2.1 setup of lekker 2.0 laten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Ik doe alles via mijn computer, dus ook film & muziekconsumptie. Mijn oude computerspeakersetup was klassieke stereospeakers met een houten grill uit 1969 i.c.m. een stereoversterker. Nou hoorde ik wat ongeregeldheden en heb gisteren Magnat Monitor B stereospeakers aangeschaft via marktplaats voor maar 17.50 euro. Opzich voelt het als een mooie deal: bouwjaar is omstreeks 1990 dus 20 jaar meer techniek erin t.o.v. die ouderwetse speakers uit 1969 en de frontjes zijn van geperforeerd plaatstaal, dus dat blijft er sjiek uitzien. Daarnaast zijn ze ietsje minder volumineus en zat er maar 1 beschadeging op die ik al heb gerepareerd. Echte duitse degelijke stereospeakers dus, het woord degelijk is ook wel iets dat past bij mijn beeld van magnat als brand en is goed genoeg voor de govie!

speakerkarakteristieken: http://www.magnat.tv/f7.shtml
Frequentie bereik 40 - 34.000Hz
Overgangsfrequentie 800 - 2.000 Hz.
Gevoeligheid 1,5 W
Sinus/Muziek belastbaarheid 80 - 120 Watt

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NzY2WDEwMjQ=/z/IX8AAOSwFSxaI8Be/$_86.JPG

Mijn vraag: Deze speakers die hebben een bereik vanaf 40Hz, eventueel mis ik hierdoor wat bass of niet, geen idee. Maar misschien loont het wel om een 2.1 versterker op de kop te tikken i.c.m. een subwoofer voor de lage bass. Wat denken jullie en hebben jullie toevallig een voorbeeld van welke niet dure liefst 2de handse versterker+subwoofert dan een bijpassende optie zou kunnen zijn? Dan blijf ik eventueel marktplaats afstruinen tot ik een goede deal tegenkom die vergelijkbaar is. Of denken jullie dat 2.1 eigenlijk niet loont in verhouding tot 2.0 met deze stereospeakers? Bij rapnummers komt er wel een aardige bass uit die speakers denk ik, maargoed of het vervormd weet ik niet.

[ Voor 7% gewijzigd door govie op 17-12-2017 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-10 13:05
Eerst ff luisteren om te kijken of je wat mist qua lage tonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Dat is lastig vast te stellen vind ik. Er zullen genoeg tweakers zijn die eenzelfde specificaties 40hz is een meetwaarde) betreffende speakers een 2.1 systeempje hebben samengesteld. Hierdoor hebben ze een onderbouwde mening of de uitbreiding het waard was bij veelvuldig multimediaal gebruik of dat het verschil toch eigenlijk minimaal was. Dat was de doelstelling met het posten van deze vraag.

[ Voor 10% gewijzigd door govie op 17-12-2017 10:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-10 11:05
Niet om vervelend te doen maar een echt goede / strakke subwoofer zit in een "iets" andere prijsklasse dan de luidsprekers die je nu hebt gekocht. Geen idee wat het budget is dat je hiervoor wilt besteden?

Een leuke kleine betaalbare subwoofer is meestal een beetje een dreunkastje dat, mijns inziens, eerder kwaad dan goed doet. Als uit jouw Magnats een acceptabele bass komt zou ik het, voorlopig, lekker zo laten :)

[ Voor 7% gewijzigd door Brad Pitt op 17-12-2017 10:10 ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:30
Heel veel hangt af van de luisterruimte, de muziek waar je naar luistert, persoonlijke voorkeur en zoals al genoemd budget. Voor mij, in mijn vrij kleine ruimte, miste ik met 45Hz@-3dB duidelijk een stuk van mijn muziek, en dat heb ik uiteindelijk opgelost met een extra eindversterker en een paar gekochte zelfbouw-subs. Misschien is jouw ruimte akoestisch gunstiger, of ga je dit zelf minder missen.

Goede subwoofers zijn inderdaad duur, en goedkope subs gaan vaak niet heel veel dieper dan 40Hz (of doen dat dan bij -10dB of iets dergelijks). Ook moeten ze apart versterkt (en, in het geval van externe versterking, gefilterd) worden, wat alles nog weer wat duurder maakt.

Het lijkt mij een goed idee om zelf eerst te luisteren, en dan als je wat denkt te missen een budget te stellen. Daar kunnen wij dan misschien weer mee verder.

Eventueel zou je ook nog met Equalizer APO bezig kunnen gaan, maar doe dan wel voorzichtig met het volume. Stel een preamp in (zodat je totaalvolume binnen de perken blijft), en voeg bijvoorbeeld een lichte boost in de bas toe. Met een meetmicrofoon en Room EQ Wizard zou je dan zelfs een akoestisch profiel van je luisterruimte kunnen maken (en dus kunnen zien waar de problemen zitten), als je het helemaal serieus wil aanpakken. Leuk speelgoed, maar misschien wel weer iets te veel van het goede. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Laatst online: 12-10 10:44

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Het nadeel als je hoog-midden-laag in 1 speaker hebt, is dat alle 3 de tonen niet 100% tot hun recht komen. De lage en hoge tonen redden het vaak wel, maar de midden toon mist vaak zijn kracht doordat de lage toon er tussen komt.

Het mooiste is een 2.1 opzet. hoog en midden zitten dan in je speakers, en laag in je sub.

De speakers dat je hebt op de foto zijn leuk voor op feestjes en muziek, maar voor tv, films etc waar een beetje kwaliteit wel fijn is, is dit niet geschikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
Misschien mis ik iets maar het is toch aan de TS om te bepalen of het goed klinkt? Zou wat zijn anders, dan zouden alle tweakers met 5000,- euro aan audioapparatuur zitten omdat de collega-tweakers zeggen dat je dat nodig hebt voor goed geluid.

Het enige advies dus is aansluiten en luisteren. Ben je tevreden? Prima. Ben je niet tevreden? Dan kunnen we samen verder kijken naar verbeterpunten.

Zelf heb ik een 2.0 set bij m'n PC en een 5.0 set bij m'n TV staan, allebei dus zonder sub en dat klinkt prima.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:57

FeaR

In GoT we trust

Ik ben van mening dat een subwoofer altijd een toevoeging zal zijn op de set. Zeker als er aan wordt gegeven dat de de ook voor films wordt gebruikt. Met muziek hangt het vooral van het genre af of er veel baat bij een subwoofer is. Ik was ook tevreden met mijn 2.0 set en miste niets totdat ik de kans kreeg een goede subwoofer toe te voegen. Nu vind ik het één van de beste upgrades die ik ooit heb gedaan. Het is wel zoals reeds aangegeven noodzaak een goede subwoofer te kopen. Een goede subwoofer kan de set maken maar een slechte subwoofer (dus ook een slecht afgestelde) kan de set kraken. Nu is er geen budget genoemd maar als er over speakers van €17,50 wordt gepraat zou ik niet naar een subwoofer gaan kijken.

Daarbij betwijfel ik hoe serieus de 40 Hz van de Magnat genomen moet worden. Magnat is niet het merk wat meteen bij mij opkomt als het gaat om het opgegeven van realistische cijfers. Aan de andere kant zijn de speakers van TS wel van het oude Magnat. Maar dan nog is het wel redelijk laag voor een speaker met 190mm woofer in een gesloten kast. Mogelijk toch bij een waarde minder dan de normale -3dB gemeten. Waarbij het ook van de ruimte en opzet van de speakers afhangt hoe laag ze in de ruimte gaan. Maar dat is met een tone generator wel te achterhalen.

