken.
Wat het beste voor je carriere is, is namelijk iets doen wat je leuk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09 10:05
Uiteindelijk is de taal maar een tool.
Ik beheers zelf PHP en Java goed en C# deels. De reden waarom ik C# nooit serieus heb genomen in mijn vakgebied is dat het tot kort Windows-only was.

Met PHP heb ik gewerkt aan inderdaad die simpele sites van de bakker op de hoek tot aan de software van een van de marktleiders van internet marketing. En alles ertussen.

Wil je naar de grote applicaties met toekomstvastheid raad ik je Java aan. Maar uiteindelijk is het vrij gemakkelijk om je een andere programmeertaal eigen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ga iets doen dat je nog niet kunt, zodat je breder opgeleid wordt. Het gaat er niet per se om dat je iets kunt, de eigenschap om je aan te passen en iets nieuws te kunnen leren is veel interessanter voor toekomstige werkgevers. De kans dat je nog vijftig jaar PHP (of .net) blijft doen is toch nihil.

Let er wel op dat je het goed doet. Je kunt beter twee technieken leren en daar achten of negens voor scoren, dan vijf technieken waarvoor je steeds zesjes haalt.

Laat zien dat je zowel de breedte in kunt (meerdere talen) en de diepte (hoge cijfers en geavanceerde onderwerpen binnen één taal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
.NET Core staat nog steeds in de kinderschoenen. Het belooft veel, maar niemand weet zeker of Microsoft echt voeten aan de grond ermee zal krijgen in een wereld die zich steeds meer naar de cloud en Linux toe beweegt.

Java projecten doen het er echter praktisch out of the box op en zijn in de Enterprise battle tested.

Dus ik neig ernaar dat je meer aan Java hebt (naast kennis van PHP en Python).

Overigens ben ik zelf wel .NET developer. Ik begon ermee in 2003, toen het nog helemaal hot was. Maar door de jaren heen heeft Microsoft best geblunderd.

Het had zoveel meer kunnen zijn inmiddels als ze een betere visie hadden gehad.

Als ze van dag 1 af cross platform waren geweest en niet elke keer het wiel opnieuw hadden uitgevonden had het echt een Java killer kunnen zijn.

Maar al die jaren deed de Java community wat .Net niet deed. Een enorm ecosysteem opbouwen. En daarom is het zo populair.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
cytherea schreef op zondag 17 december 2017 @ 17:50:
Je kan denk ik het beste kijken bij welk bedrijf je graag wil werken en of de mentaliteit en het domein bij je past.
Er zijn zoveel bedrijven die je niet kent.. hoe kom je erachter voor welk bedrijf je zou willen werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik zou als ik jou was eens gaan kijken op verschillende job sites. Verzamel vacatures die jou leuk lijken. En kijk dan voor die vacatures wat er gevraagd wordt.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 08:31

WhiteDog

met zwarte hond

Valandil schreef op zondag 17 december 2017 @ 23:43:

Hangt er natuurlijk ook vanaf wat de TS graag wil gaan doen ermee. Bij grote bedrijven ben je misschien programmeur 101 die aan de applicatie "mastodont" werkt in Java.

Langs de andere kant heb je hippe startups die de coole apps van morgen maken en snel en backend nodig hebben in PHP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
WhiteDog schreef op maandag 18 december 2017 @ 12:50:
Langs de andere kant heb je hippe startups die de coole apps van morgen maken en snel en backend nodig hebben in PHP.
Werk bij een hippe Fintech startup. Gebruiken toch echt Java hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:57
Lethalis schreef op maandag 18 december 2017 @ 09:49:
.NET Core staat nog steeds in de kinderschoenen. Het belooft veel, maar niemand weet zeker of Microsoft echt voeten aan de grond ermee zal krijgen in een wereld die zich steeds meer naar de cloud en Linux toe beweegt.
Ik snap de vergelijking niet.
Ook 'in the cloud' heb je services nodig die ontwikkeld moeten worden en evt op Windows of Linux draaien.

Maar goed, de keuze die je nu maakt om een bepaalde taal te leren zal niet bepalend zijn voor je carrière. Wat belangrijk is, is concepten leren, hoe moet ik een applicatie goed in elkaar zetten, ongeacht welke taal en altijd alert zijn voor nieuwe technieken en kijken hoe alles evolueert.

