BT151 Thyristor aansturen met Arduino Nano

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:22

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Voor een CDI project moet ik met een Arduino Nano een BT151 Thyristor aansturen. Een thyristor is (om het even simpel te houden) een diode welke pas gaat geleiden als je hem een korte puls op de gate geeft. Daarna blijft een thyristor net zo lang geleiden totdat er geen stroom meer van de anode naar de kathode loopt.

De thyristor zit bij de CDI aan een 1uF 400V condensator gekoppeld en aan de aarde. De andere kant van de condensator is aan een spoel gekoppeld welke van de energie in de condensator hoogspanning maakt om een vonk te creëren bij de bougie. Dit is de standaard werking van bijna elke CDI.

Als de condensator is geladen krijg je dus een vonk zodra de thyristor een puls krijgt en de condensator een stroomkring vormt via de aarde naar de spoel naar uiteindelijk de bougie. De condensator is dan geladen met een spanning van zo rond de 100V.

Alleen ik krijg met mijn Arduino Nano de thyristor niet getriggerd. Ik heb een digitale I/O pin via een 270Ohm weerstand aan de gate van de Thyristor gekoppeld met een pulldown weerstand van 10KOhm. De Arduino en de thyristor zitten op dezelfde massa. Maar zodra ik een puls van 2ms (ook 0,25ms en 5ms geprobeerd) wordt de thyristor niet getriggerd en vind er dus ook geen vonk plaats bij de bougie omdat de condensator zich niet kan ontladen.

Ik heb ook nog een 560Ohm weerstand tussen de Arduino en de gate van de thyristor gedaan maar dat werkte ook niet. Ik heb ook nog een TIC126 thyristor geprobeerd maar daar werkt het ook niet op....

Moeten thyristors nog op een speciale manier aangestuurd worden? Het is wel belangrijk dat de thyristor direct vanaf de Arduino aangestuurd kan worden. Het moet namelijk een compact en simpel ontwerp blijven.

Hier de datasheets van de 2 thyristors:
https://www.rapidonline.com/pdf/151290_da_en_01.pdf
http://www.farnell.com/datasheets/63258.pdf

Zou ik ook gewoon een logic-level mosfet kunnen plaatsen op de plek van de thyristor en deze dan een langere puls geven op de gate? Ik zat dan aan deze mosfet te denken:
http://www.onsemi.com/pub/Collateral/IRL640A-D.pdf

Mijn vraag is dus hoe ik de thyristor aan moet sturen met de Arduino, en of ik hem kan vervangen met een mosfet als het niet lukt om de thyristor werkend te krijgen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden. :)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ten eerste, thyristoren zijn een ampère getriggerde devices, dit kan je ook terug zien in de datasheets. En de condities dat ze triggeren is bij BT151 12V/2mA(dat zie ik op google ook terug komen) en de TIC126 bij 6V/5mA. Dus het is niet zo raar dat alle twee de thyristoren niet triggeren. Je zal dus met een schakel transistor moeten werken om de thyristoren te triggeren.
Een MOSFET daarin tegen is gen singel trigger device. Die moet je continue aansturen als die in geleiding wil laten.
Ik weet niet wat de toepassing is en weet daardoor ook niet welk device het beste is voor jouw'n situatie. Wil je daar iets meer over vertellen? Dan kunnen we misschien verder helpen met je probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:24

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hoe zet je hem dan weer uit als de thyristor met dc voed?

Kwam deze app note nog tegen op Google, misschien nog interessant?
http://www.st.com/content...lations/en.CD00003947.pdf

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:22

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Bedankt voor alle informatie. Dat document is zeker handig! Ik heb de CDI nu werkend, het lag uiteindelijk aan de trigger puls die voor de Arduino had om de positie van de krukas te bepalen. Op de gate van de thyristor heb ik een pull-down weerstand en een weerstand tussen de gate en de arduino. De triggerpuls staat nu op 250 microseconden wat goed werkt op het hele toeren bereik.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU