Usenet.nl scam?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.981 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 21:15
Een tijdje terug zocht ik een alternatief voor NewsXS omdat hun retentietijd wel heel erg krap was.

Ik kwam terecht op usenet.nl

Ik kon daar een gratis proefperiode proberen, net als destijds bij NewsXS en na die tijd verwachtte ik een mailtje waarin stond dat de proefperiode afgelopen was en ik kon kiezen wat ik wou. Zo ging het bij NewsXS in elk geval wel. Altijd heel makkelijk opzegbaar, stoppen en starten wanneer je wil.

Nu, bij usenet.nl heb ik geen mail gehad dat mijn trial afgelopen was. Wat ik wel kreeg was een factuur voor gelijk een heel jaar a 85,41 euro. Ik zoiets van, wtf? Hier heb ik helemaal niet om gevraagd.

Een beetje googelen leerde mij al dat usenet.nl een scam site is waar je eenmaal na aanmelding niet zo makkelijk meer vanaf komt. Ik heb tijdens de aanmelding ook eenmalig 1 euro (via iDeal) moeten overmaken. Toen zocht ik daar nog niets kwaad achter. Ook kwam ik er achter dat de site, via hele kleine lettertjes duidelijk maakt als je tijdens de proefperiode niet opzegt je automatisch een jaarcontract aangaat en dat je je niet kunt beroepen op het herroepingsrecht omdat er al meer dan 14 dagen zijn verstreken. Maar uit de ervaringen die ik gelezen heb maakt het blijkbaar niet uit of je wel of niet tijdens de trial periode opzegt of niet. Usenet.nl is GEEN Nederlands bedrijf, al doet het wel voorkomen.

Maar nu begin ik te twijfelen want op usenet.nl in mijn account zie ik het volgende staan:
11601444 85,41€ 16.12.2017 mijnemailadres
Afdrukken

"Afschrijving geslaagd" Het factuurbedrag is met succes afgeschreven.
11548980 1,00€ 01.12.2017
Afdrukken

"Afschrijving geslaagd" Het factuurbedrag is met succes afgeschreven.
Die 85,41 is helemaal (nog) niet afgeschreven. Die 1 euro is ook niet ''afgeschreven'' maar heb ik zelf met iDeal overgeboekt. Ik heb toch niet een incasso toegestaan door een iDeal overboeking te doen? :?

Nu lees ik heel veel topics over deze scam site dat ze onbetaalde rekeningen aan een Duitse incassobureau geven en dat het zelfs mogelijk is dat je rekening geblokkeerd kan worden.

Wie o wie heeft ervaring met deze website en heeft dit ook meegemaakt? Ik heb uit voorzorg mijn saldo op mijn rekening verlaagd zodat ze niet kunnen incasseren. En zodra ze het proberen blokkeer ik gelijk de tegenrekening. Ook heb ik mijn NAW gegevens veranderd naar een ander bestaand adres zodat eventuele brieven van incasso bureau's daar terecht komen. Maar ik weet dus niet of ze mijn vorige gegevens bewaard hebben.

Wat is de beste oplossing? Gewoon negeren en niet betalen? Kunnen ze mijn rekening blokkeren, kunnen ze een deurwaarder langs sturen? Kunnen ze zelfs beslag leggen op mijn rekening? In 1 van die topics zegt een Nederlander dat je gewoon niet moet betalen en dat ze je niets kunnen maken.

Gezien alle topics die ik tot dusver heb gelezen ben ik wel een beetje huiverig hier van geworden.

