Slechte start koude motor | 2.0tdi Seat Leon FR 2008

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-01 11:51
Mijn vraag
...
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik een Seat Leon gekocht bij een particulier. In de eerste instantie leek het een knappe auto, maar namate het wat kouder wordt beginnen de eerste kuren te komen.

Bij het starten op een koude motor slaat de auto moeilijk aan. Als de motor warm is, of als de buitentemperatuur niet erg koud is (+\- 10 graden) start hij wel gewoon goed.

Als de motor slecht start, bij koud weer, en als je hem vervolgens uitzet en dan weer start is het probleem ook weg.

Onderstaande de dingen die ik gedaan heb:

- Om de oorzaak achter het probleem te ontdekken heb ik de auto laten uitlezen. In de eerste instantie dachten ze aan de gloeiers. Deze gaven geen foutmeldingen.
- de gloeiers zijn nagemeten en ze blijken allemaal goed te functioneren.
- ten tweede werd er gedacht aan de ringetjes om de Verstuifers, waardoor er lucht in het systeem komt namate hij langer stil staat wat als gevolg heeft dat je langer moet doorstarten. De ringetjes heb ik allemaal vervangen en dit blijkt niet een oplossing te zijn voor het probleem. Het probleem is juist heftiger geworden.

Na het vervangen van de ringetjes maakt de motor een tikkend geluid bij +/- 130 km h. Ik weet niet precies wat het is, maar zodra ik onder de snelheid kom is het weer weg. Ik zat zelf te denken dat het te maken heeft met de afstelling van de Verstuifers.

Op dit moment weet ik niet precies meer wat de oorzaak zou kunnen zijn voor dit probleem. Wel merk ik dat het vervangen van de rubberen ringen om de Verstuifers, dit een effect heeft gehad op het starten. Het is alleen maar erger geworden dus het vermoeden dat het daar mee te maken heeft is wel erg groot.

Mijn vraag is nu: zou het afstellen van de Verstuifers het probleem wellicht kunnen oplossen? En zo ja, wat zijn jullie gedachtegangen hierover. En waar zou het tikkende geluid weg kunnen komen, dit was voorheen niet zo.

Ik zou graag jullie mening erover willen horen!

Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via RvdHeide op 18-12-2017 13:03)

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
RvdHeide schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:30:
Het betreft een BMN motorcode, en het is geen commonrail is mij verteld.
Siemens PD system. Die injectoren zijn niet de beste. In elk geval is het met dit weer normaal tikkend start.
Maar bij een PD maakt die direct druk tijdens het starten. Door de retourleiding rubbers te vervangen mag dit geen probleem zijn, hij maakt nu sneller druk op in plaats dat die lekt.

Maar de batterij is van belang. Onder de 10C start elke motor zonder probleem. Vanaf -5C telt elke graad.
Brandstoffilter moet ook schoon zijn, anders heb je teveel paraffine.

Een PD systeem start zonder gloeien bij 0C ook nog maar loopt dan vierkant. En als dat het geval is: dan zijn de gloeibougies gewoon versleten. Doormeten doen we niet eens de moeite, gewoon vervangen die hap als de historie niet bekend is.

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 18-12-2017 10:55 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik had met mijn Golf 1.9 TDI uit 1998 dezelfde symptomen. Daar bleek relais 109 defect.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het zijn verstuivers, niet verstuifers ;)
Defect relais zou kunnen maar dan zou ik ook een fout ode bij het uitlezen verwachten.
Wacht je wel met starten totdat de voorgloeispiraal op je dashboard uit is?
En verder: hoe is de staat van de accu?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Bedankt voor de correctie 😊.
De accu heeft sinds ik hem kocht niet zozeer kuren vertoont. Zou het hem dan aan het koude weer liggen dat de accu dan niet optimaal presteert?

Wat relais betreft, wat moet ik mij daar bij voorstellen? En hoe heeft dat affiniteit met het starten op een koude motor? Zouden ze dan niet hetzelfde doen met warm weer.

Wellicht zou ik hem op een koude motor eens moeten starten met een andere accu om dat uit te sluiten.

