Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-05 13:46
Mijn vraag

Dag Tweakers

Rare vraag, wist niet echt waar ik het moest posten maar aangezien het probleem begon na vervanging van mijn moederbord (van een MSI Z87-G41 PC Mate waar een bios flash is misgelopen naar een Asus ROG Maximus Ranger VII) post ik het maar hier. Ik heb de Ranger overgenomen van een medetweaker, PC startte redelijk probleemloos op (bootte altijd in 2x, volgens een bron die ik tijdens het opzoeken tegenkwam is dit om het geheugen te testen?)

Nadat ik de pc een keer heb afgekoppeld om een build voor een collega van me aan te koppelen en te testen kreeg hij plots rare kuren. De overklok faalde plotseling, enkele keren een bluescreen en ook waren er boots waarbij ik de startknop niet kan aanklikken. Bij fullscreen games gaat de startbalk ook niet weg maar blijft gewoon onderaan staan. Na een keer herstarten is het probleem weg.

Na fresh install windows trad het eerst niet op maar nu is het terug. Verder merk ik ook dat het probleem zich METEEN manifesteert als ik een overklok doe van de processor. Als ik dat niet doe draait hij langer stabiel. Op dit moment is het probleem er weer terwijl ik al een week geen overklok meer gedaan heb. Ik schakel de PC elke avond uit.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Niets buitengewoons qua software denk ik

Hardware:

Asus ROG Maximus Ranger VII
i5 4670K
R9 290
Kingston HyperX Savage HX324C11SRK2/16 16GB DDR3 geheugen @2400Mhz
Seasonic S12II series 620W
Seagate Desktop HDD ST2000DM001
Crucial M500 128gb ssd
Scythe Mugen 4 koeler

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Moederbord naar optimized defaults teruggezet
Windows 10 fresh install gedaan, met in het begin een hoop bluescreens als gevolg, nu draait alles echter stabiel, het startknop probleem is echter blijven gebeuren.

Sorry voor de rare vraag, ik denk dat ik er niet genoeg van ken om de juiste oorzaak te vinden of de juiste linken te leggen. Ik dacht zelf aan een defecte PSU maar nu ik geen problemen meer heb die sterk in die richting wijzen lijkt me dat twijfelachtig...

[ Voor 6% gewijzigd door Ch3ckmate op 15-12-2017 12:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Zullen wij eens beginnen met de volledige specificaties van de pc?
HDD's of SSD's gechekt?
Windows herstel (repair) geprobeerd?

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 263284 op 15-12-2017 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-05 13:46
Anoniem: 263284 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 12:49:
Zullen wij eens beginnen met de volledige specificaties van de pc?
HDD's of SSD's gechekt?
Windows herstel (repair) geprobeerd?
Specs in beginpost gegooid :)
Eerst een repair gedaan, dit loste het probleem op tot de volgende herstart, toen kwam het terug.
Daarna fresh install, zelfde tijdelijke solution...
Heb de connectoren van de HDD en de SSD aangeduwd maar merkte hier niks raar bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Draai eens een paar uur memtest om het geheugen te testen.
Verder met HDTune even de schijven controleren.