miciel schreef op donderdag 21 december 2017 @ 05:40:
[...]
Even een vraagje is dan bij de nieuwere ketels alleen omdat de afstellingen van de lucht/gas verhouding kunnen verschuiven nog de reden dat we O2 en CO2 metingen doen ? en natuurlijk om te kijken of dat de brander netjes schoon gemaakt is ? (de avanta moet je namelijk nog weleens bijstellen omdat deze wat verloopt)
hier is de laatse keer namelijk alleen een gasdruk meting gedaan awb thermosmaster3 hr
monteur zei toen ik er naar vroeg om een O2 en CO2 meting te doen dat het niet nodig was aangezien deze ketel. altijd goed staat als de gasdruk in orde is. (maar ik zal het de volgende keer weer vragen)
Je rookgasmeting moet altijd gedaan worden om inderdaad je verhouding te controleren en vooral om te kijken of er geen CO geproduceerd wordt.
Een monteur die dat niet nodig vindt is slecht bezig.
Ook in de fabrieksvoorschriften staat dat je dit altijd dient te controleren.
Hier krijg je dus de bekende CO gevallen van.
Mooi voorbeeld is de Intergas ketel met een defecte brander.
Netjes rond de 4% O2, maar wel 5000+ ppm CO omdat de branderdoek los zit.
Je menging van gas en lucht is daarbij niet optimaal wat onverbrand gas achter laat (en dus CO)
Hierdoor knalt de ketel ook vaak en heb in het verleden zelfs een uit elkaar gespatte rookgasbuizen gevonden.
[...]
het is nou ook niet zo dat rookgas de heilige graal is. je alles ermee kunt zien.
je moet evengoed de warmte wisselaar en de brander schoonmaken.
maar aangezien het onderhoud net is geweest lijkt het me stug dat de brander en warmtewisselaar niet zijn schoongemaakt.
Dat is helemaal correct, alles moet geinspecteerd worden.
Sommige vinden het onzin om een ketel na 2 jaar een eerste onderhoudsbeurt te geven.
Echter is die beurt bepalend voor je rendement in de jaren daarna.
Vuil isoleert en zit na 4 jaar zeker gebakken.
[...]
Kan het rele/schakelaar in de luchtdrukbeveiling niet zijn (magnetische) werking verliezen ?
Dat hij dus niet meer blijft kleven/plakken. of is dit niet zo,n degelijke type schakelaar ?
Maar nog wel net lang genoeg om op te starten, maar wat jij zegt kan ook. de ketel mag opstarten tot dat er echt gewerkt moet worden. Dan stopt de ketel ermee. als je zo kijkt dan zit er een weerstand in.
ketel stopt weerstand valt weg. en mag weer opnieuw beginnen, klinkt als of er iets zit in de aanzuig buis.
hiernaast kan ook zijn dat ketel wel op een laag niveau mag branden maar niet op een hoog niveau.
bij branden op een hoog niveau kan het inderdaad zijn dat er teveel weerstand is waardoor de luchtdruk beveliging ingrijpt. vervolgens valt de ketel uit en mag hij weer opnieuw beginnen.
(dit lijkt mij nu de meest logische verklaring)
als je ventilator op is dan hoort i hem niet vrij te geven.maar het kan ook zijn dat i net wel mag branden en vervolgens uitvalt omdat de ventilator te langzaam draait. en dus de ketel stikt in zijn eigen co2. vervolgens is de ketel uit rookgassen trekken weg en hij kan weer branden. en dan krijg je de melding storing in het gasverbandings traject. na kan het zijn dat er wat weerstand in de leidingen zit waardoor die stikt in zijn eigen co2. maar er moet een luchtdruk verschil zijn anders dan mag hij niet eens branden.
waarschijnlijk heeft de monteur hem daarom niet gemeten.
(ketel heeft 1 omschrijving voor bijde stroringen)
eigenlijk is het dan storing tijdens het brander bedrijf.
maar waarschijnlijk omdat er wel vlamvorming is valt i denk ik onder gasverbrandings traject.
De LD2 is een membraan schakelaar en wordt bij opstart gecontroleerd op het plakken.
De schakelaar moet in ruststand staan voordat de ventilator mag draaien.
Bij het starten van de ventilator en bij genoeg luchtdruk zal het membraam om gaan en dus een OK geven.
Nu snap jij wel dat zeker bij ketels met een Tacho signaal, het missen van een LD2, eigenlijk niet meer op luchtdruk gecontroleerd kan worden maar enkel of de ventilator functioneel is.
Tacho signaal controleert alleen de toeren van de ventilator en dus niks met luchtdruk.
Daarom is bij nieuwere ketels juist die rookgasmeting zo belangerijk.
Als een ketel stikt in zijn eigen verbrandingsgassen, dan zal zich dit uiten in een vlamstoring.
Je ionisatiewaarde fluctueert en verdient dan zeker aandacht.
Vaak bij open toestellen is het probleem dat de opstellingsruimte een aanzienlijke onderdruk heeft
[...]
(Ik kan de waarde niet vinden in de insallateurs handleiding hiervoor maar misschien moet ik beter zoeken.)
