Douche - wisselende temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ngiesberts
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 31-08 00:56
Ik woon nu zo'n 2 tal maanden in mijn nieuwe gerenoveerde huis, waar al een cv gasketel hing, een vaillant Turbotec plus VU/VUW 282/3-5. Ik had deze aangesloten op een honeywell T6 thermostaat. Alles werkte prima tot een week geleden.
Als ik een douche neem, merk ik dat het water niet constant dezelfde temperatuur aanhoud, en om de 1 - 1.5 min word het water zeer koud, en daarna weer warm met schommelingen in temperatuur.
De temperatuur van mijn water in de keuken en de gootsteen in de badkamer blijven wel hetzelde qua warmte.
De douche die ik heb is een Grohe Euphoria System 180, en deze hangt er ookal 2 maanden, en heeft altijd goed gewerkt, is ook pas nieuw.

De gasketel heeft een doorstromer dus ik veronderstel dat ik normaal geen boiler moet hebben? Kan het zijn dat er iets stuk is in de ketel? Zou het kunnen dat de gasketel op 1 of andere manier voorrang geeft aan men verwarming waardoor het warm water schommelingen in temperatuur heeft?

Ik vind het raar, sinds ik nooit problemen hiermee heb gehad, en sinds 1 week dit probleem zich voordoet.

Alle reacties

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Klinkt vergelijkbaar met wat ik een keer heb gehad. Bij mij werd dat veroorzaakt door een te lage druk in mijn CV installatie. Check de druk daarvan eens.

• ngiesberts
TommyboyNL schreef op zondag 17 december 2017 @ 01:56:
Klinkt vergelijkbaar met wat ik een keer heb gehad. Bij mij werd dat veroorzaakt door een te lage druk in mijn CV installatie. Check de druk daarvan eens.
De druk staat op 1.7-1.8 bar, ik heb gehoord dat boven de 2 bar gaan het best vermeden kan worden voor snellere slijtage van bepaalde onderdelen.
De cv ketel hangt in de kelder, en mijn douche op gelijkvloers. De ketel hangt dus eigenlijk maar zo'n 4 tal meter van men douche.

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-12 00:20
Probeer het eens met de warmwaterkraan van de wasbak er bij open. Misschien pakt je douche net te weinig water, en schakelt de ketel telkens uit? Versleten of smerige tapwaterschakelaar?

Wat voor codes staan er op je ketel tijdens dit schommelen?

Probeer de thermostaatkraan eens op een hogere of lagere temperatuur, schommelt hij dan ook?

Kan inderdaad zonder boiler werken en normaal gesproken heeft warmwater voorrang.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-12 09:05
weet je zeker dat het water bij de gootsteen ook goed warm is ? dus ook bij groote hoeveelheid? maar ook bij een kleinere hoeveelheid ? zo ja dan is de thermsotaat van de douchekraan stuk.
lauw water op andere punten is cv ketel stuk. meestal is het een sensor of (driewegklep als deze er nog inzit.
cv monteur voor laten komen.

Het 2de wat ik zie in je verhaal deze thermostaat en cv ketel horen niet bij elkaar. Dit kan zeker rare problemen geven. Ik heb even het internet afgezocht maar honnywell onderstunt je cv ketel niet.
Ik zou een vaillant thermostaat nemen met e bus protecol. nou ben ik niet thuis in de digitale wereld betreffende dit verhaal met smartphones apps ed. dus kan je daarbij niet helpen. Hiernaast zijn wat klachten over dat systeem van vaillant dus ik ga je het niet aanraden. advies zoek gewoon een bijpassende thermostaat van valliant zoals de vrt 50 of de collor matic 370/350. aansluiten volgens de handleiding of een monteur laten doen mocht je er niet uit komen.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12 18:33
@ngiesberts
beginnen met de simpele probleempjes die het kunnen veroorzaken. ;)

met de kraan heb je er geen last van, alleen met de douche.
en dan denk ik:

als ik kijk naar de douche dan doet die 7 tot 9l/m.
maar dat is gemengd water van 38 graden, de ketel maakt iets van 65 graden water.
dus dat word aangelengd met koud water, en dan tap je maar een +/-3 tot 4l/m aan warm water van de ketel.

een ketel heeft een tap drempel, zodra je minder l/m tapt als dat stopt hij met verwarmen. :-(
dan doet de thermostaat kraan weer proberen meer warm water pakken en start hij weer met verwarmen.
(ik kan de tap drempel niet zo snel vinden van de ketel, helaas.)
is de douche kop flink verkalkt gaat hij minder water gebruiken en kun je dus onder die tap drempel terecht komen, met de problemen die je meld (zeker als je ook nog een thermostaat douche kraan gebruikt.)

dus maak de douche kop eens kalk vrij en kijk of het is opgelost.
is dit niet de oplossing, jammer dan word het lastiger. ;)

(je hebt een systeem met speedclean.
dus douche aan zetten en eens ruw over de kop vegen om kalk deeltjes los te maken doet meestal de truk ;) .)

edit:
pff lastig keteltje om de specs van te vinden, is dit een Belgische ketel?
ik vind de tap drempel nu en die is 1,5l/m, dus daar lijkt het niet zo heel snel te zitten.
maar ik vind nu ook dat zijn minimum vermogen wel een 8,5kW is en dat is best hoog.
dus boven staande oplossing is nog steeds van kracht zij dat het niet de tap drempel is maar het vermogen.
en geeft het zelfde probleem. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 17-12-2017 12:15 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-12 17:56
Heb ik ook wel eens als de verwarming aanstaat, althans ik denk dat het daaraan ligt.

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Wat Migjes zegt, vermoed ik ook dat je tapdrempel een vervelende rol speelt.
Vermoedelijk zit er ergens een perlator/doorstroombegrenser in de douchekop.
Haal die er maar uit en 90% van het wisselbaden (zo wordt dit probleem genoemt in de installatietechniek) geëlimineerd.
Dat beetje extra waterverbruik geeft alleen maar comfort.

Daarbij geeft elke combiketel voorrang aan warm water, dus cv wacht altijd tot je klaar bent met warm water gebruik.
Tenzij je tapdrempelproblemen hebt, dan denk de ketel dat je geen warm water meer pakt en gaat de verwarming aan.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• ngiesberts
Ok, ik heb dus een paar dingen geprobeert, zoals de douchekop zuiver maken en water laten lopen in de pompenbak terwijl ik douche. En ik blijf hetzelfde probleem hebben.
Ik heb het water ook een langere tijd laten lopen in de pompenbak en merkte dat ik hetzelfde probleem ook daar had, dus het ligt niet alleen aan men douche.