En het getik rond de 130 km h, hoe zou dat komen? Heb er wel nieuwe banden en velgen onder gezet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat bedoel je met slecht starten? Hoe lang duurt het voordat hij aanslaat? Bij diesels kan dat wel wat langer duren dan bij benzine auto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als een garage iets gefixt heeft en er nu een ander euvel lijkt dat mogelijk gerelateerd is, dan ga je toch gewoon terug? Slechter starten bij koud weer is iets wat heel vaak voorkomt, check maar bij de anwb. Meestal is het dan de accuspanning. Kan je garage ook voor je controleren. Neem aan dat ze dat al gedaan hebben toen ze hem onder handen kregen, maar vraag het even na zou ik zeggen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Ik denk eindelijk niet dat het de accu is. Als hij eenmaal gestart is en je zet hem vervolgens uit en start hem opnieuw dan is er niets aan de hand. Zal wellicht meer richting de brandstoftoevoer/lucht neigen.

Met slecht starten bedoel ik dat ik de sleutel langer moet beethouden, inmiddels als rond de 10 seconden.

De geluiden zijn hierbij vergelijkbaar met de auto in dit filmpje:

YouTube: VW Passat 1.9TDI B6 Starting Problem, Fuel Injector Seals Leaking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
The Eagle schreef op zondag 17 december 2017 @ 16:25:
Als een garage iets gefixt heeft en er nu een ander euvel lijkt dat mogelijk gerelateerd is, dan ga je toch gewoon terug? Slechter starten bij koud weer is iets wat heel vaak voorkomt, check maar bij de anwb. Meestal is het dan de accuspanning. Kan je garage ook voor je controleren. Neem aan dat ze dat al gedaan hebben toen ze hem onder handen kregen, maar vraag het even na zou ik zeggen :)
Het geval is dat mijn vader een eigen garage heeft en naast hem is een autobedrijf, dit zijn vrienden van hem. Ik heb de ringen om de Verstuivers zelf vervangen onder toezicht van de experts. Wanneer ik er zelf niet uitkwam vroeg ik de garage medewerkers om hulp. Wellicht is het nog mogelijk dat er iets met de afstelling niet goed gegaan is. Derhalve dat ik deze week wederom mijn auto er heen breng, in de hoop dat ze deze taak over kunnen nemen. Wellicht dat het getik bij 130kmh te kamen heeft met de afstelling.

de garage wist zelf niet zeker of het aan de ringetjes lagen, vandaar dat ik dit eerst zelf heb gedaan om zodoende dit eufel af te kunnen strepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Accu spanning gemeten tijdens een koude start? Want naar jou idee zou het niet de accu zijn, maar onderbouwen kun je het niet. Als je motor net aangeslagen is en je zet het ding uit en start weer gaat het altijd makkelijker, iets met smering enzo. Desnoods starten met een start booster eraan. Gaat het dan makkelijker dan zou de oorzaak wel eens de accu kunnen zijn.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:41

JdM

Humbled

De gloeibougies zijn oké, maar het stuurapparaat ook? En beschrijf inderdaad even wat "slecht starten" precies betekent:
- moeilijk (langzaam) rondgaan van de motor: Accu/startmotor
- Goed rondgaan van de (start)motor: iets anders zoals gloeibougies/stuurapparaat gloeibougies/brandstoftoevoer/luchttoevoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:46
Klinkt als een kapotte gloeimodule/regelmodule voor de aansturing van je gloeibougies. Heb zelf een soortgelijk probleem gehad, al was dat met een E46 320d.

Stonden er verder nog foutcodes in de computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Terrz schreef op zondag 17 december 2017 @ 17:01:
Klinkt als een kapotte gloeimodule/regelmodule voor de aansturing van je gloeibougies. Heb zelf een soortgelijk probleem gehad, al was dat met een E46 320d.

Stonden er verder nog foutcodes in de computer?
Gloeibougies zijn door de garage nagekeken en nagemeten, deze blijken goed te zijn. Daarnaast heeft de auto al 2 maal aan de computer gelegen en zijn er geen foutcodes gevonden. Dit zou dus eerder duiden op een mechanische fout. Verder branden er geen lichtjes of iets dergelijks op mijn dashboard en rijd hij verder prima (tot 130 kmh)

RvdHeide in "Slechte start koude motor | 2.0tdi Seat ..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11

Yucon

*broem*

Wat gebeurt als je langer voorgloeit? Dus de sleutel omdraaien tot contact en dan 10 sec wachten voor je doorstart? Vroeger was het normaal. Tegenwoordig is dat een beetje in onbruik geraakt maar volgens mij heeft het nog steeds wel effect.

