RMA werkgeheugen "verplicht" geld terug ipv nieuw product

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sticx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 20:58
Beste tweakers,

Ik heb 2 jaar geleden ddr4 gekocht voor mijn nieuwe pc. Laatste tijd begon de pc wat kuren te vertonen (crashende programma's). Memtest gedaan, en het inderdaad gaf errors aan. Dus ik heb netjes contact opgenomen met de webshop waar ik het werkgeheugen heb aangeschaft, met het bijbehorende memtest rapport om aan te geven dat het defect was. RMA werd geaccepteerd, verliep allemaal soepel.
Tot dat het wel erg lang duurde tot mijn product werd omgeruild. Drie weken nadat ik mijn werkgeheugen had opgestuurd een mailtje eruit gedaan om te vragen hoe het er mee stond. Webshop gaf aan dat het binnenkort geleverd zou worden.
Na 1,5 maanden en meerdere mails verder, gaf de webshop aan dat het werkgeheugen moeilijk verkrijgbaar is, maar waarschijnlijk snel binnenkomt. Daarnaast gaven ze mij de optie om het geld terug konden geven, in plaats van het omruilen van het werkgeheugen. Aangezien ik het werkgeheugen destijds voor 100 euro heb gekocht, en dezelfde kit nu bijna 180 euro kost zit ik daar niet op te wachten. Dit heb ik ook aangegeven.
Twee weken verder (nu inmiddels 2 maanden!) stuur ik nog een mail om te vragen hoe het er mee stond. Toen kreeg ik de reactie dat ze meerdere bestellingen hebben staan voor het werkgeheugen, met meerdere aankomstdata (weet niet waarom, fabrikant moet toch een vervangend product leveren?). Maar vervolgens krijg ik een paar dagen later een email dat mijn product is gecrediteerd, en of ik mijn IBAN nummer wil doorgeven. Terwijl ik expliciet heb aangegeven dat ik dit niet wilde :( . Kan dit zo maar en hoe nu verder?

ter info:
Werkgeheugen heb ik binnen 2 jaar RMA aangemeld bij de webshop.
Werkgeheugen zelf heeft 10 jaar garantie bij fabrikant.

Beste antwoord (via sticx op 15-12-2017 17:31)

Anoniem: 27535

Glashelder schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:31:
De webwinkel mag dit inderdaad doen. Geld terug (oftewel: koopovereenkomst ontbinden) is een van de manieren om aan een garantieclaim te voldoen.

Dat dit in jouw geval vervelend is is lullig, maar een gevalletje "jammer dan". Je kan het ook omdraaien: als het product nu veel goedkoper was, had je dan een topic geopend dat je je geld terug wilde of iets van vergelijkbare nieuwwaarde? ;) Zo werkt het (terecht) niet :).
Gomez12 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:42:
Je mag nog blij wezen dat ze het volledige bedrag willen crediteren, ze kunnen er ook x vanaf halen vanwege de tijd dat je het wel hebt kunnen gebruiken.

[...]

Ehm nee, een overeenkomst tussen 2 partijen is door alletwee de partijen te ontbinden. Alleen zitten er wat voorwaarden aan allebei de kanten maar daar voldoet dit gewoon aan.

Als wat jij zegt waar zou zijn dan kom je in de situatie dat de leverancier het simpelweg niet meer kan fixen als de fabrikant echt niet uitlevert. Dan zou de leverancier een verplichting hebben om iets onmogelijks te doen.

@TS: Het enige wat je nog kan doen is aangeven dat je tijd geen bezwaar vind en dat het best nog 2 jaar mag duren maar dat je een vervangend exemplaar wilt. Dan heb je nog een kans dat de leverancier er in mee gaat.
Maar als jij meerdere mails gestuurd hebt etc dan heeft de leverancier het gevoel dat je het snel opgelost wilt hebben en de vervanging gaat niet snel komen, oftewel de snelle oplossing is geld terug. Zoals ik al zeg, je kan aangeven dat je niet op een snelle oplossing zit te wachten maar dan kan het wel een kwestie van jaren worden.
Onjuist. Het recht tot ontbinden is voorbehouden aan de klant. Zie wetboek 7:21 of de sticky van dit forum. Als er echt geen mogelijkheid is om aan herstel of vervanging te voldoen, dan blijft er weinig over, maar de winkel is wél gehouden om zaken binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast op te lossen.

