65c02 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:35:
De monteur van de KPN heeft er naar gekeken en zei 'ja, maar deze kaart heeft een MSN-nummer nodig en die heb je niet meer'. Verder had hij er geen verstand van. Bij mij hield het toen ook een beetje op. Wat met de instellingen gerommeld maar het is niet mijn vakgebied.
Er was niet gemeld dat er een ISDN-kaart aanwezig was dus het is niet helemaal de schuld van de KPN, helaas!
Zonder MSN geen ISDN, en zonder ISDN geen ISDN-kaart, dus het lijkt me echt extreem raar om dan te pretenderen dat de kpn niet wist dat er ISDN aanwezig was, of dat "MSN er niet meer is" -- dan hebben ze je omgezet naar "we leveren VoIP af zonder het te zeggen en je ISDN is nu ineens weer POTS, jammer joh!" Wat mij betreft maakt deze monteur zich er met een lulsmoes vanaf. En kennelijk veranderen ze contracten ook even zonder blikken of blozen, en daar kan je vast wel een contractadvocaat op loslaten.
Dat denk ik niet. En daar zijn goede practische redenen voor!
Aangezien ISDN eruit gaat en POTS wordt omgezet naar E-POTS (VoIP) zullen er heel veel apparaten niet meer fatsoenlijk kunnen communiceren. Als voorbeeld Fax apparaten en alarmsystemen.
Dan ben je dus bestaande infrastructuur aan het kapotmaken uit winstbejag voor jezelf en de extra kosten waar je je klanten mee opzadelt, ach, niet jouw probleem, toch? Ik denk dat je best van je leverancier mag verwachten dat ze zorgen dat de vervangende techniek op alle gewenste punten goed werkt. Inclusief fax, alarmsystemen, noem maar op.
Daarnaast: Als de stroom uitvalt dan doet POTS het nog, en ISDN het ook nog voor een toestel, maar "E-POTS" in Nederland gewoon botweg niet. Ook op dat punt kun je kpn aanspreken op hun stilletjes achter je rug om naar "E-POTS" omzetten. En net zo goed verwachten dat ze, als ze zonodig "E-" moeten doen, dan "E-ISDN" leveren waar dat nodig is. Wellicht dat je zelfs contractbreuk aan dat gemis kan hangen.
In de VS zijn er wetten die zeggen dat ook bij stroomuitval de telefoon nog moet werken, dus daar zie je de VoIP ATA en zelfs de kabelmodem-met-VoIP in varianten met een ingebouwde accu. Hier niet. Die moet je dan dus zelf maar toevoegen.
Mijn advies; waar het kan gewoon lekker scan2email gebruiken.
Terwijl iedereen nu al email haat (en zelf nog geen behoorlijk emailtje weet te produceren). Wat mij betreft gemakszuchtig geblaat van een computerjongen. Leer maar hoe het wel netjes te doen. Of liever, verwacht dat van de kpn, daar betaal je ze voor.
Dit is wel een verschilletje tussen computernetwerkers en traditioneel telefooningenieurschap: Het telefoonnetwerk was altijd voor robuustheid ontworpen, computernetwerken voor "het werkt nu wel zo'n beetje, maar vraag niet hoe of voor hoe lang". Ik denk dat we als klant meer oog moeten hebben voor het verschil en daar waar telefoon vervangen wordt voor digitaal, mag er dus best om een stukje extra robuustheid van de digitaal gevraagd worden. En dus accepteer je gewoon niet van monteurs dat ze met waffelantwoorden komen. Als het niet werkt, mag je niet weg. Jammer joh.