Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIceman95
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-08 21:50
Beste Tweakers,

Afgelopen maand heb ik een nieuwe router aangeschaft voor ons huishouden. Deze router (Linksys E8350) staat ingesteld als access point, en staat pakweg 10m van de modem. Beide hebben een 2.4 en een 5 ghz wifi.
Helaas heeft de router stabiliteitsproblemen en ik ben het spoor bijster met wat ik zou moeten doen.
Elke 10-15 min gaat het internet van de nieuwe router weg, terwijl het internet van de modem het wel blijft doen. Dus het lijkt mij dat het iets is met de router, maar ik zou niet weten wat. Ik blijf wel signaal houden.

Heeft iemand hier suggesties om te zorgen dat het internet het wel blijft doen op de router? Want het wordt de laatste tijd erg irritant.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:30

lier

MikroTik nerd

Zonder relevante informatie wordt het lastig: zou je de WiFi instellingen (op je wachtwoord na) willen delen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:39
En wat bedoel je met .
Het internet gaat van de nieuwe router weg?
Hoe constateer je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanroelfs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-09 22:45
Storen de Router en je modem elkaar niet te veel. Dat het signaal van je nieuwe router zwakker is dan van je modem. Kiest je router en je modem zelf welk wifi kanaal ze pakken of heb je deze vast ingesteld? Is de DHCP lease duur van je nieuwe router niet te kort ingesteld? Er zijn zoveel mogelijkheden... Het is een heel stuk makkelijker als wij wat meer informatie krijgen zoals Lier en Boyette ook al beschrijven

Samsung Galaxy S10+ | Samsung Galaxy Gear S3 Frontier | Samsung Galaxy Buds | Apple iPad 3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIceman95
@boyette : Op mijn telefoon (Samsung S8) zie ik dat ik wel verbonden ben, maar geen internet ontvang. Ook word ik op mijn pc (via wifi (lang verhaal)) uit game-servers gezet, omdat die geen verbinding met mij kunnen maken. Daarnaast gaat het laden van webpagina's niet, en krijg ik huisgenoten op mijn dak dat het internet het niet doet :P
@johanroelfs :
Het probleem komt het vaakste voor bij de 5Ghz wifi van de router, maar ook de 2.4 ghz wifi heeft soms kuren.
Op de modem staat de DHCP server ingeschakeld, op de router heb ik die uitgeschakeld. De Leasetime staat op 60 minuten.
Ook heb ik de router een static IP gegeven buiten de range.
De kanalen zijn voor de 5Ghz voor de modem op 60, en die van de router op 40
2,4Ghz: op de modem 11, en op de router 11+7

Verder heb ik nog niet heel veel veranderd, maar ik zou ook niet 1,2,3 weten wat ik nog zou kunnen doen.

Het bereik van de router is wel zodanig, dat ik de modem eventueel uit zou kunnen zetten, als dit zou helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hoe heb je de Linksys exact aangesloten en ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:01
Als je internet verbinding hangt wat gebeurt er als je via draad met je Linksys verbindt? Kun je dan wel of niet met internet verbinden? Het geeft antwoord op de vraag of de hele router of enkel het wireless gedeelte het probleem geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09 22:41
en als je nu je linksys specifiek als "brug" instelt ipv gewoon dhcp uit ?

https://linksys.i.lithium...e/original?v=mpbl-1&px=-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIceman95
TommyboyNL schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 16:12:
Hoe heb je de Linksys exact aangesloten en ingesteld?
De Linksys staat in brugmodus met een vast IP.
Dit zijn de instellingen van de WLAN: https://i.gyazo.com/0d469518d0953693a3872a6dbdd24952.png
Verder staat de MAC-filter uit en de beamforming aan.

@EricJH Wat betreft de kabel, zou ik niet kunnen zeggen. Ik kan het een tijdje proberen op mijn pc, maar dit is lastig aan te sluiten, aangezien de router niet makkelijk te bereiken is met een kabel.

Edit/Update:
Ik heb een uur geleden de wifi van de modem uitgezet, en ik heb nog steeds problemen, dus dat kan het niet zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door TheIceman95 op 16-12-2017 18:16 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je ook gescand wat er in de lucht hangt aan netwerken? Dit kan zeker veel uitmaken voor je eigen ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIceman95
sypie schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 18:18:
Heb je ook gescand wat er in de lucht hangt aan netwerken? Dit kan zeker veel uitmaken voor je eigen ontvangst.
Ja, dat heb ik gedaan met Wifi Analyzer, maar deze geeft ook aan dat ik kanaal 40 zou moeten pakken, en ik heb al meerdere kanalen geprobeerd, maar telkens met hetzelfde resultaat

Update:
Ik heb de DHCP lease duur verlengd, en tot zover geen problemen. Maar als iemand nog andere suggesties heeft, hoor ik dat graag!

[ Voor 14% gewijzigd door TheIceman95 op 16-12-2017 19:27 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanroelfs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-09 22:45
White_Boss schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 18:21:
[...]

Ja, dat heb ik gedaan met Wifi Analyzer, maar deze geeft ook aan dat ik kanaal 40 zou moeten pakken, en ik heb al meerdere kanalen geprobeerd, maar telkens met hetzelfde resultaat

Update:
Ik heb de DHCP lease duur verlengd, en tot zover geen problemen. Maar als iemand nog andere suggesties heeft, hoor ik dat graag!
Ik heb een beetje het vermoeden dat dat het probleem is. Een Lease time van 60 minuten is ook wel heel kort

Samsung Galaxy S10+ | Samsung Galaxy Gear S3 Frontier | Samsung Galaxy Buds | Apple iPad 3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
johanroelfs schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:33:
[...]

