verschil tussen petroleum en diesel voor evenementenkachels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retep41
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-04-2022
Hallo allemaal, ik ben met een onderzoekje bezig naar de haalbaarheid van het organiseren van een evenement in de winter. Dat moet vanaf volgend jaar gaan plaatsvinden, dus nog tijd
zat om alles uit te zoeken, en zo heb ik dus van die grote evenementen heaters nodig om
tenten te verwarmen, en die heaters zuipen gewoon gemiddeld 10 liter per uur
en daarvan heb ik er een stuk of 7 nodig en dan 10 dagen lang en 10 uur per dag,
en dan kom ik uit op 7000 liter brandstof. Vroeger ging dat gewoon op rode diesel
maar dat is dus niet meer toegestaan, *knip*
dus landbouwvoertuigen, plezierbootjes en aggregaten mogen niet meer op rode diesel lopen,
en zo ver ik weet mogen evenementenkachels ook niet meer met rode diesel gestookt worden.
Nou heb ik in mijn werkplaats een heteluchtkanon en die kan op gewone diesel en ook op petroleum
en gooi ik er dus petroleum in want dat is bijna 50% goedkoper dan diesel, en haal ik die dan
ook in belgië, want dat is maar 15km rijden voor mij. Hier hebben we ook petroleum, maar
die kost hier meer dan gewone diesel, tot wel 2 euro per liter. In belgië hebben ze dan ook
verschillende soorten petroleum en die goedkope noemen ze daar dan ook lampenolie,
en daar draait mijn heteluchtkanon dan ook al jaren prima op, dus wil ik die ook gaan gebruiken
voor de evenementenkachels, want dan ben ik maar 4900 euro kwijt ( 70 cent per liter)
ipv 8750 euro voor gewone diesel tegen 1,25 de liter, dus dat scheelt enorm veel geld,
maar de vraag is dan ook, mag dat vd wet?
En even voor de duidelijkheid, de heaters die ik wil huren zijn indirect gestookt, dus met
een rookgasafvoer, dus kan die nooit gaan stinken, dus daar hoef ik dan niet bang voor te zijn.

[ Voor 1% gewijzigd door naitsoezn op 17-12-2017 15:09 . Reden: Geen goed begin van een nieuw topic ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Rode diesel bestaat niet meer. Sinds 1 januari 2013 is dit verschil opgeheven en moeten landbouwvoertuigen ook normale diesel tanken. Alleen voor de beroeps scheepvaart bestaat rode diesel nog. Er is ook nog een uitzondering voor het gebruik van rode diesel in noodaggregaten.

Je kan je vraag voorleggen aan de douane, zij zien toe op de handhaving van de regels rondom accijns op brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:06

cdoens

Peugeot-gek

Hoe wil je zelf 7000 liter petroleum vervoeren, ook al is het maar 15 km rijden?
Kun je niet beter kijken of er een olieboer aan bezorgen doet? Dan hoef je alleen nog maar (tijdelijke) opslag op het evenementen terrein te regelen.
Ik denk namelijk dat als je zelf zoveel brandstof vervoert, je ook te maken hebt met bepaalde regels op de openbare weg?

PS. Als je petroleum ipv diesel kunt gebruiken, spaart het je de accijns voor het gebruik op de (water)wegen iig uit :)

[ Voor 14% gewijzigd door cdoens op 17-12-2017 23:54 ]

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retep41
CMD-Snake schreef op zondag 17 december 2017 @ 22:13:
Rode diesel bestaat niet meer. Sinds 1 januari 2013 is dit verschil opgeheven en moeten landbouwvoertuigen ook normale diesel tanken. Alleen voor de beroeps scheepvaart bestaat rode diesel nog. Er is ook nog een uitzondering voor het gebruik van rode diesel in noodaggregaten.