[ Voor 35% gewijzigd door Yucon op 17-12-2017 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Is er gemeten op de gloeibougies op het moment dat ze moeten gaan gloeien? Komt er dan spanning op te staan? Ik zou foutcodes, of het ontbreken daarvan, niet als heilig beschouwen. En nogmaals: Is het Stuurapparaat/gloeimodule, geef dat ding een naam, gecontroleerd op de werking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Als je thermostaat/tempsensor naar de vaantjes is, gaat die ook lastig doen bij starten. Geeft geen fouten weer en kan die ook lastig doen met starten.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

RvdHeide schreef op zondag 17 december 2017 @ 16:38:
[...]

Het geval is dat mijn vader een eigen garage heeft en naast hem is een autobedrijf, dit zijn vrienden van hem. Ik heb de ringen om de Verstuivers zelf vervangen onder toezicht van de experts. Wanneer ik er zelf niet uitkwam vroeg ik de garage medewerkers om hulp. Wellicht is het nog mogelijk dat er iets met de afstelling niet goed gegaan is. Derhalve dat ik deze week wederom mijn auto er heen breng, in de hoop dat ze deze taak over kunnen nemen. Wellicht dat het getik bij 130kmh te kamen heeft met de afstelling.

de garage wist zelf niet zeker of het aan de ringetjes lagen, vandaar dat ik dit eerst zelf heb gedaan om zodoende dit eufel af te kunnen strepen.
Ok, dus bottomline is dat je zelf hebt lopen prutsen en indien nodig om raad van de monteurs hebt gevraagd. En nu dus wellicht een probleem hebt dat je zelf veroorzaakt hebt.
En dan kom je op een ICT forum om raad vragen. Nofi, maar ik zou het eens op het Seat forum vragen danwel gewoon de zaak aan de professionals over laten. Want kennelijk heb je zelf niet echt verstand van waar je mee bezig bent. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-11-2024
Start hij op elke dag slecht of bv enkel na het weekend wanneer hij niet of minder of minder lange afstanden gereden heeft?
Wanneer hij enkel na zulk weekend slecht start moet je eens over een druppellader nadenken. Die houdt je accu op spanning en simuleert rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:46
RvdHeide schreef op zondag 17 december 2017 @ 18:02:
[...]

Gloeibougies zijn door de garage nagekeken en nagemeten, deze blijken goed te zijn. Daarnaast heeft de auto al 2 maal aan de computer gelegen en zijn er geen foutcodes gevonden. Dit zou dus eerder duiden op een mechanische fout. Verder branden er geen lichtjes of iets dergelijks op mijn dashboard en rijd hij verder prima (tot 130 kmh)

RvdHeide in "Slechte start koude motor | 2.0tdi Seat ..."
De gloeibougies kunnen wel goed zijn, maar als ze niet worden aangestuurd door de module start ie alsnog niet. Maar dan zou er wel een foutcode in moeten staan denk ik. Die van mij heeft ook een tijdje twee pissende verstuivers waardoor ie ook niet goed wou starten. Als ie dan eenmaal gestart was trok ie op een gegeven moment wel een mooie walm achter de auto aan (zou je dus moeten zien). Tevens startte die dan ook moeilijk als ie warm was (bijv na stoppen bij een tankstion) en had ik een raildruk foutcode in de computer staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-05 12:01
The Eagle schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:01:
Het zijn verstuivers, niet verstuifers ;)
Defect relais zou kunnen maar dan zou ik ook een fout ode bij het uitlezen verwachten.
Wacht je wel met starten totdat de voorgloeispiraal op je dashboard uit is?
En verder: hoe is de staat van de accu?
Dat was vroeger bij relais 109 niet zo .. defect zonder code of dar nog zo is denk ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
RvdHeide schreef op zondag 17 december 2017 @ 14:43:

- ten tweede werd er gedacht aan de ringetjes om de Verstuifers, waardoor er lucht in het systeem komt namate hij langer stil staat wat als gevolg heeft dat je langer moet doorstarten. De ringetjes heb ik allemaal vervangen en dit blijkt niet een oplossing te zijn voor het probleem. Het probleem is juist heftiger geworden.

