Toon posts:

nieuwe processor voor acer aspire

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Geachte mede tweakers ik wil kijken of ik mijn intel core 2 Q8300 kan vervangen voor een i5 of i7 maar geen idee of dit zal werken in mijn huidige systeem.

Er zir een Acer WG43M moederboard in mijn acer aspire x3810 met 8 gig aan ram geheugen en een nvidea videokaart gt 710.

Ik weet ook niet zo goed waar ik precies op moet letten of naar moet kijken of dit wel of niet mogelijk is dus alle tips zijn welkom hiervoor.

Ik heb wel wat gegoogled maar kan niet echt duidelijk vinden of de i5 wel of niet zal werken?

Iemand die goede tips / advies voor me heeft.

Vriendelijk bedankt alvast

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nee, een i5 kan helemaal niet op die chipset. Je zal dus een "Intel Core" op de kop moeten tikken.

Gelukkig bestaan die in zowel dual-core als quad-core configuratie maar dan moet je wel even goed opletten of het moederbord het ondersteunt en of de voeding afdoende is. Als ik snel Google, wordt afgeraden om CPU's te plaatsen die meer dan 95W TDP hebben volgens Intel.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:12
gewoon niet doen..
koop maar een nieuw systeem in plaats van dit soort fratsen want dat gaat mis.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move PMG -> CAA

Verder inhoudelijk:
Vragen over technische onderdelen kunnen als je lukraak googlet erg onoverzichtelijk lijken (mede daarom: voortaan graag de zoektermen die je gebruikte in een topic meegeven). Maar als je even een stapje abstracter doet wordt het een stuk simpeler:

Je weet welk CPU je nu hebt. Zoek dan op voor dat CPU:
- welke socket het gebruikt
- hoeveel stroom het mag trekken (de hierboven al genoemde "TDP")

Alleen al met deze twee gegevens kun je op zoek gaan. Alleen CPU's met zelfde pocket passen fysiek in jouw bord. Als je op de Wikipedia-pagina over dit socket kijkt zie je een lijst met types CPU die erin kunnen passen. Klik op de meest recente daarvan en zoek naar "list of...". Dan vind je een overzichtelijke lijst met alle CPU's van dat type. Ik kan alvast verklappen dat je je eigen CPU vrij hoog in die lijst gaat vinden... als je dan kijkt naar TDP zie je dat er een paar andere opties zijn, maar dat je zeker geen verschil als dag en nacht gaat vinden.

Zoek dezelfde gegevens op van de Core i5 die je noemt en je ziet snel zat waarom dat niet gaat passen.

Overigens, fysiek passen en niet teveel stroom trekken is nog maar het begin. Je BIOS moet ook de nieuwe CPU ondersteunen. Hier waarschijnlijk niet zo'n punt (alle alternatieven die wel passen zijn van zelfde ontwerp als wat je hebt), maar om dit te controleren moet je bij de fabrikant van je moederbord zijn. Goede detailfabrikanten zetten een overzichtelijke lijst online. Bij gare OEM-systemen als dit is dat zeldzaam, maar kun je kijken bij downloads of er BIOS-updates zijn en zo ja kijken naar de omschrijving/release notes. Daar kan een en ander over (uitgebreide) CPU support in staan.

Oslik blyat! Oslik!