Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thermostaat via blocky in domoticz werkt niet goed?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Danman87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-08-2023
Hallo,

Ik heb inmiddels via blocky zelf een thermostaat in elkaar geknutseld.
Dit programma werkt op een Fibaro Z-Wave on/off module. Het maak contact gaat dan naar mijn cv ketel.
Hier mijn blocky programma:
blocky

Op zich werkt dit goed :) , maar ik zit alleen met het volgende:
- ik wil dat de thermostaat om 22:00 uur uit gaat en alleen aan gaat als de temperatuur onder de 17graden komt. Dit werkt op zich wel, maar als de scene ''verwarming aan'' geactiveerd is net voor 22:00uur,dan blijft hij aan.
Hoe krijg ik dit goed?
- en een 2evraag. Als ik de temperatuur heb ingesteld op 19 graden en de temperatuur komt op 18,9 springt de ketel aan, maar soms springt hij op 19 waardoor de ketel weer uit gaat, dan weer op 18,9 enz...
Hierdoor gaat mijn ketel steeds aan en uit. Dit zal niet heel bevorderlijk zijn voor de ketel verwacht ik.
Wat zou hier een oplossing voor zijn?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Danman87
Ik heb het inmiddels aangepast door een nieuw schema te maken in blocky en dit werkt nu goed.
Wel heb ik een inschakel en uitschakel vertraging erin gezet om het klapperen van de ketel te voorkomen.
voor de geïnteresseerden die ook zelf een thermostaat willen maken:

blocky2

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:18
Ik vraag mij af of je hiermee niet grote overshoots in temperatuur krijgt? Een klokthermostaat is uiteindelijk zuiniger stoken denk ik, die leert hoe snel de ruimte op temperatuur is en stopt dus op tijd met stoken ipv. pas als je ruimte op temperatuur is. Je radiatoren blijven immers nog een poosje restwarmte afgeven.

Een kamerthermostaat maakt gebruik van een zgn. 'PID-regelaar' om dit te regelen.

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 22-12-2017 10:00 ]

• Danman87
Hoi ThinkPad,

Bedankt voor je antwoord. Hier heb je idd gelijk in.
Op zich is de temperatuur sensor van de fibaro vrij accuraat. Ik heb nog geen 1 keer gemerkt dat het veel te warm wordt in huis.

Er zijn zeker geen losse PID modules die je in domotics kan zetten?