Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:33

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik had in 2017 een dienstverband en activiteiten als ZZP-er. Vanuit mijn dienstverband is volgens mij het maximale gestort in een pensioenfonds. Ik wil graag een deel van mijn ZZP-inkomsten ook gebruiken om bij te storten op mijn Brand New Day pensioenrekening. Ik hoopte dat daar stelregels voor zijn, zoiets simpels als "maximaal 20% van je inkomsten" ofzo. Maar zo makkelijk is het blijkbaar niet.

Op de site van de belastingdienst staat een supercomplex invulformulier waar ik gegevens uit mijn aangifte van 2016 in moet overnemen, en dan komt daar een bedrag uit. Alle relevantie met wat ik in 2017 heb verdiend en dus wat ik nog mag bijstorten, ontgaan mij hier.

Ik kan ook niet even de belastingaangifte en alle jaaroverzichten afwachten, aangezien ik die pas begin 2018 ga krijgen, en ik (volgens mij) de storting nog in 2017 moet doen.

Om de berekening niet nog verder te vertroebelen ga ik niet verder terugkijken naar eventuele niet gebruikte jaarruimten van de afgelopen x jaar (hoewel die er wel is, omdat ik ook jaren heb gewerkt bij bedrijven met karige pensioenregelingen).

Dus, gegeven het feit dat allerlei drempelwaarden waarschijnlijk al zijn verrekend door mijn werkgever dit jaar, kan ik geen simpel percentage toepassen op de inkomsten als ZZP-er?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 12:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

SeatRider schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 09:10:
Op de site van de belastingdienst staat een supercomplex invulformulier waar ik gegevens uit mijn aangifte van 2016 in moet overnemen, en dan komt daar een bedrag uit. Alle relevantie met wat ik in 2017 heb verdiend en dus wat ik nog mag bijstorten, ontgaan mij hier.
Dat klopt, het bijstorten loopt een jaar achter.

Als je toevallig in een lease-Seat rijdt, bestaat de kans dat je werkgever nooit pensioenpremie betaald heeft over de waarde van die auto. Daar mag je nu al wel zelf voor gaan banksparen.

Het lastigste aan de berekeningen is elk jaar de "faktor A" lospeuteren van het pensioenfonds.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
aawe mwan schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 09:35:
[...]

Dat klopt, het bijstorten loopt een jaar achter.
That makes sense, ja. En dan is de urgentie voor mij nu ook weg, want vorig jaar heb ik drie tientjes ge-ZZP-t, dit jaar is de groei pas ingezet. Dus dat wordt vanaf volgend jaar bijstorten dan.
Als je toevallig in een lease-Seat rijdt, bestaat de kans dat je werkgever nooit pensioenpremie betaald heeft over de waarde van die auto. Daar mag je nu al wel zelf voor gaan banksparen.
"Helaas" is de Seat van mijzelf :).
Het lastigste aan de berekeningen is elk jaar de "faktor A" lospeuteren van het pensioenfonds.
Ja, ik heb ABP, die zijn met name super-ontransparant over wat er nu echt staat aan geld daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-05 20:47
Het kan ook interessant zijn om dit jaar al bij te storten. Voor jezelf even een overzicht maken van de factor A (pensioenaangroei) van de afgelopen jaren en zo je reserveringsruimte berekenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

445033

Ik zeg, helemaal geen pensioenrekening, maar beleggen/sparen in Box3. Dan ben je niet afhankelijk van welke regeling/beperking vanuit Den Haag zowel qua hoeveel je kan investeren en waarin, als wanneer je het gebruikt en ben je dus flexibel. Ok, je betaalt wat belasting, maar er staan zoveel voordelen tegenover. Een nabestaande pensioen kan je eventueel ondervangen met een risicoverzekering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-05 20:47
445033 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 11:19:
Ik zeg, helemaal geen pensioenrekening, maar beleggen/sparen in Box3. Dan ben je niet afhankelijk van welke regeling/beperking vanuit Den Haag zowel qua hoeveel je kan investeren en waarin, als wanneer je het gebruikt en ben je dus flexibel. Ok, je betaalt wat belasting, maar er staan zoveel voordelen tegenover. Een nabestaande pensioen kan je eventueel ondervangen met een risicoverzekering.
Of je doet allebei. Geen VRH en belastinguitstel is toch wel gunstig voor je rendement.

Verder zou ik inderdaad sparen/beleggen in box 3 en je hypotheek aflossen. Het een sluit het ander niet uit.

[ Voor 0% gewijzigd door Ascension op 16-12-2017 11:41 . Reden: tikfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Sjah, ik heb nog geen hypotheek, en als beginnende ZZP-er wordt dat dan ook niet volgend jaar denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