[ Voor 24% gewijzigd door whoami op 18-12-2017 13:18 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 11:49

Basszje

Reisvaap!]

Volgens mij maakt het ook niet zoveel uit. Als je ergens aan de slag gaat als junior heeft de werkgever toch meestal een inwerktraject klaar staan. Als je maar de concepten en begrippen goed onder de knie hebt.

Wat dat betreft is Java een goede leerschool, want anders dan de meeste scriptingtalen is het erg streng. Als je ontwerp niet goed doordacht is komt er meestal een keiharde afstraffing. Leert je dus om goed en overzichtelijke te blijven werken.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dvd123
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06-2024
+1 voor Java. De huidige trend voor een heel aantal nieuwe talen is om op Java voort te bouwen dus met java heb je ook gelijk een goed begin voor bijvoorbeeld Groovy, Scala. Android Apps zijn ook Java. C# is voor veel ontwikkelaars de lievelings taal, maar mist aansluiting in de cloud (behalve Azure) en op mobiel. C# is aan te raden als je je op kantoor software wil richten aangezien Microsoft daar nog steeds heer en meester is. Verder zijn er veel mensen die C# kunnen uit het pre-cloud/mobiel tijdperk. Het is dus weinig waard in de markt. Als je eenmaal Java kan, kun je C# in een paar weken ook wel leren mocht je het nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
whoami schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:16:
[...]
Ik snap de vergelijking niet.
Ook 'in the cloud' heb je services nodig die ontwikkeld moeten worden en evt op Windows of Linux draaien.
.NET is van oudsher Windows. Het ecosysteem is Windows. Veel libraries zijn voor de full CLR gemaakt en doen het niet op .Net Core.

De rest van de wereld laat Windows op servergebied echter achter zich. Linux wordt steeds dominanter.

Java heeft daardoor van oudsher een voordeel, omdat het altijd al op Linux werkte en de meeste libraries ook.

Microsoft ziet dat en probeert met .Net Core en zelfs met SQL Server voor Linux een nieuwe weg in te slaan.

Dat is een goede zet, maar wel een beetje laat. Vandaar dat het afwachten is wat de toekomst brengt.

Mensen hebben inmiddels door dat ze alles met open source kunnen doen. Waarom weer met Microsoft in zee gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Lethalis schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:53:
[...]
Mensen hebben inmiddels door dat ze alles met open source kunnen doen. Waarom weer met Microsoft in zee gaan?
Fijne IDE, goede tooling, eeuwige backwards compatibility, immens ecosysteem van libraries, goede documentatie en ... oh nee, wacht, dat is met Core ook allemaal overboord gegooid.

[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 18-12-2017 13:55 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:57
Dvd123 schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:41:
+1 voor Java. De huidige trend voor een heel aantal nieuwe talen is om op Java voort te bouwen dus met java heb je ook gelijk een goed begin voor bijvoorbeeld Groovy, Scala. Android Apps zijn ook Java. C# is voor veel ontwikkelaars de lievelings taal, maar mist aansluiting in de cloud (behalve Azure) en op mobiel. C# is aan te raden als je je op kantoor software wil richten aangezien Microsoft daar nog steeds heer en meester is. Verder zijn er veel mensen die C# kunnen uit het pre-cloud/mobiel tijdperk. Het is dus weinig waard in de markt. Als je eenmaal Java kan, kun je C# in een paar weken ook wel leren mocht je het nodig hebben.
Hoe kort door de bocht kan je gaan ?
Xamarin ? Azure ?

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-09 09:09
Wellicht is dit nog een interessant artikel als achtergrondinfo

reviews: Wat verdient de ict'er? - Tweakers onderzoekt de arbeidsmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties.

Misschien doe ik indd php een beetje te kort met deze uitspraak:

"maar ik wil niet de rest van mijn leven webapps blijven maken"

Uit de reacties hierboven lees ik eigenlijk voornamelijk dat een basis ontzettend
belangrijk is en dat het dus niet uitmaakt welke taal je leert. Daarnaast wordt Java veel aangeraden.

Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Dvd123 schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:41:
+1 voor Java. De huidige trend voor een heel aantal nieuwe talen is om op Java voort te bouwen dus met java heb je ook gelijk een goed begin voor bijvoorbeeld Groovy, Scala. Android Apps zijn ook Java.
Vergeet Kotlin niet. Groeit hard en heeft m.i. meer toekomst dan Scala of Groovy.
Wel een enorme selection bias. Het is een "Wat verdient de ICTer die de Intermediair leest" onderzoek. Dus neem de cijfers met een korrel zout. Daarbij is "welke talen worden gebruikt" in die lijstjes niet bepaald overeenkomstig met waar vraag in is.
whoami schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:05:
Xamarin ? Azure ?
Azure noemde hij. En hij heeft wel een punt; kwa serverless en CI/CD enzo heeft Microsoft wel een beetje de boot gemist. Docker support kwam veel te laat en veel serverless oplossingen ondersteunen geen .Net.

[ Voor 58% gewijzigd door Hydra op 18-12-2017 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veltnet
  • Laatst online: 23-09 15:03
Een goede programmeur/ontwikkelaar heeft kennis van PHP & Java en .NET en daarnaast nog een aantal programmeertalen (C, C++, Python,...)

Zelf zou ik nooit een programmeur aannemen die maar 1 trukje (taal) kan.

Zo wil je ook geen bouwvakker aannemen die alleen met een hamer kan omgaan maar niet weet hoe een zaag werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:17

Standeman

Prutser 1e klasse

veltnet schreef op maandag 18 december 2017 @ 16:43:
Een goede programmeur/ontwikkelaar heeft kennis van PHP & Java en .NET en daarnaast nog een aantal programmeertalen (C, C++, Python,...)

Zo wil je ook geen bouwvakker aannemen die alleen met een hamer kan omgaan maar niet weet hoe een zaag werkt.
Dat vindt ik wel een heel simplistische analogie aangezien een enkele taal al een complete toolkit heeft met design principes, frameworks, libraries, etc. Dat kan je echt niet vergelijken met een zaag of een hamer.

Als ik jouw statement bekijk wil je dus alleen maar programmeurs die nooit de diepte in gaan en alleen maar wat oppervlakkige kennis hebben van $programmeertaal.
Een taal zelf zegt bijna niet (ja, hoe je if / else statement schrijft), het gaat om kennis van het gehele ecosysteem er om heen.

[ Voor 7% gewijzigd door Standeman op 18-12-2017 17:10 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Maar als hij nou heel goed is met die hamer en er veel getimmerd moet worden?

Er zijn zelfs nog vacatures voor VB6 om die reden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veltnet
Standeman schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:09:
[...]

Als ik jouw statement bekijk wil je dus alleen maar programmeurs die nooit de diepte in gaan en alleen maar wat oppervlakkige kennis hebben van $programmeertaal.
Programmeurs die de breedte in gaan maar ook de diepte in gaan.
In ieder geval geen mensen die 1 truckje kunnen en verder van toeten nog blazen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veltnet
Lethalis schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:12:
[...]

Maar als hij nou heel goed is met die hamer en er veel getimmerd moet worden?

Er zijn zelfs nog vacatures voor VB6 om die reden :)
Dan mag deze timmerman weer een andere baan zoeken als hij/zij klaar is met het getimmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dus alle hardcore specialisten die werkelijk alle ins en outs van een taal weten wijs je af, omdat ze specialsit zijn? Interessant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veltnet
Standeman schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:09:
[...]

Dat vindt ik wel een heel simplistische analogie aangezien een enkele taal al een complete toolkit heeft met design principes, frameworks, libraries, etc. Dat kan je echt niet vergelijken met een zaag of een hamer.
Design principes zijn vaak niet gebonden aan 1 specifieke taal.
Frameworks en libraries vaak wel, maar daar moet je dan ook mee oppassen. Je maakt eerst een architectuur en dan kijk je welke talen/tools je kunt gebruiken.....en niet andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
unezra schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:19:
[...]

Dus alle hardcore specialisten die werkelijk alle ins en outs van een taal weten wijs je af, omdat ze specialsit zijn? Interessant...
Ja ach, waarschijnlijk zijn ze toch te duur voor hem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veltnet
[...]

Daarom schrijf ik ook...in de breedte en de diepte...dus meer dan 1 specialisatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[...]

Zijn er dan zo veel "hardcore specialisten" die werkelijk alle ins en outs van één taal weten, en verder niet één enkele andere taal kennen? Dan is er in mijn ogen toch echt iets mis met die mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
veltnet schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:23:
[...]