Mocht TS toch een subwoofer kopen en er eentje nemen met High Level inputs dan hoeft er geen nieuwe versterker te komen aangezien je de subwoofer dan doorlust op de speakers. Scheelt weer de aanschaf van nog een ander apparaat.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:00

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb juist liever 2.0 sets. Muziek wordt stereo opgenomem, waarom zou je dat weer uit elkaar peuteren?
Daarnaast kosten, zoals eerder gezegd, goede subs veel geld.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:57

FeaR

In GoT we trust

DirtyBird schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:54:
Ik heb juist liever 2.0 sets. Muziek wordt stereo opgenomem, waarom zou je dat weer uit elkaar peuteren?
Omdat je muziek niet moet zien als 2.1 met een dedicated LFE kanaal zoals bijvoorbeeld DTS 5.1. Met een subwoofer vergroot je ook het bereik van je speakers waardoor je ook met 2.0 bronnen profijt hebt van de subwoofer doordat de gehele set dieper in het laag doorloopt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-06 19:23
Deze speakers die hebben een bereik vanaf 40Hz, eventueel mis ik hierdoor wat bass of niet?
Je mist zeker geluid in het laag, maar of je dit erg vindt is een tweede. Het lastige aan Hifi is dat als je eenmaal beter gehoord heb je niet meer terug wilt. De vraag is dus meer of jij op dit moment genoegen neemt met het frequentiebereik van de speakers. Luisteren dus!
Maar misschien loont het wel om een 2.1 versterker op de kop te tikken i.c.m. een subwoofer voor de lage bass. Wat denken jullie en hebben jullie toevallig een voorbeeld van welke niet dure liefst 2de handse versterker+subwoofert dan een bijpassende optie zou kunnen zijn?
Dat ligt er helemaal aan wat je bereid bent om uit te geven. voor 17.50 ga je geen versterker of subwoofer vinden waar je qua geluid mee vooruit gaat. Als je tevreden bent met je huidige versterker zou ik een subwoofer aanraden met high level input (rode en witte aansluiting). Je sluit dan de computer eerst op de subwoofer aan, en de subwoofer op de versterker.

Daarnaast hebben subwoofer, of speakers in het algemeen ruimte nodig. Zet je de speakers op je bureau en is de luisterafstand 1 meter, klinken de speakers anders dan als je deze bij de tv zet en 3 meter weg zit. Subwoofers zijn vrij gevoelig voor een goede plaatsing. Ga eerst na of je ruimte hebt om een subwoofer te kunnen plaatsen. Hoe flexibeler je kunt zijn met de plaatsing van een sub, hoe groter de kans dat je een geschikte plaatsing vind. Heb je een kamer van 2 bij 3 en kun je de sub alleen ergens in de hoek onder een bureau kwijt zal deze nooit tot zijn recht kunnen komen.

Reken voor een entry level sub zeker zo'n 80-150 euro op marktplaats. Interessante subs zijn de REL quakes, BK Gemini's. De kans is groot dat deze subs niet in verhouding staan met de kwaliteit van je magnat speakers.

Vermijd hierbij goedkope subs die bij een home cinema setje horen van merken als Sony, Philips, JVC etc. omdat hier vaak veel op is bespaard, en deze alleen gedreun geven in plaats van zuivere bass.
Dan blijf ik eventueel marktplaats afstruinen tot ik een goede deal tegenkom die vergelijkbaar is. Of denken jullie dat 2.1 eigenlijk niet loont in verhouding tot 2.0 met deze stereospeakers? Bij rapnummers komt er wel een aardige bass uit die speakers denk ik, maargoed of het vervormd weet ik niet.
Op marktplaats blijven kijken tot je weer iets moois vindt blijft leuk, al is 17.50 echt geen geld voor redelijke speakers. Als je rond de 50 a 100 euro gaat kijken kun je soms ook wel leuke deals vinden, maar dit staat niet in verhouding tot de prijs die je voor de huidige speakers betaald hebt. Hoe meer je betaalt hoe minder je er per euro op vooruit gaat, maar dit geldt bij bijna ieder product.

