Is deze afzuiging elektrisch goed aangesloten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-02 12:36

Wish

ingwell

Topicstarter
Mijn wc is anderhalve week geleden verbouwd en opgeleverd. Als laatste "vriendendienst" heeft de verbouwer op mijn verzoek nog een afzuigunit met een timer geïnstalleerd. De verbouwer is inmiddels vertrokken, maar volgens mij is de afzuigunit niet goed geïnstalleerd.

Waarom niet? Omdat de unit nooit direct met de lichtschakelaar aangaat, maar pas als ik deze 2x snel achter elkaar aan zet. Bovendien gaat de unit direct uit zodra de schakelaar uitgaat - en de timer dus niet "uitloopt".

Helaas heb ik de ballen verstand van elektronica, maar misschien kunnen jullie mij in de juiste richting duwen.

Het gaat hier om de Itho Daalderop BTV-N201T.
De installatie handleiding is hier te vinden: klik. Als ik het goed lees, heb ik hier dus het tweede schakelschema nodig?

In de wc is 1 enkele schakelaar die ook het licht bedient. Hier zie je dat er een bruine en blauwe draad naar de verdeeldoos in het plafond lopen.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4639/25243092408_d24d6b7549.jpg

De ventilator is als volgt aangesloten, de draden zijn door "het mannetje" doorgetrokken vanuit de verdeeldoos waar ook de lamp op is aangesloten. Let wel dat ik op dat moment geen blauw draad had, dus hij heeft daarvoor ook een zwarte draad gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4640/27332344959_026b3f05af.jpg

De zwarte draden omdraaien de oplossing? Of is het correct aangesloten maar doet de unit het gewoon niet?

No drama

Beste antwoord (via Wish op 18-12-2017 17:30)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:11
Wish schreef op zondag 17 december 2017 @ 18:21:
[...]

Sure.
Lamp uit: S geeft spanning
Lamp aan (ventilator springt niet aan): N en S geven spanning
Lamp 2e x aan (ventilator springt wel aan): N en S geven spanning
Dan klopt er echt geen $#*^&% van. 8)7

Met de lamp uit zou er alleen spanning op L moeten staan (ofwel: ~230V tussen L en N).

Met de lamp aan zou er spanning op L en S moeten staan (oftewel: ~230V tussen L en N, ~230V tussen S en N).

N is de nuldraad, hier zou je nooit spanning op moeten meten.

Het lijkt er op basis van deze beschrijving haast op dat er op een eerder punt in de huisinstallatie de fase (L) en nul (N) verwisseld zijn en dat daarnaast de twee zwarte draden inderdaad verkeerdom zijn aangesloten.

Als je op bruin (L) al geen spanning meet dan ga je het sowieso niet goed krijgen zonder ook dingen in de centraaldoos aan te passen. Kun je daar duidelijke foto's van maken?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

• Xander
Wish schreef op zondag 17 december 2017 @ 16:24:
De zwarte draden omdraaien de oplossing? Of is het correct aangesloten maar doet de unit het gewoon niet?
Valt door ons onmogelijk iets over te zeggen zonder dat we de andere kant zien...

Kun je eens de spanning meten tussen L en N en tussen S en N, zowel met ingeschakelde als met uitgeschakelde lamp?

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Xander schreef op zondag 17 december 2017 @ 16:29:
[...]

Valt door ons onmogelijk iets over te zeggen zonder dat we de andere kant zien...

Kun je eens de spanning meten tussen L en N en tussen S en N, zowel met ingeschakelde als met uitgeschakelde lamp?
Zoals ik al zei: ik heb de ballen verstand van elektronica. In dit geval, wat zijn L/N en S? En saillant detail: ik heb geen spanningsmeter... Alleen een spanningszoeker.