Aan een ieder die een usenet provider zoekt, begin NIET aan usenet.nl.

https://toughnickel.com/scams-fraud/Is-Usenetnl-a-scam
https://www.sitejabber.com/reviews/usenet.nl
https://radar.avrotros.nl...ewtopic.php?f=24&t=166217
https://www.reddit.com/r/...54uhn/usenetnl_is_a_scam/

[ Voor 6% gewijzigd door Snowwie op 16-12-2017 04:35 ]

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Wat ik zo over ze lees, is dat dit inderdaad een bedrijf is dat het onmogelijk maakt om onder je inschrijving uit te komen en dan toch rekeningen gaat sturen. Vrij klassieke scam. Zeker niet betalen, het zou me verbazen als ze zomaar geld kunnen afschrijven nu, maar houd het in de gaten en neem eventueel contact op met je bank om om advies te vragen (bijv. blokkeren van tegenaccount, die al moet kennen van de iDeal transactie).

Verder kun je overwegen om aangifte te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:24
Ook heb ik mijn NAW gegevens veranderd naar een ander bestaand adres zodat eventuele brieven van incasso bureau's daar terecht komen
Mooie klote streek is dit, als je maar niet mijn adres hebt ingevuld.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

gielie schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 09:39:
[...]

Mooie klote streek is dit, als je maar niet mijn adres hebt ingevuld.
Ongelooflijk slechte actie inderdaad :X

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:42
Je bent zelf dus ook een oplichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 10:50

Deem

Ontcijfer mij!

Wtf, Lekker andere mensen opzadelen met jou problemen...

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 22:24

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ook heb ik mijn NAW gegevens veranderd naar een ander bestaand adres zodat eventuele brieven van incasso bureau's daar terecht komen.
Dus je zadelt 'preventief' alvast een ander op met de gevolgen van jouw incompetentie (anders had je wel wat research gedaan)? Lekker figuur ben jij dan. Denk niet dat ik er erg vrolijk van zou worden als ik een deurwaarder voor de deur zou hebben staan omdat een of andere wildvreemde lampendanser mijn adres heeft gebruikt om onder facturen uit te komen. Valt bij mij onder de noemer wangedrag. Shame on you!

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 14:16

Croga

The Unreasonable Man

Snowwie schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 03:26:
Wie o wie heeft ervaring met deze website en heeft dit ook meegemaakt? Ik heb uit voorzorg mijn saldo op mijn rekening verlaagd zodat ze niet kunnen incasseren. En zodra ze het proberen blokkeer ik gelijk de tegenrekening. Ook heb ik mijn NAW gegevens veranderd naar een ander bestaand adres zodat eventuele brieven van incasso bureau's daar terecht komen. Maar ik weet dus niet of ze mijn vorige gegevens bewaard hebben.

Wat is de beste oplossing? Gewoon negeren en niet betalen? Kunnen ze mijn rekening blokkeren, kunnen ze een deurwaarder langs sturen? Kunnen ze zelfs beslag leggen op mijn rekening? In 1 van die topics zegt een Nederlander dat je gewoon niet moet betalen en dat ze je niets kunnen maken.
Dit is het slechtste wat je had kunnen doen. Er is een geldige overeenkomst en ondanks dat het wellicht niet helemaal netjes gegaan is, heb jij niet aan je onderzoeksplicht voldaan en ben je de €85 dus gewoon verschuldigt. Door niet te betalen heb je een goede kans dat je schuld aan hen nog omhoog gaat, door je adres te veranderen heb je fraude gepleegd. Daar gaat het allemaal niet beter van worden.

Ze kunnen niet zomaar je rekening blokkeren. Wel kunnen ze de incasso uit handen geven, naar de rechter gaan en als die zegt dat de vordering juist is kunnen ze beslag gaan leggen. Ik zou je sterk aanraden het niet zo ver te laten komen want tegen die tijd is de rekening een paar honderd euro geworden.

Wat je hád moeten doen:
- De overeenkomst lezen en binnen de proefperiode opzeggen
- Bij het ingaan van het jaarcontract alsnog opzeggen (aangezien de 14 dagen in gaan op het moment dat de overeenkomst in gaat, niet op het moment dat je de overeenkomst afsluit!)
Als je dat allemaal gedaan had, hadden ze gerust een incassotraject in kunnen gaan maar had jij zelf genoeg bewijs gehad dat er geen geldige overeenkomst en dus geen verschuldigt bedrag bestaat. Vanaf dat moment kun je ze dus gewoon negeren en verder gaan met je leven.

