Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-06 17:30
Ik zit momenteel bij Solcon met mijn internet maar die zijn niet meer wat ze geweest zijn. Ik betaal €52,50 voor 100Mbps met een ping van 8ms, terwijl een vriend, ook woonachtig in Veenendaal, 500Mbps haalt met een ping van 0ms (speedtest.net). Hij betaald ook nog eens €45, goedkoper dus.

Ik wil overstappen naar T-Mobile thuis en mijn eigen hardware gebruiken (teveel negatieve ervaringen met meegeleverde modems). Ik overweeg een Ubiquity EdgeRouter™ X SFP aan te schaffen: goedkoop en hoor ontzettend goede verhalen over die gasten. Standaard levert T-Mobile een Draytek Vigor 2132fvn mee.

Mijn vraag
Kan ik mijn FTTH direct inprikken in de sfp van mijn EdgeRouter? Gaat dit werken, of dit ik met verschillende protocollen / blokkeert de switch in de wijkkast dit?

Ik heb elders op het forum verhalen gelezen van mensen die een sfp>ethernet converter gebruiken, en dit schijnt te werken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ubiquity EdgeRouter™ X SFP
Draytek Vigor 2132fvn
TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L

[ Voor 13% gewijzigd door georgeboot op 15-12-2017 12:25 . Reden: Toevoegen vermelding topic adapter ]

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Beste antwoord (via georgeboot op 16-12-2017 20:29)

• urf
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

urf

Ik zit zelf op dit moment ook bij T-Mobile thuis en ben ook aan het overwegen om over te stappen naar eigen apparatuur (Ubiquiti EdgeRouter SPF + Ubiquiti AP AC Pro). Ik heb de spullen nog niet besteld omdat ik het een en ander nog verder aan het uitzoeken ben, maar wat ik tot op heden gevonden heb moet het prima werken om je glas direct in de SPF van je EdgeRouter te prikken.

Je moet in de router dan wel een VLAN configureren en daar een aantal poorten aan toewijzen. Als het alleen om internet gaat is volgens mij VLAN 300 voldoende.

Bron: LordSpud in "Vodafone Thuis via Glasvezel"

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• urf
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

urf

Ik zit zelf op dit moment ook bij T-Mobile thuis en ben ook aan het overwegen om over te stappen naar eigen apparatuur (Ubiquiti EdgeRouter SPF + Ubiquiti AP AC Pro). Ik heb de spullen nog niet besteld omdat ik het een en ander nog verder aan het uitzoeken ben, maar wat ik tot op heden gevonden heb moet het prima werken om je glas direct in de SPF van je EdgeRouter te prikken.

Je moet in de router dan wel een VLAN configureren en daar een aantal poorten aan toewijzen. Als het alleen om internet gaat is volgens mij VLAN 300 voldoende.

Bron: LordSpud in "Vodafone Thuis via Glasvezel"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1010221

In de meeste gevallen heb je een NTU (‘converter’). Deze is van de kabelleverancier waar je meestal vastrecht over betaalt.

Daarop sluit je de Ubiquiti aan, meestal doe je dit met een UTP kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Ik zou dit niet doen en denk dat tmobile dit niet gaat ondersteunen.
Je kan beter een provider als Netrebel of Tweak kiezen dan die denken hier wat anders in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:15
Anoniem: 1010221 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:20:
In de meeste gevallen heb je een NTU (‘converter’).
Dat is leuk. Bij T-Mobile echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
hcQd schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:34:
[...]

Dat is leuk. Bij T-Mobile echter niet.
Jawel die converter heb je wel bij tmobile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:24
Ja dat kan. Ik heb de sfp direct in mijn switch gestoken en een ethernetport daarvan in de edgerouter (omdat mijn edgerouter geen SFP heeft), maar het kan zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
Tmobile is een echte serviceprovider die niks ondersteunen met het gebruik van eigen apparatuur
ik zou niet weten waarom je die zou gebruiken als je dit wil doen.
Dan kan je toch veel beter Tweak of Netrebel kiezen die hier officieel geen moeite mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
boyette schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:37:
[...]

Niet altijd dus, bij nieuwbouw hier in de buurt dus niet ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:15
boyette schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:37:
[...]

T-Mobile gebruikt geen losse NTU, maar drukt de glasvezel via een SFP-module rechtstreeks in de router. Het mooie is dat je die module ook in andere apparaten kunt stoppen, zoals die Edgerouter X SFP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
hcQd schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:47:
[...]

T-Mobile gebruikt geen losse NTU, maar drukt de glasvezel via een SFP-module rechtstreeks in de router. Het mooie is dat je die module ook in andere apparaten kunt stoppen, zoals die Edgerouter X SFP :)
Bij mij gaat het vanuit de NTU naar een SFP module inderdaad..
sorry voor de verwarring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerq
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:58
Edgerouter werkt prima.wel even duplex aanpassen van glas Poort anders doet die het niet. En dan de nodige vlan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:07

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@killerq bedankt voor je toevoeging, maar ik gok dat de TS na ruim 8 maanden wel een oplossing heeft gevonden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.