Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stille Krachtige Desktop PC

Pagina: 1
Acties:

• Gent32m
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-10 23:23
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Toekomstbestendig
- HD Video bewerking
- HD Video downloaden en afspelen
- Ms Word, Ms Excel
- Internet / Mail
- Gamen (optioneel - lichte spelen)

Wat mag het systeem gaan kosten?
- Tussen de 1000 en 1500 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Monitor (Sasmung Syncmaster 206BW) -> DVI-D aansluiting op moederbord nodig
- USB toetsenbord
- USB muis

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- Seasonic (voeding)
- Intel (processor)
- Asus (moederbord)
- Samsung (ssd)
- Western Digital (Harde schijf)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Onboard video is voldoende (geen extra grafische kaart nodig)
- Stille PC (CPU koeler, behuizing, voeding, ...)
- Gigabit lan (is aanwezig op het moederbord)
- Goede onboard audio (is ook aanwezig op het moederbord, volgens ik de reviews las)
- DisplayPort aansluiting is aanwezig (moest ik later van monitor veranderen)
- HDMI 1.4 aansluiting is ook voorzien (wil ik koppelen met de versterker van het cinema systeem)
- Eventueel kan ik als processor ook de INTEL Core i5 8400 nemen (is 100 euro goedkoper) en maar de helft van het intern geheugen (dus 8 GB) overhouden. Al zou ik dit liever niet doen, zodat het zeker systeem krachtig genoeg voor in de toekomst blijft. Ik zou er graag terug 10 jaar mee doen...

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Mijn configuratie controleren of ik niets over het hoofd heb gezien of verkeerd gekozen.
- De CPU koeler is zeer stil en past op het moederbord en ook in de kast (volgens ik nagekeken heb)
- Een voeding van 550 watt lijkt me voldoende voor dit systeem. De aansluitingen op het moederbord (ATX form factor) zijn in de voeding aanwezig (vermoed ik)
- Het moederbord voorziet in Front audio, 2x USB 2.0 en 2x USB 3.0 Headers voor op de behuizing.
- Het geheugen is DDR4. Maar neem ik nu 3000 MHz, 2666 Mhz of nog iets anders van snelheid ? Die keuze is me niet zo duidelijk. Ik geloof dat je dit ergens kan berekenen (zou ik nog eens moeten opzoeken, hoe je dat het best kiest). Ik merk alvast wel dat het intern geheugen veel duurder is geworden dan vroeger!
- De keuze voor de DVD lezer/schrijver is wat dubieus Stil zal die niet echt zijn. Ik wens die maar occasioneel te gebruiken, om nog eens een CD of DVD af te spelen en/of te rippen. Ik hoop wel dat hij geen al te irritant geluid maakt bij het opstarten van de pc als er geen schijfje in zit (volgens ik op sommige reviews las). Zo ja, hetzij zo. Is maar eenmalig en eventjes.
- Ik heb het moederbord van Asus genomen, omdat het over al de video aansluitingen beschikt die ik nodig heb (DVI, HDMI en Displayport). Alsook 6x USB 3.0 en 6x USB 2.0. Al merk ik op de foto's daar niet zoveel van. Ik zie daar maar precies 2x USB 2.0 en 2x USB 3.0 + 1x USB 3.1 (USB-C connector).
- Connecties voor de Fan (behuizing) + CPU koeler moet ik nog nakijken. Maar dit lijkt me op het eerste zicht wel ok (2x 4-pins CPU fan headers + 2x 4-pins Case fan headers). De behuizing telt 3 fans (lees ik). Op het moederbord zijn wel maar 2 case fan aansluitingen voorzien, al valt hier wel een mouw aan te passen (vermoed ik).

Config
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 275,-€ 275,-
1Asus ROG Strix Z370-F GAMING€ 202,51€ 202,51
1WD Blue WD40EZRZ, 4TB€ 105,50€ 105,50
1be quiet! Silent Base 800 Zwart€ 109,51€ 109,51
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,90€ 50,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 193,50€ 193,50
1Samsung Writemaster SH-224FB Zwart€ 26,49€ 26,49
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 87,-€ 87,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.130,36

[ Voor 9% gewijzigd door Gent32m op 15-12-2017 20:49 ]

• Menno02
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-08 10:29
Alsook 6x USB 3.0 en 6x USB 2.0. Al merk ik op de foto's daar niet zoveel van. Ik zie daar maar precies 2x USB 2.0 en 2x USB 3.0 + 1x USB 3.1 (USB-C connector).
Dat komt volgens mij doordat er ook interne aansluitingen zijn. Alhoewel tel ik intern maar 2 x USB 2.0 en 1 x 3.0 als ik even snel kijk. Edit: Na nog even kijken zie ik dat er nog een USB 3.0 poort zit boven de SATA-poorten rechts. Voor de rest is het me ook een raadsel hoe dat altijd gaat.

