Eerst Tweakers, dan shoppen. Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Is iemand hier bekend met GoCredible / PostNL Autobetaalserv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-11 14:55
Mijn vraag
Ik ben mijn auto aan het verkopen, en heb van een geinteresseerde verkoper de vraag gekregen om dit via PostNL Autobetaalservice te regelen: https://www.postnl.nl/campagnes/gocredible/verkoper/

Bij deze dienst gaat de betaling via GoCredible, die het geld vast houdt totdat de auto is overschreven én beide partijen de betaling accorderen. De stappen op zowel de site van PostNL als die van GoCredible lijken allemaal prima in orde, maar kent iemand deze dienst en is hij betrouwbaar?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Er zijn niet of nauwelijks ervaringen over te vinden via Google, ook in m'n omgeving kent niemand GoCredible. Nu ken ik PostNL natuurlijk wel dus helemaal dubieus zal het niet zijn, maar het lijkt me zo'n omslachtige manier om een koop/verkoop te regelen. Aan de ene kant begrijp ik de verkoper wel, maar met zo'n onbekende dienst weet ik niet of dat al goed en betrouwbaar werkt.

Wat ik dus al geprobeerd heb: via Google ervaringen opgezocht, mogelijke problemen proberen te achterhalen, en de betrouwbaarheid proberen te achterhalen. Maar het lijkt een ontzettend nieuwe dienst te zijn dus ik kan er eigenlijk nog niets over vinden :)

Alle reacties

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-11 16:40
Maar wat gebeurd er als de koper van de auto ineens allemaal "problemen" vindt aan de auto en de betaling vervolgens niet accordeert?

• Kapotlood
Volgens GoCredible en PostNL's uitleg, kan ik in mijn account/app zien dat de aanschaf geaccordeerd is, omdat zowel de koper als verkoper bij de overschrijving de "OK" knop indrukken van de app.

En precies dat is waar ik aan twijfel. Als het namelijk vóór de overschrijving zou gebeuren dan heb ik als koper nog de zekerheid dat er betaalt gaat worden. Maar omdat het ná de overschrijving is, is de koper al de rechtmatige eigenaar van de auto (ook als ik de sleutel niet geef), en ben ik niet zeker van het feit dat ik het geld kan ontvangen.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:57

ralpje

Deugpopje

- Jullie vullen de gegevens in de app in
- Vanuit de app krijgt de koper een betaalverzoek (via iDeal)
- Zodra de betaling gelukt is krijg jij een melding en kun je de auto gaan overschrijven
- Zodra de overschrijving gelukt is, krijg je je geld.

Is redelijk safe voor beiden, dus. Als verkoper iets probeert te doen nádat hij betaalt heeft (bijvoorbeeld door aan te geven dat de overschrijving niet heeft plaatsgevonden) staat het geld wel nog bij de broker en kun jij dus met je overschrijvingsbewijs alsnog aantonen dat die overschrijving wel heeft plaatsgevonden.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:57

Edd

Kapotlood schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 15:44:
Volgens GoCredible en PostNL's uitleg, kan ik in mijn account/app zien dat de aanschaf geaccordeerd is, omdat zowel de koper als verkoper bij de overschrijving de "OK" knop indrukken van de app.
Ik zit de site en voorwaarden door te lezen, maar zie dit nergens terugkomen.
Alleen dat het geld wordt overgemaakt als de auto is overgeschreven op naam en niet dat de koper en/of verkoper dit moet accorderen. Dit moet wel wanneer de koop niet doorgaat.

-

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-11 20:36
Kapotlood schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 15:44:

En precies dat is waar ik aan twijfel. Als het namelijk vóór de overschrijving zou gebeuren dan heb ik als koper nog de zekerheid dat er betaalt gaat worden. Maar omdat het ná de overschrijving is, is de koper al de rechtmatige eigenaar van de auto (ook als ik de sleutel niet geef), en ben ik niet zeker van het feit dat ik het geld kan ontvangen.
Deze dienst is helemaal ingericht om die onzekerheid weg te nemen. Het gaat allemaal stap voor stap, de koper moet het bedrag al laten reserveren en zodra het kenteken is overgeschreven krijg jij je geld of andersom... oftewel je twijfelt aan het stukje waar ze juist de zekerheid willen bieden :) Het is het hele bestaansrecht van die dienst.

