Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superlion
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:33
Ik heb sinds kort vpn van de provider Private Internet Access
Het werkt goed maar ik heb toch nog wat vragen aangezien ik niet niet alles weet van vpn instellen

Ik heb dus een router van ziggo die in bridge staat en daarachter een asus AC68U met merlin 380.69 erop
Normaal heb ik een snelheid van 200 mbit en met vpn aan 25 mbit en dit zou eigenlijk rond de 50 mbit moet kunnen zijn
Wat bij mij een probleem zou kunnen zijn: In de router instelling bij LAN staan andere dns servers dan bij de WAN, is dat geen probleem of moeten die gelijk zijn?
Er staan nu zeg naar 4 verschillende dns nummers in wel allemaal van PIA

Ook vraag ik me af of mijn NAS en alles wat op de router staat aangesloten nu ook automatisch op de vpn staat van PIA ?

En je kan 5 vpn clients in de router kwijt, als ik die alle 5 nou eens aanzet op 5 verschillende servers van PIA krijg ik dan 5 x 25mbit = 125mbit snelheid?

O ja, PIA heeft ook zo'n windows app en daar haal ik een snelheid van 100mbit maar dan is alleen mijn eigen pc op vpn (dit gebruik ik dan als ik even snel wat groots binnen wil halen)

Alvast bedankt voor de reacties

Beste antwoord (via superlion op 19-12-2017 00:20)

Verwijderd

Voor "gewoon" web trafiic (lees: browsen op internet), heb je aan die 20 Mbit zat.

Als je iets wilt gaan downloaden (bv. Usenet), dan kan je dat ook voorbij de VPN laten lopen, omdat de meeste Usenetproviders ook SSL gebruiken. Dus dan kan men niet "onderweg" zien wat voor film je download.

Maar wil je naar maximale snelheid, dan moet je een echt hardware dedicated VPN kastje neerzetten. En die zijn niet goedkoop, omdat je dan al gauw richting professioneel spul moet gaan kijken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:19
Als PIA het geen probleem vind dat jij met meerdere servers tegelijkertijd connect zou ik zeggen probeer het gewoon? Het is natuurlijk wel zo dat bij een enkele file download het altijd maar over 1 server zal lopen. Ook is er een kans dat je router gewoon niet harder kan dan 25 Mbit aangezien VPN beveiliging een aardig zwaar klusje is.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zo'n MIPS of ARM router gaat geen 50Mbit trekken met goede crypto. Je kan multicore gaan maar dan heb je daar inderdaad alleen met meerdere streams profijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superlion
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:33
ok, ik heb nu een lijstje gevonden met snelheden voor vpn
Ik zal mijn router moeten overklokken voor ca 20 Mbps winst

600 Mhz = 8-10 Mpbs
800 Mhz = 15-25 Mbps
1.0 Ghz = 20-35 Mbps
1.4 Ghz = 25-50 Mbps
1.6 Ghz = 30-55 Mbps

Weet iemand nog wat verder op de andere vragen? (vooral dns gedeelte, oom Google heeft tot nog toe niets relevants gevonden maar blijf zoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:13
Die dns levert die snelheidsprobleem niet
dan krijg je connection problemen
je kan ook gewoon google dns gebruiken evt

[ Voor 64% gewijzigd door boyette op 17-12-2017 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Het is inderdaad de CPU bottleneck op routers die VPN snelheden inkorten.
Probeer maar eens PIA op je pc en doe dan wat snelheidsmetingen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor "gewoon" web trafiic (lees: browsen op internet), heb je aan die 20 Mbit zat.

Als je iets wilt gaan downloaden (bv. Usenet), dan kan je dat ook voorbij de VPN laten lopen, omdat de meeste Usenetproviders ook SSL gebruiken. Dus dan kan men niet "onderweg" zien wat voor film je download.

Maar wil je naar maximale snelheid, dan moet je een echt hardware dedicated VPN kastje neerzetten. En die zijn niet goedkoop, omdat je dan al gauw richting professioneel spul moet gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Ik ben bang dat overklokken niet eenvoudig zal zijn, zie dit topic:
https://www.snbforums.com...1-4ghz.39805/#post-365246

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kan iemand mij een reden geven waarom ik anders dan voor downloaden thuis VPN zou moeten gebruiken. Zeker gezien het feit dat steeds meer sites al HTTPS zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
Frogmen schreef op maandag 18 december 2017 @ 09:57:
Kan iemand mij een reden geven waarom ik anders dan voor downloaden thuis VPN zou moeten gebruiken. Zeker gezien het feit dat steeds meer sites al HTTPS zijn.
Het kan makkelijk zijn om locatie restricties te omzeilen. Maar als je een VPN thuis hebt kan je deze natuurlijk ook onderweg gebruiken. Zo gebruik ik hem op mijn telefoon als ik op een openbaar wifi zit bij voorbeeld.
Pagina: 1