Overleg over alternatieven is daar een stap in. De winkel heeft geen enkel overleg gevoerd en geen enkele moeite gedaan. De winkel voldoet hier in geen velden of wegen aan de verplichtingen.

Van enige vergoeding voor gebruik kan al helemaal geen sprake zijn zoals uit jurisprudentie blijkt (Quelle arrest). Verkoper (niet fabrikant) blijft aansprakelijk ook voor extra garanties die de fabrikant adverteert zoals een langere garantie.

Nogmaals het verzoek geen uitspraken te doen over hoe iets wettelijk zit als je niet weet hoe het ook echt zit.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 15-12-2017 13:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:49

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik zou om een vervangend gelijkwaardig product vragen...

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:00

iichel

Gazoooo

Je zou kunnen vragen om een geheugen met vergelijkbare specificaties (grootte, snelheid etc) en kijken wat de webshop daarvan vindt.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

edit: Ik krijg een hoop plusjes voor deze post maar ik zat er naast :p Dan maar even zo.
Anoniem: 27535 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 13:12:
[...]

[...]

Onjuist. Het recht tot ontbinden is voorbehouden aan de klant. Zie wetboek 7:21 of de sticky van dit forum. Als er echt geen mogelijkheid is om aan herstel of vervanging te voldoen, dan blijft er weinig over, maar de winkel is wél gehouden om zaken binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast op te lossen.

Overleg over alternatieven is daar een stap in. De winkel heeft geen enkel overleg gevoerd en geen enkele moeite gedaan. De winkel voldoet hier in geen velden of wegen aan de verplichtingen.

Van enige vergoeding voor gebruik kan al helemaal geen sprake zijn zoals uit jurisprudentie blijkt (Quelle arrest). Verkoper (niet fabrikant) blijft aansprakelijk ook voor extra garanties die de fabrikant adverteert zoals een langere garantie.

Nogmaals het verzoek geen uitspraken te doen over hoe iets wettelijk zit als je niet weet hoe het ook echt zit.
De webwinkel mag dit inderdaad doen. Geld terug (oftewel: koopovereenkomst ontbinden) is een van de manieren om aan een garantieclaim te voldoen.

Dat dit in jouw geval vervelend is is lullig, maar een gevalletje "jammer dan". Je kan het ook omdraaien: als het product nu veel goedkoper was, had je dan een topic geopend dat je je geld terug wilde of iets van vergelijkbare nieuwwaarde? ;) Zo werkt het (terecht) niet :).

[ Voor 58% gewijzigd door Glashelder op 15-12-2017 15:36 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:36
En ook andersom. Het enige wat jij kan doen als je het er niet mee eens bent is de koopovereenkomst ontbinden.

Selecteer het antwoord maar van Glashelder als beste antwoord want dat klopt helemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:37

Dit is onjuist, een koopovereenkomst ontbinden is het recht van de consument en niet van de verkoper.

[ Voor 16% gewijzigd door Flamesz op 15-12-2017 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-07 19:03
Bij een garantieclaim (daar gaat het hier over) heeft de verkoper enkele opties:
- Het product repareren (bijvoorbeeld, je hebt een receiver waarvan de WiFi niet werkt. De winkel kan dan de WiFi antenne repareren)
- Het product vervangen/omwisselen (bijvoorbeeld, je hebt een receiver waarvan de WiFi niet werkt. De winkel kan dan het gehele product omwisselen voor een nieuwe)
- Een vergelijkbaar vervangend product aanbieden (Als je een receiver hebt van Yamaha dan mag de winkel je aanbieden om hem te ruilen voor een Onkyo/Denon/whatever. Zolang deze maar vergelijkbare eigenschappen heeft, zoals minimaal x HDMI-poorten, 7.2 geluid, etc etc)
- De koop ontbinden (als de winkel bovenstaande drie opties te duur acht dan mag de winkel de koop ontbinden en jou het aankoopbedrag teruggeven)

