Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC voeding veroorzaakt kortsluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CathodioN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-09-2024
Hallo allemaal!

TL;DR
Ik heb een probleem met de voeding van mijn game-pc. De stop vliegt eruit zodra de PC aangezet wordt. Is dit iets bekends dat ik zelf zou kunnen oplossen?

Genuanceerder verhaal:
De voeding van mijn systeem is langzaam maar zeker steeds meer kortsluiting gaan veroorzaken. 8)7 De eerste 12 maanden werkte het systeem zonder problemen, maar daarna begon ik een vreemd geluid te horen bij het inschakelen. Terugkijken was dat waarschijnlijk een vonk in de voeding. Een paar weken later (computer werkte verder prima) klapte de stop eruit toen ik de PC aanzette. Ik dacht toen dat het kwam omdat ik een stekkerblok aanzetten waar naast de PC ook nog andere dingen inzaten. "Blijkbaar een spanningspiek door 4 apparaten die tegelijk aangaan" dacht ik, dus verwijderde de andere apparaten, schakelde de stop weer in en ja hoor systeem werkt weer. Echter een week daarna vloog weer de stop eruit bij het aanzetten en heb ik het ook zonder stekkerblok geprobeerd (PC rechtstreeks op wandcontactdoos). Nu vliegt de stop er soms wel en soms niet uit. In de periode daarna veranderde de verhouding rap naar 100% kortsluiting. Ik heb de voeding vervangen en de PC werkt nu weer goed, het ligt dus niet aan het moederbord of iets dergelijks. Ik heb de defecte voeding uit de PC gehaalt en op het lichtnet aangesloten en zelfs als ik de dikke zwart schakelaar aan de buitenkant van de voeding van 0 naar 1 zet vliegt de stop er al uit. :'(
...

Het gaat om een Corsair RM1000i. Ik heb deze vervangen door een 750 W model (en als gevolg een videokaart moeten verwijderen) en het systeem werkt nu weer probleemloos.
...

Mijn vraag is: Is dit een bekend probleem bij voedingen dat ik eenvoudig kan oplossen?

[ Voor 6% gewijzigd door CathodioN op 15-12-2017 13:44 ]

"Never underestimate the power of stupid people in large groups!"

Alle reacties

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Was het een installatieautomaat of een klassieke smeltzekering? In het eerste geval; alleen overbelasting of ook aardlek?

• CathodioN
Het was 1 schakelaar uit een rijtje in de meterkast. Die moest ik weer terug omhoog duwen. De stroom in de rest van het huis bleef gewoon werken.

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-11 21:59
On the side: Heb je niet nog garantie op de RM1000i?

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

• CathodioN
untflanked schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:02:
On the side: Heb je niet nog garantie op de RM1000i?
Misschien wel, maar ik kan het aankoopbewijs niet vinden... :X

• untflanked
CathodioN schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:05:
[...]

Misschien wel, maar ik kan het aankoopbewijs niet vinden... :X
Ik zou even goed zoeken, nadenken bij welke webshop je hebt besteld etc. Heb je de voeding toevallig ook al eens bij een buur/kennis getest? Gebeurd daar hetzelfde?

• CathodioN
untflanked schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:07:
[...]

Ik zou even goed zoeken, nadenken bij welke webshop je hebt besteld etc. Heb je de voeding toevallig ook al eens bij een buur/kennis getest? Gebeurd daar hetzelfde?
Ik waardeer je reactie, maar zoals in het verhaaltje staat gebeurt het ook wanneer ik de voeding uit de PC haal, alles loskoppel en alleen de voeding aan het lichtnet hang.

Mijn vraag is wat ik er zelf aan zou kunnen doen. Het is een voeding van 180 euro dus geloof me dat ik al gezocht heb naar de bon. :'(

• untflanked
CathodioN schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:15:
[...]

Ik waardeer je reactie, maar zoals in het verhaaltje staat gebeurt het ook wanneer ik de voeding uit de PC haal, alles loskoppel en alleen de voeding aan het lichtnet hang.

Mijn vraag is wat ik er zelf aan zou kunnen doen. Het is een voeding van 180 euro dus geloof me dat ik al gezocht heb naar de bon. :'(
Bedoelde vooral ook bij een kennis op het lichtnet aansluiten, ik ben compleet onbekend hiermee. Je zou hem eventueel zelf kunnen openmaken, maar dan vervalt wel alle garantie, zou je die nog vinden. Dan kan er altijd iemand met meer kennis nog naar kijken.

Pagina: 1