Bij alle moederborden die ik heb toegevoegd heb ik daarom ook alleen maar de externe USB-poorten genoemd.

[ Voor 8% gewijzigd door Menno02 op 15-12-2017 20:38 ]

• Gent32m
Er zitten 6 USB aansluitingen achteraan op het moederbord. En ik heb er nog 4 op de kast (front). Dus zeker genoeg aansluitingen in totaal. Dat zit dus ok. Maar de manier waarop men dit vermeld, vind ik zelf ook wat verwarrend, klopt.

• Menno02
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-08 10:29
Verder heb ik trouwens geen op- of aanmerkingen. Misschien dat iemand anders nog iets kan toevoegen.

• RubenByte
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-11-2022
Ik heb een alternatief systeem bij elkaar geklikt:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 195,-€ 195,-
1ASRock AB350M Pro4€ 74,95€ 74,95
1MSI GeForce GTX 1050 TI Aero ITX 4G OC€ 161,95€ 161,95
1Fractal Design Define Mini C€ 74,95€ 74,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 193,-€ 193,-
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 87,-€ 87,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 972,30

Als je gaat renderen ga je profijt hebben van de 12 threads van de 1600. Ook is deze CPU wél leverbaar, in tegenstelling tot de 8600k of 8400. De stock koeler is prima als je niet gaat overklokken, en zelfs een milde overklok schijnt ie aan te kunnen.

Ook een kleiner formaat moederbord en behuizing gekozen, want om nou zo'n grote kast te nemen voor een relatief zuinig en stil systeem leek me een beetje overdreven.

Verder een 1050ti toegevoegd voor 3 redenen:
1) Ondersteuning voor o.a. DisplayPort 1.4 en HDMI 2.0
2) Als je met CUDA gaat renderen, kan dit je rendertijd redelijk verkorten
3) Voor als je besluit te gaan gamen

Als je een DVD-brander wilt gebruiken, zou ik voor een externe gaan, bijvoorbeeld de pricewatch: LG GP57EB40 Zwart. Kun je 'm ook op andere pc's gebruiken...

Ik ben benieuwd wat je hier van vindt!

• Gent32m
Dag RubenByte, bedankt voor je reactie.

Ik wens een processor van Intel (niet van AMD). Ik heb ooit eens een AMD processor gekocht en daar veel problemen mee gehad. Intel moet het zijn voor me! Idem met het moederbord. Heb ooit eens geen Asus moederbord gekocht (een Gigabyte moederbord) en daar ook veel ellende mee gekend. Net zoals ik zweer bij een SSD van Samsung en harde schijf van Western Digital. Dat is een persoonlijke voorkeur.

De Intel 8600k is leverbaar voor me.

Het idee van een externe DVD brander is iets om in overweging te nemen.
Bedankt voor die tip.

Ik wens geen extra grafische kaart erin te steken (dat maakt terug lawaai met die fan). De onboard video is voldoende voor me. Mocht later een grafische kaart nodig zijn, kan die er altijd nog ingestoken worden (er is immers ruimte genoeg in de kast).

• RubenByte
De nieuwe Ryzen serie van AMD is zeker een stap vooruit t.o.v. vorige AMD generaties. Ook dat moederbord lijkt me een anekdotisch iets, dat 1 moederbord niet zo goed is, betekent niet dat alle moederborden slecht zijn en dat Asus de enige goede is...

Aan de andere kant, als die merkvoorkeuren voor jou belangrijk zijn en je daardoor gerust bent dat je PC het doet, moet je het gewoon doen zoals jij wilt.
Het is tenslotte jouw pc, niet die van mij ;)

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-11 16:11
tja als je zo gebonden bent aan merken waarvan de kwaliteit elk jaar anders is dan blijven er weinig opties over en loop je veel performance mis. Ik kan je alleen maar aanbevelen om even de topic door te lezen die hier op het forum staan over builds met vergelijkbare budgetten en de reviews van die onderdelen.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Gent32m
Aminam,

Veel van de onderdelen die ik geselecteerd heb, hebben bij HardWare.Info een Excellent award ontvangen (je moet dit maar eens erop nalezen). Dit overtuigt mij alvast in mijn keuze voor die merken en hun producten te kiezen. Maar zoals gezegd, die keuze staat iedere consument vrij. Sommigen zweren bij Seagate als harde schijven, anderen bij WD. Idem met Intel en AMD. Dat is een stukje persoonlijk.

