Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Digitaal faxen met PCI-faxkaart?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 65c02
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-10 17:53
Ik heb in het verleden een ISDN-faxkaart van AVM FRITZ! gebruikt om faxen te kunnen ontvangen, versturen en de computer te kunnen gebruiken als antwoordapparaat maar nu zijn door de KPN alle lijnen gedigitaliseerd en hierdoor werkt de isdn-faxkaart niet meer.

Weet iemand of er een soortgelijke oplossing voor digitale lijnen bestaat?
Een faxapparaat is niet wenselijk, de kaart voldeed prima.

Bedankt!

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

KPN post meerdere malen op hun eigen forum dat het niet meer kan/lukt.

Logischerwijs zal je je ISDN-kaart kunnen verkopen maar op andere forums wil men doen geloven dat je met POST-RJ11 nog wel iets zou kunnen doen. Persoonlijk betwijfel ik dat maar allicht de moeite waard om te onderzoeken?

Als alternatieve oplossing; je kan "online fax" afnemen. Een soort mailbox waar de dienstverlener uiteindelijk attachments/faxen omzet.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Een ATA is wellicht een dure oplossing:

https://www.voipshop.nl/p...nverter-1-x-fxs/pid=26133

Nevermind, het gaat om een ISDN kaart zie ik en dan ga je mogelijk naar een BRI toe en dan zijn de kosten nog hoger.

[ Voor 34% gewijzigd door Breezers op 16-12-2017 14:29 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:12
Heb je niet toevallig nog ergens een all in one printer staan die als fax kan werken (dus met rj11 poort?)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-11 14:37
Fritzbox modems hebben een isdn poort. Daar kan je de kaart mee verbinden. Moet je wel een sip account nemen.

Verwijderd

Een fax kun je zien als een printer/scanner en een faxkaart. Een all-in-one met faxpoort is ongeveer hetzelfde. Dus als een faxkaart het niet doet zal een (als all-in-one opgeleukte) fax het ook niet doen.

Verschil is hier dat we het over ISDN hebben. Van POTS ("analoge") fax is bekend dat de overgang naar "digitaal", als in VoIP, daar problemen mee heeft. Je kan het wel aan de praat krijgen (T.37, T.38) maar het is niet meer "plug and play", het is gedoe, ook al kun je het op zich zelf doen (disclaimer: niet zelf geprobeerd, wel eea rondgelezen). Je hebt zelfs speciale "FoIP" diensten die een op fax geoptimaliseerde VoIP infrastructuur als dienst aanbieden.

Maar dat een ISDN-kaart het na "verbetering" door de KPN niet meer doet is raar, want ISDN was zelf al digitaal. Dus een formele klacht naar KPN is wel op z'n plaats. Ook als het om analoge fax ging, overigens; ze maken ongevraagd werkende functionaliteit kapot en dat doet schade. Fax is nuttig en er mag best geklaagd worden als het het niet meer doet.

Maargoed, je kan inderdaad proberen een Fritz!Box met S0 te regelen, en daarmee proberen je faxkaart aan een FoIP-dienst te koppelen. Eventueel een tweedehandsje. Even goed kijken welke modellen zo'n S0-poortje hebben. Een 7170 bijvoorbeeld wel, een 7390 ook, maar een 7340 weer niet.

Een overzicht in het Duits hier: http://www.wehavemorefun.de/fritzbox/AVM_Wiki

En anders kun je een "software fax" pakken; ziet er naar je faxsoftware uit als een faxkaart, maar is eigenlijk gewoon software en praat direct met je software switch (==telefooncentrale in software, asterisk of freeswitch ofzo), of praat met (alweer) zo'n FoIP-dienst.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of en hoe het je lukt de fax weer aan te zwengelen.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:37
Waarom niet gewoon een online dienst zoals: https://www.xoip.com/nl/gratis-fax-naar-email of http://www.digitale-fax.nl/bestellen/
Dan komen ze gewoon in je mail binnen.

• 65c02
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:16:
Maar dat een ISDN-kaart het na "verbetering" door de KPN niet meer doet is raar, want ISDN was zelf al digitaal. Dus een formele klacht naar KPN is wel op z'n plaats. Ook als het om analoge fax ging, overigens; ze maken ongevraagd werkende functionaliteit kapot en dat doet schade. Fax is nuttig en er mag best geklaagd worden als het het niet meer doet.
De monteur van de KPN heeft er naar gekeken en zei 'ja, maar deze kaart heeft een MSN-nummer nodig en die heb je niet meer'. Verder had hij er geen verstand van. Bij mij hield het toen ook een beetje op. Wat met de instellingen gerommeld maar het is niet mijn vakgebied.

Er was niet gemeld dat er een ISDN-kaart aanwezig was dus het is niet helemaal de schuld van de KPN, helaas!