Daarna heb ik de douche laten lopen en ben ik bij de gasketel gaan staan, wachten op een foutmelding, en ik merk dat de ketel opwarmt, en plots voor een paar seconden het symbool van "Storing in het verbrandingslucht-/verbrandingsgastraject" brand.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nwYplHg.png
Telkens hij dit doet, word het water koud, en daarna warmt hij weer gewoon op.

Dit heeft waarschijnlijk te maken met de schouw die naar buiten loopt? Mijn ketel hangt in de kelder en de schouw is ongeveer 2m75 lang met daarop een 90° bocht naar buiten. Is dit te lang misschien?

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

ngiesberts schreef op maandag 18 december 2017 @ 19:37:
Ok, ik heb dus een paar dingen geprobeert, zoals de douchekop zuiver maken en water laten lopen in de pompenbak terwijl ik douche. En ik blijf hetzelfde probleem hebben.
Ik heb het water ook een langere tijd laten lopen in de pompenbak en merkte dat ik hetzelfde probleem ook daar had, dus het ligt niet alleen aan men douche.

Daarna heb ik de douche laten lopen en ben ik bij de gasketel gaan staan, wachten op een foutmelding, en ik merk dat de ketel opwarmt, en plots voor een paar seconden het symbool van "Storing in het verbrandingslucht-/verbrandingsgastraject" brand.
[afbeelding]
Telkens hij dit doet, word het water koud, en daarna warmt hij weer gewoon op.

Dit heeft waarschijnlijk te maken met de schouw die naar buiten loopt? Mijn ketel hangt in de kelder en de schouw is ongeveer 2m75 lang met daarop een 90° bocht naar buiten. Is dit te lang misschien?
Dat lijkt op een luchtdrukprobleem van je ketel, dit is een blokkerende storing.
Wanneer heeft je ketel voor het laatst serieus onderhoud gehad? (geen 10 a 15 minutenikbenbinnencheck).

Ik vermoed een vervuilde ventilator/wisselaar of misschien zelfs vervuiling/weerstand in de schoorsteen.
In ieder geval teveel weerstand in het verbrandingstraject.
Er zit een beveiliging in de ketel die controleert of er voldoende luchtflow over de ketel is voor de verbranding en die grijpt in.
Denk dat het tijd is om een monteur erbij te halen.

Schoorsteen kan nog langer, tot een meter of 10 mag geen probleem zijn.
Zit er een rooster/kapje op je schoorsteen?
Zodat vogels o.i.d. niet erin kunnen komen.

[ Voor 6% gewijzigd door DJKroon op 18-12-2017 20:35 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• ngiesberts
DJKroon schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:32:
[...]

Dat lijkt op een luchtdrukprobleem van je ketel, dit is een blokkerende storing.
Wanneer heeft je ketel voor het laatst serieus onderhoud gehad? (geen 10 a 15 minutenikbenbinnencheck).

Ik vermoed een vervuilde ventilator/wisselaar of misschien zelfs vervuiling/weerstand in de schoorsteen.
In ieder geval teveel weerstand in het verbrandingstraject.
Er zit een beveiliging in de ketel die controleert of er voldoende luchtflow over de ketel is voor de verbranding en die grijpt in.
Denk dat het tijd is om een monteur erbij te halen.

Schoorsteen kan nog langer, tot een meter of 10 mag geen probleem zijn.
Zit er een rooster/kapje op je schoorsteen?
Zodat vogels o.i.d. niet erin kunnen komen.
Ja er zit langs de buitenkant een kapje op, dat er niks in kan komen. Er is een monteur 4 weken geleden hier geweest om de ketel te keuren, hij zei zelf dat de ketel er nog heel goed uitzag en zuiver was.
Misschien is het inderdaad het beste dat ik nog eens een monteur laat langskomen, is een eenmalige kost, maar dan weet ik wel ineens het echte probleem.

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

ngiesberts schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:21:
[...]

Ja er zit langs de buitenkant een kapje op, dat er niks in kan komen. Er is een monteur 4 weken geleden hier geweest om de ketel te keuren, hij zei zelf dat de ketel er nog heel goed uitzag en zuiver was.
Misschien is het inderdaad het beste dat ik nog eens een monteur laat langskomen, is een eenmalige kost, maar dan weet ik wel ineens het echte probleem.
Lijkt me geen slecht idee, maar een ketel die er goed uit ziet zegt niks over de technische werking ervan.
Zeker met dit luchtdrukprobleem is er wat aan de hand en vraag ik mezelf af tot hoever hij de ketel bekeken heeft.
Keuring zal hij niet gedaan hebben, dat kennen we niet in nederland voor gasketels onder de 100kW en zal dus regulier onderhoud geweest zijn.
Als je echt een keuring hebt gehad is er een rapport gemaakt met alle meetbare drukken waar ook de luchtdruk en de instelling van je luchtdrukbewaking onder valt en dus genoteerd is.
Dan moet er echter een afwijkende luchtdruk gemeten zijn en zou de monteur daar actie op ondernomen moeten hebben.
Helaas ken ik het kennisnivo van de gemiddelde gros ketelmonteurs en heb die niet hoog zitten helaas.

Ben zelf toevallig SCIOS inspecteur ;)

• miciel
DJKroon schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:35:
[...]

Lijkt me geen slecht idee, maar een ketel die er goed uit ziet zegt niks over de technische werking ervan.
Zeker met dit luchtdrukprobleem is er wat aan de hand en vraag ik mezelf af tot hoever hij de ketel bekeken heeft.
Keuring zal hij niet gedaan hebben, dat kennen we niet in nederland voor gasketels onder de 100kW en zal dus regulier onderhoud geweest zijn.
Als je echt een keuring hebt gehad is er een rapport gemaakt met alle meetbare drukken waar ook de luchtdruk en de instelling van je luchtdrukbewaking onder valt en dus genoteerd is.
Dan moet er echter een afwijkende luchtdruk gemeten zijn en zou de monteur daar actie op ondernomen moeten hebben.
Helaas ken ik het kennisnivo van de gemiddelde gros ketelmonteurs en heb die niet hoog zitten helaas.

