2e hands hardware prijzen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_AllocStarByte
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-05 10:35
Hallo mede Tweakers,

Ben al sinds een tijd flink aan het opruimen na beëindiging pc hobby en overlijden van familielid. Grotendeels overwogen wegens frustraties, maar ook omdat ik er nu geen ruimte meer voor heb aangezien de hele gerage vol staat met spullen. De frustraties waren vooral dat men toch liever toch een Celeron of een systeem bij de Mediamarkt koopt en het altijd zelf beter weet. Prima dit moet iedereen ook zelf weten.

Dat dus even terzijde. Heb dus nog zeker 8 lege kasten staan en heel veel onderdelen over. Ben nu dus al zeker 2 maanden bezig om van deze onderdelen en gekochte 2e hands bordjes systemen te bouwen om ze aan mensen en klantenkring te verkopen voor diegenen met een klein budget. Maar ook met de mindset om nog zoveel mogelijk werkend spul nog een tweede leven te geven en te voorkomen dat het bij het milieupark terecht komt of op de "grote hoop". Minder milieu belastend, op het stroomverbruik na dan ^_^ nu zal ik kernfusie en alternatieve erbuiten laten.

Maar wat mij opviel is dat er sinds al een langere tijd verkopers zijn die zich nog bijna de hoofdprijs durven te vragen voor hardware die 8 a 10 jaar oud is of zelfs nog ouder!

Nu vraag ik mij af heb ik geluk gehad met bordjes kopen of verkoop ik ze zelf nu voor "te weinig" geld. Nou, ik denk dus zeker van niet?Hoe kan het anders dat ik zelfs nog gemiddeld 10 a 20 euro verdien op een systeem?

Waarom durven verkopers nog de hoofdprijs te vragen voor zwaar verouderde hardware als je voor een derde van die prijs een recent splinternieuw systeem koopt. Ik heb dit nooit kunnen begrijpen, zelfde verhaaltje op marktplaats.

Voorbeeld: zet een systeem op mp voor een zeer scherpe prijs. Maar toch blijft ruim 90% van de "potentiële" kopers je lastig vallen om 50% van de aangeboden prijs af te halen.

In feite: Een automonteur of sloop verkoopt toch ook geen motorblok dat al bijna is dolgedraaid of belachelijk veel kilometers op de teller had staan voor de hoofdprijs. Nu is dit bij electronica anders omdat bijna alles solid state is en niet meganisch.

Mvg,
r_alloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-07 16:03
Welke verkopers? Op marktplaats? Dat kan je alles verwachten, handelaren hanteren daar standaard een te hoge prijs zodat ze omlaag kunnen bij biedingen. Verder is het vraag en aanbod, en weinig mensen zullen Oude hardware voor de hoofdprijs kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:06

sapphire

Die-hard pruts0r

Ligt aan welke en hoe oud de hardware is ;)

Sommige dingen zijn meer gewild dan andere en amper te krijgen dus kun je er veel voor vragen. Zo in S939 instap CPU's aan de straatstenen niet kwijt te raken en zijn er veel te koop. De meer high-end modellen leveren nog best wat op vind ik maar ja die zijn minder te vinden en best in trek bij mensen.

Ik verkoop zelf met grote regelmaat oude hardware en zoals ik zei ligt er aan wat je wilt verkopen. Ga nog een PII set verkopen en die levert denk meer op dan de P4 en C2D puur omdat er gewoon amper PII setjes te koop zijn maar mensen het wel verzamelen. Overigens nog geen wereldprijzen hoor maar meer om aan te duiden dat ouder niet altijd goedkoper is.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je wel eens gezien wat sommige verkopers durven te vragen voor een Ferrari 250 LWB?