• Kapotlood
Ik begrijp dat de koper het bedrag al moet overmaken aan een tussenrekening van GoCredible, en dat het daar voor beide partijen veilig gestalt staat. Wat ik niet begrijp is hoe GoCredible kan zien dat de overschrijving van het voertuig heeft plaatsgevonden. @ralpje en @Edd, dat moet toch sowieso door de koper en verkoper worden aangegeven in onze GoCredible account?

• Edd

Edd

Kapotlood schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 15:53:
Ik begrijp dat de koper het bedrag al moet overmaken aan een tussenrekening van GoCredible, en dat het daar voor beide partijen veilig gestalt staat. Wat ik niet begrijp is hoe GoCredible kan zien dat de overschrijving van het voertuig heeft plaatsgevonden. @ralpje en @Edd, dat moet toch sowieso door de koper en verkoper worden aangegeven in onze GoCredible account?
PostNL schrijft de auto over en weet dus ook dat de overschrijving geslaagd is. Zij zullen dan ook een seintje geven aan GoCredible dat er uitbetaald kan worden.
Maar misschien is het een idee om deze vraag aan PostNL te stellen? Via Twitter, mail of gewoon aan de telefoon ;)

-

• Kapotlood
Al gedaan, maar ze hebben het blijkbaar zo druk dat ik ongeveer 4u moet wachten op een antwoord, terwijl de verkoper ook op een antwoord staat te wachten. Vandaar mijn ongeduld :)

• Edd

Edd

https://autobetaalservice.postnl.nl/files/terms.pdf

Dit zijn dus de wat uitgebreidere voorwaarden en stappenplan.
Lijkt erop dat jullie beiden dus toch via de app moet aangeven dat de auto is overgeschreven.
Maar als het niet overeenkomt dan:
Verkoper in de PostNL Applicatie heeft aangegeven dat het Motorrijtuig op naam van Koper is overgeschreven én Koper in de PostNL niet heeft aangegeven dat het Motorrijtuig op naam van Koper is overgeschreven, zal PostNL (via Stichting GoCredible) de Koopsom in bewaring houden totdat het Geschil over de Levering is opgelost conform Artikel 12.

-

• Kapotlood
Zojuist toch een bericht gekregen van een medewerker bij PostNL, die me voor wat helderdere uitleg even wilde bellen. Voor mezelf en eventuele toekomstige geïnteresseerden hieronder even een beknopte samenvatting... het is namelijk inderdaad net even anders dan wat ik dacht :)
  1. De verkoper nodigt via de app de kopende partij uit, waarna deze als het ware gelinkt zijn aan de te verkopen auto.
  2. In de app worden de details ingevuld zoals kilometerstand, verkoopprijs, kenteken e.d.
  3. Bij een akkoord van beide partijen kan men samen naar het postkantoor (of de lokale Bruna).
  4. Na overschrijving moet de koper op akkoord drukken in de app. Deze krijgt dan een meldcode via SMS als extra beveiligde stap, die moet worden ingevuld in de app. Pas dáárna wordt de betaling door GoCredible aan de verkoper gedaan. Binnen een seconde krijgt de verkoper dan in zijn app de melding dat er een akkoord is gegeven, en daarna kan men overgaan tot de daadwerkelijke sleutel overdracht. Na dit akkoord via de app, en de betreffende melding die de verkoper heeft gekregen, wordt namelijk áltijd uitbetaald, en dat kan onder geen voorwaarde worden teruggedraaid door de koper.
Dat laatste stuk was ook wat me niet duidelijk was. Ik dacht dat ik als verkoper mogelijk naar m'n geld én m'n auto kon fluiten in het ergste geval. Maar stel dat de koper niet op akkoord drukt en de verkoper dus geen melding krijgt, dan moet je gewoon de sleutel houden. De RDW-overschrijving is namelijk geen wettelijke aanwijzing dat de auto van eigenaar is gewisseld... alleen dat de verantwoordelijkheid is overgeschreven.

Via snelrecht kan men in dat geval snel uitvogelen dat de koper wel de overdracht heeft willen afhandelen, maar niet wilde betalen. Enerzijds betaalt GoCredible dat bedrag in dat geval sowieso niet aan de koper terug, omdat ze kunnen inzien bij de RDW of er een overdracht heeft plaatsgevonden, anderzijds heeft de verkoper bewijs (de vrijwaring) dat er een overdracht heeft plaatsgevonden en dat de koper heeft verzaakt in de betaling van het voertuig.
Pagina: 1