Ben zelf toevallig SCIOS inspecteur ;)
Meestal word bij een onderhoudsbeurt wel de gasdruk gemeten hierbij wordt gekeken naar de voordruk en de brander druk zowel in laaglast als in hooglast. hiernaast wordt meestal ook de verbrandingslucht. (co en co2) gemeten. als een ketel niet goed brandt omdat bijv de ventilator de niet voldoende toeren maakt krijg je een hoge/verkeerde waarde bij de rookgas annalyse. Als de gas/lucht verhouding(branderdruk) verkeerd is afgesteld dan krijg je ook een hoge/verkeerde waarde. zowel bij de brander druk meting als bij de rookgasanalyse. als er echt een probleem was dan had de monteur dat moeten vinden met zijn meettoestellen.tenzij er alleen een brander druk meting is gedaan en geen rookgasanalyse dan kan het wel zo zijn dat de ventilator al niet lekker was en dat dit er tussen door is geglipt. maar het komt ook voor dat de rookgas analyse de juiste waarden aangeeft en dat een maand later toch de ventilator het begeeft. het is dus niet zo dat je dat altijd voor kan zijn.

ik gok dat de luchtdruk schakelaar stuk/op is of dat je ventilator aan zijn einde is/begint te komen of de prinplaat daarvan bijde zijn 1 unit. hoewel de hoofdprintplaat komt ook nog welleens voor. maar meestal is het de ventilator of de printplaat daarvan (beide zijn 1 unit) of de luchtdruk schakelaar (mits de monteur goed zijn werk heeft gedaan.) een ketel meet zelf geen co of co2 die kijkt alleen naar het luchtdruk verschil en of de ventilator draait. zoniet dan krijg je een storing. na kan de cv ketel zo vervuild of slecht afgesteld staan dat i onstabiel brandt en daardoor uitvalt. maar dat komt zelden voor.

Luchtdruk meten doen we niet je zal denk ik gasdruk en/of co2 en co (rookgas meting/(analysche) bedoelen ?
of bedoel je een luchtdruk verschil meting over de ventilator ? (dat gebeurt inderdaad meestal niet tenzij we de ketel niet goed afgesteld krijgen en we het vermoeden hebben dat ventilator stoort)
niet alle apparaten ondersteunen dit in dezelfde de meting. hiernaast kunnen sommige apparaten dit niet
of ze zijn niet hierop voorbereid daarom wordt meestal alleen de rookgas analyse gedaan.
mocht de ventilator op zijn tijdens de rookgas analysche dan merk je dat heus wel.
Niet elke monteur is even bedreven en nadenkend inderdaad of durft zijn bek open te trekken. Soms vraag ik me af of die sticker gewoon ergens te koop zijn. (ipv alleen verkrijgbaar via uneto vni)

@ts Waarschijnlijk is je ventilator of ventilatorprintplaat (beide zijn 1 unit) of luchtdrukschakelaar op zijn einde. Je kan eventueel het meet rapport opvragen. (deze worden meestal met de factuur opgestuurd)
en deze vergelijken met de info van de fabrikant. (of van voorgaande jaren) Deze dienen hetzelfde te zijn(uitzonderingen als propaan en hogedruk afvoeren/instalaties even buiten beschouwing gelaten.)
dus je kan een monteur laten komen en hem het probleem voorleggen. hij kijkt naar de storingscode. wil je deze hier posten of geeft hij geen code aan ? als je ketel geen nummer aangeeft maar wel een algemene melding kan de monteur ook het storings menu opvragen. niet iedere ketel laat meteen de storingscode zien. Dit zit soms verborgen in het installateurs menu of het strorings geheugen. Hiernaast zijn er meerdere testen zoals laaglast vollast en is het probleem dupliceerbaar. Je kan het nabootsen/opwekken dus een beetje monteur moet het zo kunnen vinden. met name ook omdat het ook bij je wasbak voorkomt.
(leuk wordt trouwens plompen bak waarom heet dat zo ? wat zijn plompen ? )

Had je begrenzer al uit je handdouche gehaald ? (mag je eventueel doen maar het zal niet helpen)
slang losdraaien zeefje uit je douchekop/handvat halen. rubber ring verwijderen zeefje weer terug plaatsen.

ik ben installateur geweest(dus geen onderhoudsmonteur), collega,s deden onderhoud heb een paar daagjes met ze meegelopen dus ik weet wel iets maar lang niet alles.

[ Voor 21% gewijzigd door miciel op 20-12-2017 14:37 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:13

Reptile209

- gers -

Wat ook nog zou kunnen, is dat er vuil in de inlaatleiding van je kraan is gekomen (door de renovatie?). Kraan van de muur halen (zorg dat je afdichttape in huis hebt voordat je dat op 1e kerstdag doet) en de inlaatfiltertjes van de kraan controleren en schoonmaken. Als het kan zelfs even de leidingen kort doorspuiten zonder kraan.

Zo scherp als een voetbal!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:38
Dit heeft niet zoveel met duurzame energie of domotica te maken, ik verplaats het topic daarom naar 'Wonen & Verbouwen' :)

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

miciel schreef op woensdag 20 december 2017 @ 05:38:
[...]

Meestal word bij een onderhoudsbeurt wel de gasdruk gemeten hierbij wordt gekeken naar de voordruk en de brander druk zowel in laaglast als in hooglast. hiernaast wordt meestal ook de verbrandingslucht. (co en co2) gemeten. als een ketel niet goed brandt omdat bijv de ventilator de niet voldoende toeren maakt krijg je een hoge/verkeerde waarde bij de rookgas annalyse. Als de gas/lucht verhouding(branderdruk) verkeerd is afgesteld dan krijg je ook een hoge/verkeerde waarde. zowel bij de brander druk meting als bij de rookgasanalyse. als er echt een probleem was dan had de monteur dat moeten vinden met zijn meettoestellen.tenzij er alleen een brander druk meting is gedaan en geen rookgasanalyse dan kan het wel zo zijn dat de ventilator al niet lekker was en dat dit er tussen door is geglipt. maar het komt ook voor dat de rookgas analyse de juiste waarden aangeeft en dat een maand later toch de ventilator het begeeft. het is dus niet zo dat je dat altijd voor kan zijn.
Tegenwoordig hebben veel ketels een lucht/gas verhoudingskoppeling waardoor deze rookgasmetingen geen verschil maken op de O2 en CO2 gehalte en gaat dat niet altijd op.
Behalve dat je belasting en dus vermogen van je ketel terug loopt.
O.a. Calenta heeft dit probleem met vervuilde wisselaars.
Zover ik weet heeft de ketel van TS dit niet.
Vermoedelijk is dan ook geen rookgasmeting uitgevoerd, anders was dit opgevallen zoals je zelf zegt.