In jouw geval is de laatste optie (die de winkel lijkt te kiezen) in dit geval inderdaad ongunstig, want eenzelfde soort product is nu duurder. Maar, zoals @Glashelder al aangeeft is dat in dit geval 'gewoon jammer'. In veel gevallen is de actuele prijs van een product lager dan wanneer jij het gekocht hebt, en dan heb je 'gewoon geluk'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Je mag nog blij wezen dat ze het volledige bedrag willen crediteren, ze kunnen er ook x vanaf halen vanwege de tijd dat je het wel hebt kunnen gebruiken.
Flamesz schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:37:
[...]

Dit is onjuist, een koopovereenkomst ontbinden is het recht van de consument en niet van de verkoper.
Ehm nee, een overeenkomst tussen 2 partijen is door alletwee de partijen te ontbinden. Alleen zitten er wat voorwaarden aan allebei de kanten maar daar voldoet dit gewoon aan.

Als wat jij zegt waar zou zijn dan kom je in de situatie dat de leverancier het simpelweg niet meer kan fixen als de fabrikant echt niet uitlevert. Dan zou de leverancier een verplichting hebben om iets onmogelijks te doen.

@TS: Het enige wat je nog kan doen is aangeven dat je tijd geen bezwaar vind en dat het best nog 2 jaar mag duren maar dat je een vervangend exemplaar wilt. Dan heb je nog een kans dat de leverancier er in mee gaat.
Maar als jij meerdere mails gestuurd hebt etc dan heeft de leverancier het gevoel dat je het snel opgelost wilt hebben en de vervanging gaat niet snel komen, oftewel de snelle oplossing is geld terug. Zoals ik al zeg, je kan aangeven dat je niet op een snelle oplossing zit te wachten maar dan kan het wel een kwestie van jaren worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

heren volgens mij zie ik hier diverse antwoorden voorbij komen die niet kloppen. maar dat zal floppus wel kunnen beamen of ontkrachten.
Ontbinding van de koopovereenkomst kan meestal niet meteen gebeuren. Dit doet u pas als de verkoper niet kan of wil repareren of geen nieuw product kan leveren. Of als dit niet van hem gevraagd mag worden. De wet zegt dat u allereerst recht hebt op levering van een goed, deugdelijk product. En dat de verkoper daar eerst voor moet zorgen.
Weliswaar van consuwijzer dus niet altijd even betrouwbaar maar vrij zeker dat een verkoper pas mag ontbinden als de andere opties niet mogelijk zijn. 10 - 20 euro duurdere prijs is bij garantie geen reden voor ontbinding.

@Gomez12
Kwestie van jaren? Verkoper dient er voor te zorgen dat het wordt afgehandeld zonder ernstige overlast dus dan is 2 jaar niet realistisch.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 217290 op 15-12-2017 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

10 of 20 euro op 100 euro is geen reden maar het gaat hier om bijna een verdubbeling van de prijs :).

Overigens is ontbinding inderdaad strikt gezien geen keus van de verkoper. De verkoper zou dit strikt gezien als optie moeten bieden waarna je als consument de overeenkomst ontbindt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:37
De andere sets die ze kunnen aanbieden zijn misschien verdubbeld in prijs ten opzichte van de aankoopprijs, maar als je het vergelijkt met de huidige prijs van de RMA gestuurde RAMsticks zal dit verschil niet zo groot zijn.
Het lijkt mij niet redelijk te vergelijken met de RAM prijzen van bijna 2 jaar geleden als de RMA gestuurde sticks nu veel meer waard zijn, maar kan me wel voorstellen dat een winkel daar niet in mee wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-06 13:41
Klinkt allemaal logisch maar als de webshop gewoon het geheugen opstuurt krijgen ze toch vanzelf weer nieuwe hun kant op? (Houdt in dat de prijs niet uitmaakt voor hun?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

B2B worden producten meestal gecrediteerd door de fabrikant i.p.v. vervangen indien het product niet te repareren is.