In alle essentie, ondanks je frustratie; dat heet dus gewoon marktwerking. Sommig oud spul is zeldzaam dus de prijzen blijven relatief hoog. Sommig ander spul kan is absoluut niet zeldzaam en kopers houden dus lage(re) prijzen in hun achterhoofd.
Nu is dit bij electronica anders omdat bijna alles solid state is en niet meganisch.
Nou, niet helemaal waar. Tenminste, ik denk dat ik snap wat je bedoelt maar de levensduur van een transistor, cpu-fan, normale HDD (met platters) en ander spul is toch wel zeker gelimiteerd. En van solid state spullen (zoals SSD's) is er ook nog wel een discussie gaande hoe betrouwbaar het spul is nog als het weken/jaren niet aan de stroom heeft gelegen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

r_AllocStarByte schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 00:17:
Waarom durven verkopers nog de hoofdprijs te vragen voor zwaar verouderde hardware als je voor een derde van die prijs een recent splinternieuw systeem koopt. Ik heb dit nooit kunnen begrijpen, zelfde verhaaltje op marktplaats.
Wat je ook vaak ziet is dat de verkoper kijkt naar het prijsverloop in de pricewatch.
Daarmee bedoel ik het volgende:
stel een moederbord wordt gelanceerd in december 2013, dat moederbord zal op dat moment voldoende afzetmarkt hebben en ook leverbaar (voorradig) zijn.
Naarmate de tijd verstrijkt, verouderd het bordje, mogelijk ook de socket en is niet meer gangbaar.
Je ziet dan gebeuren dat in bijvoorbeeld maart 2015 het bord nog maar bij 2 winkels te krijgen is, de prijs is gestegen omdat er geen concurrentie meer is, de vraag laag en opslag wordt doorberekend.

Heeft iemand zo'n bord 2e hands te koop dan komt het voor dat naar de actuele dagprijs wordt gekeken en niet naar de prijs van het bordje toen het courant was.
Vaak is dat bedrag om diverse redenen veel te hoog en verkoopt het artikel waarschijnlijk niet omdat zoals jij al opmerkte een nieuw systeem mogelijk weinig scheelt, aantrekkelijker, beter en sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Toen ik mijn eigen oude PC wilde verkopen viel dat nog tegen, al was dat ook omdat ik die niet wilde versturen met de post (vanwege risico op schade). Tegelijk valt het mij ook op dat mensen echt heel veel vragen voor tweedehands hardware. Nu is dat gedeeltelijk omdat waarschijnlijk die het net zo goed doet als een identieke nieuwe en je het verschil niet merkt, maar ik zie ze toch ook zo duur langs komen dat alleen al vanwege gebrek aan garantie het niet waard is.

Maar uiteindelijk gebeurd het simpelweg omdat andere mensen het er wel voor over hebben. En dat is echt niet marktplaats specifiek, ook op V&A hier. Ik vind de prijzen over zijn algemeenheid te hoog, dus zal in principe alleen tweedehands verkopen en niet kopen. (Tenzij er een positieve uitzondering is natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:36
MAX3400 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 07:00:
En van solid state spullen (zoals SSD's) is er ook nog wel een discussie gaande hoe betrouwbaar het spul is nog als het weken/jaren niet aan de stroom heeft gelegen.
Dit lees ik ook regelmatig inderdaad. Maar zover ik weet gaat de ssd niet kapot/slijtage door dat hij niet aan de stroom ligt toch? Zover ik weet is het enkel dataverlies eventueel. Ter illustratie, ik heb een pctje met een SSD in een opbergkast staan afgekoppeld van de stroom. Windows 10 staat er clean op. Ik vind het zonde om hem weg te doen omdat het gewoon zo'n pc is waar je niet veel meer voor krijgt (AMD X4 955 BE, low end GPU etc) maar zonde vind om hem dan weg te doen. Ik heb hem afgekoppeld staan zodat ik een fatsoenlijke reservebak heb staan voor mij of mijn broers.

Maar als blijkt dat een SSD er echt kapot door gaat dan ga ik hem wel aan de stroom hangen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit heeft niets met de hardware zelf en alles met (ver)koop ervan te maken.