Daarom ben ik verbaasd dat de LD2 beveiliging niet gemeten en vooral getest is op de schakelwaarde.
Het niet beproeven van deze beveiliging geeft zeker een verhoogt risico op onvolledige verbranding.
Juist door dit soort metingen en beproevingen te doen voorkom je deze storingen voor 95%.
En tuurlijk kan je altijd pech hebben dat iets ineens stuk gaat.
Echter werkt de ketel dan vaak helemaal niet.
Ketel van TS doet het wel, geeft de brander vrij en gaat dan in een blokkerende storing.
Na de blokkering wordt de vlam vrijgegeven en herhaalt dit proces.
Dan uit het zich in de problemen van TS dat zijn warm water warm/koud/warm/etc wordt.
Oftewel, de luchtdrukmeting zit tegen de grenswaarde van de ingestelde luchtdrukbeveiliging en laat geeft dat aan door het storingssymbool op te lichten.

Echter deze VR ketel is geen high tech en is het meten van luchtdruk(verschil) zeker een vereiste, dit mag en kan je niet overslaan in het opstellen van je onderhoud/meetrapport.
Dan betwijfel ik aan de vakbekwaamheid van de monteur...

Daarom adviseer ik TS ook een goede monteur erbij te halen om de oorzaak de achterhalen.
De oorzaak is altijd via het forum moeilijk te bepalen.
Dit kan van alles zijn, iig komt het erop neer dat er te veel weerstand in de verbrandingsluchttraject zit.
Dat mag wel duidelijk zijn denk ik :)
ik gok dat de luchtdruk schakelaar stuk/op is of dat je ventilator aan zijn einde is/begint te komen of de prinplaat daarvan bijde zijn 1 unit. hoewel de hoofdprintplaat komt ook nog welleens voor. maar meestal is het de ventilator of de printplaat daarvan (beide zijn 1 unit) of de luchtdruk schakelaar (mits de monteur goed zijn werk heeft gedaan.) een ketel meet zelf geen co of co2 die kijkt alleen naar het luchtdruk verschil en of de ventilator draait. zoniet dan krijg je een storing. na kan de cv ketel zo vervuild of slecht afgesteld staan dat i onstabiel brandt en daardoor uitvalt. maar dat komt zelden voor.

Luchtdruk meten doen we niet je zal denk ik gasdruk en/of co2 en co (rookgas meting/(analysche) bedoelen ?
of bedoel je een luchtdruk verschil meting over de ventilator ? (dat gebeurt inderdaad meestal niet tenzij we de ketel niet goed afgesteld krijgen en we het vermoeden hebben dat ventilator stoort)
niet alle apparaten ondersteunen dit in dezelfde de meting. hiernaast kunnen sommige apparaten dit niet
of ze zijn niet hierop voorbereid daarom wordt meestal alleen de rookgas analyse gedaan.
mocht de ventilator op zijn tijdens de rookgas analysche dan merk je dat heus wel.
Elke ketel met een LD2 beveiliging is de luchtdruk te meten.
Is een kwestie van t-stuk aansluiten en de drukmeter op de goede manier aansluiten.
LD2, LD2dP maakt niet uit, staat vaak allemaal uitgebreid beschreven in de handleiding.
[...]

Niet elke monteur is even bedreven en nadenkend inderdaad of durft zijn bek open te trekken. Soms vraag ik me af of die sticker gewoon ergens te koop zijn. (ipv alleen verkrijgbaar via uneto vni)
Dan snap je misschien dat ik ze niet hoog heb zitten ;)
Zeker met verbrandingstoestellen moet je niet aankloten.
Ik vindt het dan ook niet gek dat er nog zoveel koolmonoxideslachtoffers vallen in NL.

Helaas is CV OK ook maar een papiertijger wat een kleine verbetering kan gaan geven.
Ben zelf van mening dat een auditcultuur ala SCIOS een minimale vereiste is.
ik ben installateur geweest(dus geen onderhoudsmonteur), collega,s deden onderhoud heb een paar daagjes met ze meegelopen dus ik weet wel iets maar lang niet alles.
Oh, dan heb je een beetje kunnen snuffelen ;) Mn huidige werkgever is een branderfabrikant voor vermogens van 40kW tot 50MW op diverse brandstoffen en ook uiteenlopende toestellen. Van bakkersoven tot cv ketels en van spuitcabine's tot crematieovens. Dan ben je gewend alles te meten en te documenteren (de bekende PO en PI inspecties inscope 1, 2 ,3 en 5)

• miciel
DJKroon schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:57:
[...]

Tegenwoordig hebben veel ketels een lucht/gas verhoudingskoppeling waardoor deze rookgasmetingen geen verschil maken op de O2 en CO2 gehalte en gaat dat niet altijd op.
Even een vraagje is dan bij de nieuwere ketels alleen omdat de afstellingen van de lucht/gas verhouding kunnen verschuiven nog de reden dat we O2 en CO2 metingen doen ? en natuurlijk om te kijken of dat de brander netjes schoon gemaakt is ? (de avanta moet je namelijk nog weleens bijstellen omdat deze wat verloopt)