Na het vervangen van de ringetjes maakt de motor een tikkend geluid bij +/- 130 km h. Ik weet niet precies wat het is, maar zodra ik onder de snelheid kom is het weer weg. Ik zat zelf te denken dat het te maken heeft met de afstelling van de Verstuifers.
De auto is uit 2008, dus hoewel ik dit type motor niet ken kan ik wel vrij zeker zeggen dat het een commonrail motor is. En als het een commonrail motor is kun je niet zomaar verstuivers loshalen om ringetjes te vervangen. Waarschijnlijk staat bij Seat net als bij elk ander merk in het werkplaatshandboek dat als je verstuivers losmaakt of vervangt, de vaste brandstofleidingen naar de verstuivers ook ALTIJD vervangen moeten worden.
Maargoed, soms gaat hergebruik wel goed (als die leidingen trouwens niet vervangen worden als er aan de verstuivers wordt gewerkt dan vervalt meteen ook alle garantie op de motor, niet toepasbaar bij dit bouwjaar maar toch het vermelden waard)

En verstuivers kun je (moet je) inleren, dus dat zou ik ook eens doen. En als je dan toch de computer er aan hebt, kijk of de raildruk gewenst/geleverd in orde is.
Als je ergens een slecht ringetje of een minieme brandstoflekkage in de retourleiding hebt dan slaat ie ook heel slecht aan. Vroeger kon je nog heel eventjes de retourleiding afknijpen om te kijken of dat het probleem oploste, maar met een commonrail zou ik dat niet proberen (want 1000-2500 bar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:45
2.0 vag is common rail inderdaad.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Yucon schreef op zondag 17 december 2017 @ 18:12:
Wat gebeurt als je langer voorgloeit? Dus de sleutel omdraaien tot contact en dan 10 sec wachten voor je doorstart? Vroeger was het normaal. Tegenwoordig is dat een beetje in onbruik geraakt maar volgens mij heeft het nog steeds wel effect.
Dit heeft ook geen effect helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
JdM schreef op zondag 17 december 2017 @ 18:15:
Is er gemeten op de gloeibougies op het moment dat ze moeten gaan gloeien? Komt er dan spanning op te staan? Ik zou foutcodes, of het ontbreken daarvan, niet als heilig beschouwen. En nogmaals: Is het Stuurapparaat/gloeimodule, geef dat ding een naam, gecontroleerd op de werking?
Er is inderdaad gemeten op het moment dat ze moeten gaan gloeien. Of het stuurapparaat ook gecontroleerd is weet ik niet, dit moet ik even navragen bij de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
The Eagle schreef op zondag 17 december 2017 @ 18:58:
[...]

Ok, dus bottomline is dat je zelf hebt lopen prutsen en indien nodig om raad van de monteurs hebt gevraagd. En nu dus wellicht een probleem hebt dat je zelf veroorzaakt hebt.
En dan kom je op een ICT forum om raad vragen. Nofi, maar ik zou het eens op het Seat forum vragen danwel gewoon de zaak aan de professionals over laten. Want kennelijk heb je zelf niet echt verstand van waar je mee bezig bent. :)
Het is maar net wat je onder 'prutsen' verstaat. Het probleem was er al voordat ik de ringetjes heb vervangen, anders had ik ook geen goede reden om te 'prutsen'. Het afstellen heb ik uiteraard laten doen, want hierbij wordt het een stapje lastiger, voor de rest is het slechts enkele boutjes losdraaien en alles wat je loshaalt weer vastzetten. Het betreft inderdaad een ICT forum, maar het kopje 'verkeer & vervoer' bestaat hier ook.

Ik zal inderdaad ook even op een SEAT forum mijn bevindingen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

RvdHeide schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:17:
[...]

Er is inderdaad gemeten op het moment dat ze moeten gaan gloeien. Of het stuurapparaat ook gecontroleerd is weet ik niet, dit moet ik even navragen bij de garage.
Oké, als er dan spanning gemeten wordt op alle vier, dan is het gloeiapparaat waarschijnlijk goed.
Eerder zeg je dat de gloeibougies zelf zijn doorgemeten, is dat dan óók gebeurd? (ik krijg het vermoeden dat ze ofwel de aansturing hebben gemeten, ofwel alleen de gloeibougies zelf, maar niet allebei uit je verhaal).