Daarom schrijf ik ook...in de breedte en de diepte...dus meer dan 1 specialisatie
Wat zeggen ze ook alweer? Het kost 8 jaar om ergens specialist in te zijn.

Ik vind het persoonlijk veel belangrijker welke projecten iemand gemaakt heeft en waar hij daarbij allemaal rekening heeft gehouden.

Dat zegt zoveel meer dan het aantal talen dat hij kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
CodeCaster schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:27:
[...]

Zijn er dan zo veel "hardcore specialisten" die werkelijk alle ins en outs van één taal weten, en verder niet één enkele andere taal kennen? Dan is er in mijn ogen toch echt iets mis met die mensen.
Tsja, ik denk dat die specialisten niet na een Hello World in een taal meteen stellen dat ze die taal kennen ;)

Ik ben .Net specialist if you will. Kan ik Java? Mja, ik kan er best wat dingetjes mee bouwen, ook met Spring. Maar het haalt het niet bij mijn .Net kennis.

Kan ik Python? Tsja, wat Linux scripts mee gemaakt, maar that's it.

Voor mijn werk is al 15 jaar alleen .Net, SQL en JavaScript belangrijk. Als ik dingen daarnaast gedaan heb, was het puur uit hobby (Java en Python vooral).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

veltnet schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:23:
[...]
Sowieso vraag ik me af of het wel mogelijk is eenzelfde specialisatieniveau binnen meerdere disciplines te ontwikkelen, maar ik vraag me ook af wat het nut is.

Als iemand een ongelooflijk goede concertpianist is, maar verder nog geen zuivere noot uit een viool weet te krijgen is dat alleen vervelend als je een multi-instrumentalist zoekt. Zoek je de beste pianist ter wereld en is alles wat je wil een pianoconcert geven, is die pianist die enkel piano kan spelen de persoon die je zoekt.

Als je hele bedrijf draait om Java, waarom zou je dan iemand in huis willen halen die ook nog machinecode of COBOL kan schrijven? (Of andersom, waarom zou je iemand aan willen nemen die Java kan schrijven, als je bedrijf zuiver zingen met machinecode of COBOL doet? Het is dan alleen maar verspilling van iemands hersencapaciteit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 11:49

Basszje

Reisvaap!]

Lethalis schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:35:
[...]

Tsja, ik denk dat die specialisten niet na een Hello World in een taal meteen stellen dat ze die taal kennen ;)
Volgens mij zijn er nogal wat types die dat anders zo op hun CV zouden lanceren.

Voor mij geldt niet-professionele ervaring tenzij aantoonbaar iets gedaan met taal X als iets wat je goed kent. Met hobbyen ga je eigenlijk nooit de problemen opzoeken die je in je werk maar gewoon 'ff' moet oplossen. Zelfde voor talen die je ooit heb geleerd maar niet hebt bijgehouden.

Als je daardoor niet aangenomen wordt ergens zegt imo meer over de werkgever, dan werknemer, maar soit.

@unezra typt ongeveer hetzelfde :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Kennen is kennen. Er werd geclaimd dat een béétje programmeur met meer dan één taal moet kunnen omgaan. Dat houdt niet direct in dat men meteen expert is in twee of meer talen, of dat een .NET'er dezelfde functie zou moeten kunnen vervullen als je die in een Java-rol dropt. Het houdt ook niet in dat een senior Consultant++'er die 's avonds wel eens wat aan Python doet voor z'n home automation als senior Pythonner aan de slag kan. Dat zegt niemand hier.

@unezra maakte daar mijns inziens meteen een stroman van door te stellen dat alle specialisten niet meer in aanmerking kwamen.

[ Voor 31% gewijzigd door CodeCaster op 18-12-2017 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

CodeCaster schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:57:
Kennen is kennen. Er werd geclaimd dat een béétje programmeur met meer dan één taal moet kunnen omgaan. Dat houdt niet direct in dat men meteen expert is in twee of meer talen, of dat een .NET'er dezelfde functie zou moeten kunnen vervullen als je die in een Java-rol dropt. Het houdt ook niet in dat een senior Consultant++'er die 's avonds wel eens wat aan Python doet voor z'n home automation als senior Pythonner aan de slag kan. Dat zegt niemand hier.

