Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanslH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:17
Mijn vraag

Op zoek naar een geschikte vervanging van mijn sitecom router die bij mijn ziggo abbo kwam in 2011. Huis met 2 verdiepingen, beton, central meterkast beneden. De sitecom trekt WIFI NET niet lekker tot de kamers boven (wisselende connectiviteit).
Ik denk dat ik kan verbeteren maar bij mijn zoektocht naar een vervanger kom ik totaal niet tot een eenduidige keuze. De berichten per apparaat verschillen enorm naar gelang waar je kijkt. Als ze goed zijn dan is dat op een manier die mij misschien helemaal niet interesseert.
Voor zover ik begrijp heb ik met mijn betonnen muren vooral 2.4GHZ nodig. Ook wil ik makkelijk port forwarding en vaste ip adressen per apparaat kunnen instellen. Dat zal allemaal best kunnen. Misschien is mijn router zo oud en el cheapo dat ik haast geen verkeerde koop kan doen?
Ik koop wel graag iets goeds en kwam terecht op de Linksys WRT AC1900 als beste keus volgens internationale websites. Vervolgens kijk ik op tweakers en zie allemaal vervelende reviews staan, zou onbetrouwbaar zijn.
Wat is de ws oorzaak van deze verschillen? Verkeerd gebruik gebruikers? Omgekochte websites? Individuele verschillen per apparaat?
Snap der niets van.

Hans

Nikon D3, nikkor 24-70 2.8, nikkor 14-24 2.8

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:14
Ik heb het wel vaker gezien bij Linksys: je installeert het ding, helemaal geweldig, laat het een paar dagen draaien en het is instabiel. Dat is ook waarom reviews lovend kunnen zijn over een product dat gewoon niet werkt. Heb dat zelf meegemaakt met de Cisco WAP4410N, wat een Linksys AP met Cisco merk is: zodra er een iPhone verbinding komt maken crasht dat ding na een uur. Fora vol met problemen, maar een oplossing komt er niet voor.

Verder zijn er van dit ding 2 versies uitgebracht. De lovende reviews zijn van V1, de slechte van V2. Dat zie je ook in de gebruikersreviews terug, die slaat om van goed naar totaal shit.

Waarom overigens interesse in een oude router van 200 euro die bijna nergens meer te koop is? Jouw probleem ga je niet oplossen met een AC router. Voor beton heb je 2.4GHz nodig, daarvoor heb je aan een router van 3-4 tientjes genoeg. ik Beter is "1 router" te vergeten, trek een kabel en hang op zolder een 5GHz accesspoint op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

HanslH schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 08:26:
...Voor zover ik begrijp heb ik met mijn betonnen muren vooral 2.4GHZ nodig...
Als je persé met één apparaat wil werken wel, ja.
Maar de preferrable solution is een extra router (access point, eigenlijk), met een kabel verbonden aan de andere router
Wat is de ws oorzaak van deze verschillen? Verkeerd gebruik gebruikers? Omgekochte websites? Individuele verschillen per apparaat?
D'r is verschil tussen gebruikers reviews en (gesponsorde) infotorials. De overeenkomst is dat ze allebei onbetrouwbaar zijn. Voor een goede vergelijking ga je naar www.smallnetbuilder.com

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik koop wel graag iets goeds en kwam terecht op de Linksys WRT AC1900 als beste keus volgens internationale websites. Vervolgens kijk ik op tweakers en zie allemaal vervelende reviews staan, zou onbetrouwbaar zijn.
Snap der niets van.
Even stapje terug: "internationale pers" is meestal US. Reviews op Tweakers zijn meestal NL en BE.

WiFi is ongelofelijk afhankelijk van de omgeving, zowel qua demping als interferentie. Er zijn twee grote verschillen tussen US en NL die hier relevant zijn:
- gemiddelde woning in US is gemaakt van luciferhoutjes zonder isolatie. Gemiddelde woning in NL (en zo te lezen ook de jouwe) is een geïsoleerde betonbunker. Wat in de een goed werkt gaat zeker niet vanzelf in de ander werken.
- in de US heb je zonder DFS twee blokken van 80MHz beschikbaar in de 5GHz, in EU maar eentje. 10 tegen 1 dat Linksys dit ding niet voor DFS (die je nog drie biedt) heeft laten certificeren.

Maar goed, bottom-line is dat zo'n mooie nieuwe router in de 5GHz flink meerwaarde heeft tov een oude Sitecom, maar in de 2.4GHz scheelt het allemaal weinig. Als je beter WiFi wilt hebben boven heb je niet een grotere, zwaardere duurdere apparaat nodig die je evengoed in de meterkast wegstopt. Wat je nodig hebt is AP's boven die bedraad op de router beneden aangesloten zijn. Die hoeven niet zeer duur/high-spec te zijn, een competent apparaat op de juiste plek is altijd veel beter dan een zeer goede op de foute :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanslH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:17
Na me uitgebreid hier en elders te hebben geinformeerd heb ik besloten tot de Netgear R8500 - AC5300 Nighthawk X8 dus toch een wat hogere prijsklasse. Beneden heb ik dan het voordeel van hogere snelheden, boven kan ik even aankijken en desnoods mijn oude router daar als accesspoint inzetten. Extra ethernetpoorten zijn prettig, bovendien heb ik in de meterkast een synology DS1812+ staan die een dubbele Gb verbinding ondersteunt evenals deze router. Bovendien kan ik in de toekomst deze router inzetten voor VPN.
Dank voor alle input.

Edit:
De router voldoet perfect. Eur 260. Snelheden op de begane grond zijn super met 5G en zowel 2.4G als 5G werken prima boven. Geen vedere accespoints nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door HanslH op 27-12-2017 17:19 ]

Nikon D3, nikkor 24-70 2.8, nikkor 14-24 2.8