ASUS laptop - crashende USB poort

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caramba-boy
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 16:33
Dag,

Ik ben een Mac-gebruiker die een goede vriend met ASUS laptop en Windows 7 probeert te helpen. Hoe computers werken weet ik prima, maar heb geduld met me als ik niet meteen weet waar bepaalde services zijn te vinden O-)

Enkele jaren terug heeft zijn laptop last van spontaan (tijdens gebruik) crashende Windows XP.
Na een schone Windows 7 en SSD en een laaaaange trial & error (is het misschien de slechte soldeer op videokaart? falende harde schijf? ROM flashen update? RAM test gedaan? ASUS of fabrikant drivers installeren?) zijn we erachter dat zijn webcam uitvalt als je het scherm beweegt.

Mijn vermoeden is nu dat de uitvallende webcam Windows van wijs brengt. Dit vermoeden werd sterker toen ik het zogenoemde 'Windows Error Reporting' uitschakelde. Voortaan geen BSOD meer maar 'Windows is onverwacht afgesloten en vervolgens hersteld'. Er kon dus na zo'n weer mededeling doorgewerkt worden ipv een herstart. Iets met 2 stappen vooruit en 1 achteruit.

Sindsdien probeer ik, als ik bij 'm ben, de webcam uitgeschakeld te krijgen. Disable? Is dat afdoende? Niet helemaal want Windows sloot nog steeds onverwacht af, maar wel minder vaak. Echter is sinds gisteren de BSOD weer terug.

Als iemand iets kan zeggen over hoe de webcam los van het OS gekoppeld te krijgen… heel graag!! _/-\o_

Specs:
ASUS Notebook K52Jc met 4 GB RAM en Windows 7 op een Samsung SSD

Screenshots:
https://boycaramba.stackstorage.com/s/Ut0hgOhKAXIrKEv

Beste antwoord (via caramba-boy op 27-12-2017 21:24)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Soms kun je de integrated webcam uitschakelen in de bios.
Druk tijdens het opstarten op F1/F12/DEL, of welke knop het ook is bij Asus, en kijk of je die instelling kan vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:36
Zal dan wel een kabelbreuk zijn van de webcam? Die dingen zitten vaak vast aan een interne USB poort.

Disable is waarschijnlijk niet genoeg, als de kabelbreuk ook in het voedingsgedeelte van de USB poort zit kan dit een kortsluiting veroorzaken, en zal de laptop uitvallen.

[ Voor 46% gewijzigd door 1337aldi op 15-12-2017 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caramba-boy
Inderdaad, als 't kabeltje beetje knelt in het scharnier en het scherm 1000x open-dicht is geweest…

Let wel, meestal is er niks aan de hand en kan er minutenlang geskyped worden eer het webcamlampje uitvalt…

Mijn vraag is specifiek of ik deze USB-poort softwarematig in de OS kan uitschakelen?

Of is echt de enige optie de boel openschroeven en isolatietape omdoen? Eventueel doorknippen en aftapen?

[ Voor 16% gewijzigd door caramba-boy op 15-12-2017 21:50 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Soms kun je de integrated webcam uitschakelen in de bios.
Druk tijdens het opstarten op F1/F12/DEL, of welke knop het ook is bij Asus, en kijk of je die instelling kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caramba-boy
Ah, de BIOS! Ik ga het zoeken op de web en ASUS.

Edit:
Heb gekeken, het is F2 tijdens het opstarten en dan je weg zoeken naar USB security / CMOS Camera.

Nu duimen dat Windows geen last heeft van het 'schurende' kabeltje. Anders gaat de laptop uitelkaar en tapen we de kabel met elektratape…

[ Voor 74% gewijzigd door caramba-boy op 27-12-2017 21:27 ]