Move PMG -> SF

Verder inhoudelijk:

Voorbeeld: zet een systeem op mp voor een zeer scherpe prijs. Maar toch blijft ruim 90% van de "potentiële" kopers je lastig vallen om 50% van de aangeboden prijs af te halen.
Lees deze twee alinea's nog eens door, dan heb je je eigen antwoord al gegeven - aangezien kopers in de regel ver onder de vraagprijs bieden, reageren verkopers daarop door hoge prijzen te vragen zodat ze nog flink kunnen zakken. Omgekeerd, aangezien verkopers doorgaans te hoog vragen, zullen kopers een stuk lager bieden.

Uiteindelijk is het bij oude hardware een kwestie van 'wat de gek ervoor geeft'. Als jij een gek kunt vinden die veel over heeft voor jouw oude meuk, kun je een hoge prijs krijgen. Zo niet dan moet je genoegen nemen met minder (of in het geheel niet verkopen).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:02
Het is hier al aangegeven maar het gaat altijd om Vraag & Aanbod. Dit geld eigenlijk voor alles ook niet electronica. Maar wat is precies je vraag. Dat je het niet fair vind? Het kost je meer tijd maar je kan het beste kijken wat de gemiddelde vraagprijs is van de hardware die je aan wilt gaan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_AllocStarByte
Bedankt voor de vele reacties mensen.

@wouterg00 Marktplaats, V&A (soms), eBay, ..

@sapphire Voor mij vooral 775 bordjes, omdat de processors hier erg goedkoop voor zijn en toch best nog prima zijn. AMD niet, processors zijn te duur prijs/performance wijs. Andere hardware platforms kosten te veel (verstandiger omdat nieuw te kopen).

@Anoniem: 263284 Een nieuw systeem is in prijs/performance + ondersteuning een betere keuze ja. Best jammer, zeker voor de mensen die niet veel geld hebben en met een Celeron thuis aan zitten te bakken van de frustraties omdat het niet vooruit te branden is.

@MAX3400 Dus zeg maar net zoals het Ferrari voorbeeld komt puur uit het feit dat men stiekem een nostalgische waarde heeft voor specifiek oude meuk. geweten dit en stiekem zijn ze opzoek naar de "gek" die het er wel voor over heeft.

Had de hardeschijf en fans even weg uit #1 gelaten. Maar het is inderdaad zo. Bij een schijf kijk je vooral naar bad sectors, power up time, spin up/down counts enzovoort (de "kilometerstand" van de schijf zeg maar). Bij een SSD naar hoeveel gegevens erop geschreven zijn in totaal en misschien welke firmware erop staat. Fans kun je eenvoudig controleren of de lagers ruk zijn of niet.

@dion_b Dit heb ik zelf ook gedaan maar in feite maakt het verkopen alleen maar een stuk lastiger (naar mijn ervaring). Dat veel mensen dit wel nog hanteren kan.

@Sissors Dat heb ik nu dus ook. Heb nog een systeem dat werkt over maar ik twijfel heel erg om het gewoon zelf te houden voor in de gerage waar ik nu een HP probook 6550b met extern scherm heb staan. Dit is een eerste gen mobile i5 waar ik dan Arduino en andere RE'ing software op heb staan. Maar ik merk dat het laptopje te langzaam is voor wat ik ermee doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

r_AllocStarByte schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 13:35:
[...]

@sapphire Voor mij vooral 775 bordjes, omdat de processors hier erg goedkoop voor zijn en toch best nog prima zijn. AMD niet, processors zijn te duur prijs/performance wijs. Andere hardware platforms kosten te veel (verstandiger omdat nieuw te kopen).
Dit is doodsimpel te verklaren, wet van vraag & aanbod. Uitval van CPU's is nagenoeg nihil, zeker sinds (miv So775) de pinnetjes niet meer op de CPU zelf maar op het moederbord zitten en trouwens de CPU's thermisch beveiligd zijn. Omgekeerd is uitval van moederborden significant, zowel door electronische slijtage cq ondermaatse componenten (brakke condensatoren...) als door user error (verbogen pinnen, kortsluiting op connectoren etc etc). Gevolg is dat je verhoudingsgewijs steeds meer CPU's krijgt en steeds minder moederborden. Dus gaat relatief de prijs van de CPU's omlaag en van de moederborden omhoog.

