Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0n
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:52
Goedemiddag,

Een paar weken geleden kreeg ik de vraag of het mogelijk was om in onze binnenzaal de wedstrijden (binnen handbal, zaalvoetbal etc.) live te streamen op bijv. YouTube.

Nu veel gelezen over hoe het beeld van je camera naar de laptop te krijgen, om het zo te kunnen streamen, ben ik aangekomen bij de camera keuze.

Helaas zie ik nu tussen de bomen het bos niet meer. Veel op Google gezocht, waar sommige zweren bij een GoPro, lees ik ergens anders weer dat een DSLR beter is, waar iemand anders weer liever een videocamera gebruikt.

Voor het koppelen van de camera naar de laptop wil ik een https://www.blackmagicdesign.com/products/intensity gebruiken.

Budget voor de camera zal ergens rond de 500-600 euro zijn.
Tijdens het streamen zal er genoeg licht zijn (er word immers een wedstrijd gespeeld).

Als ik naar een DSLR kijk, valt deze camera binnen het budget, heeft goede reviews, en beschikt over een Mini-HDMI poort.
pricewatch: Canon EOS 750D + 18-55mm f/3.5-5.6 Zwart

Als ik naar een video-camera ga kijken, valt deze in de specificaties:
pricewatch: Panasonic HC-VX980 Zwart

Echter, kan iemand mij vertellen/uitleggen waarom ik nu voor een video-camera zou gaan, of juist voor een DSLR?

De camera zal op een vast punt staan op een tripod, welke wel van links naar rechts wordt bewogen om de actie te volgen. En de belichting zal niet veranderen tijdens het filmen.

Alvast bedankt voor de reacties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-06 16:17

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Volgens mij heeft de 750d geen 'clean hdmi out', dus als je het beeld van je hdmi-poort live streamt krijg je lelijke overlays (rode opnamestip, battery indicator etc).

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0n
SnoeiKoei schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:20:
Volgens mij heeft de 750d geen 'clean hdmi out', dus als je het beeld van je hdmi-poort live streamt krijg je lelijke overlays (rode opnamestip, battery indicator etc).
Ah, thanks voor de tip! Is er überhaupt wel een DSLR met clean HDMI out binnen het budget? Of moet dan het budget een stuk hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelboon82
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-06 19:17
Volgens mij hebben de meeste DSLR's geen cleam HDMI-out.

Je moet het zo zien met die HDMI: je ziet via HDMI op je tv wat je normaliter op het schermpje met live-view ziet. De HDMI aansluiting op een DSLR is meer bedoeld om geschoten foto's en video's terug te zien op een groot scherm. Het enige wat ik weet is dat je op de EOS5Dx serie een andere firmware kunt inladen; magic lantern. Daarmee kun je wel een directe HDMI uit krijgen. Een 5D2 moet 2e hands wel voor 500-600 te krijgen zijn (heb er een week terug 1 verkocht voor 400). Met andere modellen of met Nikon weet ik het niet.

Een DSLR is niet gemaakt om mee te filmen; ze worden wel vaak ingezet om te filmen vanwege hun lenzen. Als je ook geluid wil streamen zul je daar ook een aparte microfoon voor moeten inzetten omdat de interne microfoon bagger is. Tevens zijn de meeste HDMI aansluitingen op een laptop UIT in plaats van IN, dus misschien heb je daar ook nog een klein issue :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-06 11:51
En hoe ga je het streamen? Is er een fatsoenlijke internet lijn beschikbaar?

HDMI capture is 1, software is 2. Het moet ook nog gebruiksvriendelijk zijn. Je zou eventueel ook een 'gewone' IP camera kunnen pakken. Dan heb je gewoon een h264 stream die je weer naar kan streamen.