Ik ben hier niet echt op zoek naar een "andere" configuratie. Wel naar feedback of alle onderdelen in mijn configuratie goed met elkaar passen. De CPU koeler zal op het moederbord wel gemonteerd kunnen worden. Er is genoeg plaats in de kast. Alsook zit het intern geheugen niet in de weg (volgens ik op foto zie). Ik heb de juiste koeler, voor bij de juiste processor geselecteerd. Idem met het moederbord. Alsook een kast, waar zijn front aansluitingen met het moederbord (headers) verbonden kunnen worden. Zo die dingen.

Ik merk wel dat er een aansluiting op het moederbord voor een case fan tekort is. Maar dat valt wel te verhelpen, vermoed ik.

[ Voor 17% gewijzigd door Gent32m op 15-12-2017 23:04 ]

• Gent32m
Ik twijfel enkel nog wat over de kast.

Deze behuizing lijkt me ook een goede optie
Fractal Design Define R5 Blackout Edition

Op de front moet zeker aanwezig zijn:
2x Usb 2.0
2x Usb 3.0
1x 5.25" (optical drive)

[ Voor 41% gewijzigd door Gent32m op 16-12-2017 10:19 ]

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Ik onderschrijf het advies van een externe dvd speler ipv een interne. Het staat mooier in de kast vind ik, geeft je meer strakke opties en ik gebruik hem nauwelijks.

• RubenByte
Ik zou niet zo'n grote kast met venster nemen, als je er alleen een moederbord en een kleine koeler in plaatst. Ik zou de pricewatch: Fractal Design Define Mini C nemen en een externe DVD brander/lezer, zoals @Bonsaiboom aangeeft. Je moet dan wel opletten dat je moederbord ook m-ATX is, maar je kast is wel een stuk kleiner.

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:52
Videobewerking zonder videokaart. Sterkte...

Je overschat het geluid van een gpu denk ik. Ik heb nota bene 2 1070s in mn thuis pc voor videobewerking/ 3d / grafische doeleinden en lichte gaming. En die hoor je nooit ivm een fractal define r5.

Even ter vergelijking. Een MacBook pro en surface pro heb ik hier ook en die klinken bij videobewerking alsof er een straaljager opstijgt.

• RubenByte
@Gent32m welk videobewerkingsprogramma wil je gaan gebruiken?

• Gent32m
Rubenbyte,
- Magix video deluxe (voor videos te editeren)
- En dan een paar tools om video mee te renderen (x264 coding).
Beide kunnen door de CPU gebeuren.

Wat de kast betreft, had ik een verkeerde link toegevoegd (het is die zonder venster)
Ik wil 4 usb aansluitingen op de front. De kleine kast heeft dit niet.

Er is ook een "Fractal Design Define R5"
Wat het verschil is met die blackout edition, moet ik nog eens opzoeken...

[ Voor 51% gewijzigd door Gent32m op 16-12-2017 10:35 ]

• RubenByte
Als je puur op de CPU wilt gaan renderen, zou ik eigenlijk een Ryzen systeem nemen, vanwege de extra threads.

De Intel Core i5-8600K staat in de pricewatch voor €275. De AMD Ryzen 7 1700 is te koop voor 15 euro meer. Voor 15 euro meer krijg je een 8 core / 16 thread CPU i.p.v. 6 core / 6 thread. Daar komt bij dat er al een koeler bij zit én dat er ook goedkopere moederborden voor AM4 leverbaar zijn, als je niet wilt gaan overklokken.

Hier zie je dat de 8600K zo'n 20% langzamer is in Mavix Vegas Pro (lijkt me vergelijkbaar met jouw programma, ik ben niet zo thuis in mavix producten) dan de 1800x. Een iets hoger geklokte processor dan de 1700, maar je ziet wel het nut van 16 threads t.o.v. 6:

Afbeeldingslocatie: http://blog.logicalincrements.com/wp-content/uploads/2017/10/8600K_vegas.png

• Inverted_World
Zelfs een software pakket als Magix maakt gebruik van cuda acceleratie. Een low-end kaart als een 1050 (ti) zal je daarbij alsnog helpen.