Als je dacht dat het bij So775 extreem was moet je eens naar oudere borden zoeken. Ik was van de week aan het kijken naar een So7 (Pentium 1) bord om samen met m'n zoontje een retrogamingbak te maken. Je betaalt voor een werkende So7-bord in absolute Euros minstens evenveel als voor een So775 bord, zeker als het een specifiek gezochte is (kijk maar eens op eBay naar de Asus PI/P55T2P4 :+ ) ondanks dat ze ruim 10 jaar ouder zijn en op geen enkele manier nog zinnig in een modern systeem in te zetten zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_AllocStarByte
dion_b schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:45:
[...]

Dit is doodsimpel te verklaren, wet van vraag & aanbod. Uitval van CPU's is nagenoeg nihil, zeker sinds (miv So775) de pinnetjes niet meer op de CPU zelf maar op het moederbord zitten en trouwens de CPU's thermisch beveiligd zijn. Omgekeerd is uitval van moederborden significant, zowel door electronische slijtage cq ondermaatse componenten (brakke condensatoren...) als door user error (verbogen pinnen, kortsluiting op connectoren etc etc). Gevolg is dat je verhoudingsgewijs steeds meer CPU's krijgt en steeds minder moederborden. Dus gaat relatief de prijs van de CPU's omlaag en van de moederborden omhoog.

Als je dacht dat het bij So775 extreem was moet je eens naar oudere borden zoeken. Ik was van de week aan het kijken naar een So7 (Pentium 1) bord om samen met m'n zoontje een retrogamingbak te maken. Je betaalt voor een werkende So7-bord in absolute Euros minstens evenveel als voor een So775 bord, zeker als het een specifiek gezochte is (kijk maar eens op eBay naar de Asus PI/P55T2P4 :+ ) ondanks dat ze ruim 10 jaar ouder zijn en op geen enkele manier nog zinnig in een modern systeem in te zetten zijn.
Dat verklaart een hoop ja(eigenlijk ook wel logisch als je het zo bekijkt). Zal eens kijken, want kom regelmatig oudere bordjes tegen omdat ik veel recycle als het kan. Dat bord wat jij zocht heb ik laatst nog in mijn handen gehad (geen grap!).. Wist helemaal niet dat men nu juist opzoek is naar dit soort bords voor retro dingen mee te doen zoals gaming enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-07 13:27

IQM

dion_b schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:45:
Ik was van de week aan het kijken naar een So7 (Pentium 1) bord om samen met m'n zoontje een retrogamingbak te maken. Je betaalt voor een werkende So7-bord in absolute Euros minstens evenveel als voor een So775 bord, zeker als het een specifiek gezochte is (kijk maar eens op eBay naar de Asus PI/P55T2P4 :+ ) ondanks dat ze ruim 10 jaar ouder zijn en op geen enkele manier nog zinnig in een modern systeem in te zetten zijn.
Grappig ik heb ook zo'n oude retro P55T2P4 bak hier nog staan. Een werkende P-233 MMX met 96MB RAM. Erg leuk voor DOS 6.22 en Windows 3.11.

Maarreh, mocht je interesse hebben: ik heb nog een Intel Zappa So5 bordje liggen met P75 (OC P90) en goede koeler erop geplakt liggen. Volgens mij zit er 32MB in maar herkent hij maar 24MB. Bordje mag je evt. gratis van me hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miyazakiman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-05 18:18
Zou ook aanraden op e-bay te kijken. Als een product op marktplaats een hoge prijs heeft doordat het niet veel verkocht is in NL kan het ineens een stuk goedkoper zijn om het uit het VK of DE te halen.

Had het zelf met specifiek 2gb reepje ram. Zo heb je een Intel Pentium 4 550 SL7J8 3.4GHz/1MB/800MHz Sockel/Socket LGA775 Prescott PC-CPU snel voor €4.99, geen geld :)
Pagina: 1