No drama

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:05
Nog afgezien van hoe je het zou moeten aansluiten:
. Let wel dat ik op dat moment geen blauw draad had, dus hij heeft daarvoor ook een zwarte draad gebruikt.
:X
Totally 'not done'. Dit zou m'n huis niet binnenkomen. De juiste kleur kabels en anders geen kabels. Wat nou als iemand anders er aan gaat klussen en denkt 'schakelaar staat uit, dus geen spanning op de zwarte draad'? Plus - maar da's misschien wat smaak/cosmetisch - veel te ver gestripte kabels zodat je nu blank koper ziet. En flink wat beschadigingen op de bruine ader.

Mijn advies zou in elk geval zijn, zodra je weet hoe aan te sluiten, om de kabels even te vervangen en het netjes te maken.

• Xander
Wish schreef op zondag 17 december 2017 @ 17:24:
[...]

Zoals ik al zei: ik heb de ballen verstand van elektronica.
Dan heb je twee keuzes, bel een elektricien of verdiep jezelf er in. ;)
In dit geval, wat zijn L/N en S?
Letters die bij de 3 contacten (en op de schema's die je zelf al linkt) staan.
En saillant detail: ik heb geen spanningsmeter... Alleen een spanningszoeker.
In dat geval, kun je eens kijken op welke van de contacten (L, S en N) de spanningzoeker oplicht bij een ingeschakelde lamp en bij een uitgeschakelde lamp?

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Xander schreef op zondag 17 december 2017 @ 17:30:
[...]

Dan heb je twee keuzes, bel een elektricien of verdiep jezelf er in. ;)
Point taken.... het is soms alleen een beetje druk in mijn leven. Maar op deze wijze leer ik ook, dus dank voor de input.
In dat geval, kun je eens kijken op welke van de contacten (L, S en N) de spanningzoeker oplicht bij een ingeschakelde lamp en bij een uitgeschakelde lamp?
Sure.

No drama

Acties:
  • Beste antwoord

• Xander
Wish schreef op zondag 17 december 2017 @ 18:21:
[...]

Sure.

Met de lamp uit zou er alleen spanning op L moeten staan (ofwel: ~230V tussen L en N).

Met de lamp aan zou er spanning op L en S moeten staan (oftewel: ~230V tussen L en N, ~230V tussen S en N).

Het lijkt er op basis van deze beschrijving haast op dat er op een eerder punt in de huisinstallatie de fase (L) en nul (N) verwisseld zijn en dat daarnaast de twee zwarte draden inderdaad verkeerdom zijn aangesloten.

Als je op bruin (L) al geen spanning meet dan ga je het sowieso niet goed krijgen zonder ook dingen in de centraaldoos aan te passen. Kun je daar duidelijke foto's van maken?

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Xander schreef op zondag 17 december 2017 @ 18:30:
[...]

Net even in de centraaldoos gekeken en de onderstaande foto's gemaakt. Het klopt dat er geen fuck van klopt zo te zien.

De bruine draad van de fan is verbonden met twee blauwe draden in de centraaldoos.
Eén van de 2 zwarte draden van de fan is verbonden met twee bruine draden in de centraaldoos.
De andere zwarte draad van de fan is wel verbonden met een zwarte draad.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4641/27335436639_c5fa613c16_c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4643/27335436109_2d909a7fae_c.jpg

Het is een bonte boel daarboven met veel dichterlijke vrijheid. Vanavond kan ik er geen tijd meer aan besteden (moet zo naar een concert) maar hopelijk morgen wel weer (en heb dan ook een spanningsmeter).

Stel dat ik de kleuren juist krijg (dus bruin bij bruin, zwart bij zwart en blauw bij blauw), welke kleur moet dan in respectievelijk de S, N en L?

Ah... Google.

Afbeeldingslocatie: https://i1.wp.com/www.elektra-info.nl/wp-content/uploads/2016/05/elektra-kabel-installatiedraad-1-1.jpg

Dus:
S = zwart
L = bruin
N = blauw

[ Voor 4% gewijzigd door Wish op 17-12-2017 19:07 . Reden: ff zelf zoeken ]

No drama

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-02 22:22
N = nul = blauw
L = lijn = bruin
S = schakel is zwart

Als het zo is aangesloten zou je jezelf bijna gaan afvragen wat hij nog meer ''zozo'' heeft aangesloten.