De build die RubenByte postte is daarom al een stuk interessanter. Maar ik krijg de indruk dat je al precies weet wat je wilt, ongeacht dat het trager is. Waarom dan nog om advies vragen?

• Gent32m
Ik koop geen AMD processor. Ik hoeft ook niet de meest optimale performance. Wel een goed werkende pc. Die stil is.

Kan iemand me zeggen wat het verschil is tussen de R5 Blackout Edition en R5 Edition ? Volgens ik op de foto's zie zijn in de Blackout Edition de componenten (zoals de fan). allemaal zwart gemaakt. In de R5 edition zijn die wit.

[ Voor 28% gewijzigd door Gent32m op 16-12-2017 11:24 ]

• RubenByte
Op het LTT forum lees ik dat het enige verschil is dat de Blackout Edition zwarte PCI-e slot covers en fans heeft, en de 'normale' R5 heeft volgens mij witte.

• Gent32m
Bedankt. Ik was er zelf ook juist achter gekomen ;)

• RubenByte
Gent32m schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 11:16:
Ik koop geen AMD processor. Ik hoeft ook niet de meest optimale performance. Wel een goed werkende pc. Die stil is.
Mag ik vragen waarom je per se een Intel CPU wilt?

• Gent32m
Zeker. Ik heb 10 jaar geleden een HTPC in elkaar gestoken. Daarin zat een AMD processor + Gigabyte moederbord aan een sterke prijs, waar iedereen wild van was. Ik ben toen meegegaan in de hype. Had nog nooit een AMD gekocht. Ik moet je zeggen, die 200 euro die ik me toen bespaard heb, heeft me enorm veel ellende opgeleverd. Er zat een fout op het moederbord met een koelblok (in een latere revisie hebben ze dat verbeterd). Alsook zat er een fout in de AMD processor. Die was goedkoper, maar werd ook heter dan een Intel. Gevolg. Mijn systeem sloeg regelmatig uit. Heb met koelpasta de zaken nog proberen redden, extra fan's, etc. Allemaal zonder resultaat. Ik heb toen veel crashes gehad. Vooral tijdens windows updates. Het systeem trok dit niet. Mijn ervaringen met AMD en Gigabyte zijn zo slecht, dat ik dit nooit meer wil ! Sindsdien koop ik altijd Intel als processor en Asus als moederbord. Een stuk duurder. Dat zeker. Maar liever wat duurder en geen gedoe. Dan de meest efficiënte config te zoeken inzake prijs en functionaliteit, met de gevolgen van dien... :(

Die HTPC config met AMD heeft het maar een goede 4 jaar uitgehouden. Ik heb alles in de kast vernieuwd. Het er Seasonic voeding (fanless), Asus moederbord, SSD van Samsung en Intel processor in gestoken. Die nieuwe HTPC draait als een pareltje nu. Hij maakt 0,0 geluid. Enkel even bij het opstarten, waarna de fans in snelheid (via de Asus software) verlagen en je hem niet meer hoort.

En mijn oude Desktop PC (ook met Asus en Intel) gaat al 10 jaar mee. Enkel de harde schijf erin is vervangen door een SSD. En windows gewijzigd. Van XP naar Windows 10.

Voor mij dus Intel en geen AMD meer. Never.

[ Voor 22% gewijzigd door Gent32m op 16-12-2017 11:58 ]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-11 23:13

Wildfire

Joy to the world!

Jammer dat je op een enkele ervaring meteen twee merken afschrijft. Met ASUS en Intel kun je ook genoeg verhalen vinden met veel ellende...

(nee, ik ben geen Intel- of AMD fanboy, ik heb zowel een i7-7820X als een Ryzen 7 1800X :))

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• ericvanree
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-11 22:19
Gent32m schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 11:16:
een goed werkende pc. Die stil is.
Oke, je doel is duidelijk, echter is dit doel niet alleen maar te bereiken met een Intel CPU en zonder GPU.
Hieronder dus: een goedwerkende PC die stil is:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 290,-€ 290,-
1MSI B350 PC Mate€ 82,95€ 82,95
1Asus Republic Of Gamers Strix GeForce GTX 1050 Ti OC 4GB€ 189,-€ 189,-
1Fractal Design Define R5 Blackout Edition€ 103,-€ 103,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 193,-€ 193,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 147,-€ 147,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.190,40

Het is simpelweg dom om geen grafisch kaart te nemen bij video-editing, je preview is daardoor beter en renderen gaat sneller.

