Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoe verbeter ik mijn installatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jard.van.Ingen
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 25-12-2017
Hallo Tweakers!

Ik heb thuis een setje Magnat all ribbon MKIII staan in combinatie met een Denon-PMA560 versterker. Eerst luisterde ik met een kabeltje van mijn telefoon naar de aux poort maar ik was niet tevreden met het geluid. Ik ben naar HifiKlubben gegaan om een Argon stream 1M te kopen en dat heeft het geluid al een stuk verbeterd. Echter, het klinkt alsof de versterker niet alles uit de boksen weet te halen, het geluid klinkt een beetje geknepen. Nu vroeg ik me af, wat is een logische volgende stap om het geluid te verbeteren? Heeft het zin om naar een pre-amp te kijken of moet ik op zoek naar een krachtigere versterker. Ik luister het meest naar rock, hard-rock en metal, dus ik vind het belangrijk dat er wat power in het geluid zit.

Graag uw suggesties!

P.S.

Ik ben student en heb een gelimiteerd budget, dus relatief goedkope suggesties zijn het meest welkom.

Groet,

Jard

[Voor 0% gewijzigd door Jard.van.Ingen op 15-12-2017 13:48. Reden: Typo]

Alle reacties

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Speakers op een andere plek zetten zal het meest invloedrijke zijn. Of andere luidsprekers. Een andere versterker zal niet zoveel doen

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 08:07

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Virtualisatie Dictator

Luister eens naar een CD ipv naar je telefoon. Een telefoon heeft nu eenmaal niet de meest beste DA converter aan boord. :)

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Jard.van.Ingen
Ik heb de Argon stream 1M precies gekocht om de telefoon te omzeilen, deze streamt in 16bit, zou dat niet hetzelfde moeten zijn?

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online
quote:
Microkid schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 13:51:
Luister eens naar een CD ipv naar je telefoon. Een telefoon heeft nu eenmaal niet de meest beste DA converter aan boord. :)
Ik heb nooit metingen gezien aan low-end phones, maar iPhones bijvoorbeeld hebben prima DACs erin zitten.

Je kan eens wat anders eraan hangen, maar dat heeft hij nu dus al met zijn stream kastje. Akoestiek zal het meeste doen. En anders gaat equalizer instellen meer doen dan andere versterker.

• jakob558
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 31-03 22:14
Ik ken de speakers niet. Maar heb je de speakers wel eens aan een andere set gehangen om te kijken wat er uit te halen valt? Dus gehoord in optimale setup? Dan weet je direct of er inderdaad meer uit deze speakers te halen is en of je het dus in je andere componenten moet zoeken.

Daarnaast is de bron heel belangrijk natuurlijk. Je hebt al een streamer gehaald, dat is een goede stap. Maar waar luister je naar? Zijn het geripte CD's, is het Spotify, zijn het MP3'tjes? Ik ken de streamer verder ook niet, dus kan niks zinnigs zeggen over de DAC die daar in zit, maar die zal beter zijn dan wat er in je telefoon zit.

• Jard.van.Ingen
quote:
jakob558 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:08:
Ik ken de speakers niet. Maar heb je de speakers wel eens aan een andere set gehangen om te kijken wat er uit te halen valt? Dus gehoord in optimale setup? Dan weet je direct of er inderdaad meer uit deze speakers te halen is en of je het dus in je andere componenten moet zoeken.

Daarnaast is de bron heel belangrijk natuurlijk. Je hebt al een streamer gehaald, dat is een goede stap. Maar waar luister je naar? Zijn het geripte CD's, is het Spotify, zijn het MP3'tjes? Ik ken de streamer verder ook niet, dus kan niks zinnigs zeggen over de DAC die daar in zit, maar die zal beter zijn dan wat er in je telefoon zit.
Ik heb de speakers al eens met een andere versterker gehoord (weet niet meer welke, niets bijzonders in ieder geval) en dat klonk een stuk beter. De meeste muziek die ik stream komt van Spotify, soms uit mijn eigen collectie van FLAC cd rips. Wat ik me het meeste afvraag is of het de moeite waard is om er een pre-amp voor te zetten of dat het meer de moeite waard is om naar een andere versterker te zoeken. Hier is een linkje naar de speakers: https://magnathifimuseum....om/tag/all-ribbon-5mkiii/

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

quote:
Jard.van.Ingen schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:15:
[...]

Ik heb de speakers al eens met een andere versterker gehoord (weet niet meer welke, niets bijzonders in ieder geval) en dat klonk een stuk beter.
En dat was ook in een andere ruimte? Want dat heeft ongeveer 500 keer meer invloed dan een andere versterker.

• Jard.van.Ingen
quote:
JvS schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:29:
[...]
En dat was ook in een andere ruimte? Want dat heeft ongeveer 500 keer meer invloed dan een andere versterker.
Dat was inderdaad in een andere ruimte, maar ik moet het doen met de ruimte waar ik nu in zit, heb maar 1 kamer. Dat gezegd hebbende, er is geen echo in de kamer, de bank waar ik meestal luister staat 3 of 4 meter van de speakers af en de speakers staan ongeveer 2.5 meter van elkaar verwijderd, op oorhoogte, en goed gericht op de bank. Als ik die inrichting kan verbeteren hoor ik het graag.

