lamaa1 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:20:
Het betreft een gloednieuw product, geen 2e kans or refurbished. Dit is ook wat ik erg vreemd vond.
Ik heb ondertussen ''antwoord'' van Alternate. Hun antwoord is dat MSI, Gigabyte en ASUS 3 jaar geven, maar Sapphire maar 1 jaar. Op
Zal ik de vraag zo stellen: Op een nieuwe videokaart hoor je toch door Europese wetgeving minimaal 2 jaar garantie te ontvangen?
Linkje naar product (mag dit?) :
https://www.alternate.nl/...duct/1344690?event=search
Alvast bedankt voor de reacties.
Je haalt nu twee zaken door elkaar:
- (fabrieks)garantie en
- conformiteit
Je hebt bij Sapphire 1 jaar fabrieks garantie. Dat mag, een fabrikant hoeft helemaal geen garantie te geven.
Conformiteits (garantie) is iets tussen jou en de winkel waar je iets koopt. In principe is conformiteitsgarantie voor de normale verwachte levensduur van een product. Dus als jij een product hebt dat na 5 jaar kapot gaat, maar normaal gesproken zeker 10 jaar mee had moeten gaan, kan je je hier op beroepen.
Bij dat laatste zit er wel een addertje onder het gras. De eerste periode van zes maanden na aankoop kan je je op deze garantie beroepen en ligt de bewijslast bij de winkel als ze die willen weigeren. Zij moeten dan aantonen dat het geen conformiteitsprobleem is, maar jouw schuld.
Na deze periode keert de bewijslast om en moet jij aantonen dat een conformiteitsprobleem is en niet jouw schuld.
Twee jaar is het minimum voor deze laatste garantie in de Europese richtlijn, Nederland heeft deze niet overgenomen en geen limiet opgenomen!
Het is natuurlijk veel makkelijker om garantie te krijgen als er 3 jaar fabrieksgarantie wordt gegeven, al hoewel deze vaak wel weer beperker is dan de conformiteitsgarantie.