Over AMD en Intel, Amd is verandert. Ze brengen kwalitatief goede producten uit (ik ben niet persee Intel of AMD fan).

• RubenByte
Mooi lijstje, @ericvanree. SSD kan, als je je niet aan merkvoorkeuren hecht, nog goedkoper en met meer opslagcapaciteit: pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB. Daarnaast heeft de MX300 een hogere TBW, DWPD en GB per dag dan de 850EVO. Van het snelheidsverschil ga je in de praktijk niets merken, behalve in synthetische benchmarks.

• Inverted_World
Zelf heb ik de twee onderstaande setups (en een derde met i7 6700K, met 2 970's) De i7 5820K een jaar ouder dan de Ryzen. De Ryzen is ondanks goedkoper nog een stukje sneller dan de i7 op vlak van rendering. Beiden zijn muisstil. Het geld wat het me bespaarde om dit keer niet voor een i7 (en bijbehorend erg duur moederbord) te gaan zorgde ervoor dat er op GPU vlak aanzienlijke snelheidswinst te behalen viel.

Ik snap ook wel dat dit totaal andere setups zijn, met als doel om 3D renders te maken (en randapparatuur erbij) maar ik heb er geen moment spijt van gehad om voor het eerst in mijn leven van Intel afgestapt te zijn. Ik gebruik dagelijks Premiere, After Effects en Cinema 4D + Octane Render. Door het posten van de specs krijg je wellicht een idee waarin ik (vanuit het oogpunt van iemand die werkt in video/animatie) extra budget heb gestoken, en waarin ik deels heb bespaard. Dan valt waarschijnlijk op dat juist de GPU's krachtig zijn, en kostbaar. Vanuit dat oogpunt moet je je dan bedenken dat jij vervolgens zegt dat je ook met video wilt werken maar 0,- wilt spenderen aan een GPU. :+

Ik kan me er ook in vinden dat je na een slechte ervaring graag bij Intel blijft, maar het verschil in prestatie winst is gewoon aanzienlijk, waardoor er geen tweaker zal zijn die je, met je beperkte budget en beoogde doeleinden die i5 zou aanraden.

Zeker op wanneer je 1000+ uit wilt geven aan je PC, en 1 van je doeleinden videobewerking is, is een GPU gewoon cruciaal. Je CPU wordt mega geholpen met renderen, en in je live-viewer loopt alles gewoon traag zonder. Ook effecten gebruiken vaan cuda-acceleratie, en op die manier hoef je niet alles te pre-renderen om te zien wat je doet.

Ik zou het nog snappen als de suggesties je aanzienlijk meer kosten dan je huidige budget. Maar het kost minder. Mocht je dan echt liever meer uit willen geven omdat je bang bent dat goedkoop duurkoop is, neem dan een Ryzen 7 i.c.m. GTX 1060 6GB ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 290,-€ 290,-
1Gigabyte GA-AX370-Gaming 5€ 192,65€ 192,65
2MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G€ 779,08€ 1.558,16
1WD Red WD30EFRX, 3TB€ 97,01€ 97,01
1Fractal Design Define R5 Zwart Window€ 111,95€ 111,95
1LG 34UC88-B Zwart€ 716,-€ 716,-
1Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)€ 48,50€ 48,50
1Roccat Kone XTD€ 64,95€ 64,95
1Wacom Intuos Pro M (2017)€ 330,-€ 330,-
1Roccat Taito 5mm Mini-Size€ 15,50€ 15,50
2Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 418,50€ 837,-
2KRK Systems Rokit 5 G3 (Zwart)€ 122,-€ 244,-
1Corsair RM850x Zwart€ 134,-€ 134,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.786,72

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 349,90€ 349,90
1MSI X99S SLI PLUS€ 0,-€ 0,-
2MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 478,-€ 956,-
2WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB€ 125,95€ 251,90
1Fractal Design Define S€ 76,67€ 76,67
1LG 34UC88-B Zwart€ 716,-€ 716,-
1Scythe Mugen 4€ 0,-€ 0,-
1Logitech MX800€ 118,-€ 118,-
1Wacom Intuos Pro L (FR & NL)€ 500,94€ 500,94
2Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 193,50€ 387,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 39,95€ 39,95
2KRK Systems Rokit 6 (RP-6G3) (Zwart)€ 159,-€ 318,-
1Corsair CX850M€ 94,-€ 94,-
1Nvidia SLI HB Bridge 2-slot€ 46,66€ 46,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.002,02

[ Voor 4% gewijzigd door Inverted_World op 16-12-2017 12:27 ]

• ericvanree
RubenByte schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 12:05:
Mooi lijstje, @ericvanree. SSD kan, als je je niet aan merkvoorkeuren hecht, nog goedkoper en met meer opslagcapaciteit: pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB. Daarnaast heeft de MX300 een hogere TBW, DWPD en GB per dag dan de 850EVO. Van het snelheidsverschil ga je in de praktijk niets merken, behalve in synthetische benchmarks.
Ik hielp zoveel mogelijk rekening met de merkvoorkeuren van de TS, uiteraard is dat een beter keuze.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Gent32m schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 09:19:
Ik twijfel enkel nog wat over de kast.

