Een onbekend AP? Evil twin? Bekend probleem?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerM
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:44
Sinds een week of twee heb ik problemen met het thuisnetwerk (ISP = Ziggo via Ubee321b -> Router TL-WDR4300). Om de zoveel uur of aantal dagen valt de WIFI uit (incl. de WAN naar de desktop). Mijn WIFI netwerk heeft twee verbindingspunten:

- Thuisnetwerk <naam> 2.4 Ghz (WPA/WPA2 - AES)
- Thuisnetwerk <naam> 5.0 Ghz (WPA/WPA2 - AES)

Beide staat SSID broadcasting aan.

Dit ging jaren goed, tot een paar weken geleden. Opeens zijn de signalen weg en is er één nieuwe SSID:

- Thuisnetwerk <naam> 9.b (onbeveiligd).

Dat nieuwe, onbekende thuisnetwerk heeft dezelfde naam als mijn 'vertrouwde' WIFI-netwerk, maar is onbeveiligd en ik zou niet weten waar het vandaan komt. Het signaal is vrij sterk, 't zouden de buren kunnen zijn maar die kans acht ik toch redelijk klein. Maar wat is het dan?

Ondertussen heb ik de router terug gebracht naar de fabrieksinstellingen, het thuisnetwerk een andere naam & wachtwoord gegeven. Ook heb ik de firmware geupdated. Maar het zit me nog niet lekker, dus ondertussen wel gegoogled. Daar kwam ik e.e.a. tegen over clones, evil twins, etc, maar eigenlijk is dat redelijk hocus-pocus voor me.

Zijn er anderen die dit probleem herkennen? Moet ik me zorgen maken of gewoon in onwetendheid doorgaan?

If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different

Beste antwoord (via BakkerM op 16-12-2017 11:58)

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:26

Nakebod

Nope.

Heb je toevallig een Chromecast in huis?
Want als je chromecast geen wifi heeft (aka je eigen wifi brak is en zelfs geheel uitvalt) dan is de Chromecast zelf een AP om de Chromecast setup uit te voeren.
En dan zie je een SSID met de naam <Chromecastnaam>.b

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als je je router uit zet, is dat onbekende netwerk er dan nog?

Je moet je hoe dan ook zorgen maken. Als het signaal uit je eigen router komt, dan kunnen mensen van jouw internet gebruik maken / op jouw netwerk. Als het niet je eigen signaal is, dan probeert iemand je gegevens te stelen (oid?) in de hoop dat je je ooit per ongeluk eens op dat netwerk aanmeld.
Ik zou in elk geval zeker even extra opletten dat je je op het juiste netwerk aanmeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:16

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Zie je dat onbeveiligde netwerk nu nog steeds? Heeft je router de meest recente updates? Heb je het standaardwachtwoord van de router wel gewijzigd?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerM
Nu ik een nieuwe naam & wachtwoord heb, is het onbekende & onbeveiligde WIFI-ap er nog steeds. Standaard wachtwoord van de router had ik meteen al omgezet, dat hele admin/admin leek destijds al redelijke tricky ;)

If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Serieus, ik zou even de hoofdschakelaar / alle groepen van m'n huis uitzetten om er zeker van te zijn dat het niet iets van m'n eigen apperatuur is (heb je niet een of andere wifi extender ofzo?), en daarna bij al m'n buren gaan aanbellen... Misschien eerst een beetje rondlopen om te kijken of je kunt zien van welke kant het signaal komt... Even een app op je telefoon zetten ofzo die accuraat netwerk db's en kanalen enzo kan meten.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2017 11:51 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:26

Nakebod

Nope.

Want als je chromecast geen wifi heeft (aka je eigen wifi brak is en zelfs geheel uitvalt) dan is de Chromecast zelf een AP om de Chromecast setup uit te voeren.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Heb je niet een Chromecast in je netwerk zitten? Als ik mijn router uitzet, verandert mijn chromecast in een onbeveiligde AP.

Edit: Spuit 11

[ Voor 28% gewijzigd door KabouterSuper op 16-12-2017 11:58 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BakkerM
Nakebod schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 11:54:
Ehh ja dit dus. Bedankt voor de snelle hulp allemaal, ik ben/ en voel me weer veilig!

Pagina: 1