Auto polijsten, verkeerde verwachting?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:03
Bij de aanschaf vd auto is er afgesproken dat de auto volledig gepolijst werd gezien er wat kleine krasjes op zaten. Dit lijken op 'jas krassen,'

Nu heb ik de auto terug en ben ik niet te tevreden. De wagen glimt als een spiegel maar de krasjes zijn niet minder.

Heb ik verkeerde verwachtingen bij het woord polijsten of gaat er iets niet goed¿

https://ibb.co/e5Gjpm
https://ibb.co/cDbTFR

Hier boven twee impressie foto's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:09
Misschien handig voor jezelf om je even in te lezen over de werking van polijsten.

Korte samenvatting:
De autolak bestaat uit een gekleurde laag, en een blanke laag daar overheen. Ondiepe krasjes komen niet door de blanke laag heen, dus kun je de blanke laag wegschuren (polijsten) totdat je dieper bent gekomen dan het krasje. Vervolgens zie je het krasje niet meer, en zie je ook niet dat er een laagje van de blanke lak af is. Doordat er gewoonweg een bepaalde dikte blanke lak op zit, kun je dit maar een beperkt aantal keren doen.
Als een kras te diep is, oftewel door de blanke lak heen is, kun je polijsten wat je wilt, maar ga je de kras niet wegkrijgen. Dan moet er gespoten worden. Spuiten gebeurd normaal gesproken per paneel, met uitspuiten naar de panelen eromheen, om te voorkomen dat je een kleurverschil krijgt. Dit luistert erg nauw.

De kras in de foto lijkt best diep. Kun je de kras voelen als je er met je nagel overheen gaat? Dat is vaak een vuistregel voor het bepalen of de kras wel of niet te diep is om te polijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:07

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Wat heb je exact afgesproken? Heb je je ontevredenheid al kenbaar gemaakt?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
De krassen verschillen van diepte. De best zichtbare kun je inderdaad voelen. Een groot aantal niet waardoor ik dacht dat dit met polijsten wel op te lossen was.

De afspraak was om de hele wagen te polijsten gezien er op ieder paneel wel iets van een krasjes te vinden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:07

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Nee, dat is niet exact genoeg. Heb je afgesproken:
- alle krassen weg te polijsten
- alleen de ondiepe krassen weg te polijsten
- de auto te polijsten zodat krassen minder zichtbaar zijn
- polijsten sec

Nauwkeurigheid loont altijd. Afspraken altijd duidelijk houden, niets aan interpretatie of bedoeling overlaten.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:09
Frontysco schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 16:51:
De krassen verschillen van diepte. De best zichtbare kun je inderdaad voelen. Een groot aantal niet waardoor ik dacht dat dit met polijsten wel op te lossen was.

De afspraak was om de hele wagen te polijsten gezien er op ieder paneel wel iets van een krasjes te vinden was.
Was de afspraak om de auto te polijsten, of was de afspraak om de polijstbare krasjes weg te halen dmv polijsten? Klinkt als hetzelfde, maar is het zeker niet.

Soms durven ze bij het polijsten niet te ver te gaan. Als je geen hele dure apparatuur hebt voor het meten van de laagdikte van de blanke lak, doe je het echt op de gok. Als je dan door de blanke lak heen bent, moet er dus zeker gespoten worden. Dat is duur...
In welke prijsklasse valt de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
De afspraak was: Kun je de auto volledig laten polijsten want er zitten kleine jas krassen in waar ik mij aan Stoor. Prijs klasse is 15k

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:09
Als ik dat zo lees hebben hun zich aan de afspraak gehouden en heb jij inderdaad verkeerde verwachtingen gehad van het polijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:42

-tom-562

Oliesjeik

Idd. Dan had je specifiek moeten afspreken dat je de krassen weggewerkt wilt hebben.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:00
Als ik de foto's zo zie zouden die niet zomaar weg te poetsen/polijsten zijn.
Ik weet niet of het nog bestaat maar er waren/zijn een soort lakstiftjes om dit soort krassen op te vullen/camoufleren zodat ze minder tot niet meer opvallen.
Het is alleen geen wondermiddel en na verloop van tijd zouden die toch weer zichtbaar worden.
Wat wel scheelt is als je de wagen na het bewerken goed in de was houdt.

Maar ik heb geen idee of dat soort producten nog te koop zijn. Je had een soort wax staafjes in diverse kleuren en je had color wax.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frontysco
Thnx allen, ik denk dat mijn verwachting dan verkeerd waren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:39

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Punt is wel dat veel mensen machinaal poetsen ook onder polijsten verstaan, terwijl dat inderdaad niet meer is dan de auto mooi laten glimmen.