Deze behuizing lijkt me ook een goede optie
Fractal Design Define R5 Blackout Edition

Op de front moet zeker aanwezig zijn:
2x Usb 2.0
2x Usb 3.0
1x 5.25" (optical drive)
Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van Fractal Design.
Maar ook hier geldt dat dat inderdaad een persoonlijke voorkeur is, zoals je zelf ook al aangaf bij andere onderdelen. De aansluitingen die je wil zijn op allebei de kasten mogelijk.

(Ik neem trouwens aan dat de eis voor de 5,25” mogelijkheid vervalt als je een externe speler neemt?)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Gent32m
De kogel is door de kerk. De bestelling is geplaatst. Alle onderdelen waren op stock.
Enkel de behuizing heb ik veranderd naar: Fractal Design Define R5 Blackout Edition Window
(de gesloten kast, zonder venster was niet op voorraad).

Bedankt voor de reacties.
Dit topic mag voor mij dicht.

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11 11:30
Pietervs schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 15:21:
[...]

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van Fractal Design.
Maar ook hier geldt dat dat inderdaad een persoonlijke voorkeur is, zoals je zelf ook al aangaf bij andere onderdelen. De aansluitingen die je wil zijn op allebei de kasten mogelijk.

(Ik neem trouwens aan dat de eis voor de 5,25” mogelijkheid vervalt als je een externe speler neemt?)
De R5 vond ik niet zo'n hoogvlieger als de R4 hoor. Het materiaal is een stuk dunner. De R4 zet ik zonder enige reserve bij m'n voeten, geen enkele zorg dat je iets kapot schopt. De R5, no way.

En de bovenkant is ook spuuglelijk tov de R4 met die losse plaatjes. Moduvent vind ik ook niet zo denderend uitgevoerd.

Heeft OP nu serieus een i5 8600k besteld met als primair doel rendering? Ryzen of een i7 lijkt me dan toch echt de route. Die i5 8600k heeft maar één bestaansrecht en dat is high refresh rate gaming, want de beste garantie op de snelste single thread. Vreemde keuzes.

[ Voor 12% gewijzigd door Vayra op 16-12-2017 15:37 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:11
Vayra schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 15:35:
[...]

De R5 vond ik niet zo'n hoogvlieger als de R4 hoor. Het materiaal is een stuk dunner. De R4 zet ik zonder enige reserve bij m'n voeten, geen enkele zorg dat je iets kapot schopt. De R5, no way.

En de bovenkant is ook spuuglelijk tov de R4 met die losse plaatjes. Moduvent vind ik ook niet zo denderend uitgevoerd.

Heeft OP nu serieus een i5 8600k besteld met als primair doel rendering? Ryzen of een i7 lijkt me dan toch echt de route. Die i5 8600k heeft maar één bestaansrecht en dat is high refresh rate gaming, want de beste garantie op de snelste single thread. Vreemde keuzes.
Sowieso een vreemde post. TS vraagt om advies, krijgt advies, negeert dit volledig en maakt zijn eigen keuzes. Zonde om jezelf zo te limiteren ook. Snap er weinig van.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

• Gamebuster
  • Laatst online: 23-10 08:50
Waarom zo'n 550 watt voeding voor een systeem zonder GPU? Een 300 watt voeding is dan zelfs al ruim voldoende.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• ericvanree
Gamebuster schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:48:
Waarom zo'n 550 watt voeding voor een systeem zonder GPU? Een 300 watt voeding is dan zelfs al ruim voldoende.
Ik heb het in mijn lijstje gezet i.v.m. upgrademogelijkheid.

• Gent32m
@Visgek82,

Laten we elkaar niet zitten opjutten. ;)

Ik zoek niet de meest optimale configuratie, in de betekenis van, hoe krijg ik het meeste waar voor mijn geld, met hoeveel watt voeding trek ik het minimum wel, hoe groot moet mijn kast maar zijn. Nee...