Verder: met alle hulp en tips hier kom je praktisch niet heel veel verder. Het moet voor een beetje garage geen groot probleem zijn om een slecht startende diesel na te kijken en diagnose te stellen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ik heb hetzelfde probleem bij mijn Jaguar S-Type diesel, en inderdaad ook bij kouder weer een stuk erger.

Het is een of meerdere, lekkende injectors. En bij kou is dat erger.

Als het goed is, als je hem zo start, zie je ook ietwat overmatig witte rook uit je uitlaat komen zodra hij aanslaat.

Weet niet of het bij jou wat makkelijker is, maar ik stel het nog even uit tot ik tijd heb om de auto even te missen. Die V6 diesels zijn een crime om de injectors te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Mylan Piron schreef op zondag 17 december 2017 @ 19:44:
Start hij op elke dag slecht of bv enkel na het weekend wanneer hij niet of minder of minder lange afstanden gereden heeft?
Wanneer hij enkel na zulk weekend slecht start moet je eens over een druppellader nadenken. Die houdt je accu op spanning en simuleert rijden.
Het probleem doet zich alleen voor als de auto een langere tijd stilstaat (4 > of langer).
Als de auto eenmaal gestart is dan is het goed. Als je hem een kwartier of een uur later weer start dan start hij ook in 1x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat is je definitie van slecht starten? Hoeveel seconden is de startmotor aan het draaien voordat de motor aanslaat?

Bij mijn Leon diesel uit 2014 viel me vanochtend en vorige week toen het sneeuwde/koud was ook op dat de startmotor > 5 seconden aan het draaien was, terwijl hij normaal altijd direct start. Toen ie aansloeg maakte de motor ook kort een soort geluid dat ie even op 3 cilinders loopt. Auto had beide keren ook de dag ervoor hele dag stil gestaan. Ga er nog even vanuit dat dit normaal is en komt door de kou/vocht.

Wat ik nog wel kan bedenken is er dikkere olie in zit. Mijn auto had voorheen vaak last van olieverbruik. Sinds de laatste beurt is dit minder en ik vermoed dat ze er toen dikkere/andere olie in hebben gedaan. Misschien dat ie daardoor wel minder goed start.

[ Voor 32% gewijzigd door Palomar op 18-12-2017 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Dirk33 schreef op zondag 17 december 2017 @ 22:32:
[...]

De auto is uit 2008, dus hoewel ik dit type motor niet ken kan ik wel vrij zeker zeggen dat het een commonrail motor is. En als het een commonrail motor is kun je niet zomaar verstuivers loshalen om ringetjes te vervangen. Waarschijnlijk staat bij Seat net als bij elk ander merk in het werkplaatshandboek dat als je verstuivers losmaakt of vervangt, de vaste brandstofleidingen naar de verstuivers ook ALTIJD vervangen moeten worden.
Maargoed, soms gaat hergebruik wel goed (als die leidingen trouwens niet vervangen worden als er aan de verstuivers wordt gewerkt dan vervalt meteen ook alle garantie op de motor, niet toepasbaar bij dit bouwjaar maar toch het vermelden waard)

En verstuivers kun je (moet je) inleren, dus dat zou ik ook eens doen. En als je dan toch de computer er aan hebt, kijk of de raildruk gewenst/geleverd in orde is.
Als je ergens een slecht ringetje of een minieme brandstoflekkage in de retourleiding hebt dan slaat ie ook heel slecht aan. Vroeger kon je nog heel eventjes de retourleiding afknijpen om te kijken of dat het probleem oploste, maar met een commonrail zou ik dat niet proberen (want 1000-2500 bar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Palomar schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:27:
Wat is je definitie van slecht starten? Hoeveel seconden is de startmotor aan het draaien voordat de motor aanslaat?

Bij mijn Leon diesel uit 2014 viel me vanochtend en vorige week toen het sneeuwde/koud was ook op dat de startmotor > 5 seconden aan het draaien was, terwijl hij normaal altijd direct start. Toen ie aansloeg maakte de motor ook kort een soort geluid dat ie even op 3 cilinders loopt. Auto had beide keren ook de dag ervoor hele dag stil gestaan. Ga er nog even vanuit dat dit normaal is en komt door de kou/vocht.