• jakob558
quote:
JvS schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:29:
[...]
Heeft zeker invloed, maar 500 keer is wat overdreven. Met een simpele versterker kun je de boel ook flink verpesten.

Een pre-amp plaatsen zal weinig doen als de versterker de boosdoener is. Misschien kun je bij de lokale hi-fi winkel eens een testopstelling regelen die je thuis kunt proberen. Kijken wat een andere bewezen versterker doet in jouw ruimte.

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

quote:
jakob558 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 15:27:
[...]

Heeft zeker invloed, maar 500 keer is wat overdreven. Met een simpele versterker kun je de boel ook flink verpesten.
Het is zelfs conservatief.

Met een versterker die gewoon goed werkt (zoals die Denon uit de startpost), zie ik niet hoe je geluid hoorbaar beïnvloedt (behalve dan gezien vanuit het esotherische audiofiele standpunt die ook verschillen tussen klank in kabels verklaart). Als je het met een microfoon meet, meet je misschien 0,01% verschil tussen twee versterkers (ver onder wat hoorbaar is, een microfoon kan dat soort dingen beter oppikken dan je hehoor).

Als je twee ruimtes vergelijkt met een microfoon, meet je rustig 10% verschil in weergave. Daar heb je al een factor 1000 te pakken.

@Jard.van.Ingen Misschien is het interessant om te weten waarom je dit denkt:
quote:
Echter, het klinkt alsof de versterker niet alles uit de boksen weet te halen, het geluid klinkt een beetje geknepen.
Hoe heb je bepaald dat dit door de versterker komt?

Als er twee dingen wel bepalend is voor het geluid, dan is het de ruimteakoestiek en de luidsprekers en als er een ding is dat daar minimaal van invloed op is, dan is het de versterker. Als het niet goed klinkt, dan is akoestiek of speakers aanpassen het meest effectief. Ook al klinken de speakers ergens anders wel goed.

[Voor 42% gewijzigd door JvS op 15-12-2017 18:19]

• jakob558
quote:
JvS schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 18:08:
[...]
Het is zelfs conservatief.

Met een versterker die gewoon goed werkt (zoals die Denon uit de startpost), zie ik niet hoe je geluid hoorbaar beïnvloedt (behalve dan gezien vanuit het esotherische audiofiele standpunt die ook verschillen tussen klank in kabels verklaart). Als je het met een microfoon meet, meet je misschien 0,01% verschil tussen twee versterkers (ver onder wat hoorbaar is, een microfoon kan dat soort dingen beter oppikken dan je hehoor).

Als je twee ruimtes vergelijkt met een microfoon, meet je rustig 10% verschil in weergave. Daar heb je al een factor 1000 te pakken.
Oh daar ben ik het zeker mee eens, het tweede deel van je reactie dan. Een ruimte doet veel, een versterker doet echter ook heel veel. En dat is zeker niet alleen te horen door audiofielen is onzin. Een versterker kan een speaker net zo goed onderuit halen als een ruimte dit kan doen. Zelfde geldt voor een bron en de speaker zelf natuurlijk.

De vraag is dan ook, waar zit het in. En daarvoor moeten bepaalde zaken uitgesloten worden. Het makkelijkste om mee te beginnen zijn volgens mij de versterker en bron. De eerste heb je al iets aan gedaan, de tweede heb ik een optie voor genoemd. Als je speakers in een andere ruimte (met volledig andere set) goed klinkt weet je dat het in een van de andere factoren zit. Ga die dan ook rustig afwerken.

Stellen dat een versterker minimale invloed heeft op het eindresultaat lijkt me wat overtrokken. Alles moet kloppen, zo ook de versterker.

• Jag
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online
Verschillen tussen versterkers zitten in de belevings-sfeer: het geeft een andere beleving van het geluid als je er gevoelig voor bent.

Objectief gezien zijn de verschillen zeer gering. Een versterker die in zijn lineaire bereik opereert, en zijn lineaire bereik is groot, vervormt extreem weinig. Zowel qua harmonische vervorming als qua frequentie response zeer weinig afwijking. De uitgangsimpedanties zijn verder ook heel klein, meerdere orde van groottes lager dan de impedantie van luidspreker. Maw, je kan spreken van een akoestisch transparant device. Je stopt er audio in, en er komt aan de andere kant dezelfde audio uit, alleen 30-40dB harder.

Dan kan je er zelf een subjectief totaal andere ervaring op na houden. Maar ik zou die subjectieve ervaring dan lekker voor jezelf houden, en er niet andere users mee in de war brengen. Dit is een technisch forum, en hier wordt verwacht dat je je uitspraken onderbouwt.

• wappiewappie
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 31-03 16:35
Dat de muziek slap klinkt kan ook heel goed komen doordat de opnamekwaliteit gewoon slecht is.
Met name rock en metal hebben daar helaas best veel last van.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True