Ik heb een beetje het vermoeden dat dat het probleem is. Een Lease time van 60 minuten is ook wel heel kort
Waarom denk je dat de lease time het probleem is?

Als de dhcp pool groot genoeg is zie ik niet een twee drie het probleem. Hooguit dat als er een onderliggend verbindingsprobleem is het soms lastig kan zijn om de lease vernieuwen. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:21
Ligt het probleem niet in de netwerkkabel tussen de Linksys en het modem? Sluit ze eens met een nieuw (kort) kabeltje op elkaar aan en probeer het weer. Je hebt de netwerkkabel wel in de LAN1 zitten van de linksys en niet in de WAN?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIceman95
@EricJH @johanroelfs DHCP tijd verlengt tot een dag. Volgens mij wel minder problemen, maar vorig uur toch nog een hapering gehad.

@Jim423 Eh, nee, ik heb hem in de WAN gestopt. Zou dit het probleem kunnen zijn? Want in principe heb ik wel internet voor 90% vanuit de Linksys...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:21
Ik ken de Linksys niet persoonlijk. Maar wanneer je de DHCP uitgooit of de router in bridge mode zet (AP mode) moet ik de kabel in LAN1 steken. Dit omdat de routerfunctie vervalt en de WAN poort dus ook niets meer doet. Sterker nog bij een gelijk subnet zal er geen communicatie meer mogelijk zijn tussen de WAN en LAN kant. Dat is volgens mij een keer uitgezocht door dion-b. Dus dat zou wel kunnen verklaren waarom de hele handel niet meer werkt na verloop van tijd. Het zou natuurlijk wel kunnen dat de Linksys bij brugmode van de WAN poort een LAN poort maakt softwarematig, dit zou ik zo niet weten. Dus gooi DHCP uit, geef de linksys een IP in het subnet van het modem (wel buiten dhcp scope) en steek de kabel daarna in LAN1. Even kijken wat er dan gebeurd.

[ Voor 11% gewijzigd door Jim423 op 17-12-2017 12:50 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

White_Boss schreef op zondag 17 december 2017 @ 12:43:
@EricJH @johanroelfs DHCP tijd verlengt tot een dag. Volgens mij wel minder problemen, maar vorig uur toch nog een hapering gehad.

@Jim423 Eh, nee, ik heb hem in de WAN gestopt. Zou dit het probleem kunnen zijn? Want in principe heb ik wel internet voor 90% vanuit de Linksys...
Netwerkverkeer tussen de "WAN" poort en de "LAN" switchchip wordt in "bridge modus" nog steeds afgehandeld door de CPU van de Linksys; aangezien diezelfde CPU zijn resources moet delen met de WiFi interfaces kan dat vastlopers/vertraging opleveren bij grotere hoeveelheden netwerkverkeer...

Door alleen de "LAN" poorten te gebruiken ontlast je de CPU van de Linksys, het netwerkverkeer wordt dan afgehandeld door de dedicated switchchip.

Om het helemaal te begrijpen moet je de architectuur van de betreffende SoC bekijken en de wijze waarop deze is geïmplementeerd in jouw router.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Zit de kabel die de verbinding met de modem maakt in de LAN of WAN poort?

Kun je een tekening maken van hoe je netwerk er uit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIceman95
EricJH schreef op zondag 17 december 2017 @ 19:45:
Zit de kabel die de verbinding met de modem maakt in de LAN of WAN poort?

Kun je een tekening maken van hoe je netwerk er uit ziet?
Ik heb hem nu in de LAN poort gezet en ik hoop dat dit werkt, want wat @donny007 zegt, klinkt erg logisch.
Tekening is op dit moment even lastig, maar is redelijk basis:
Voorheen:
Modem LAN1 --> Router WAN || Router (Access Point) --> Wireless devices / Xbox One in LAN1
Nu:
Modem LAN1 --> Router LAN1 || Router (Access Point) --> Wireless devices / Xbox One in LAN2

Verder zitten er geen LAN kabels in.
Wat ik ook zat te bedenken, zou de LAN kabel tussen de modem en de router nog uit kunnen maken? Deze zit er al een tijdje (+- 5 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plux
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 17:26

Plux

Team KVM

ik heb soms hetzelfde probleem in een zelfde situatie.. router met onstabiele netwerk en internetservice..

ik denk zelf dat het zou kunnen komen door of een overaanbod aan netwerken in de omgeving, anders is het natuurljk iets in de router zelf. wellicht een corrupte firmware, of een lamme capacitator (?? waarschijnlijk niet).. maar het beste is wellicht een backup kabelswitch kopen voor als het moet.. volgens mij zijn er bijna geen vlekkeloze wifi routers

[ Voor 3% gewijzigd door Plux op 19-12-2017 13:43 ]

Maak er geen probleem van, of een oplossing!—- je moet niet zo moeilijk doen

• Plux
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 17:26

Plux

Team KVM

Als je wel signaal houdt en een dhcp lease houdt waarmee je op de webmin van de router kan komen dan is er iets mis met of in de router. Zou ik zeker de firmware flashen of in ieder fabrieksreset doen. Was dat niet al gedaan? Nou ja vijf jaar is ook wel oud al voor een router vind ik.. gl

Maak er geen probleem van, of een oplossing!—- je moet niet zo moeilijk doen

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

DHCP Lease time van 60 minuten.... Gruwel..... Zet die eerst eens naar 24 uur, 48 uur of 7 dagen. In het meest slechte geval krijg je om de 30 minuten een hickup of valt even je IP verbinding weg (zou niet moeten maar die kans is er wel).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1