Wat ik nog wel kan bedenken is er dikkere olie in zit. Mijn auto had voorheen vaak last van olieverbruik. Sinds de laatste beurt is dit minder en ik vermoed dat ze er toen dikkere/andere olie in hebben gedaan. Misschien dat ie daardoor wel minder goed start.
Aan de dikke olie zou het niet kunnen liggen. 2 weken terug heeft hij een grote beurt gehad waarbij alle olie is vervangen. Het geluid is vergelijkbaar met de link die ik eerder stuurde in een post.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
RvdHeide schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:30:
Siemens PD system. Die injectoren zijn niet de beste. In elk geval is het met dit weer normaal tikkend start.
Maar bij een PD maakt die direct druk tijdens het starten. Door de retourleiding rubbers te vervangen mag dit geen probleem zijn, hij maakt nu sneller druk op in plaats dat die lekt.

Maar de batterij is van belang. Onder de 10C start elke motor zonder probleem. Vanaf -5C telt elke graad.

Een PD systeem start zonder gloeien bij 0C ook nog maar loopt dan vierkant. En als dat het geval is: dan zijn de gloeibougies gewoon versleten. Doormeten doen we niet eens de moeite, gewoon vervangen die hap als de historie niet bekend is.

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 18-12-2017 10:55 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 12:53

BioHazard

*\o/*

Mijn Ibiza 1.9 TDi heeft vorige winter ook veel moeite gehad met starten, of heel erg lomp aanslaan. Paar maanden terug is de accu vervangen, en sindsdien gaat dat een stuk beter. Ik wil niet zeggen dat het de oplossing voor je probleem is, maar je zou het eens kunnen checken.

Als de auto eenmaal gestart was deed alles het prima, maar toch was de accu aardig rot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 08:58
Kijk hier even:

http://wiki.tdiclub.nl/Categorie:BekendeProblemen

Overigens zou ik de vraag even bij vagtechniek stellen, voordat ik een leaseauto had ging ik hier altijd langs.

2x een 2 liter diesel golf 5 gehad (DRAMA ding, olie problemen, kapotte kop)
1.9 seat leon gehad (wat een beest, 2 jaar lang geen problemen gehad).
1.9 seat ibiza gehad (nooit problemen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11

Yucon

*broem*

JdM schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:24:
[...]
Het moet voor een beetje garage geen groot probleem zijn om een slecht startende diesel na te kijken en diagnose te stellen O-)
Bestaan er daarom dieselspecialisten? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Chevy454 schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:54:
[...]

Bedankt voor de reactie. Wat bedoel je hier overigens met vierkant lopen?
Het starten klinkt zo:
YouTube: VW Passat 1.9TDI B6 Starting Problem, Fuel Injector Seals Leaking

Het vervangen van de rubbers heeft geen effect gehad, dus wellicht dan toch versleten? En dit geeft dan geen foutmelding bij het uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
RvdHeide schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:02:
Het vervangen van de rubbers heeft geen effect gehad, dus wellicht dan toch versleten? En dit geeft dan geen foutmelding bij het uitlezen?
Waarom zit je over rubbers of injectoren te praten? Het kan net zo goed de tandempomp zijn die geen druk maakt naar de injektoren.

[ Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 18-12-2017 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Chevy454 schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:14:
[...]

Waarom zit je over rubbers of injectoren te praten? Het kan net zo goed de tandempomp zijn die geen druk maakt naar de injektoren.
Omdat het zich alleen voordoet als de auto een tijd heeft stilgestaan, en zodra hij gestart is doet hij het niet meer. Bij de tandempomp zou dit elke keer moeten gebeuren lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05 12:43
Wat is het productiejaar/maand van je batterij? Ouder dan 5 jaar geeft typisch dit probleem. Mogelijks zelfs nog de eerste batterij(9 jaar oud dan)?

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Yucon schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:41:
[...]

Bestaan er daarom dieselspecialisten? O-)
Ik heb een hoofd werkplaats wel eens heel hard op zijn tenen getrapt door te vragen of ik een Diesel specialist moest toen ik voor de vierde keer terug kwam met mijn ellende diesel :') Dat was volgens hem echt onzin.. maar grote kans dat die specialist de problemen die ik had wél in een keer opgelost had.
Pagina: 1