hier is de laatse keer namelijk alleen een gasdruk meting gedaan awb thermosmaster3 hr
monteur zei toen ik er naar vroeg om een O2 en CO2 meting te doen dat het niet nodig was aangezien deze ketel. altijd goed staat als de gasdruk in orde is. (maar ik zal het de volgende keer weer vragen)
Behalve dat je belasting en dus vermogen van je ketel terug loopt.
O.a. Calenta heeft dit probleem met vervuilde wisselaars.
Zover ik weet heeft de ketel van TS dit niet.
Vermoedelijk is dan ook geen rookgasmeting uitgevoerd, anders was dit opgevallen zoals je zelf zegt.
het is nou ook niet zo dat rookgas de heilige graal is. je alles ermee kunt zien.
je moet evengoed de warmte wisselaar en de brander schoonmaken.
maar aangezien het onderhoud net is geweest lijkt het me stug dat de brander en warmtewisselaar niet zijn schoongemaakt.
Daarom ben ik verbaasd dat de LD2 beveiliging niet gemeten en vooral getest is op de schakelwaarde.
Het niet beproeven van deze beveiliging geeft zeker een verhoogt risico op onvolledige verbranding.
Juist door dit soort metingen en beproevingen te doen voorkom je deze storingen voor 95%.
En tuurlijk kan je altijd pech hebben dat iets ineens stuk gaat.
Echter werkt de ketel dan vaak helemaal niet.
Ketel van TS doet het wel, geeft de brander vrij en gaat dan in een blokkerende storing.
Na de blokkering wordt de vlam vrijgegeven en herhaalt dit proces.
Dan uit het zich in de problemen van TS dat zijn warm water warm/koud/warm/etc wordt.
Oftewel, de luchtdrukmeting zit tegen de grenswaarde van de ingestelde luchtdrukbeveiliging en laat geeft dat aan door het storingssymbool op te lichten.
Kan het rele/schakelaar in de luchtdrukbeveiling niet zijn (magnetische) werking verliezen ?
Dat hij dus niet meer blijft kleven/plakken. of is dit niet zo,n degelijke type schakelaar ?
Maar nog wel net lang genoeg om op te starten, maar wat jij zegt kan ook. de ketel mag opstarten tot dat er echt gewerkt moet worden. Dan stopt de ketel ermee. als je zo kijkt dan zit er een weerstand in.
ketel stopt weerstand valt weg. en mag weer opnieuw beginnen, klinkt als of er iets zit in de aanzuig buis.

hiernaast kan ook zijn dat ketel wel op een laag niveau mag branden maar niet op een hoog niveau.
bij branden op een hoog niveau kan het inderdaad zijn dat er teveel weerstand is waardoor de luchtdruk beveliging ingrijpt. vervolgens valt de ketel uit en mag hij weer opnieuw beginnen.
(dit lijkt mij nu de meest logische verklaring)

als je ventilator op is dan hoort i hem niet vrij te geven.maar het kan ook zijn dat i net wel mag branden en vervolgens uitvalt omdat de ventilator te langzaam draait. en dus de ketel stikt in zijn eigen co2. vervolgens is de ketel uit rookgassen trekken weg en hij kan weer branden. en dan krijg je de melding storing in het gasverbandings traject. na kan het zijn dat er wat weerstand in de leidingen zit waardoor die stikt in zijn eigen co2. maar er moet een luchtdruk verschil zijn anders dan mag hij niet eens branden.
waarschijnlijk heeft de monteur hem daarom niet gemeten.
(ketel heeft 1 omschrijving voor bijde stroringen)
eigenlijk is het dan storing tijdens het brander bedrijf.
maar waarschijnlijk omdat er wel vlamvorming is valt i denk ik onder gasverbrandings traject.
Echter deze VR ketel is geen high tech en is het meten van luchtdruk(verschil) zeker een vereiste, dit mag en kan je niet overslaan in het opstellen van je onderhoud/meetrapport.
Dan betwijfel ik aan de vakbekwaamheid van de monteur...
(Ik kan de waarde niet vinden in de insallateurs handleiding hiervoor maar misschien moet ik beter zoeken.)
Ik ben het met je eens dit had gemeten moeten worden
meestal wordt er alleen maar co2 en o2 gemeten wordt na de onderhoudsbeurt tijd is geld.
maar nu kan het ook zijn dat alleen bij de hr ketels was.(moet je daarbij ook het luchtdruk(verschil) meten ? )
hierbij is geen luchtdrukschakelaar meer aanwezig namelijk.
Daarom adviseer ik TS ook een goede monteur erbij te halen om de oorzaak de achterhalen.
De oorzaak is altijd via het forum moeilijk te bepalen.
Dit kan van alles zijn, iig komt het erop neer dat er te veel weerstand in de verbrandingsluchttraject zit.
Dat mag wel duidelijk zijn denk ik :)
(het is ook niet zo dat ik ts nou het advies geef om zelfstandig van alles te gaan vervangen.)
Maar ik vind het altijd wel leuk als ik enigzins weet wat er aan de hand is/het gaat kosten.
Er moet inderdaad gewoon een goede monteur voor komen. De ervaring is dat het meestal 1 van de 2 genoemde onderdelen is. Maar het kan inderdaad ook wat anders zijn. er zijn inderdaad een hoop opties.
Elke ketel met een LD2 beveiliging is de luchtdruk te meten.
Is een kwestie van t-stuk aansluiten en de drukmeter op de goede manier aansluiten.
LD2, LD2dP maakt niet uit, staat vaak allemaal uitgebreid beschreven in de handleiding.
Dus daarvoor zijn die extra ingangen op de meter.(nooit geweten) waarschijnlijk heb ik het meeste met hr ketels meegekeken. of het is niet getest. of ik heb het niet in de gaten gehad terwijl die dit aan het doen was.
Dan snap je misschien dat ik ze niet hoog heb zitten ;)
Zeker met verbrandingstoestellen moet je niet aankloten.
Ik vindt het dan ook niet gek dat er nog zoveel koolmonoxideslachtoffers vallen in NL.

Helaas is CV OK ook maar een papiertijger wat een kleine verbetering kan gaan geven.
Ben zelf van mening dat een auditcultuur ala SCIOS een minimale vereiste is.
Ja dat snap ik maar om nou te zeggen dat het gros er met hun pet naar gooit ben ik niet met je eens.
Maar misschien dat het ligt net aan de regio/welke monteurs je hebt gehad.

Het blijft raar dat ik als installateur zonder me diploma of wat dan ook te overleggen zo een cv ketel maar ook alle onderdelen mee kan krijgen. geen haan die er naar kraait (na kan dit natuurlijk nog voor een collega zijn.) Er zullen slachtoffers blijven vallen zolang dit zo is. Als ik zou willen kan ik zo een nieuwe ventilator in een cv ketel zetten. aangezien ik daarvoor niet de papieren heb doe ik dat niet. Ik heb geen zin in problemen.