Heb je geen poetsbedrijf in de buurt die goed aangeschreven staat om daar links re gaan voor een second opinion?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-10 23:57

iichel

Gazoooo

heb je fotos voor/na?

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:26

Tomatoman

Fulltime prutser

Als je een willekeurige auto gebruikte auto goed bekijkt, zie je al snel dat hij aan alle kanten bezaaid is met steenslagschade (vooral aan de voorkant en in de voorruit), krasjes (vooral aan de deuren en de achterklep) en vaak ook wat oppervlakkige putjes. Als je er met je neus bovenop gaat staan, geeft dat al snel de indruk dat het allemaal heel erg is. Maar toch heb je als je op de parkeerplaats bij de lokale supermarkt gaat staan zelden de indruk dat daar allemaal afgeragde auto's staan. Daaruit blijkt wel dat je vaak met een erg kritische blik in de showroom staat, veel kritischer dan je diezelfde auto bekijkt wanneer hij op de stoep voor je huis staat.

Wellicht wil je voor je eigen gemoedsrust eens een keer kritisch de auto's om je heen bekijken wanneer je weer op de parkeerplaats bij de supermarkt bent. Dan zal je opvallen dat op iedere auto die daar staat van alles valt aan te merken, terwijl je dat voorheen nooit was opgevallen. Dat helpt prima om de nog zichtbare krassen op je eigen auto te relativeren :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-10 03:40
Doet kleien wat aan zo oppervlakkige vlekjes en krasjes?

[ Voor 50% gewijzigd door anessie op 17-12-2017 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:07
anessie schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:33:
Doet kleien wat aan zo oppervlakkige vlekjes en krasjes?
Nee! Kleien kan juist marring veroorzaken (lichte krasjes)

Kleien is om contaminatie van je lak af te halen dat je niet weg krijgt met normaal wassen. Kleien doe je normaliter voordat je gaat polijsten. :)

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The_Zohan schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 16:47:
Misschien handig voor jezelf om je even in te lezen over de werking van polijsten.

Korte samenvatting:
De autolak bestaat uit een gekleurde laag, en een blanke laag daar overheen. Ondiepe krasjes komen niet door de blanke laag heen, dus kun je de blanke laag wegschuren (polijsten) totdat je dieper bent gekomen dan het krasje. Vervolgens zie je het krasje niet meer, en zie je ook niet dat er een laagje van de blanke lak af is. Doordat er gewoonweg een bepaalde dikte blanke lak op zit, kun je dit maar een beperkt aantal keren doen.
Als een kras te diep is, oftewel door de blanke lak heen is, kun je polijsten wat je wilt, maar ga je de kras niet wegkrijgen. Dan moet er gespoten worden. Spuiten gebeurd normaal gesproken per paneel, met uitspuiten naar de panelen eromheen, om te voorkomen dat je een kleurverschil krijgt. Dit luistert erg nauw.

De kras in de foto lijkt best diep. Kun je de kras voelen als je er met je nagel overheen gaat? Dat is vaak een vuistregel voor het bepalen of de kras wel of niet te diep is om te polijsten.
Ook een ondiep krasje, definieer dat maar eens, kan door de blanke laklaag heen. Uitspuiten naar andere panelen wordt vrijwel niet meer gedaan omdat ze tegenwoordig heel precies de kleur kunnen mengen en daardoor is er geen kleurverschil.

Ik heb hele dikke nagels en voel geen enkele kras. Betekent dat dat ik nu niet kan polijsten of moet ik het laten spot repairen? Er is geen vuistregel aangezien er teveel factoren meespelen bij het bepalen of een kras diep of niet diep is. Iedere kras beoordeel je per geval met de juiste middelen.
DeBolle schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 17:02:
Nee, dat is niet exact genoeg. Heb je afgesproken:
- alle krassen weg te polijsten
- alleen de ondiepe krassen weg te polijsten
- de auto te polijsten zodat krassen minder zichtbaar zijn
- polijsten sec

Nauwkeurigheid loont altijd. Afspraken altijd duidelijk houden, niets aan interpretatie of bedoeling overlaten.
Jij als klant bent onwetend dus jij als klant mag er vanuit gaan dat als je afspreekt dat de auto gepolijst wordt dat dit dan ook goed gebeurt en niet halfbakken. Er mag echt wel wat verwacht worden.
Frontysco schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:14:
De afspraak was: Kun je de auto volledig laten polijsten want er zitten kleine jas krassen in waar ik mij aan Stoor. Prijs klasse is 15k
Prijsklasse maakt niet zoveel uit. Ingehuurde poetsbedrijven doen een auto voor €100,00 ex BTW. Als je dat eenmaal weet dan weet je ook wat voor kwaliteit je krijgt. En dat bedrag is voor binnen- en buitenkant. Even snel polijsten, spray-tje erop als iets wat doorgaat als wax en klaar. Vijf uurtjes werk voor de gehele auto.

