Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Soms herrie bij opstarten. Herrie gaat niet weg.

Pagina: 1
Acties:

• Rick36
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2017
Vraag. Ik hoop dat iemand een idee heeft. Soms maakt mijn computer na het opstarten een behoorlijke herrie. Die herrie gaat niet meer weg, ook niet als ik tien minuten wacht. Maar als ik opnieuw opstart is het dan vaak over. Soms moet ik nog een keer opstarten en soms nog een keer. Maar het is alles of niets: als hij herrie maakt blijft hij herrie maken totdat ik hem opnieuw opstart. In het flimpje kun je horen hoe het klinkt. Het is niet de DVD-speler, want die heb ik losgekoppeld. Heeft iemand een idee wat dat kan zijn?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Brakke ventilator.
Alssie herrie maakt, kast open maken en dan een-voor-een de ventilatoren stil zetten door er b.v. een potlood in te steken of (als je erbij kan) je vinger op de motor (middelste ronde deel van de fan) te leggen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02:12

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Dan zou ik als eerste de ventilator van de voeding beluisteren.

[ Voor 7% gewijzigd door Technomania op 16-12-2017 16:09 ]

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-11 20:46

Blokker_1999

Full steam ahead

McKaamos schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 16:06:
Brakke ventilator.
Alssie herrie maakt, kast open maken en dan een-voor-een de ventilatoren stil zetten door er b.v. een potlood in te steken of (als je erbij kan) je vinger op de motor (middelste ronde deel van de fan) te leggen.
Ik zou eerder aanbevelen van de fans gewoon even 1 voor 1 uit te trekken. Kijk zeker ook even na of er niets tegen de fans aanzit dat hiervoor kan zorgen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Blokker_1999 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 16:09:
[...]

Ik zou eerder aanbevelen van de fans gewoon even 1 voor 1 uit te trekken. Kijk zeker ook even na of er niets tegen de fans aanzit dat hiervoor kan zorgen.
True kan ook, maar sommige systemen starten niet op als bepaalde ventilatoren unplugged zijn.
Zeker als het soms wel en soms niet is, is het betrouwbaarder om fans zelf tegen te gaan houden.

Edit:
Of afremmen, want dan verandert het geluid meestal ook en heb je de boosdoener ook te pakken.

[ Voor 20% gewijzigd door McKaamos op 16-12-2017 16:11 ]

• Rick36
... maar waarom doet hij het dan de ene keer wel en de andere keer niet? Want als hij het niet doet bij het opstarten, dan blijft hij ook stil. Ook als ik hem de hele dag aan laat staan. Aan de andere kant: als hij herrie maakt houdt die ook niet meer op, ook niet als ik tien minuten wacht. Dat is toch vreemd?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Rick36 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 16:16:
... maar waarom doet hij het dan de ene keer wel en de andere keer niet? Want als hij het niet doet bij het opstarten, dan blijft hij ook stil. Ook als ik hem de hele dag aan laat staan. Aan de andere kant: als hij herrie maakt houdt die ook niet meer op, ook niet als ik tien minuten wacht. Dat is toch vreemd?
Dat gebeurt wel vaker.
Net niet helemaal lekkere lagers meer, en dan doettie t de ene keer wel en de andere keer niet.
Of de fan komt gewoon uberahupt niet op gang omdat de lagers slecht zijn. Vaak krijgen ze namelijk een start impuls (hoger voltage boost) om daarna langzamer te gaan, Soms is dat net voldoende en dan hoor je 'm.
Soms is het niet genoeg en blijft hij stil staan en hoor je niks.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Rick36 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 16:03:
Heeft iemand een idee wat dat kan zijn?
Maak de kast open en luister waar het vandaan komt ? We kunnen hier wel gissen, maar dit is natuurlijk enorm simpel te achterhalen door gewoon met je oor langs de onderdelen te gaan.

• spokje
  • Laatst online: 19-11 18:07
Ja, gewoon even linkerpaneel van de kast halen en luisteren waar het geluid vandaan komt. Die ventilator zet je dan je vinger even op het midden (met beleid) zodat ie langzamer gaat draaien (kort, doe dit niet te lang), als deze ventilator de boosdoener is hoor dit meteen wel aan het geluid. Als je de boosdoener gevonden hebt, vervang je die door een ventilator van hetzelfde formaat als het een casefan betreft.

Als het de fan van je processorkoeler of videokaartkoeler of voeding is, is een beetje anders, maar kijk en luister eerst maar even, en laat hier even weten wat je hebt gevonden :)

• Rick36
Dank voor alle tips! Het is niet mijn eigen PC, maar die van mijn neeftje. Als ik er ben is dat ding altijd net stil en blijft ook stil, hoe vaak we ook opstarten. Hij doet het alleen de eerste keer 's ochtends en daar ben ik nooit bij, vandaar ook dat ik hem heb gevraagd het filmpje te maken. Zodra ik weer eens bij hem ben zal ik jullie tips gebruiken ;-)
Pagina: 1