Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Waar op te letten bij het aanschaffen van een powerbank

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi all,

na uren afstruinen op het internet, zie ik door de bomen het bos niet meer :)
De uitdaging is als volgt. Ik wil graag een powerbank aanschaffen waarmee ik mijn laptop en tevens mijn telefoon on the go kan opladen.
Ik heb een ASUS Zenbook Pro UX501V en een Mi MIX 2 als telefoon.
De oplader van de ASUS zenbook heeft een output van 19V / 6.32A / 120W.

Nu lees ik aan de ene kant dat je alleen hoeft te letten op de aantal Volts en Ampere en dat de Watts niet heel veel uit maakt.
Op andere plekken lees ik nou weer dat je wel degelijk op het aantal Watts moet letten.

Mijn vragen zijn dan ook:
- klopt het dat het aantal volts minimaal hetzelfde moet zijn, maar mag ook meer, als de originele oplader?
- Klopt het dat het aantal Ampere minimaal hetzelfde moet zijn, maar mag ook meer, als de originele oplader?
- Klopt het dat het aantal Watts minimaal hetzelfde moet zijn, maar mag ook meer, als de originele oplader?

Om een concreet voorbeeld te noemen, de PowerOak K2 50.000 mAh heeft de volgende output:
max 20V
max 3A
+/- 60W

De mensen van een bekend online warenhuis zeggen dat deze compatible is met mijn laptop, echter heeft die wel aanzienlijk minder Ampere en Watts output.

ik ben benieuwd naar jullie reacties

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:40

Rmg

Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 11:30:
Hi all,

na uren afstruinen op het internet, zie ik door de bomen het bos niet meer :)
De uitdaging is als volgt. Ik wil graag een powerbank aanschaffen waarmee ik mijn laptop en tevens mijn telefoon on the go kan opladen.
Ik heb een ASUS Zenbook Pro UX501V en een Mi MIX 2 als telefoon.
De oplader van de ASUS zenbook heeft een output van 19V / 6.32A / 120W.

Nu lees ik aan de ene kant dat je alleen hoeft te letten op de aantal Volts en Ampere en dat de Watts niet heel veel uit maakt.
Op andere plekken lees ik nou weer dat je wel degelijk op het aantal Watts moet letten.

Mijn vragen zijn dan ook:
- klopt het dat het aantal volts minimaal hetzelfde moet zijn, maar mag ook meer, als de originele oplader?
- Klopt het dat het aantal Ampere minimaal hetzelfde moet zijn, maar mag ook meer, als de originele oplader?
- Klopt het dat het aantal Watts minimaal hetzelfde moet zijn, maar mag ook meer, als de originele oplader?

Om een concreet voorbeeld te noemen, de PowerOak K2 50.000 mAh heeft de volgende output:
max 20V
max 3A
+/- 60W

De mensen van een bekend online warenhuis zeggen dat deze compatible is met mijn laptop, echter heeft die wel aanzienlijk minder Ampere en Watts output.

ik ben benieuwd naar jullie reacties
Voltage moet hetzelfde zijn, spanning*stroom=vermogen (volt*ampere=watt) en spanning/vermogen=stroom vraag 2 en 3 zijn dus hetzelfde, en ja die kan/mag hoger liggen.

In de praktijk zijn de laadcircuits van laptops robuust genoeg dat een volt meer niet direct de laptop sloopt (lange termijn effecten even buiten beschouwing gelaten.)

Op die poweroak k2 compatible laptop lijst staan laptops die 18.5v en zelfs 9.5v vragen. In sommige laptops zit dus ook wat slimmigheid in het laadcircuit zodat ze toch kunnen omgaan met andere voltages/vermogens dan standaard. Sommige laptops hebben travel en desk chargers waar de travel chargers een lager vermogen hebben (laptop schiet dan ook in een lagere powermodus)

In de manual van je laptop staat alleen niets hierover en voor zo ver ik kan vinden is er ook geen travel charger voor dit type asus. Mijn gok is dan ook dat zodra jouw laptop meer dan 60watt van die poweroak gaat vragen dat ding (poweroak) in beveiliging schiet en niet meer gaat opladen.

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-11 10:20
Zie ook het tweakblog van @mux https://ssj3gohan.tweakbl...ng-crowdfunding-%28044%29 en zijn website https://muxtronics.nl/powerbank.html

Hij wilde ook graag een hoogvermogenspowerbank, en heeft er toen zelf een gemaakt omdat hetgeen wat op de markt was niet voldeed aan wat hij wilde hebben, en ook nog eens erg duur was.

[ Voor 30% gewijzigd door Jape op 15-12-2017 12:02 ]