Het is misschien ook leuk een ouderwetse equalizer te zoeken. Die dingen gaan vaak voor onder de 50 euro weg op marktplaats, en je kunt het geluid van de speakers er helemaal naar wens mee aanpassen. Tuurlijk dit kan ook digitaal op je computer maar of dit beter klinkt is compleet afhankelijk van je geluidskaart en de software die je gebruikt. Niets is makkelijker dan lekker een schuifje met lampje omhoog schuiven voor meer bass bij een film.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:27
Een sub mis je voor muziek niet zo snel.
Voor TV en films is een centerspeaker heel erg belangrijk.

Ik ben begonnen met een 2.0, maar wel met een paar Kef IQ90, die beginnen bij 33Hz.
Om gewoon TV en films te kijken miste ik dat de stemmen mooi uit het midden komen, zeker als je niet perfect in de sweetspot zit.
Daarvoor gebruik ik een Kef eitje, ook tweedehands gescoord.

Als er een sub zou moeten bijkomen, dan moet ik direct bij de zware joekels gaan kijken, en dat heb ik niet gedaan. Het is naar mijn gevoel echt goed zo, ik hoef niet uit de bank te rammelen tijdens Saving Private Ryan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

govie schreef op zondag 17 december 2017 @ 09:39:
......
Mijn vraag: Deze speakers die hebben een bereik vanaf 40Hz, eventueel mis ik hierdoor wat bass of niet, geen idee. Maar misschien loont het wel om een 2.1 versterker op de kop te tikken i.c.m. een subwoofer voor de lage bass. Wat denken jullie en hebben jullie toevallig een voorbeeld van welke niet dure liefst 2de handse versterker+subwoofert dan een bijpassende optie zou kunnen zijn? Dan blijf ik eventueel marktplaats afstruinen tot ik een goede deal tegenkom die vergelijkbaar is. Of denken jullie dat 2.1 eigenlijk niet loont in verhouding tot 2.0 met deze stereospeakers? Bij rapnummers komt er wel een aardige bass uit die speakers denk ik, maargoed of het vervormd weet ik niet.
Je kunt van YouTube een frequency test draaien, waarbij je dan wel in de gaten moet houden dat je in eerste instantie je eigen oren meet en niet per se de aangesloten speakers. :P
Heb dus erg in de volumeknop als je niet direct de toon hoort die je zou moeten horen, anders loop je het risico de speaker onbedoeld op te blazen.

En als je er na die test achter komt dat er misschien laag ontbreekt, dan is dat niet per se slecht.

Voor bij de pc heb ik al diverse setjes + sub aangesloten gehad en in bijna alle gevallen draaide ik dan de sub naar het minimum, omdat het gebonk niet om aan te horen was naast de melkpakjes.
Zulke setjes klinken imho nog het minst erg als je de extremen maar meteen het zwijgen oplegt.

Nu zijn jouw Magnat's gelukkig groter, maar gezien leeftijd en prijs zou ik daar verder niets meer in investeren.
Je kunt er van uitgaan dat deze speakers een redelijk afgewogen geheel vormen dat er niet op vooruit zal gaan met een sub van twijfelachtige kwaliteit.

Wil je in dit opzicht echt iets beters, dan moet je meer gaan uitgeven dan je nu van plan bent, ik zou het in deze setup dus lekker zo houden als je tevreden bent. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• govie
Ik heb weer veel geleerd na jullie posts te hebben gelezen.