-

• Xander
Om dan nog maar even wat extra comentaar te geven naast het terechte commentaar van @vanaalten, installatiedraad hoort ook niet zomaar los over het plafond te liggen. :X Dit hoor je aan te leggen in (eventueel flexibele) installatiebuis.

Een 230V installatie hoort dubbel geïsoleerd te zijn, dus draad in buis of kabel met een extra mantel, zoals dat laatste plaatje wat je post.

edit:
Hoe wordt de blauwe draad die bij de schakelaar zichtbaar is trouwens zwart bij de centraaldoos?

Draden zitten ook niet ver genoeg in de lasklemmen gestoken.

[ Voor 18% gewijzigd door Xander op 17-12-2017 19:14 ]

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
markje1 schreef op zondag 17 december 2017 @ 19:09:
N = nul = blauw
L = lijn = bruin
S = schakel is zwart

Als het zo is aangesloten zou je jezelf bijna gaan afvragen wat hij nog meer ''zozo'' heeft aangesloten.
De riolering :)
Verder geen elektra, dat is door een elektricien gedaan

No drama

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Wat een knoeierij :X

Je moet zorgen dat je vanaf de centraaldoos een bruine en een blauwe draad naar je fan krijgt. Hij heeft constante voeding nodig (om de fan te laten doorgaan met draaien als het licht al uit is). Verder moet je een aftakking maken van die zwarte draad die nu naar je lamp gaat. Dat doe je met een zwarte draad naar je fan toe. En dan aansluiten zoals @markje1 zegt.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bel even de elektricien die de rest heeft gedaan en vraag of hij dit even kan fixen. Dan is het in een kwartiertje gedaan en klopt het.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-01 08:39
Bruin is het draad waar altijd stroom op straat die gaan altijd in de L aansluiting
Blauw is de nul draad die gaat altijd in de n . Daar staat stroom op op het moment dat er een verbruiker word aangezet zoals de lamp en een stekker in stopcontact .
Schakel is zwart .
In de centraaldoos die boven je lamp zit
Bruin gaat door naar je schakelaar dmv lasklem.
Bruin gaat door naar de ventilator en komt daar in de L .
Blauw gaat alleen naar de lamp

Van de schakelaar gaat zwart naar de centraaldoos in een lasdop .
Vanuit die lasdop naar de lamp met zwart .
En vanuit die lasdop naar de ventilator en die gaat naar de s .

Blauw kan van de centraal
Doos in een klem en dan naar de lamp en de ventilator op de n

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Xander schreef op zondag 17 december 2017 @ 19:10:
Om dan nog maar even wat extra comentaar te geven naast het terechte commentaar van @vanaalten, installatiedraad hoort ook niet zomaar los over het plafond te liggen. :X Dit hoor je aan te leggen in (eventueel flexibele) installatiebuis.

Een 230V installatie hoort dubbel geïsoleerd te zijn, dus draad in buis of kabel met een extra mantel, zoals dat laatste plaatje wat je post.
Again: point taken. Als dat gaat passen (er loopt net een balk zo te zien) gooi ik er een fatsoenlijke bemanteld draad heen.
Tsurany schreef op zondag 17 december 2017 @ 19:13:
Bel even de elektricien die de rest heeft gedaan en vraag of hij dit even kan fixen. Dan is het in een kwartiertje gedaan en klopt het.
Die komt voor dit soort klusjes niet meer langs, veel te druk :). Bovendien was het doel dat ik het zelf zou snappen en kunnen... en dat gaat denk ik wel lukken nu.

No drama

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Wish schreef op zondag 17 december 2017 @ 19:17:
[...]

Again: point taken. Als dat gaat passen (er loopt net een balk zo te zien) gooi ik er een fatsoenlijke bemanteld draad heen.

[...]
als ....

als ....

als er een keer brand uitbreekt en de verzekering zit hoe kut het is gemonteerd krijg je mischien helemaal niets.

Ta lang aangestript op niet in leidingen, verkeerde kleuren. verneukte isolatie

omg... dit is geen, ik herhaal, geen vriendendienst.