Ik hoop dat de nieuwe regelgeving beter is welke begin 2019 wordt ingevoerdt.
Oh, dan heb je een beetje kunnen snuffelen ;) Mn huidige werkgever is een branderfabrikant voor vermogens van 40kW tot 50MW op diverse brandstoffen en ook uiteenlopende toestellen. Van bakkersoven tot cv ketels en van spuitcabine's tot crematieovens. Dan ben je gewend alles te meten en te documenteren (de bekende PO en PI inspecties inscope 1, 2 ,3 en 5)

meten ? documenteren ? meestal kwam het neer voor mij op een bus gaslek zoeker en een rolmaat.
(naja een nieuwe gasleiding en andere nieuwe leidingen werden wel afgeperst volgens de normen. maar die sets laggen meestal op het bedrijf ). natuurlijk heb ik welleens een rookgas annalyzer bedient en gedaan. maar niet zonder dat de onderhoudsmonteur meekeek op het apparaat. dus inderdaad een beetje snuffelen.
andere collega,s waren met vakantie. of sommige onderhoudsbeurten waren veel werk. dus mocht ik mee. gewoon een hand extra zodat ze niet zovaak heen en weer hoefden te lopen met alle spullen. na boeide het vak me best wel. maar ik ben op dit moment fietsenmaker. door rugklachten (zwake rug) en missen van een stukje praktisch inzicht. soms moet je keuzes maken in het leven.

[ Voor 14% gewijzigd door miciel op 21-12-2017 20:20 ]

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-12 12:38
Expansievat niet lek? Had een zelfde soort probleem + het feit dat de druk in m´n systeem de pan uit rees. Rubberen ring in de hals van m´n expansievat bleek versleten. Nieuw expansievat erop & ik kon weer prima douchen.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:47

Yucon

*broem*

Hoort de thermostaatkraan deze schommelingen niet op te vangen? Ok, misschien levert de ketel fluctuerend warm water en dan kan ik me voorstellen dat de enige manier dat de douchekraan dit kan corrigeren is door meer en minder gemengd water te geven, maar dan wel van redelijk constante temperatuur.

Op basis van dit topic lijk ik ernaast te zitten. Maar kan iemand me uitleggen waarom?

• miciel
Yucon schreef op donderdag 21 december 2017 @ 06:45:
Hoort de thermostaatkraan deze schommelingen niet op te vangen? Ok, misschien levert de ketel fluctuerend warm water en dan kan ik me voorstellen dat de enige manier dat de douchekraan dit kan corrigeren is door meer en minder gemengd water te geven, maar dan wel van redelijk constante temperatuur.

Op basis van dit topic lijk ik ernaast te zitten. Maar kan iemand me uitleggen waarom?
Er zijn grenzen aan wat een thermostaatkraan op kan vangen. De cv ketel geeft ineens koud water.
bij lauw water of bij een kleinere hoeveelheid warm water kan de thermostaatkraan inderdaad ingrijpen.

• glennix
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-08-2021
Ik heb hier een gelijkaardig probleem, de temperatuur blijft soms ook niet constant bij het douchen. Het betreft een hr doorstromer van junkers TOP 22/28-3CE ZWB CerapurSmart van 2015. Ik woon in een huis van 60m2. De douchekraan is een grohe start edge, het is geen thermostatische kraan.

Het duurt altijd een paar minuten voor het water warm is, als ik de kraan daarna uit zet om mij te wassen en daarna terug aan na bv 3 minuten is het water de eerste seconden warm daarna terug koud en dan duurt het altijd een minuutje of 2 voor het terug warm is en dan kan het soms ook terug koud worden.

Als de verwarming hard moet verwarmen is het nog erger daarom wacht ik altijd met douchen tot de ruimte op temperatuur is.

Iemand een idee wat ik hieraan kan doen? Kan een onderhoud aan de ketel een oplossing bieden?

• miciel
glennix schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:42:
Ik heb hier een gelijkaardig probleem, de temperatuur blijft soms ook niet constant bij het douchen. Het betreft een hr doorstromer van junkers TOP 22/28-3CE ZWB CerapurSmart van 2015. Ik woon in een huis van 60m2. De douchekraan is een grohe start edge, het is geen thermostatische kraan.

Het duurt altijd een paar minuten voor het water warm is, als ik de kraan daarna uit zet om mij te wassen en daarna terug aan na bv 3 minuten is het water de eerste seconden warm daarna terug koud en dan duurt het altijd een minuutje of 2 voor het terug warm is en dan kan het soms ook terug koud worden.

Als de verwarming hard moet verwarmen is het nog erger daarom wacht ik altijd met douchen tot de ruimte op temperatuur is.

Iemand een idee wat ik hieraan kan doen? Kan een onderhoud aan de ketel een oplossing bieden?
Goed onderhoud kan een oplossing beidden maar meestal is er wat stuk in je ketel bij zulke storingen.
Je kan het beste beide dingen combineren in 1 afspraak. met een onderhouds/service monteur.
Je zal altijd als je de douche uitzet en later weer aan wel eerst wat koud water hebben. er zit geen boilertje in je ketel maar een warmtewissselaar. maar dat moet geen 2 minuten duren. dat is echt te lang. hiernaast als je water warm terug is moet het warm blijven. (of je ketel heeft een warmhoud functie dan krijg je eerst lauw/warm water dan koud en daarna heet. maar dat moet geen 2 minuten duren. zeker niet voor een ketel uit 2015.

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:37
Hier hebben we dezelfde problemen.
Douchekop die in ineens een harde straal met koud water geeft ipv de gevraagde temperatuur.

Het gebeurde bij ons alleen in de koude periode en we kwamen erachter dat wanneer we de vloerverwarming aan hadden de douche deze kuren vertoonde.
Na wat zoeken zag ik dat er geen terugslagklep op de leiding bij de ketel zat |:(

Als we de kachel uitzetten dan hebben we geen problemen.

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

miciel schreef op donderdag 21 december 2017 @ 05:40:
[...]

Even een vraagje is dan bij de nieuwere ketels alleen omdat de afstellingen van de lucht/gas verhouding kunnen verschuiven nog de reden dat we O2 en CO2 metingen doen ? en natuurlijk om te kijken of dat de brander netjes schoon gemaakt is ? (de avanta moet je namelijk nog weleens bijstellen omdat deze wat verloopt)

hier is de laatse keer namelijk alleen een gasdruk meting gedaan awb thermosmaster3 hr
monteur zei toen ik er naar vroeg om een O2 en CO2 meting te doen dat het niet nodig was aangezien deze ketel. altijd goed staat als de gasdruk in orde is. (maar ik zal het de volgende keer weer vragen)
Je rookgasmeting moet altijd gedaan worden om inderdaad je verhouding te controleren en vooral om te kijken of er geen CO geproduceerd wordt.

Een monteur die dat niet nodig vindt is slecht bezig.
Ook in de fabrieksvoorschriften staat dat je dit altijd dient te controleren.
Hier krijg je dus de bekende CO gevallen van.