In ieders geval ben ik tevreden met de budgetaankoop. De speakers zien er nog goed uit voor speakers uit 1990, geen krassen of andere beschadigingen op dat ene hoekje na wat ik al heb aangestipt met een zwarte marker (=opgelost). Op dit moment mis ik wel de misvormde klanken van die gereviseerde kapotte klassieke speakers, waar de bass overmatig aanwezig was en ik de bass op de versterker tot minimaal moest instellen en dan nog moest oppassen voor de buren. Die waren zo uit balans qua bass dat het nu wel even wennen is aan deze in betere conditie verkerende magnatspeakers. De telefunken-generatie moet toch nog steeds een warm hart hebben voor die grillcovers van die duitse speakers :D , het heeft wel wat vind ik! Daarnaast is Magnat voor jan-modaal-gebruik allang prima of misschien zelfs wel overgekwalificeerd. 8) Vergeet niet, 349 gulden in 1990 was destijds ook niet goedkoop voor jan modaal en omgerekend is dit een setje van € 267.40 anno 2017 na indexatie. In verhouding tot ieder budget 2.1/2.0-setje is de muziekkwaliteit 5x voller en dus 5x minder schel dan met van die kleine speakertjes aan de zijkanten.

Als ik jullie posts samenvat, dan is een subwoofer mits mediumgrade of betere kwaliteit, in de meeste gevallen niet snel een aanvulling voor muziek. Bij films en gamen is dat eventueel wel zo, maar als ik niet al te zeikerig ben ingesteld, dan zouden die magnats e.e.a. nog aardig moeten kunnen bijbenen. Deels ook door die redelijk grote woofers onderin.
Ik heb een herztestje vanaf youtube gedraaid zoals hier is geopperd en begin iets te horen vanaf ongeveer 52 Herz, dus dan mis ik volgens wikipedia een gebiedje tussen 20 hz en 52 herz. Daarnaast vind ik de bass in dat nieuwe klassieke nummer voor een toekomstige topnotering in de top1000, genaamd vroemvroem _/-\o_ nog al aardig wat bass bezitten via deze magnats. Volgens is mij de bass een beetje vervormd, maar vooralsnog niet echt al te storend en waarschijnlijk maakt het het nummer beter omdat je haar minder hoort zingen. John lennon zal vast jaloers zijn! :D

T.a.v. de ruimte akoestiek heb ik de EqualizerAPO-link opgeslagen en ga daar in de toekomst zeker iets mee doen. Ik wil ooit nog een kwalitatief 5.1.2 setje bezitten van dali/elac/mission/etc, de stereospeakers van deze brands die krijgen topbeoordelingen op whatishifi en kosten rond de 250 euro ofzo. Deze worden gebruikt als zijspeakers in hun 5.1 opstellingen. Maar voor nu is deze rekentool iets teveel theorie dus dat parkeren we voor later.

Ik kan wel marktplaats in de gaten kunnen houden voor een subwoofer die past bij mijn toekomstige 5.1.2 opstelling. Als ik er eentje redelijk goedkoop kan scoren, dan zet ik deze voorlopig in als 2.1 subwoofer om een beetje mee te testen en af te stellen en kan ik daarna een center en zijspeakers erbij passen tezijnertijd. De subwoofer zal dan de eerste aankoop worden richting een kwalitatieve 5.1.2 dolby atmos set. Bedankt voor de tip inzake de versterker en het aansluiten van een 2.1 set op een stereoversterker. Ik moest daar nog een en ander over opzoeken maar ben blij dat je het postte, dat maakt het zoeken naar info makkelijker. Ik heb een filmpje gezien dat iemand een instelbaarheid in de bekabeling had zitten bij het aansluiten van een 2.1 set op een stereo-versterker, ik verwacht dat hij zo de vermogens deed balanceren voor een degelijk geluidsprofiel.

Interessant allemaal & bedankt voor jullie bijdrages in dit topic!

[ Voor 6% gewijzigd door govie op 18-12-2017 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Ramon schreef op zondag 17 december 2017 @ 10:53:
Misschien mis ik iets maar het is toch aan de TS om te bepalen of het goed klinkt? Zou wat zijn anders, dan zouden alle tweakers met 5000,- euro aan audioapparatuur zitten omdat de collega-tweakers zeggen dat je dat nodig hebt voor goed geluid.