Je kan je vraag voorleggen aan de douane, zij zien toe op de handhaving van de regels rondom accijns op brandstof.
Wat versta je onder noodaggregaat? Want bv een festival dat gebruikt maakt van aggregaten
schijnt ook gewone diesel te moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retep41
cdoens schreef op zondag 17 december 2017 @ 23:53:
Hoe wil je zelf 7000 liter petroleum vervoeren, ook al is het maar 15 km rijden?
Kun je niet beter kijken of er een olieboer aan bezorgen doet? Dan hoef je alleen nog maar (tijdelijke) opslag op het evenementen terrein te regelen.
Ik denk namelijk dat als je zelf zoveel brandstof vervoert, je ook te maken hebt met bepaalde regels op de openbare weg?

PS. Als je petroleum ipv diesel kunt gebruiken, spaart het je de accijns voor het gebruik op de (water)wegen iig uit :)
Uiteraard is het wel de bedoeling dat een olieboer dat komt bezorgen, want ik snap wel dat je
niet met grote hoeveelheden rond mag rijden. En verder is de petroleum hier gewoon bijna
3x zo duur als in belgië, want hier schijnen ze alleen hele zuivere petroleum te hebben die
je ook in van die zibro kacheltjes kunt gooien, en in belgië kennen ze 3 soorten en waarvan
lampenolie zoals ze dat daar noemen de goedkoopste is. Maar ik maak geen gebruik van
kachels met open vuren (direct gestookt) maar met rookgasafvoer indirect gestookt),
dus die gassen gaan gewoon buiten de tenten de lucht in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
retep41 schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:38:
Wat versta je onder noodaggregaat?
Ik heb de wet niet geschreven, dus het is niet echt iets waar ik op kan antwoorden. Zo staat het bij de Douane op hun pagina. Ik raad je toch echt aan om ze te bellen als je dit soort vragen hebt.
retep41 schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:46:
Uiteraard is het wel de bedoeling dat een olieboer dat komt bezorgen, want ik snap wel dat je
niet met grote hoeveelheden rond mag rijden.
Waarom niet makkelijk doen en gewoon wat brandstofgroothandels bellen voor offerte? Als je 7000 liter diesel nodig hebt kan je denk ik ook nog wel wat onderhandelen met ze op de literprijs. Laat hun het lekker uitzoeken voor je, ik denk dat het dan een stuk makkelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:12

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

retep41 schreef op zondag 17 december 2017 @ 12:18:
Hallo allemaal, ik ben met een onderzoekje bezig naar de haalbaarheid van het organiseren van een evenement in de winter.
ik ga eerst maar eens even bij het begin beginnen. Weet je al of je uberhaupt een vergunning/ontheffing krijgt voor je evenement? Want 10 dagen.....dat is nogal even wat zeg.

Heb je de rest al wel geregeld ? Een locatie, parkeergelegenheid, EHBOers, beveiliging, verkeersbegeleiders, etc, etc, etc.

Je bent nu, relatief gezien, op detailniveau bezig in mijn ogen. Dat kan toch veel makkelijker door het spul te gaan huren, die partyplanners/verhuurbedrijven weten precies wat je nodig gaat hebben en regelen ook nog het vervoer van aggregraten en brandstof en andere dingen.

[flauw]
Of moet ik zo ook nog even op zoek naar een bouwtekening omdat je zelf nog even 25 Dixi's wilt gaan timmeren? ;)
[/flauw]

ben wel even benieuwd wat voor evenement het wordt trouwens, tipje van de sluier? :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retep41
CMD-Snake schreef op maandag 18 december 2017 @ 12:00:
[...]

Ik heb de wet niet geschreven, dus het is niet echt iets waar ik op kan antwoorden. Zo staat het bij de Douane op hun pagina. Ik raad je toch echt aan om ze te bellen als je dit soort vragen hebt.

[...]

Waarom niet makkelijk doen en gewoon wat brandstofgroothandels bellen voor offerte? Als je 7000 liter diesel nodig hebt kan je denk ik ook nog wel wat onderhandelen met ze op de literprijs. Laat hun het lekker uitzoeken voor je, ik denk dat het dan een stuk makkelijker is.
Ik heb inmiddels even gebeld en mag ik dus geen petroleum uit belgië laten komen ivm accijnzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retep41
Fraggert schreef op maandag 18 december 2017 @ 12:03:
[...]

ik ga eerst maar eens even bij het begin beginnen. Weet je al of je uberhaupt een vergunning/ontheffing krijgt voor je evenement? Want 10 dagen.....dat is nogal even wat zeg.