Iperf

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Fish schreef op zondag 17 december 2017 @ 19:23:
[...]

als ....

als ....

als er een keer brand uitbreekt en de verzekering zit hoe kut het is gemonteerd krijg je mischien helemaal niets.
Ta lang aangestript op niet in leidingen, verkeerde kleuren. verneukte isolatie
omg... dit is geen, ik herhaal, geen vriendendienst.
Rustig maar... Toch fijn dat ik het ga verbeteren he :) ... Zodanig dat zelfs @vanaalten weer in mijn huis durft. Voor de goede orde, het is geen vriend die dit heeft gemonteerd, maar de man die mijn wc heeft gerenoveerd. Het is mij helder dat hij beter is met gipsplaten en tegels dan met kleuren, draden en elektriciteit

No drama

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:05
Wish schreef op zondag 17 december 2017 @ 19:26:
[...]

Rustig maar... Toch fijn dat ik het ga verbeteren he :) ... Zodanig dat zelfs @vanaalten weer in mijn huis durft.
In dat geval: prima bezig! Niks mis met luisteren naar de kritiek en er wat goeds mee doen. En meer positieve feedback: je post in elk geval wel duidelijke foto's en probleemomschrijving, dat is al heel wat waard. :)
Voor de goede orde, het is geen vriend die dit heeft gemonteerd, maar de man die mijn wc heeft gerenoveerd. Het is mij helder dat hij beter is met gipsplaten en tegels dan met kleuren, draden en elektriciteit
Nou ja, even een paar jaar afwachten of er geen lekkages gaan optreden voor je daar wat over kan zeggen... ;)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Complimenten omdat je open staat voor kritiek en er iets van wilt leren, dat gaat wel goed komen. Als extra troostpuntje kan ik je toevoegen dat dit Handige Harry prutswerk (want dat is het) veel meer voorkomt dan je zou vermoeden, allemaal onder de uitroep "Ut doet het toch!".

Een van de vorige eigenaren van mijn woning had kennelijk ook geen blauw meer en dus ging er naar de keuken een geel/groen en een bruin van 2,5 mm2 en in plaats van de te verwachten blauwe was er een zwart. Van 1,5 mm2. Voor de elektrische oven.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Zo. It works. De fan gaat aan op het moment dat het licht aangaat en blijft nog "even" draaien als je de schakelaar weer om zet.

Helaas net niet helemaal netjes: de kabel loopt niet via de uitgang van de centraaldoos, waardoor ik die niet dicht kan schroeven en dat is natuurlijk wel zo netjes. Dat bewaar ik tot mijn vrije dag: vrijdag.

Bedankt voor jullie hulp :)
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4636/38254337635_51dd722db9_c.jpg

No drama

• Fantasma7988
Je weet nu iig hoe je het aansluiten moet !

Off topic
Heeft de klusser je muren zo opgeleverd ? Of is dit een oudere ruimte ?

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Fantasma7988 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 09:19:
Off topic
Heeft de klusser je muren zo opgeleverd ? Of is dit een oudere ruimte ?
Het pand is uit 1875 en heeft al aardig wat verbouwingen gekend (als ik het vergelijk met de originele tekeningen). Deze wanden zijn zo rond de jaren '70 opnieuw gedaan is mijn inschatting. En is dus niet het werk van de klussert.

No drama

• Fantasma7988
Wish schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 09:29:
[...]

Het pand is uit 1875 en heeft al aardig wat verbouwingen gekend (als ik het vergelijk met de originele tekeningen). Deze wanden zijn zo rond de jaren '70 opnieuw gedaan is mijn inschatting. En is dus niet het werk van de klussert.
Gaaf zo een oud huis , nee oké de aansluitings punten zijn niet super strak de wanden zelf zien er prima uit zodoende .
Het stukje nieuwe kabel
Kan je zo door de pvc mantel heen steken neem ik aan ,Mocht dat niet zo zijn maak hem dan vast aan een oude ader en trek hem door .

Vergeet niet de kabel blauwe ader van de schakelaar te vervangen die moet zwart zijn
Pagina: 1