Mooi voorbeeld is de Intergas ketel met een defecte brander.
Netjes rond de 4% O2, maar wel 5000+ ppm CO omdat de branderdoek los zit.
Je menging van gas en lucht is daarbij niet optimaal wat onverbrand gas achter laat (en dus CO)
Hierdoor knalt de ketel ook vaak en heb in het verleden zelfs een uit elkaar gespatte rookgasbuizen gevonden.
[...]

het is nou ook niet zo dat rookgas de heilige graal is. je alles ermee kunt zien.
je moet evengoed de warmte wisselaar en de brander schoonmaken.
maar aangezien het onderhoud net is geweest lijkt het me stug dat de brander en warmtewisselaar niet zijn schoongemaakt.
Dat is helemaal correct, alles moet geinspecteerd worden.
Sommige vinden het onzin om een ketel na 2 jaar een eerste onderhoudsbeurt te geven.
Echter is die beurt bepalend voor je rendement in de jaren daarna.
Vuil isoleert en zit na 4 jaar zeker gebakken.
[...]

Kan het rele/schakelaar in de luchtdrukbeveiling niet zijn (magnetische) werking verliezen ?
Dat hij dus niet meer blijft kleven/plakken. of is dit niet zo,n degelijke type schakelaar ?
Maar nog wel net lang genoeg om op te starten, maar wat jij zegt kan ook. de ketel mag opstarten tot dat er echt gewerkt moet worden. Dan stopt de ketel ermee. als je zo kijkt dan zit er een weerstand in.
ketel stopt weerstand valt weg. en mag weer opnieuw beginnen, klinkt als of er iets zit in de aanzuig buis.

hiernaast kan ook zijn dat ketel wel op een laag niveau mag branden maar niet op een hoog niveau.
bij branden op een hoog niveau kan het inderdaad zijn dat er teveel weerstand is waardoor de luchtdruk beveliging ingrijpt. vervolgens valt de ketel uit en mag hij weer opnieuw beginnen.
(dit lijkt mij nu de meest logische verklaring)

als je ventilator op is dan hoort i hem niet vrij te geven.maar het kan ook zijn dat i net wel mag branden en vervolgens uitvalt omdat de ventilator te langzaam draait. en dus de ketel stikt in zijn eigen co2. vervolgens is de ketel uit rookgassen trekken weg en hij kan weer branden. en dan krijg je de melding storing in het gasverbandings traject. na kan het zijn dat er wat weerstand in de leidingen zit waardoor die stikt in zijn eigen co2. maar er moet een luchtdruk verschil zijn anders dan mag hij niet eens branden.
waarschijnlijk heeft de monteur hem daarom niet gemeten.
(ketel heeft 1 omschrijving voor bijde stroringen)
eigenlijk is het dan storing tijdens het brander bedrijf.
maar waarschijnlijk omdat er wel vlamvorming is valt i denk ik onder gasverbrandings traject.
De LD2 is een membraan schakelaar en wordt bij opstart gecontroleerd op het plakken.
De schakelaar moet in ruststand staan voordat de ventilator mag draaien.
Bij het starten van de ventilator en bij genoeg luchtdruk zal het membraam om gaan en dus een OK geven.

Nu snap jij wel dat zeker bij ketels met een Tacho signaal, het missen van een LD2, eigenlijk niet meer op luchtdruk gecontroleerd kan worden maar enkel of de ventilator functioneel is.
Tacho signaal controleert alleen de toeren van de ventilator en dus niks met luchtdruk.
Daarom is bij nieuwere ketels juist die rookgasmeting zo belangerijk.

Als een ketel stikt in zijn eigen verbrandingsgassen, dan zal zich dit uiten in een vlamstoring.
Je ionisatiewaarde fluctueert en verdient dan zeker aandacht.
Vaak bij open toestellen is het probleem dat de opstellingsruimte een aanzienlijke onderdruk heeft
[...]

(Ik kan de waarde niet vinden in de insallateurs handleiding hiervoor maar misschien moet ik beter zoeken.)
Ik ben het met je eens dit had gemeten moeten worden
meestal wordt er alleen maar co2 en o2 gemeten wordt na de onderhoudsbeurt tijd is geld.
maar nu kan het ook zijn dat alleen bij de hr ketels was.(moet je daarbij ook het luchtdruk(verschil) meten ? )
hierbij is geen luchtdrukschakelaar meer aanwezig namelijk.
Tijd is geld, dat klopt.
Echter is de prijs gewoon te laag waardoor je de klant geen extra tijd kan geven.
Mijn inzien een probleem van kantoorzijde en niet van de monteur.
Een ketel serieus service geven kost gewoon 30 tot 60 minuten.
Elke monteur die sneller is, ga ik aanmerkingen op vinden met dingen die overgeslagen zijn.

Bij ketels waar je geen luchtdruk kan meten is een goede afstelling en gasverbuikmeting belangerijk.
Je rookgasmeting en gasverbruik is bepalend of alles goed is.
Bij luchtgebrek en goede gasafstelling haal je je maximale vermogen namelijk niet.
[...]

(het is ook niet zo dat ik ts nou het advies geef om zelfstandig van alles te gaan vervangen.)
Maar ik vind het altijd wel leuk als ik enigzins weet wat er aan de hand is/het gaat kosten.
Er moet inderdaad gewoon een goede monteur voor komen. De ervaring is dat het meestal 1 van de 2 genoemde onderdelen is. Maar het kan inderdaad ook wat anders zijn. er zijn inderdaad een hoop opties.
Ik ken dat, de theoretische zoektocht is leuk en ook ik vindt daar uitdaging in
Echter, als je er voor staat is het 100x makkelijker.
Misschien zit er wel een scheurtje in de ld2 slang, daar gaat de theorie van weerstanden etc ;)
[...]

Dus daarvoor zijn die extra ingangen op de meter.(nooit geweten) waarschijnlijk heb ik het meeste met hr ketels meegekeken. of het is niet getest. of ik heb het niet in de gaten gehad terwijl die dit aan het doen was.
Een goede meter kan inderdaad ook deltaPressure en trekmeting doen.
De rookgaskoffer die ik heb, een Testo 350 zien veel mensen aan als een vakantiekoffer.
Ding is enorm, maar kan dan ook bijna alles meten incl. altenatieve verbrandingstoffen zoals biogas waarvan de calorische waarde erg fluctueerd.
[...]