Ik weet dat sommigen onder jullie dit wel belangrijk vinden. Alsook dat sommigen bij AMD zweren. Maar daar ben ik niets mee. Ik heb liever dat de behuizing wat ruimer zit (het moet niet te klein en juist gepast zijn), idem met de voeding (die mag een beetje meer aankunnen, je weet nooit als er later nog een grafische kaart of ander onderdeel wordt bijgeplaatst). Daarnaast zweer ik bij Intel. Een config met een AMD processor komt er bij mij niet meer in. Ook wil ik een Asus moederbord. Dat zijn mijn wensen en voorkeuren, die jullie misschien wat "vreemd" in de ogen klinken. Als je deze config bekijkt vanuit een ander perspectief. Zoals wat heb je nodig om de meest optimale video bewerking pc samen te stellen ? Die behoefte heb ik niet. Dat is niet zijn primair doel. Maar een (mogelijks) gebruiksdoel. In kleinere mate.

Ik ben dankbaar voor het advies. Maar advies, blijft wat het is advies.
Dus vrijblijvend.

De opmerking van een externe dvd brander was interessant, toch heb ik voor een interne gekozen (ik heb die uiteindelijk liever in de kast, neemt hij minder plaats is, is gemakkelijk en altijd bereikbaar, etc). Dat is een keuze. Op basis waarvan ik beslis.

De opmerking ivm video bewerking moet genuanceerd worden, dat is dus niet het primaire doel. Maar het is wel iets dat deze pc aankan (misschien niet meest optimaal, zoals door een core i7 of ryzen te kopen, e.d.) Maar zo een core i7 zat niet in mijn hoofd (nog budget). De pc is al duur genoeg geworden. Maar heeft voor zijn prijs, wel de merken en onderdelen die ik wens. En blij mee ben.

Het ontbreken van de grafische kaart is een mogelijks pijnpunt (voor videobewerking, al is dit niet het primaire doel). Mocht dat niet voldoende blijken, kan altijd zo een grafische kaart worden bijgestoken (maar dat zat de toekomst uitwijzen); Ik heb heel goede ervaringen met pc's die geen grafische kaart hebben (gebruiken). Van de 4 pc's die ik thuis heb, gebruikt maar eentje nog een grafische kaart. De laptop van mijn vriendin, onze NUC en HTPC doen het zonder. De HTPC heeft nog een goed passief gekoeld grafisch kaartje. Maar ik merk, dat die video resultaten daarvan (bij het afspelen) een stuk minder zijn, dan wat intel met zijn CPU/GPU doet. Dus waarom dan nog een videokaart steken ? Als je enkel wat HD content (x264) ermee wilt afspelen. En beeld op je monitor wilt zien verschijnen. Dan heb je dat niet echt nodig.

Het is wel jammer dat Intel wat op zijn lauweren terug aan het rusten is. Dat ze nog steeds niet voorzien hebben (in de GPU van hun processor) dat er ondersteuning voor HDMI 2.0 moet zijn. Op dat vlak kunnen we deze nieuwe concurrentie van AMD alleen maar toejuichen, dat dit op termijn er wel doorkomt.

Die ondersteuning voor HDMI 2.0 heb ik echter nu nog niet nodig. Er is geen 4K tv waarop deze desktop pc (als soort HTPC) kan worden aangesloten. Ook de versterker is daar niet op voorzien, etc. Aan HDMI 2.0 heb ik nu nog niets. Misschien later wel. Maar dan steken we die grafische kaart er wel bij (die nu nog ontbreekt).

De verkoper van de winkel heeft mijn configuratie bekeken en zei dat het prima was. Alle onderdelen passen bij elkaar (wat ik wou weten, daarom heb ik ook dit topic hier gestart, niet zozeer om over de config te discussiëren, maar wel om te weten of alles past en goed samenwerkt). Hij zei ook dat het een krachtig systeem is. Een mooi en goede configuratie. Alleen kan ik er wel niet mee gamen. Gezien er geen grafische kaart in zit. Dat klopt. Maar enkel voor grote en zware spelen. Lichte spelletje kun je erop spelen en sommige "grote" spelen eigenlijk ook (als je de details wat kleiner zet). Die onboard GPU van Intel komt daar redelijk ver mee. Met deze pc kan ook gegamed worden. Maar opnieuw, dat is niet echt zijn primaire doel. Een mogelijks gebruiksdoel. In kleinere mate (zoals die videobewerking).