Het enige advies dus is aansluiten en luisteren. Ben je tevreden? Prima. Ben je niet tevreden? Dan kunnen we samen verder kijken naar verbeterpunten.

Zelf heb ik een 2.0 set bij m'n PC en een 5.0 set bij m'n TV staan, allebei dus zonder sub en dat klinkt prima.
Een goed setje hoeft geen €5000,- te kosten. Ik heb een setje van 140 euro van Sony, en dat werkt echt perfect met prima geluidkwaliteit.

Tja, je kan ook een compleet Sonos of Denon systeem neerzetten voor 2-3k maar duurder is niet perse een verbetering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:48
Subje toevoegen of niet moet je zelf bepalen naar gelang of je het nu mist of niet. Zo miste ik achter mijn bureau met 2 kleine studiomonitoren (4" woofers) nogal wat laag, dus daar heb ik voor het luttele bedrag van €20 een prima sub aan toegevoegd. Geen wereldklasse, maar zeker ook niet al te slecht (Jamo SW1008). Bij de TV staan 2 oude vloerstaanders van Philips, beide uitgerust met 2x 6.5" woofer. Had laatst na het zachtjes luisteren van een LP de "Loudness" knop niet weer uitgezet. Was een plezante verassing voor tijdens een film. Heb dan ook absoluut niet het idee dat ik iets mis qua bas daar. Oftewel: luister gewoon lekker zelf, en bepaal zelf. De ene speaker is de andere niet, de ene locatie is de andere niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
michelsoe12 schreef op maandag 18 december 2017 @ 08:12:
[...]

Een goed setje hoeft geen €5000,- te kosten. Ik heb een setje van 140 euro van Sony, en dat werkt echt perfect met prima geluidkwaliteit.

Tja, je kan ook een compleet Sonos of Denon systeem neerzetten voor 2-3k maar duurder is niet perse een verbetering.
Nu wil ik niet twijfelen aan je setje van 140€, maar dat gaan vergelijken met een set van 2000€, laat staan 5000€ is een beetje mank.

Met de allergoedkoopste setjes mis je het stuk net boven het laag, of je sub moet veel te veel van het spectrum opnemen. (Bose heeft daar zijn business op gebouwd..)

Tuurlijk moet je zelf je keuzes maken, maar als je het budget niet hebt, dan is niet altijd slim om daar naar te luisteren...

MAW: een Smart is geen slechte auto, en brengt je ook van Amsterdam naar Den Haag. Maar om nu te zeggen dat die Smart even goed is als een E-klasse is een andere zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Tommie12 schreef op maandag 18 december 2017 @ 09:47:
[...]

Nu wil ik niet twijfelen aan je setje van 140€, maar dat gaan vergelijken met een set van 2000€, laat staan 5000€ is een beetje mank.

Met de allergoedkoopste setjes mis je het stuk net boven het laag, of je sub moet veel te veel van het spectrum opnemen. (Bose heeft daar zijn business op gebouwd..)

Tuurlijk moet je zelf je keuzes maken, maar als je het budget niet hebt, dan is niet altijd slim om daar naar te luisteren...

MAW: een Smart is geen slechte auto, en brengt je ook van Amsterdam naar Den Haag. Maar om nu te zeggen dat die Smart even goed is als een E-klasse is een andere zaak.
Mee eens, het was natuurlijk slechts een voorbeeld. Als ik het geld had, had ik ook een leuk setje van bijvoorbeeld Bose gekocht rond de €1000,- . Mijn doel was meer van: een leuk setje hoeft niet duur te zijn. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
michelsoe12 schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:01:
[...]

Mee eens, het was natuurlijk slechts een voorbeeld. Als ik het geld had, had ik ook een leuk setje van bijvoorbeeld Bose gekocht rond de €1000,- . Mijn doel was meer van: een leuk setje hoeft niet duur te zijn. 😊
Oeps... Bose is eigenlijk gewoon dat 140€ setje van Sony met een prijskaartje van 1000€...