Ik kan mij herinneren ooit een keer voor iemand een Fritzbox aan de praat gekregen te hebben om zijn fax-apparaat op een digitale lijn aan te sluiten maar dat had enorme voeten in de aarde! Vooral omdat ik helemaal niet goed bekend met met de terminologie. Ik ga mij hier weer even in verdiepen en laat van mij horen.
Daar ga ik over nadenken, bedankt. Toch zou het mooi zijn als de dienst geheel in eigen handen genomen kan worden. De KPN biedt ook deze dienst maar dan alleen voor ontvangen.

• IPrange.net
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-04 10:12
Ik denk dat het verstandiger is om af te stappen van Fax. Aangezien ISDN eruit gaat en POTS wordt omgezet naar E-POTS (VoIP) zullen er heel veel apparaten niet meer fatsoenlijk kunnen communiceren. Als voorbeeld Fax apparaten en alarmsystemen. Mijn advies; waar het kan gewoon lekker scan2email gebruiken.

Verwijderd

65c02 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:35:
De monteur van de KPN heeft er naar gekeken en zei 'ja, maar deze kaart heeft een MSN-nummer nodig en die heb je niet meer'. Verder had hij er geen verstand van. Bij mij hield het toen ook een beetje op. Wat met de instellingen gerommeld maar het is niet mijn vakgebied.

Er was niet gemeld dat er een ISDN-kaart aanwezig was dus het is niet helemaal de schuld van de KPN, helaas!
Zonder MSN geen ISDN, en zonder ISDN geen ISDN-kaart, dus het lijkt me echt extreem raar om dan te pretenderen dat de kpn niet wist dat er ISDN aanwezig was, of dat "MSN er niet meer is" -- dan hebben ze je omgezet naar "we leveren VoIP af zonder het te zeggen en je ISDN is nu ineens weer POTS, jammer joh!" Wat mij betreft maakt deze monteur zich er met een lulsmoes vanaf. En kennelijk veranderen ze contracten ook even zonder blikken of blozen, en daar kan je vast wel een contractadvocaat op loslaten.
IPrange.net schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:11:
Ik denk dat het verstandiger is om af te stappen van Fax.
Dat denk ik niet. En daar zijn goede practische redenen voor!
Aangezien ISDN eruit gaat en POTS wordt omgezet naar E-POTS (VoIP) zullen er heel veel apparaten niet meer fatsoenlijk kunnen communiceren. Als voorbeeld Fax apparaten en alarmsystemen.
Dan ben je dus bestaande infrastructuur aan het kapotmaken uit winstbejag voor jezelf en de extra kosten waar je je klanten mee opzadelt, ach, niet jouw probleem, toch? Ik denk dat je best van je leverancier mag verwachten dat ze zorgen dat de vervangende techniek op alle gewenste punten goed werkt. Inclusief fax, alarmsystemen, noem maar op.

Daarnaast: Als de stroom uitvalt dan doet POTS het nog, en ISDN het ook nog voor een toestel, maar "E-POTS" in Nederland gewoon botweg niet. Ook op dat punt kun je kpn aanspreken op hun stilletjes achter je rug om naar "E-POTS" omzetten. En net zo goed verwachten dat ze, als ze zonodig "E-" moeten doen, dan "E-ISDN" leveren waar dat nodig is. Wellicht dat je zelfs contractbreuk aan dat gemis kan hangen.

In de VS zijn er wetten die zeggen dat ook bij stroomuitval de telefoon nog moet werken, dus daar zie je de VoIP ATA en zelfs de kabelmodem-met-VoIP in varianten met een ingebouwde accu. Hier niet. Die moet je dan dus zelf maar toevoegen.
Mijn advies; waar het kan gewoon lekker scan2email gebruiken.
Terwijl iedereen nu al email haat (en zelf nog geen behoorlijk emailtje weet te produceren). Wat mij betreft gemakszuchtig geblaat van een computerjongen. Leer maar hoe het wel netjes te doen. Of liever, verwacht dat van de kpn, daar betaal je ze voor.

Dit is wel een verschilletje tussen computernetwerkers en traditioneel telefooningenieurschap: Het telefoonnetwerk was altijd voor robuustheid ontworpen, computernetwerken voor "het werkt nu wel zo'n beetje, maar vraag niet hoe of voor hoe lang". Ik denk dat we als klant meer oog moeten hebben voor het verschil en daar waar telefoon vervangen wordt voor digitaal, mag er dus best om een stukje extra robuustheid van de digitaal gevraagd worden. En dus accepteer je gewoon niet van monteurs dat ze met waffelantwoorden komen. Als het niet werkt, mag je niet weg. Jammer joh.

Verwijderd

Tja... je kan het op twee manieren doen.