Wat heb je er voor betaald?
TheBrut3 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:40:
Als ik dat zo lees hebben hun zich aan de afspraak gehouden en heb jij inderdaad verkeerde verwachtingen gehad van het polijsten.
Vind ik niet. Misschien zijn er wel verkeerde verwachtingen geschept door de poetser. Dat kan ook natuurlijk.
Ad de Jong schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:47:
Als ik de foto's zo zie zouden die niet zomaar weg te poetsen/polijsten zijn.
Ik weet niet of het nog bestaat maar er waren/zijn een soort lakstiftjes om dit soort krassen op te vullen/camoufleren zodat ze minder tot niet meer opvallen.
Het is alleen geen wondermiddel en na verloop van tijd zouden die toch weer zichtbaar worden.
Wat wel scheelt is als je de wagen na het bewerken goed in de was houdt.

Maar ik heb geen idee of dat soort producten nog te koop zijn. Je had een soort wax staafjes in diverse kleuren en je had color wax.
Die stiftjes zijn troep en bieden buiten dat het er lelijk uitziet geen soelaas. Maar die krassen zijn zeker wel beter weg te krijgen, maar dan moet je weten wat je doet. Ik heb ze erger gehad, gezien en weggepolijst.
Tomatoman schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:08:
Als je een willekeurige auto gebruikte auto goed bekijkt, zie je al snel dat hij aan alle kanten bezaaid is met steenslagschade (vooral aan de voorkant en in de voorruit), krasjes (vooral aan de deuren en de achterklep) en vaak ook wat oppervlakkige putjes. Als je er met je neus bovenop gaat staan, geeft dat al snel de indruk dat het allemaal heel erg is. Maar toch heb je als je op de parkeerplaats bij de lokale supermarkt gaat staan zelden de indruk dat daar allemaal afgeragde auto's staan. Daaruit blijkt wel dat je vaak met een erg kritische blik in de showroom staat, veel kritischer dan je diezelfde auto bekijkt wanneer hij op de stoep voor je huis staat.

Wellicht wil je voor je eigen gemoedsrust eens een keer kritisch de auto's om je heen bekijken wanneer je weer op de parkeerplaats bij de supermarkt bent. Dan zal je opvallen dat op iedere auto die daar staat van alles valt aan te merken, terwijl je dat voorheen nooit was opgevallen. Dat helpt prima om de nog zichtbare krassen op je eigen auto te relativeren :)
Mooi verhaal maar als je een paar honderd betaald hebt voor het polijsten van je auto dan wil je een duidelijk beeld van de verwachting. Dan wil je ook dat de polijster iemand is die weet waar hij het over heeft en een duidelijk beeld kan scheppen van het eindresultaat. Steenslag of niet doet niet ter zake. Iedereen weet dat je dat iets beter gaat zien op donkere lakken. Maar die krasjes moet je voor 90% toch echt wel wegkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
@iichel - Nee maar het verschil is marginaal

@Tomatoman - Goed punt, voor mij is het een nieuwe auto dus dan ben je extra kieskeurig

@Tuintje - Ik heb er niets voor betaald, dit was een aflever afspraak. Bij de eerste inspectie (voor de eerste poetsbeurt) zei ik: Er zitten best wat krasjes op, laat hem even helemaal nakijken als je wilt.

Nadat ik de auto ophaalde en zag dat er best nog wat op zat heb ik gevraagd: Er zitten behoorlijk was "jas" krassen op, hij antwoorde welke panelen waarop ik zei nagenoeg overal wel iets. Kun je hem in zijn geheel laten polijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:16
Dan zou ik de auto niet kopen.
Gewoon de koop annuleren en verder zoeken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
Tommie12 schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:22:
Dan zou ik de auto niet kopen.
Gewoon de koop annuleren en verder zoeken.
Uhm... De koop is al ruim een maand geleden :-)
Pagina: 1