Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berendhoo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-04 13:10
Beste tweakers,

Mijn moederbord met socket 1155 is overleden. Een vervangend moederbord 1155 kost al snel 150e tweedehands. Ik ben eigenlijk op zoek naar een nieuw low power optie die ook in een kleinere kast past. Ik ben van plan mijn moederbord en processor te vervangen en verder oude hardware te houden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn systeem voornamelijk voor het office, internet browsen en dergelijke. Ik zoek dus geen high power systeem maar een vlotte reactie is wel lekker. Ik draai kubuntu en win10. Aparte videokaart heb ik nu wel maar die ga ik er nu uitlaten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil eigenlijk niet veel meer dan 200 euro besteden.

Waar denk je zelf aan?
Ik denk aan een Intel 4600 en Gigabyte GA-H11M-HD3. Ik weet echter niet zeker of deze compatible zijn met elkaar. Ik las iets over de generatie 100 en 200 van de 1151 socket die niet met elkaar compatible zijn?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik wil graag mijn ram en cpu meenemen. De twee stickies ddr3 ram die ik heb staan in de componenten lijst van dit topic. Ik vraag mij echter af of deze compatible zijn.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord (kleine formfactor) en redelijke cpu met ingebouwde graphics. Low power als dit mogelijk is.

Wat verwacht je van ons?
Hulp om te checken of mijn componenten compatible zijn. Specifiek, past de ram bij het moederbord en cpu en gaan cd cpu en moederbord samen? Daarnaast of ik nog iets over het hoofd zie en er betere alternatieven zijn dan wat ik al voorstel.

Ik vind het normaal niet erg om dit tot in detail uit te zoeken maar mijn computer heeft de geest gegeven ;) en dit uitzoeken op mobiel, of de hopeloze macbook van mijn vriendin waarop ik dit topic typ, is bepaalt geen pretje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-07-2024
Heb je aan tweedehands gedacht? Een i3 met HT of een i5 van Haswell (4xxx) of recenter als basis en je zit volgens mij al gebakken. Scheelt zo de helft met een nieuw bakje dat marginaal sneller is.

En de V&A browsen op je mobiel moet toch gaan lukken :D

[ Voor 35% gewijzigd door Vayra op 16-12-2017 16:55 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Het idee van @Vayra is helemaal niet zo slecht.

V&A aangeboden: Omni's CPU Circus™ - Core i3-4130 mét garantie
V&A aangeboden: Omni's Motherload™ - MSI H81M-E34 mét garantie (Nieuw)

De prijs van het moederbord is N.O.T.K en de prijs van de CPU is 56 euro. Het moederbord staat ook nog nieuw in de pricewatch voor 51 euro (maar is nergens meer op voorraad) Voor ongeveer 100 euro ben je dan klaar. Als je een OEM licentie van windows hebt, dan moet je deze misschien vervangen dan zou je voor 200 euro klaar zijn. Voordeel van deze tweaker is dat hij 3 maanden garantie op de aankoop geeft.

Als je alles liever nieuw hebt, dan zou ik voor een kaby lake systeem gaan. Kost je wel ruim 200 euro. Wederom, als je een OEM licentie van windows hebt, dan moet je deze misschien vervangen voor 100 euro, waardoor je uitkomt op 300 euro. (Als je voor kaby lake gaat, heb je nieuw RAM geheugen nodig, misschien vind je nog een skylake setje dat met DDR3 kan omgaan, maar dan moet dat specifiek in de specificaties staan)

pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed
pricewatch: MSI H110M ECO
pricewatch: Crucial CT8G4DFS824A

Beide opties zijn prima. Ik ben persoonlijk altijd een beetje huiverig met 2de hands elektronica kopen. Aan een CPU kan in ieder geval vrij weinig kapot en het moederbord kun je nieuw kopen. Dus in dit geval maakt 2dehands niet zo heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-07-2024
Het is altijd even spannend. Maar een nieuw artikel kan ook DOA zijn, en ik heb zelf eigenlijk op Tweakers V&A nog nooit een slechte ervaring gehad met hardware kopen. Als ik eerlijk moet zijn: ik ben vaker met shops met herhaalcontacten bezig dan met V&A deals :) Wat dat betreft de beste plek hiervoor.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raketje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:21
Wat hierboven gezegd word; een leuke i5 4xxx zoeken bij V&A een dan een nieuw bordje pakken voor 50 of 60 euro. Geld dat over is eventueel voor een nieuwe voeding gebruiken, want Haswell..
Heb hetzelfde gedaan met een 4670k ..
Nieuw upgrade word erg lastig met 200 euro, let bij V&A goed op de usereviews etc...

[ Voor 16% gewijzigd door Raketje op 16-12-2017 18:08 ]