SeatRider schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 11:45:
Sjah, ik heb nog geen hypotheek, en als beginnende ZZP-er wordt dat dan ook niet volgend jaar denk ik...
Dit is dan al een voorbeeld. Pomp jij het in een pensioenrekening, kan je het niet meer gebruiken voor een huis. Ik ben altijd dirigent geweest van mijn eigen geld en heb nooit een lijfrente en/of kapitaalverzekering en/of pensioenrekening gehad en ben daar na 30 jaar nog steeds blij mee. Ik bepaal hoe ik mijn geld besteed of wanneer ik met pensioen ga en niet een verzekeraar/bank of Den Haag. Alleen hebben sommige niet de discipline om echt te zeggen, dat geld is voor mijn pensioen en kom er niet meer aan. Dat zou een reden kunnen zijn het geblokkeerd af te storten. Die fiscale regelingen blijven onbetrouwbaar. Kijk nu maar weer naar de Wet Hillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Dat is een goed punt. Daarbij weet ik sowieso nog niet eens of ik wel in NL van mijn pensioen ga genieten. Een gedachte is om nu een appartement te kopen, zorgen dat dat binnen een jaar of 10 hypotheekvrij is, en dan naar een betaalbaar en zonnig land verhuizen (thailand, indonesie, zoiets) terwijl de huurder van mijn appartement in mijn levensonderhoud aldaar voorziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-05 11:31
445033 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 11:19:
Dat lijkt me niet verstandig. Je gaat dus eerst inkomenstenbelasting betalen om vervolgens mogelijk ook nog te mogen afrekenen over box 3. Je doet er verstandig aan om dit soort zaken te bespreken met je boekhouder. Persoonlijk zou ik kiezen om een reservering te doen voor de FOR waarbij de betaling uitgesteld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

445033

T i M schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 12:45:
[...]

Dat lijkt me niet verstandig. Je gaat dus eerst inkomenstenbelasting betalen om vervolgens mogelijk ook nog te mogen afrekenen over box 3. Je doet er verstandig aan om dit soort zaken te bespreken met je boekhouder. Persoonlijk zou ik kiezen om een reservering te doen voor de FOR waarbij de betaling uitgesteld wordt.
FOR kan ook een valkuil zijn. Er zijn ondernemers zat die dat doen en geen geld reserveren. Dan krijg je dus een aanslag over geld wat er niet meer is.

NB: een boekhouder is geen financiële planner. Er zijn zat boekhouders die de FOR hanteren zonder enig overleg met klant en die klanten worden later met bovenstaand probleem geconfronteerd.

Die afrekening in box 3 valt nogal mee en daar staan grote voordelen tegenover. Dacht je dat een bank/verzekaar geen kosten in rekening brengt/winst maakt op jouw box1 product? Ik beleg bij de Giro, geen aankoop/verkoop kosten en de kosten van mijn ETF zijn echt minimaal. Laat mij dan maar wat box3 belasting aftikken. En ik kan met pensioen wanneer ik dat wil zonder fiscale beperkingen.
SeatRider schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 12:39:
Dat is een goed punt. Daarbij weet ik sowieso nog niet eens of ik wel in NL van mijn pensioen ga genieten. Een gedachte is om nu een appartement te kopen, zorgen dat dat binnen een jaar of 10 hypotheekvrij is, en dan naar een betaalbaar en zonnig land verhuizen (thailand, indonesie, zoiets) terwijl de huurder van mijn appartement in mijn levensonderhoud aldaar voorziet.
Dat bedoel ik. Bezint eer ge begint. ;)

[ Voor 37% gewijzigd door 445033 op 16-12-2017 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-05 11:31
445033 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 13:25:
[...]

FOR kan ook een valkuil zijn. Er zijn ondernemers zat die dat doen en geen geld reserveren. Dan krijg je dus een aanslag over geld wat er niet meer is.

NB: een boekhouder is geen financiële planner. Er zijn zat boekhouders die de FOR hanteren zonder enig overleg met klant en die klanten worden later met bovenstaand probleem geconfronteerd.

Die afrekening in box 3 valt nogal mee en daar staan grote voordelen tegenover.
Daar heb je gelijk in. Je moet dat voor jezelf eerlijk kunnen inschatten of je dat kunt. Als dat niet het geval is heb je nog altijd een mogelijkheid om die bedragen weg te zetten in bepaalde potjes waar je niet zomaar bij kunt.

Je moet voor jezelf de juiste persoon vinden die je van gedegen advies kan voorzien en op basis van die informatie ook zelf research doen. Zonder overleg de FOR hanteren lijkt mij raar. Als het al zo is zou je dat terug moeten zien op je jaarrekening/boekhouding en daarover vragen stellen (en een andere accountant zoeken). Mijn persoonlijke mening is dat je als ondernemer bovenop je cijfers moet zitten, maar dat is weer een andere discussie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Gewoon met je zelf afspreken 20% van je brutowinst voor pensioen in te leggen. Dat hoeft niet perse helemaal in je ABP pot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 12:16
445033 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 13:25:
Niet echt want je hebt vermogen in de onderneming nodig om van de FOR gebruik te kunnen maken:

https://www.belastingdien..._reserves/oudedagsreserve
De toevoeging aan de reserve is een percentage van de winst die u als ondernemer in Nederland hebt behaald. Voor de toevoeging geldt ook een maximum, dat jaarlijks wordt vastgesteld. De toevoeging wordt verminderd met de pensioenpremies die u als bedrijfskosten hebt geboekt. De oudedagsreserve mag door de toevoeging niet uitkomen boven het ondernemingsvermogen.
Je kan dus niet en maximaal geld uit de onderneming (eenmanszaak) halen, en eindeloos fictief geld opzij zetten middels de FOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 22:27
De kans bestaat dat je meer geld stort dan wettelijk toegestaan.
Bright heeft een hele eenvoudige rekentool + video handleiding ontwikkelt. Daarmee zie je precies hoeveel je dit jaar nog mag storten. Dus ook bij BND.

https://brightpensioen.nl/hoe-wordt-jaarruimte-berekend/

Succes!
Pagina: 1