Dus zo vreemd zijn deze keuzes niet. Helemaal optimaal wellicht ook niet. Maar dat zoek ik niet. Gewoon een goede, degelijke stille en krachtige desktop PC die terug 10 jaar mee gaat zoals mijn vorige config).

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-11 23:13

Wildfire

Joy to the world!

Gent32m schreef op zondag 17 december 2017 @ 10:42:

[..]

Een config met een AMD processor komt er bij mij niet meer in.
Waar ik toch nog wel graag antwoord op zou willen, is dat echt op basis van die ene slechte ervaring van je? Het is echt jammer dat je daardoor AMD maar meteen compleet afzweert.

En nogmaals, ik ben geen AMD fanboy (mijn hoofdsysteem is een i7-7820X maar mijn secundair systeem een Ryzen 7 1800X).

Ik weet dat je je systeem al hebt besteld, maar voor de toekomst: serieus, hou rekening met AMD als optie. Het hele merk op basis van die ene ervaring afschrijven is gewoonweg iets wat je nooit moet doen. Zoals ik al eerder zei, er zijn ook mensen die op basis van één ervaring Intel afschrijven - terwijl jij juist bij Intel zweert. En ik heb ooit gigantisch veel problemen met een ASUS moederbord gehad, maar daardoor heb ik niet het hele merk afgezweerd, mijn primaire PC heeft een ASUS moederbord en ASUS videokaart.

Voor je huidig systeem zou een Ryzen CPU iig een erg mooie CPU zijn geweest.

[ Voor 9% gewijzigd door Wildfire op 17-12-2017 10:59 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Gent32m
@Wildfire,

Volledig met je eens. Een Ryzen CPU zou een mooie (misschien wel nog betere) CPU geweest kunnen zijn. Zuiver 'rationeel' gezien, inzake zijn specificaties, performance, prijs, etc. Echter een AMD processor wil ik niet meer. Ik heb er teveel ellende mee gekend!

Onnoemelijk veel keren heb ik die HTPC plots weten uitvallen, wegens te hoge temperaturen. Wanneer je op dat moment midden naar een film of serie aan het kijken bent, is dat niet leuk ! Idem met de Windows updates die ik erop maar niet geïnstalleerd kon krijgen. Ik moest die updates vele keren opnieuw doen. In de hoop dat de pc ze trekken kon (de kamer koel genoeg, etc.) Ik heb op heel dat AMD + Gigabyte systeem zo gevloekt, dat het "emotioneel" gewoon te diep bij me zit, hierin AMD nog een tweede kans te willen geven. En nee, dat is niet rationeel gesproken van me. Dat besef ik. Maar wij mensen zijn (zelden tot nooit) helemaal rationeel. Er speelt altijd wel één of andere emotie. Al is het maar de "cognitieve dissonantie" onze eigen keuzes te verdedigen. Zodat we niet het gevoel krijgen een fout systeem gekozen te hebben. Of iets in ons bezit te hebben, dat niet ok is. Dat er ook nog "iets" beter bestaat en je dat beters zelf niet hebt. Gemist hebt...

Die Intel CPU (core i5) is minder geschikt voor heavy videobewerking dan een Ryzen (dit is wel niet het primaire doel van de config), dan nog blijft het wel een heel goede CPU, die een desktop van 10 jaar oud zal gaan vervangen. Dat verschil hiermee is immens. Veel groter dan die paar kleine prestatie verschillen in de keuze tussen een Intel (corer i5/i7) of AMD Ryzen nu. Ik hoef de randjes daarin niet scherp af te rijden. Ik ben tevreden met dit resultaat.

En dus ja, die ene slechte ervaring (die een paar jaar aansleepte) is de reden dat ik geen AMD meer wil. De beste keuze in mijn leven, was dan ook het moment dat ik het geld had, die AMD buiten te schoppen en heel mijn behuizing te vernieuwen. Ik ben super tevreden daarmee nu. Met deze nieuwe HTPC 2.0. Het Gigabye moederbord werd door Asus vervangen, door processor door Intel. Antec voeding werd Seasonic (die ook stukken beter is). Ik heb zelf zeer goed ervaring met deze merken. Maar zoals je zegt, ieder merk kan al eens tegenvallen. Maar tot nu toe heb ik daar met Seasonic, Intel, Asus, WD, Samsung, etc. geen slechte ervaringen mee.

[ Voor 14% gewijzigd door Gent32m op 17-12-2017 11:54 ]

Pagina: 1