Mijn advies: Alsnog onmiddelijk opzeggen. Aangezien ze zich specifiek op Nederland richten hebben ze zich te houden aan Nederlands recht. Dat betekend dat opzeggen net zo eenvoudig moet zijn als aanmelden; als er voor aanmelden geen schriftelijke bevestiging nodig was, is dat voor opzeggen ook niet. Een mailtje is dus genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Het is wel heel makkelijk om te zeggen dat er maar betaald moet worden, terwijl dit bedrijf er duidelijk schimmige praktijken op na houdt. De TS had inderdaad even beter op moeten letten, en het aanpassen van het adres is niet netjes, maar:

* De vraag is nog maar of de verlenging van de testperiode ook duidelijk is vermeld bij het aangaan van de overeenkomst, zo niet, dan kan er sprake zijn van een oneerlijke handelspraktijk (https://www.consuwijzer.n...erlijke-handelspraktijken), dat kan reden voor nietig verklaring van de overeenkomst zijn.
* Ook voldoen de algemene voorwaarden van het bedrijf niet aan het Nederlandse consumentenrecht, zo is er bijvoorbeeld geen opzegtermijn van 1 maand na automatische verlenging (https://nl.usenet.nl/algemene-handelsvoorwaarden)

[ Voor 4% gewijzigd door Cpt.Morgan op 16-12-2017 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:27
De proefperiode is je eerste aanmelding en daarna volgt de verlenging met een jaar. Dit gaat in tegen de wet van Dam. Schrijf een brief waarin je per direct +1 maand opzegt (dus 16-1-2018). Maak met de hand het gedeelte van die 85 euro over dat overeenkomt met de maand opzegtermijn en het aantal dagen dat het al loopt. Daarna idd richting bank navragen of er een automatische incasso staat voor usenet.nl (wat niet zo zou mogen zijn). Deze blokkeren indien toch aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Bovenstaande wilde ik inderdaad ook nog toevoegen, stilzwijgende verlenging van een proefabonnement is niet toegestaan (https://ictrecht.nl/2012/...-worden-omgezet-in-echte/).

Suggestie hierboven is om per direct + 1 maand op te zeggen, maar ik vraag me af waarom. Deze clausule uit de overeenkomst is nietig en mits je in de maand na afloop van je proefabonnement geen gebruik gemaakt hebt van de dienst, zou ik aan het bedrijf melden dat je de overeenkomst als nietig beschouwd per afloop van het proefabonnement. Of is er een reden waarom dat niet zo mogen?

Als je na afloop van die proefperiode wel gebruik hebt gemaakt van de dienst, dan inderdaad advies hierboven opvolgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Cpt.Morgan op 16-12-2017 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-10 20:02

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Snowwie schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 03:26:

Een beetje googelen leerde mij al dat usenet.nl een scam site is waar je eenmaal na aanmelding niet zo makkelijk meer vanaf komt.
Als j dat onderzoek nou had gedaan voordat je de voorwaarden accepteerde. Dan had je nu niet in de problemen gezeten.
Ook heb ik mijn NAW gegevens veranderd naar een ander bestaand adres zodat eventuele brieven van incasso bureau's daar terecht komen. Maar ik weet dus niet of ze mijn vorige gegevens bewaard hebben.
Dat is natuurlijk een minder nette actie. Jij zadelt dus potentieel iemand anders op met je eigen onkunde.

Het enige wat jij nu kan doen is meteen opzeggen, de rekening betalen en op zoek gaan naar een provider die je wel vertrouwd. Verder kan je eens kijken hoe legaal een dergelijke manier van werken is. Misschien kan je het geld nog terug krijgen.

En om dit topic niet te laten ontsporen, gaat het preventief op slot.

[ Voor 8% gewijzigd door Equator op 16-12-2017 16:09 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.