Random zwart beeld

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railrunner
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 14:23
Zoals meerdere keren in dit forum en zeker op het internet heb ik hier ook last van random zwart scherm op een monitor, maakt niet uit of het nu een spel, film of desktop is.

De configuratie waar het om gaat is

Processor Intel Core i7-6700K, 4Ghz, 8MB, S1151
Processor koeler Cooler Master Hyper 412S
Moederbord Asus Z170-Pro Gaming S1151 Z170 4xDDR4 ATX
Geheugen Ballistix Sport LT 32GB(4x8GB) 2400MHz C16
Videokaart MSI GeForce GTX 980 Ti, 6GB, Gaming
Systeem kast Corsair Carbide 300R, ATX, Zwart
Voeding Cool Master SilentPro 600W
Monitor IIyama B2783QSU (2560x1440)
Monitor Benq PD3200Q (2560x1440) geleend om te testen

De nieuwste nVidea drivers zijn geinstaleerd (ook al getest met oude)
De videokaart heeft aansluitingen voor DVI-D, HDMI en Displayport en de IIyama monitor heeft deze ook, de Benq heeft geen DVI-D dus daar werk ik met een verloopje.
Nu heb ik vrijwel alle mogenlijke combinatie's al getest (kabels en verloop) en steeds hetzelfde reslultaat.

Displayport naar Displayport via een lange (4 meter lange kabel)
Goed beeld maar soms 1a2 seconden zwart beeld echter de pc geeft geen krimp en gaat gewoon verder waar ie gebleven is.

HDMI naar HDMI via 2 stukken kabel (koppelstukje)
Goed beeld maar soms 1a2 seconden zwart beeld echter de pc geeft geen krimp en gaat gewoon verder waar ie gebleven is.

DVI-D naar DVI-D ( 4 meter lange kabel - eventueel met verloop)
Hier blijven de zwarte beelden weg maar er is wel iets geks...

Vanaf de Geforce GTX via DVI-D kabel direct in de IIyama gaat goed

Vanaf de Geforce GTX via DVI-D kabel met aan het einde een verloopje naar HDMI de Benq monitor (heeft geen DVI-D) in gaat goed zelfs als ik bij die laatste er nog een extra HDMI verleng kabeltje tussen hang zodat niet het gewicht van de zware DVI-D kabel met het verloopstuk aan de HDMI connector van de Benq hangt.

Deze laatste mogelijkheid kan ik ook anders uitvoeren dus direct bij de videokaart van DVI-D naar HDMI gaan.
Dus aan de Geforce GTX op de DVI-D uitgang een verloopstuk en dan met een HDMI kabel naar de Benq.

Deze laatste twee gaan dus vanaf dezelfde uitgang van de videokaart naar dezelfde ingang van de monitor maar bij de laatste krijg ik dus wel weer dat random zwarte beeld.

Ik kom eigenlijk niet verder alleen valt mij iets aparts op.....de ferriet blokjes aan sommige kabels !

Aan de 4 meter lange DVI-D kabel en de korte HDMI verleng kabel die gebruikt worden bij de combinaties die GEEN zwarte beelden geven zitten ferriet blokjes (DVI-D kabel 2 beide zijde en HDMI verleng kabeltje 1).

Alle andere kabels dus de Displayport kabel en overige HDMI kabels zitten ze niet..... is dit nou toeval ?

Vraag, is het aannemelijk dat die Ferriet blokjes de oplossing zijn voor de soms zwarte beelden dus kan het signaal kort zo gestoord zijn dat de monitor dit vertaald in zwart beeld ?
Ze zitten tenslotte niet voor niks aan veel kabels.

Wie heeft hier ideeen over.