Ja dat snap ik maar om nou te zeggen dat het gros er met hun pet naar gooit ben ik niet met je eens.
Maar misschien dat het ligt net aan de regio/welke monteurs je hebt gehad.

Het blijft raar dat ik als installateur zonder me diploma of wat dan ook te overleggen zo een cv ketel maar ook alle onderdelen mee kan krijgen. geen haan die er naar kraait (na kan dit natuurlijk nog voor een collega zijn.) Er zullen slachtoffers blijven vallen zolang dit zo is. Als ik zou willen kan ik zo een nieuwe ventilator in een cv ketel zetten. aangezien ik daarvoor niet de papieren heb doe ik dat niet. Ik heb geen zin in problemen.

Ik hoop dat de nieuwe regelgeving beter is welke begin 2019 wordt ingevoerdt.
Ik heb veel in regio amsterdam gewerkt.
Ben daar echt de meest gekke dingen tegengekomen.

Juist doordat het gros zonder diploma kan en mag werken maakt mijn mening.
Voor de werkgever lekker goedkoop (immers geen vakdiploma).
Ik heb monteurs aangenomen zien worden die de week daarvoor groenteboer waren bij wijze van.
Die heb je met een week niet ingewerkt dat ze dit vak kunnen uitoefenen.

Monteurs die laagwaterbeveiligingen onderin de ketel plaatsen omdat het bovenop de ketel te vaak stoort.
Dat is gewoon not done en nog in discussie gaan als je het afkeurt. :( Hoe durven ze.
[...]

meten ? documenteren ? meestal kwam het neer voor mij op een bus gaslek zoeker en een rolmaat.
(naja een nieuwe gasleiding en andere nieuwe leidingen werden wel afgeperst volgens de normen. maar die sets laggen meestal op het bedrijf ). natuurlijk heb ik welleens een rookgas annalyzer bedient en gedaan. maar niet zonder dat de onderhoudsmonteur meekeek op het apparaat. dus inderdaad een beetje snuffelen.
andere collega,s waren met vakantie. of sommige onderhoudsbeurten waren veel werk. dus mocht ik mee. gewoon een hand extra zodat ze niet zovaak heen en weer hoefden te lopen met alle spullen. na boeide het vak me best wel. maar ik ben op dit moment fietsenmaker. door rugklachten (zwake rug) en missen van een stukje praktisch inzicht. soms moet je keuzes maken in het leven.
Jammer, je bent een man met toch zeer grote kennis die het spelletje wel snapt.
Helaas moet je soms door omstandigheden keuzes maken.
Vindt je het jammer dat je geen ketels meer doet?

@ngiesberts Heb je al de stap ondernomen om de monteur te laten kijken?
Ben zeer benieuwd wat het probleem was.

• miciel
DJKroon schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 11:24:
[...]
Een monteur die dat niet nodig vindt is slecht bezig.
Ook in de fabrieksvoorschriften staat dat je dit altijd dient te controleren.
Hier krijg je dus de bekende CO gevallen van.

Tijd is geld, dat klopt.
Echter is de prijs gewoon te laag waardoor je de klant geen extra tijd kan geven.
Mijn inzien een probleem van kantoorzijde en niet van de monteur.
Een ketel serieus service geven kost gewoon 30 tot 60 minuten.
Elke monteur die sneller is, ga ik aanmerkingen op vinden met dingen die overgeslagen zijn.

Bij ketels waar je geen luchtdruk kan meten is een goede afstelling en gasverbuikmeting belangerijk.
Je rookgasmeting en gasverbruik is bepalend of alles goed is.
Bij luchtgebrek en goede gasafstelling haal je je maximale vermogen namelijk niet.
Zoals hier dus 15/20 minuten. Inclusief naar binnen komen en weer weggaan.
Na is wel de brander schoongemaakt en de wisselaar is ook schoongemaakt met zo,n speciale borstel
soort hele grote flessen rager/ragebol. en de branderdruk is gecontroleerd. Maar de co2 en co zijn niet gemeten.
Ik ken dat, de theoretische zoektocht is leuk en ook ik vindt daar uitdaging in
Echter, als je er voor staat is het 100x makkelijker.
Misschien zit er wel een scheurtje in de ld2 slang, daar gaat de theorie van weerstanden etc ;)
Ja kan ook inderdaad.
Ik heb veel in regio amsterdam gewerkt.
Ben daar echt de meest gekke dingen tegengekomen.

Juist doordat het gros zonder diploma kan en mag werken maakt mijn mening.
Voor de werkgever lekker goedkoop (immers geen vakdiploma).
Ik heb monteurs aangenomen zien worden die de week daarvoor groenteboer waren bij wijze van.
Die heb je met een week niet ingewerkt dat ze dit vak kunnen uitoefenen.
ik hoop niet dat die mensen ook het onderhoudt uitvoerden.
(als dat wel zo is/was dan snap ik best je mening.)
Jammer, je bent een man met toch zeer grote kennis die het spelletje wel snapt.
Helaas moet je soms door omstandigheden keuzes maken.
Vindt je het jammer dat je geen ketels meer doet?
Ja best wel. het schoonmaken en meten/controleren vond ik best wel interassant.
Maar ik liep er bijv tegenaan het praktische inzicht te missen om zelfstandig een cv ketel te kunnen vervangen.
(wat ook voorkomt in het vak) Maar eenvoudige dingen gingen me prima af. Ik ben/was installatie monteur nivo 2 dus je krijgt wel het een en ander mee. Maar dat is meer de algemene opleiding. Dus je leert van alles wat hiernaast heb ik een hoop praktijk ervaring. later had ik me kunnen specialiseren als onderhouds monteur. (nivo 3)(degene die het onderhoudt ook uitvoert) Maar die opleiding was toen te pittig. gezien de bergen huiswerk/verslagen welke men moesten maken na werktijd en de hoeveelheid leerstof welk je goed moest beheersen.(uiteindelijk kan het gevaarlijke situaties opleveren als de onderhoudsmonteur het vak niet goed beheerst)

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 11-12-2018 13:10 ]

Verwijderd

Trek eerst de warmtewisselaar los. Niet erg moeilijk, maar de bovenste verbinding van de cv heet water aanvoer wil dicht gaan zitten. Zwarte troep. Spoelen en zonodig azijn. De rest van de cv doet het toch goed? want die varieert niet.

Succes
Pagina: 1