@unezra maakte daar mijns inziens meteen een stroman van door te stellen dat alle specialisten niet meer in aanmerking kwamen.
Je kunt dat een stroman noemen, maar ik denk dus dat het irrelevant kan zijn. In gevallen zoek je iemand die meerdere disciplines beheerst, in andere gevallen is het totaal irrelevant.

Daarmee reageer ik op dit:

Waarom zou een betonvlechter of kraanmachinist met een houtzaag om moeten kunnen gaan? (Om het even binnen de bouwvakkers te houden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

unezra schreef op maandag 18 december 2017 @ 18:02:
[...]

Je kunt dat een stroman noemen,
Dat doe ik ook, namelijk omdat je iemand aanvalt op een argument dat ze niet maakten.
maar ik denk dus dat het irrelevant kan zijn. In gevallen zoek je iemand die meerdere disciplines beheerst, in andere gevallen is het totaal irrelevant.

Daarmee reageer ik op dit:

[...]

Waarom zou een betonvlechter of kraanmachinist met een houtzaag om moeten kunnen gaan? (Om het even binnen de bouwvakkers te houden.)
Die absurde analogieën hebben weinig nut. Het gaat ook niet om een multidisciplinair persoon. Succes met iemand vinden die zowel vijf jaar professionele ervaring met Java als .NET heeft, beide met up-to-date kennis. Nogmaals, daar hebben we het hier niet over.

Waar het wel om gaat: heb jij liever een persoon die al tien jaar precies hetzelfde doet, of een persoon die al tien jaar hetzelfde doet en zich daarnaast in z'n vrije tijd bezig houdt met het spelen met talen en frameworks die hen onbekend zijn, om zo wat bij te leren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

CodeCaster schreef op maandag 18 december 2017 @ 18:08:
[...]
Waar het wel om gaat: heb jij liever een persoon die al tien jaar precies hetzelfde doet, of een persoon die al tien jaar hetzelfde doet en zich daarnaast in z'n vrije tijd bezig houdt met het spelen met talen en frameworks die hen onbekend zijn, om zo wat bij te leren?
Om het even wat dichter bij mijn eigen vakgebied (beheer) te houden:
Als ik een ingewikkeld probleem heb met mijn telefooncentrale, zal het me echt een zorg zijn of diegene ook verstand heeft van andere types telefooncentrale. Ik wil dat diegene kennis heeft van specifiek de centrale die wij gebruiken.

Het kan handig zijn als diegene ook nog een beetje begrip heeft van de wereld er omheen (net zoals dat ik denk dat het noodzakelijk is dat een programmeur ook basisbegrip heeft van de wereld waarin zijn/haar applicaties draaien) maar een Avaya specialist hoeft voor mij echt helemaal niets te weten van Skype for Business of andersom.

Dus daarom zou een Java specialist, die dagelijks de moeilijkste Java issues op lost, wel verstand moeten hebben van machinecode? Enkel omdat dat diegene breed maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

unezra schreef op maandag 18 december 2017 @ 18:14:
[...]
Dus daarom zou een Java specialist, die dagelijks de moeilijkste Java issues op lost, wel verstand moeten hebben van machinecode? Enkel omdat dat diegene breed maakt?
Omdat hij makkelijker met andere collega's kan praten, die toevallig wel dichter bij de hardware werken? Omdat hij meer verstand heeft van wat er onder de VM gebeurt, wat kan helpen bij het analyseren van obscure problemen? Omdat het aangeeft dat hij geïnteresseerd is in meer dan enkel hetgeen dat brood op de plank brengt? Omdat hij zo een carrièrepad openhoudt, mocht Java ophouden te bestaan?

Waarbij hij = m/v uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat precies in Java raden jullie aan? Apps ontwikkelen voor android, webapps?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 december 2017 @ 19:34:
Wat precies in Java raden jullie aan? Apps ontwikkelen voor android, webapps?
Als je het Spring Framework leert, heb je denk ik wel een prima basis in het e.e.a. (dependency injection, REST api's bouwen, ORM zoals Hibernate leren en gebruiken icm Spring, kijken naar connection pooling en transaction isolation, security, enzovoorts).

Vroeger zou ik dan ook nog MVC erbij betrekken. Misschien wel goed om te weten, maar wordt steeds minder gebruikt (client side JavaScript frameworks zoals Angular killen server side rendering frameworks tegenwoordig).