Bose systemen maken geen echt slecht geluid, maar ze zijn beter in marketing dan in speakers bouwen.
Speakers zou je eigenlijk moeten kopen in € per kg. En dan is Bose duur... zeer duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Ik heb nog wel een mooi vraagje over subwoofermerken en jullie gevoel erbij! Nu begrijp ik wel dat je makkelijk kan roepen "REL is goed" (gem. €500 op de marktplaats en soms als je mazzel voor 100 euro) en ga zo maar door. Maar wat is jullie gevoel voor alleen de subwoofer bij de merken (soms onder/rond de 50 euro kosten):

Canton
Quadral
Magnat
Elac
Infinity
Mordaunt & Short
Kenwood
Pioneer

Mij lijkt bijvoorbeeld Pioneer, Elac en Canton er boven uit steken, als ik die voor 20, 50 of 75 euro op de kop kan tikken dan heb ik eventueel een goede deal. Maar of dit klopt is natuurlijk gissen omdat ik voorlopig niet gehinderd wordt door enige subwooferkennis. Wat is jullie gevoel bij de merken die normaliter boven de jvc/sony/philips-niveau uitkomen maar onder de topmerken zoals REL en daarboven? En dan moet je er even vanuit gaan dat de stereospeakers rond de 250 euro voor een paar gaan kosten.

[ Voor 10% gewijzigd door govie op 18-12-2017 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burrfoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 13:49
Ikzelf heb het geluk dat ik voor 150 euro een setje Mordaunt Short 6x2 series kon kopen op marktplaats. 5.1 setje, goede center en sub, redelijke surround speakers. Heb helaas al wel de fronts op weten te blazen (te lang overstuurd en dan zegt zelfs een MS602 plof) en heb deze vervangen met een set Pioneer aluminium speakers .. Al met al voor nog geen 1000 euro inclusief receiver een leuke set waar zelfs de overburen van kunnen "meegenieten" .

Ben ik audiofiel? Nee. Waardeer ik een rustig geluid zonder vervormde midden en lage tonen? Zekers. Hoge tonen? Boven de 15khz hoor ik al niets meer (40+) .. Wat ik nog wel hoor is strak en zonder vervormingen.

"if you can't fix it with a hammer, try a bigger hammer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
Klopt maar een echt goedkope sub maakt het meestal niet beter, dan om zonder te spelen bij boekenplank speakers.
Bij echt kleine stalieten die niet onder de 160hz komen kan het nog wat toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 14:03
Gezien de prijs die je nu hebt betaald ga je geen betaalbare Sub vinden die een strakke bass onder de 40hz gaat geven. Ik zou het alleen bij deze speakers houden als ze nog goed klinken. Met een goedkope sub heb je alleen maar kans dat je bass te boomy wordt.

Deze speakers hebben 7,5" drivers daar zou je best aardige lage tonen uit moeten kunnen halen.
Daarnaast ligt het er aan waar voor je ze gebruikt. Voor muziek heb je vaak geen extreem lage tonen nodig (tenzij je van orgel muziek houd)
Bij films heb je die aanzienlijk meer en voegt het meer toe maar ook daar moet je dan wel een goede sub hebben en die kosten al snel iets van 300-500 euro (die richting de 20Hz kunnen doen)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ik zie het zo.
Je kan blijven goedkope spullen toevoegen, maar dan win je vrijwel niks.

Uiteindelijk blijf je zitten met een verzameling ok spul dat een ok geluid geeft, maar als je echt wil upgraden kost het dan een pak geld.
Koop minder, maar beter.

Mijn tip: koop ofwel een deftige sub, ofwel niks. Spaar even door, 500€ is geen onoverkomelijk bedrag, maar neem je tijd en hou de tweedehandssites in de gaten. 400€ tweedehands is soms 1200€ nieuw.

Pagina: 1