Met Flash Media server, Wowza, Red5 oid (al dan niet op een VPS) kun je streamen. Als je camera/encoder RTMP kan kun je ook naar youtube streamen.
Voor Axis IP cameras is bijvoorbeeld een plugin om naar Youtube te streamen (camstreamer)

Als je toch de flexibiliteit wilt van een losse camera met zoom enz: dSLR hoeft niet perse. Zoals al gezegd is de HDMI output in live view niet altijd full HD en/of voorzien van menutjes enz.
Ook zit je nog met de accuduur.

Je zou ook een 'oude' videocamera kunnen scoren. Dan kun je het op de camera opnemen (analyze achteraf) en via HDMI eruit gooien. Vaak heb je dan ook een goede mogelijkheid om een microfoon aan te sluiten. Ook zijn die dingen een stuk degelijker dan een dSLR en voorzien van prima stabilisatie.

Ik heb in het verleden eens met een Sony HD1000E gewerkt. Gaf in een sporthal een heel goed beeld. Zeker icm een goede stabiele soepele tripod kun je dan prima werken.
720P is voor een stream al ruim voldoende. Liever goed stabiel 720P dan een ongestabiliseerde ruisende 1080P stream.

De HDMI output kun je streamen naar een CDN met een losse encoder. Imho betrouwbaarder dan software encoders (iig kwa gebruikersgemak)
Denk aan een Teradek Vidiu/Teradek Cube. Dan stream je over wifi of 4G naar buiten.

Je kan ook een 'china'encoder halen. Ben je stuk goedkoper uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0n
DJSmiley schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:50:

HDMI capture is 1, software is 2. Het moet ook nog gebruiksvriendelijk zijn. Je zou eventueel ook een 'gewone' IP camera kunnen pakken. Dan heb je gewoon een h264 stream die je weer naar kan streamen.

Met Flash Media server, Wowza, Red5 oid (al dan niet op een VPS) kun je streamen. Als je camera/encoder RTMP kan kun je ook naar youtube streamen.
Voor Axis IP cameras is bijvoorbeeld een plugin om naar Youtube te streamen (camstreamer)

Als je toch de flexibiliteit wilt van een losse camera met zoom enz: dSLR hoeft niet perse. Zoals al gezegd is de HDMI output in live view niet altijd full HD en/of voorzien van menutjes enz.

Je zou ook een 'oude' videocamera kunnen scoren. Dan kun je het op de camera opnemen (analyze achteraf) en via HDMI eruit gooien. Vaak heb je dan ook een goede mogelijkheid om een microfoon aan te sluiten. Ook zijn die dingen een stuk degelijker dan een dSLR en voorzien van prima stabilisatie.

Ik heb in het verleden eens met een Sony HD1000E gewerkt. Gaf in een sporthal een heel goed beeld. Zeker icm een goede stabiele soepele tripod kun je dan prima werken.
720P is voor een stream al ruim voldoende. Liever goed stabiel 720P dan een ongestabiliseerde ruisende 1080P stream.

De HDMI output kun je streamen naar een CDN met een losse encoder. Imho betrouwbaarder dan software encoders (iig kwa gebruikersgemak)
Denk aan een Teradek Vidiu/Teradek Cube. Dan stream je over wifi of 4G naar buiten.

DJSmiley, thanks antwoord :)

Ja er is een fatsoenlijke internet lijn beschikbaar. Zowel via WiFi als via een kabel.

Graag willen we deze flexibiliteit. Er hangt nu ook al een IP camera, maar deze is niet afdoende. Qua accuduur zal het een camera moeten worden welke aan 'het stroom' kan hangen, om zo continu te kunnen filmen.
dSLR zal dus vaak afvallen, waardoor fatsoenlijke videocamera in dit budget overblijft.

Deze losse encoder's zijn qua prijs dan ook 8-10 keer zo duur. Ik ga eens kijken naar de videocamera die noemt, en dan kijken of er een software decoder in het budget past.

Toevallig eentje die je kan aanbevelen? :)
Pagina: 1