En bedenk nog even waar je de nadruk op wil leggen voor jezelf. Frontend of backend. Ik kan genoeg frontend om een bestaande app te onderhouden, maar het is niet mijn favoriete onderdeel.

Ik krijg nog steeds de rillingen van JavaScript, maakt niet uit hoelang ik er al mee werk. TypeScript zou mijn leven iets kunnen verbeteren, maar UI blijft niet mijn ding.

Ga ik echter aan de slag met het ontwerpen van een database en het bouwen van API's dan heb ik het wel naar mijn zin :)

Ook als die databases 30GB groot zijn en helemaal geoptimaliseerd moeten worden. Hoe technischer, hoe leuker. Voor mij dan :P

Ik ben wat dat betreft een tegenpool van mijn collega's, waardoor we elkaar aanvullen.

[ Voor 34% gewijzigd door Lethalis op 18-12-2017 20:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:18

TheBorg

Resistance is futile.

Teknix1982 schreef op zondag 17 december 2017 @ 16:52:
Als je het concept van programmeren goed onder de knie hebt, is taal minder relevant. Je moet per probleem/project kijken welke taal het beste bij de requirements past.
Klopt. Maar..... .NET en Java zijn veel geschikter om OOP onder de knie te krijgen.

Ik ben dan ook van mening dat je een beter PHP programmeur wordt als je daarnaast ook Java of .NET onder de knie hebt/gaat leren.

Ik ben het dus gedeeltelijk eens met @veltnet. Het kan jaren PHP programmeren duren voordat je echt weet wat OOP is. Een .NET programmeur die PHP gaat leren zal meteen classes beginnnen te schrijven met als resultaat dat het eerste progsel van .NET programmeur misschien wel netter is als wat de ervaren PHP programmeur uitpoept. Het is natuurlijk maar een voorbeeld maar jou got de point.

[ Voor 28% gewijzigd door TheBorg op 18-12-2017 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Lethalis super bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-09 09:25
Korte termijn heb je meer vacatures in .NET en leert .NET je meer over OOP en kun je daar een betere basis mee opbouwen (zelfde geldt voor Java). Lange termijn maakt het niet zo heel veel uit, PHP of .NET blijven wel bestaan maar er komen ook nieuwe talen waar kansen in liggen. Zorg dat je bij blijft in ieder geval en doe wat je leuk lijkt uiteindelijk is er op dit moment genoeg keuze en als je de capaciteit hebt om een goede developer worden maakt het niet uit waar je mee begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dvd123
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06-2024
whoami schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:05:
[...]

Xamarin ? Azure ?
Xamarin gaat het waarschijnlijk niet halen nu Microsoft geen mobiel platform meer heeft. Ik verwacht dat die op een laag pitje gaat of dat de stekker er helemaal uit gaat over een aantal jaar. Met maar 2 platforms is het sneller om 2 losse apps te maken of een webapp als het ook op Windows moet werken. Azure heeft inderdaad toekomst, maar vooral vanuit de kantoor software. In de open source wereld is Java dominant aangezien veel grote bedrijven die libraries beschikbaar stellen concurrenten van MS zijn. C# is een beetje de IPhone van ontwikkel talen. Heel goed, maar je bent volledig afhankelijk van Microsoft. Helaas want ik ben ook fan van C# en Visual Studio.

Het beste kun je kijken naar welk domein je leuk vind en dan kijken wat ze daar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 08:31

WhiteDog

met zwarte hond

TheBorg schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:07:
[...]

Het kan jaren PHP programmeren duren voordat je echt weet wat OOP is. Een .NET programmeur die PHP gaat leren zal meteen classes beginnnen te schrijven met als resultaat dat het eerste progsel van .NET programmeur misschien wel netter is als wat de ervaren PHP programmeur uitpoept. Het is natuurlijk maar een voorbeeld maar jou got de point.
Dat klopt wel. Ik programmeer al 10+ jaar in PHP (niet beroepsmatig) en pas de laatste jaren begin ik echt classes te schrijven ook al kan het best zonder.

Blijft wel dat je met PHP heel snel iets bruikbaar in elkaar draait dat makkelijk te begrijpen valt. Dat kan menig werkgever ook wel appreciëren.

+1 voor Java omdat je, eens dat onder de knie, ook wel andere talen snel zal begrijpen.
Pagina: 1