Heb je de rest al wel geregeld ? Een locatie, parkeergelegenheid, EHBOers, beveiliging, verkeersbegeleiders, etc, etc, etc.

Je bent nu, relatief gezien, op detailniveau bezig in mijn ogen. Dat kan toch veel makkelijker door het spul te gaan huren, die partyplanners/verhuurbedrijven weten precies wat je nodig gaat hebben en regelen ook nog het vervoer van aggregraten en brandstof en andere dingen.

[flauw]
Of moet ik zo ook nog even op zoek naar een bouwtekening omdat je zelf nog even 25 Dixi's wilt gaan timmeren? ;)
[/flauw]

ben wel even benieuwd wat voor evenement het wordt trouwens, tipje van de sluier? :)
Geen goedkope petroleum uit België, daar ben ik inmiddels wel achter. En verder wil ik niks vertellen over wat voor event het is, want het is niet eens 100% zeker of het doorgaat, dus helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:12

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

retep41 schreef op maandag 18 december 2017 @ 19:12:
[...]

Geen goedkope petroleum uit België, daar ben ik inmiddels wel achter. En verder wil ik niks vertellen over wat voor event het is, want het is niet eens 100% zeker of het doorgaat, dus helaas.
okay, fair enough, was wel even benieuwd naar wat je aan het plannen was.

maar dat is toch hopelijk niet het enige dat je uit mijn verhaal hebt opgepikt?

Waarom besteed je dit soort dingen niet uit aan partijen die de hele dag niets anders doen festivals en/of evenementen faciliteren? :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:00
Ik heb zelf redelijk veel ervaring met het organiseren van (grote) publieksevenementen. Vanuit die expertise kan ik maar één advies geven: vraag gewoon bij een aggregaten boer zoals the Powershop een offerte aan voor stroomvoorziening en heaters. Zodoende kun je meerdere producten van een enkele leverancier krijgen en dat drukt de kosten. Ze voorzien je van brandstof, bekabeling en kennis die je zelf waarschijnlijk niet hebt. Is ook altijd goedkoper en scheelt heel veel zorgen tegenover alles zelf regelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Lucky0wn op 19-12-2017 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retep41
Fraggert schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 10:28:
[...]

okay, fair enough, was wel even benieuwd naar wat je aan het plannen was.

maar dat is toch hopelijk niet het enige dat je uit mijn verhaal hebt opgepikt?

Waarom besteed je dit soort dingen niet uit aan partijen die de hele dag niets anders doen festivals en/of evenementen faciliteren? :)
Heel aardig van je om mee te denken over ook andere zaken mbt het organiseren, maar
daar had ik geen vragen over, dus vandaar ik daar dan ook niet verder op in ben gegaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retep41
Lucky0wn schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 10:41:
Ik heb zelf redelijk veel ervaring met het organiseren van (grote) publieksevenementen. Vanuit die expertise kan ik maar één advies geven: vraag gewoon bij een aggregaten boer zoals the Powershop een offerte aan voor stroomvoorziening en heaters. Zodoende kun je meerdere producten van een enkele leverancier krijgen en dat drukt de kosten. Ze voorzien je van brandstof, bekabeling en kennis die je zelf waarschijnlijk niet hebt. Is ook altijd goedkoper en scheelt heel veel zorgen tegenover alles zelf regelen.
Ook jij bedankt voor de goede bedoelingen, maar ik heb al een verhuurder gevonden die
schappelijke prijzen er op na houd, en ook aggregaten verhuurd en stroomkasten en kabels,
alleen verkopen die geen diesel, en wel omdat ze daar niet op ingesteld zijn, dus die moet
van een olieboer komen.
Pagina: 1