(overigens is dat totaal irrelevant voor jou als consument, laat dat duidelijk zijn)

[ Voor 27% gewijzigd door Glashelder op 15-12-2017 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:36
234FaTaLiTy schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 11:13:
Klinkt allemaal logisch maar als de webshop gewoon het geheugen opstuurt krijgen ze toch vanzelf weer nieuwe hun kant op? (Houdt in dat de prijs niet uitmaakt voor hun?)
Als het nog beschikbaar is over het algemeen wel.
Maar die beschikbaarheid kan best wel eens een probleem zijn.
Dit komt echt vaak voor met RAM omdat er zoveel verschillende productielijnen bestaan en veel types maar even op de markt blijven.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Gomez12 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:42:

[...]

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 15-12-2017 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:56
Floppus heeft het helemaal juist, en dan komen we uit bij de dekkingskoop, waarvan je dan de meerprijs bij de wanpresterende artij kunt neerleggen. Maan ze wel even netjes aan en stel ze in gebreke, anders kun je straks naar je centjes fluiten.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

sticx schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 00:54:
Beste tweakers,

Ik heb 2 jaar geleden ddr4 gekocht voor mijn nieuwe pc. Laatste tijd begon de pc wat kuren te vertonen (crashende programma's). Memtest gedaan, en het inderdaad gaf errors aan. Dus ik heb netjes contact opgenomen met de webshop waar ik het werkgeheugen heb aangeschaft, met het bijbehorende memtest rapport om aan te geven dat het defect was. RMA werd geaccepteerd, verliep allemaal soepel.
Tot dat het wel erg lang duurde tot mijn product werd omgeruild. Drie weken nadat ik mijn werkgeheugen had opgestuurd een mailtje eruit gedaan om te vragen hoe het er mee stond. Webshop gaf aan dat het binnenkort geleverd zou worden.
Na 1,5 maanden en meerdere mails verder, gaf de webshop aan dat het werkgeheugen moeilijk verkrijgbaar is, maar waarschijnlijk snel binnenkomt. Daarnaast gaven ze mij de optie om het geld terug konden geven, in plaats van het omruilen van het werkgeheugen. Aangezien ik het werkgeheugen destijds voor 100 euro heb gekocht, en dezelfde kit nu bijna 180 euro kost zit ik daar niet op te wachten. Dit heb ik ook aangegeven.
Twee weken verder (nu inmiddels 2 maanden!) stuur ik nog een mail om te vragen hoe het er mee stond. Toen kreeg ik de reactie dat ze meerdere bestellingen hebben staan voor het werkgeheugen, met meerdere aankomstdata (weet niet waarom, fabrikant moet toch een vervangend product leveren?). Maar vervolgens krijg ik een paar dagen later een email dat mijn product is gecrediteerd, en of ik mijn IBAN nummer wil doorgeven. Terwijl ik expliciet heb aangegeven dat ik dit niet wilde :( . Kan dit zo maar en hoe nu verder?

ter info:
Werkgeheugen heb ik binnen 2 jaar RMA aangemeld bij de webshop.
Werkgeheugen zelf heeft 10 jaar garantie bij fabrikant.
Breng de shop per aangetekend en per e-mail op de hoogte van je wensen en ga niet akkoord met terugbetaling. Je stelt ze in gebreke over de afgelopen periode en geeft nogmaals aan een vervangende set RAM te willen ontvangen, tenminste van gelijke specs. Is er een vergelijkbare set op hun site/shop te verkrijgen nu ? Dan kun je die als optie aangeven. bij terugbetaling ben je bij nieuwe aankoop duurder uit nu, zeg je, dus dat lijkt mij niet gewenst.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1