1. Hardware (thuis)
2. Software / cloud / online

Kies maar wat voor jou belangrijker is, welke eisen je stelt aan betrouwbaarheid etc....

En dat verhaal over "stroomuitval". Hoe vaak gebeurt dit in Nederland? Is dat echt HEEL erg? .... Echt waar?

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
65c02 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:35:
[...]

Ik kan mij herinneren ooit een keer voor iemand een Fritzbox aan de praat gekregen te hebben om zijn fax-apparaat op een digitale lijn aan te sluiten maar dat had enorme voeten in de aarde! Vooral omdat ik helemaal niet goed bekend met met de terminologie. Ik ga mij hier weer even in verdiepen en laat van mij horen.
Fritzbox en faxen/antwoordapparaten instellen is juist heel gemakkelijk. Als je een extra nummer nodig hebt, kun je dat gewoon bestellen via een voip-provider naar keuze (bijvoorbeeld cheapconnect, 8,95 per jaar). Faxen komen binnen per mail of worden opgeslagen in intern/extern (usb-stick aan de fritz) geheugen.

Faxen versturen is wat lastiger, de fritz verstuurt maximaal 2 pagina's per faxbericht... Maar faxen jullie nog zo intensief dan ?? Als je bijvoorbeeld een Fritz 7390 neemt, kun je de oude kaart er achter hangen voor langere uitgaande faxen.

[ Voor 5% gewijzigd door Oekiejoekie op 20-12-2017 13:53 ]

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• 65c02
Okay, heeft even geduurd maar ik heb een 7390 op de kop getikt en deze naar de fabrieksinstellingen teruggezet (ook dat had nog wat voeten in de aarde ... Er zit geen 'reset'-knop op, namelijk )

Nu krijg ik alleen het faxen niet aan de praat. Ik heb T.38 aangezet en de FritzBox! geconfigureerd volgens deze instructies:

https://be.avm.de/fr/serv...nal-fax-in-the-FRITZ-Box/

En deze om het telefoonnummer in te stellen:

https://be.avm.de/fr/serv...ine-numbers-in-FRITZ-Box/

De ISDN-kaart is ook van Fritz en heb ik op de standaardinstellingen laten staan (deze hebben immers gewerkt)

Hierna heb ik de FritzBox! met LAN1 op het netwerk aangesloten (DHCP uitgezet) en LAN2 op de ISDN-kaart. Klopt dit?

Wat mis ik? En hoe kan ik testen of dit überhaupt werkt? Het faxen vanuit de FritzBox werkt niet alsmede het faxen vanaf de ISDN-kaart.

Ik heb twee nummers en voorheen kon ik naar een nummer faxen en dan ging 'ie over, zo wist ik dat de verbinding tot stand kwam. Dat kan nu niet meer natuurlijk.

Verwijderd

Hoe ziet je netwerk er nu uit? Hoe is de fritz!box op de VoIP aangesloten?

En nee, de ISDNkaart moet NIET op de lan, die moet op "FON S0", die is zwart en niet geel op de 7390. Andere technologie, andere aansluiting.

Je kan natuurlijk wel een analoge telefoon op fon1 of fon2 aansluiten en naar jezelf bellen, dan gaat er in ieder geval iets rinkelen.

Verwijderd

Zie dit:

https://en.avm.de/fileadm...RITZBox_Fon_WLAN_7390.pdf

Pagina 25.

Maar ik heb een zwaar hoofd in, dat dit gaat werken. Volgens mij kan een Fritzbox namelijk geen ISDN "maken" uit een analoog signaal of uit een LAN.

Hij kan wél uit een (inkomende) ISDN lijn een analoge signaal maken, maar de TS heeft geen ISDN lijn meer.

Ik zou zeggen, bel AVM even op en vraag of dit werkt. Want op een gegeven moment moet het ISDN signaal van de ISDN kaart naar "iets anders" omgezet worden (bv. analoog). En of hij dát doet, weet ik niet.

En zelfs als de ISDN kaart herkend zou worden door de Fritz, via welke lijn gaat de fax naar buiten (of naar binnen)? Je moet tóch een analoge lijn ergens hebben.

Telefoon AVM: +32-25 88 40 98

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2018 20:31 ]

• 65c02
Late reactie maar ik heb weer de tijd gevonden om mij hiermee bezig te houden. Bedankt voor jullie reacties tot nu toe

De opstelling is als volgt:

FritzBox 7390 aangesloten via LAN op de KPN Experiabox (DHCP).
Windows 7 computer met een AVM Fritz! PCI Card die aangesloten is op de Fon S0 poort .

Hier heb ik een collage van de meest belangrijke instellingenschermen gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6lNadidrImL9T9XFRr1xPGOT/thumb.jpg
Pagina: 1