Ik ben het met je eens dit had gemeten moeten worden
meestal wordt er alleen maar co2 en o2 gemeten wordt na de onderhoudsbeurt tijd is geld.
maar nu kan het ook zijn dat alleen bij de hr ketels was.(moet je daarbij ook het luchtdruk(verschil) meten ? )
hierbij is geen luchtdrukschakelaar meer aanwezig namelijk.
Tijd is geld, dat klopt.
Echter is de prijs gewoon te laag waardoor je de klant geen extra tijd kan geven.
Mijn inzien een probleem van kantoorzijde en niet van de monteur.
Een ketel serieus service geven kost gewoon 30 tot 60 minuten.
Elke monteur die sneller is, ga ik aanmerkingen op vinden met dingen die overgeslagen zijn.
Bij ketels waar je geen luchtdruk kan meten is een goede afstelling en gasverbuikmeting belangerijk.
Je rookgasmeting en gasverbruik is bepalend of alles goed is.
Bij luchtgebrek en goede gasafstelling haal je je maximale vermogen namelijk niet.
[...]
(het is ook niet zo dat ik ts nou het advies geef om zelfstandig van alles te gaan vervangen.)
Maar ik vind het altijd wel leuk als ik enigzins weet wat er aan de hand is/het gaat kosten.
Er moet inderdaad gewoon een goede monteur voor komen. De ervaring is dat het meestal 1 van de 2 genoemde onderdelen is. Maar het kan inderdaad ook wat anders zijn. er zijn inderdaad een hoop opties.
Ik ken dat, de theoretische zoektocht is leuk en ook ik vindt daar uitdaging in
Echter, als je er voor staat is het 100x makkelijker.
Misschien zit er wel een scheurtje in de ld2 slang, daar gaat de theorie van weerstanden etc

[...]
Dus daarvoor zijn die extra ingangen op de meter.(nooit geweten) waarschijnlijk heb ik het meeste met hr ketels meegekeken. of het is niet getest. of ik heb het niet in de gaten gehad terwijl die dit aan het doen was.
Een goede meter kan inderdaad ook deltaPressure en trekmeting doen.
De rookgaskoffer die ik heb, een Testo 350 zien veel mensen aan als een vakantiekoffer.
Ding is enorm, maar kan dan ook bijna alles meten incl. altenatieve verbrandingstoffen zoals biogas waarvan de calorische waarde erg fluctueerd.
[...]
Ja dat snap ik maar om nou te zeggen dat het gros er met hun pet naar gooit ben ik niet met je eens.
Maar misschien dat het ligt net aan de regio/welke monteurs je hebt gehad.
Het blijft raar dat ik als installateur zonder me diploma of wat dan ook te overleggen zo een cv ketel maar ook alle onderdelen mee kan krijgen. geen haan die er naar kraait (na kan dit natuurlijk nog voor een collega zijn.) Er zullen slachtoffers blijven vallen zolang dit zo is. Als ik zou willen kan ik zo een nieuwe ventilator in een cv ketel zetten. aangezien ik daarvoor niet de papieren heb doe ik dat niet. Ik heb geen zin in problemen.
Ik hoop dat de nieuwe regelgeving beter is welke begin 2019 wordt ingevoerdt.
Ik heb veel in regio amsterdam gewerkt.
Ben daar echt de meest gekke dingen tegengekomen.
Juist doordat het gros zonder diploma kan en mag werken maakt mijn mening.
Voor de werkgever lekker goedkoop (immers geen vakdiploma).
Ik heb monteurs aangenomen zien worden die de week daarvoor groenteboer waren bij wijze van.
Die heb je met een week niet ingewerkt dat ze dit vak kunnen uitoefenen.
Monteurs die laagwaterbeveiligingen onderin de ketel plaatsen omdat het bovenop de ketel te vaak stoort.
Dat is gewoon not done en nog in discussie gaan als je het afkeurt.

Hoe durven ze.
[...]
meten ? documenteren ? meestal kwam het neer voor mij op een bus gaslek zoeker en een rolmaat.
(naja een nieuwe gasleiding en andere nieuwe leidingen werden wel afgeperst volgens de normen. maar die sets laggen meestal op het bedrijf ). natuurlijk heb ik welleens een rookgas annalyzer bedient en gedaan. maar niet zonder dat de onderhoudsmonteur meekeek op het apparaat. dus inderdaad een beetje snuffelen.
andere collega,s waren met vakantie. of sommige onderhoudsbeurten waren veel werk. dus mocht ik mee. gewoon een hand extra zodat ze niet zovaak heen en weer hoefden te lopen met alle spullen. na boeide het vak me best wel. maar ik ben op dit moment fietsenmaker. door rugklachten (zwake rug) en missen van een stukje praktisch inzicht. soms moet je keuzes maken in het leven.
Jammer, je bent een man met toch zeer grote kennis die het spelletje wel snapt.
Helaas moet je soms door omstandigheden keuzes maken.
Vindt je het jammer dat je geen ketels meer doet?
@
ngiesberts Heb je al de stap ondernomen om de monteur te laten kijken?
Ben zeer benieuwd wat het probleem was.