Kan Windows 10 niet meer starten na update

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Hallo, ik heb een probleem met mijn pc. Een paar dagen geleden kon ik bij het afsluiten van Windows 10 alleen maar kiezen voor 'bijwerken en afsluiten'. Op de achtergrond was blijkbaar een update klaargezet, en deze moest ik dus verplicht installeren. Het duurde vrij lang, dus het was een grote update. Na het installeren van deze update (ik vermoed dat het de Creator's update is) had ik een probleem met het spel Mass Effect Andromeda: het scherm ging groen knipperen. Ik heb meteen even de drivers voor de videokaart bijgewerkt, maar dat hielp niet. Ik kon het oplossen door de refreshrate in het spel te zetten op 59,9 i.p.v. 60 Hz. So far so good. Een dag later was mijn vriendin aan het werk op dezelfde pc, en zij kreeg een blauw scherm en de pc crashte. Na opnieuw opstarten, kwam ze niet in Windows maar bleef deze op een zwart scherm hangen. Ik heb hier naar gekeken en een aantal dingen geprobeerd:

- Er is geen specifiek account met wachtwoord ingesteld, dus normaal gesproken start Windows gewoon direct op zonder inloggen. Maar na het Windows-icoontje wordt het scherm zwart en doet de pc niets meer. Er is geen cursor te zien, geen geluid te horen en control-alt-delete etc. doet het ook niet. Windows laadt niet volledig zeg maar.
- Opstarten in veilige modus geeft hetzelfde resultaat; ik kan dus met geen mogelijkheid in Windows komen.
- Alle opties die je kunt proberen in het troubleshooting-menu werken niet. Ik kan geen start-up repair uitvoeren, geen back-up terugzetten, de installatie van de update niet ongedaan maken en zelfs herstel van de pc (met behoud van bestanden) lukt niet (krijg dan 'there was a problem resetting your pc - no changes were made').
- Ik heb een andere videokaart geprobeerd (wellicht zou dat helpen i.v.m. drivers) maar zelfde resultaat.
- Ik heb verschillende commando's geprobeerd in de command prompt van de troubleshooter (heb op verschillende sites commando's gevonden die een repair moeten doen of die de installatie van de update terug moeten zetten etc.), maar die lukken allemaal niet. Krijg meestal een error dat iets niet gevonden kan worden of dat iets bezet is.
- Heb een installatie-USB-stick gemaakt met de media creation tool. Hiermee geprobeerd Windows te herstellen maar dat levert dezelfde resultaten op (je komt dan in hetzelfde troubleshoot-menu). Hierna krijg ik de melding 'Windows failed to start' dus nu is het nog erger geworden.
- Heb de batterij van het moederbord gehaald en teruggeplaatst, maar dat helpt ook niet.

Ik ben nu dus van een zwart scherm en niet in Windows komen, gegaan naar 'Windows failed to start' (0x000000f). Is er hardwarematig iets kapot gegaan of komt dit toch door de WIndows-update? Ik heb veel websites gevonden over dit probleem, maar meestal lossen mensen het op door naar veilige modus te gaan. Maar dat kan bij mij niet.

Ik ben nu een beetje ten einde raad, want ik wil niet een complete nieuwe installatie van Windows doen omdat ik dan veel dingen ga kwijtraken. Heeft iemand nog een goede tip? Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

system restore ? teruzetten naar eerdere datum

[ Voor 48% gewijzigd door Fish op 16-12-2017 19:05 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Volgens mij heb ik dat al geprobeerd:

- Systeemherstel: er is geen herstelpunt opgeslagen (had ik blijkbaar uitstaan)
- Herstellen met installatiekopie: er kan geen systeemkopie gevonden worden (geen back-up)
- Opstartherstel: de pc kan niet worden hersteld met Opstartherstel (geen idee waarom niet)
- Teruggaan naar vorige versie: Er is een probleem opgetreden en de vorige versie kan niet meer teruggezet worden (komt denk ik doordat ik de installatiebestanden heb verwijderd na de update om ruimte vrij te maken op C).

[ Voor 17% gewijzigd door Syntagma op 16-12-2017 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Start je systeem eens op en houd dan Shift ingedrukt, dan kun je volgens mij in o.a. de veilige modus komen.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Volgens mij kan dat niet in Windows 10? Ik kon dat alleen doen via het troubleshootmenu en daar kun je komen door de pc 3x opnieuw op te starten. Maar veilige modus lukte dus niet, want dan kreeg ik ook een zwart scherm.

Echter, ik krijg nu dus de melding:
Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. Try fix the problem.
Status: 0x000000f
Info: The boot selection failed because a required device is inaccessible.

Update: heb de settings in het bios teruggezet en nu krijg ik bovenstaande melding niet meer. Het oude probleem is nu terug: Windows start niet 'door' en blijft hangen op een zwart scherm. Zelfde gebeurt in veilige modus. Ik heb geen cursor o.i.d. en kan dus helemaal niets doen. Ook niet met veilige modus.
Markimoo schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:13:
Start je systeem eens op en houd dan Shift ingedrukt, dan kun je volgens mij in o.a. de veilige modus komen.

[ Voor 18% gewijzigd door Syntagma op 16-12-2017 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Wanneer je Shift indrukt tijdens het opstarten kom je volgens mij in de omgeving waar je o.a. de veilige modus kan kiezen... maar kom je nu wel in veilige modus wat ook niet doorstart?

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Shift indrukken tijdens opstarten doet helemaal niets, maar dat maakt ook niet uit want veilige modus werkt niet. Ik kan wel in recovery mode komen door de pc een paar keer met de hand uit te zetten en dan kan ik kiezen voor veilige modus, maar dat geeft ook alleen een zwart scherm zonder cursor. Dus daarmee kom ik ook niet in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien werkt je OS opnieuw installeren wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Ik heb een installatie-USB-stick gemaakt en ik heb een installatie-cd, maar daarmee kom ik volgens mij in hetzelfde recovery menu terecht met dezelfde opties (als ik kies voor 'repair'). Ik kan ook kiezen voor 'install', maar ben ik dan niet alles kwijt? Let wel: als ik in het recovery menu kies voor 'reset my pc, keep my files' dan krijg ik ook een error. Dus zelfs die mogelijkheid heb ik niet.

Heb het volgende gevonden:
https://answers.microsoft...f8-4354-8c53-13b5f2cf7e44

Dat zou ik kunnen doen, dan heb ik in elk geval wat bestanden nog. Maar al je software en games etc. moet je dan natuurlijk wel opnieuw installeren en dat zie ik nog niet zo zitten. Het gekke is dat deze optie vanuit het recovery menu niet werkt, maar ik neem aan dat dit wel gaat werken via een installatie-medium (anders zou je echt niets meer kunnen..). Maar ik heb liever nog een andere tip om alsnog in safe mode op te kunnen starten ofzo..

Een andere tip die ik kreeg, is om de schijf in een andere computer te plaatsen en zo wat bestanden veilig te stellen. Daarna zal er waarschijnlijk wel een cleane installatie nodig zijn ben ik bang.

[ Voor 74% gewijzigd door Syntagma op 16-12-2017 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Ik zag helaas geen andere optie meer dan de bestanden van de schijf veiligstellen op een andere computer en daarna een compleet nieuwe installatie van Windows te doen. Alles werkt nu weer, maar wel irritant die geforceerde updates die de boel stukmaken.
Pagina: 1