Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18:53
Goedendag,

Onlangs heb ik bij Alternate de nieuwe videokaart de RX 580 Sapphire Nitro+ gekocht. Enige reden waarom ik deze bij Alternate heb besteld is vanwege de prijs, aangezien deze hier 300 euro was.

Nu staat er bij Alternate (dit zag ik pas nadat ik hem had besteld) dat ik er slechts 1 jaar garantie op heb. Is het niet zo dat er bij dit soort producten volgens de wetgeving minimaal 2 jaar garantie moet worden gegeven?

Beste antwoord (via lamaa1 op 16-12-2017 22:39)

Verwijderd

lamaa1 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:20:
Het betreft een gloednieuw product, geen 2e kans or refurbished. Dit is ook wat ik erg vreemd vond.

Ik heb ondertussen ''antwoord'' van Alternate. Hun antwoord is dat MSI, Gigabyte en ASUS 3 jaar geven, maar Sapphire maar 1 jaar. Op

Zal ik de vraag zo stellen: Op een nieuwe videokaart hoor je toch door Europese wetgeving minimaal 2 jaar garantie te ontvangen?

Linkje naar product (mag dit?) : https://www.alternate.nl/...duct/1344690?event=search

Alvast bedankt voor de reacties.
Je haalt nu twee zaken door elkaar:
  • (fabrieks)garantie en
  • conformiteit
Je hebt bij Sapphire 1 jaar fabrieks garantie. Dat mag, een fabrikant hoeft helemaal geen garantie te geven.

Conformiteits (garantie) is iets tussen jou en de winkel waar je iets koopt. In principe is conformiteitsgarantie voor de normale verwachte levensduur van een product. Dus als jij een product hebt dat na 5 jaar kapot gaat, maar normaal gesproken zeker 10 jaar mee had moeten gaan, kan je je hier op beroepen.

Bij dat laatste zit er wel een addertje onder het gras. De eerste periode van zes maanden na aankoop kan je je op deze garantie beroepen en ligt de bewijslast bij de winkel als ze die willen weigeren. Zij moeten dan aantonen dat het geen conformiteitsprobleem is, maar jouw schuld.

Na deze periode keert de bewijslast om en moet jij aantonen dat een conformiteitsprobleem is en niet jouw schuld.

Twee jaar is het minimum voor deze laatste garantie in de Europese richtlijn, Nederland heeft deze niet overgenomen en geen limiet opgenomen!

Het is natuurlijk veel makkelijker om garantie te krijgen als er 3 jaar fabrieksgarantie wordt gegeven, al hoewel deze vaak wel weer beperker is dan de conformiteitsgarantie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Uit wetgeving blijkt dat er geen wetgeving is die garantie bepaald. Ligt eraan wat voor producten het zijn :)
Garantie is gewoon een service die word verleend....
Bron: https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

Mijn bron klopt niet :')
Je hebt gewoon recht op garantie:
2 jaar is standaard
https://www.consuwijzer.n...garantieperiode-in-europa

[ Voor 23% gewijzigd door J.S. Bach op 16-12-2017 22:00 ]

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De kaart stond toevallig bij laatste kans (ofzoiets)?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Die 1 jaar garantie heeft vast een reden die je nu niet verteld. Als je een gebruikt (refurbished) product koopt kan het zijn dan de garantie minder lang loopt.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 16-12-2017 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
Het betreft een gloednieuw product, geen 2e kans or refurbished. Dit is ook wat ik erg vreemd vond.

Ik heb ondertussen ''antwoord'' van Alternate. Hun antwoord is dat MSI, Gigabyte en ASUS 3 jaar geven, maar Sapphire maar 1 jaar. Op

Zal ik de vraag zo stellen: Op een nieuwe videokaart hoor je toch door Europese wetgeving minimaal 2 jaar garantie te ontvangen?

Linkje naar product (mag dit?) : https://www.alternate.nl/...duct/1344690?event=search

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

lamaa1 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:20:

Je haalt nu twee zaken door elkaar:
  • (fabrieks)garantie en
  • conformiteit
Je hebt bij Sapphire 1 jaar fabrieks garantie. Dat mag, een fabrikant hoeft helemaal geen garantie te geven.

Conformiteits (garantie) is iets tussen jou en de winkel waar je iets koopt. In principe is conformiteitsgarantie voor de normale verwachte levensduur van een product. Dus als jij een product hebt dat na 5 jaar kapot gaat, maar normaal gesproken zeker 10 jaar mee had moeten gaan, kan je je hier op beroepen.

Bij dat laatste zit er wel een addertje onder het gras. De eerste periode van zes maanden na aankoop kan je je op deze garantie beroepen en ligt de bewijslast bij de winkel als ze die willen weigeren. Zij moeten dan aantonen dat het geen conformiteitsprobleem is, maar jouw schuld.

Na deze periode keert de bewijslast om en moet jij aantonen dat een conformiteitsprobleem is en niet jouw schuld.

Twee jaar is het minimum voor deze laatste garantie in de Europese richtlijn, Nederland heeft deze niet overgenomen en geen limiet opgenomen!

Het is natuurlijk veel makkelijker om garantie te krijgen als er 3 jaar fabrieksgarantie wordt gegeven, al hoewel deze vaak wel weer beperker is dan de conformiteitsgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
Hartelijk bedankt voor al deze informatie.

Dus als ik het goed begrijp is de conformiteit garantie dus best een lastig iets.

Want stel mijn videokaart gaat na 1.5 jaar kapot en dan weigert Alternate hem te maken of er iets mee te doen. Het is voor mij vrijwel onmogelijk om aan te tonen dat er niet meer overgeklokt of gemined is.

Iemand ervaring ermee hoe vaak zoiets voorkomt dat een winkel een product weigert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wtf1987
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-05 07:48
lamaa1 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:51:
Hartelijk bedankt voor al deze informatie.

Dus als ik het goed begrijp is de conformiteit garantie dus best een lastig iets.

Want stel mijn videokaart gaat na 1.5 jaar kapot en dan weigert Alternate hem te maken of er iets mee te doen. Het is voor mij vrijwel onmogelijk om aan te tonen dat er niet meer overgeklokt of gemined is.

Iemand ervaring ermee hoe vaak zoiets voorkomt dat een winkel een product weigert?
Alternate is in mijn ervaring erg meegaand en heeft me al meerdere keren geholpen terwijl dat eigenlijk niet verplicht was.
Pagina: 1