erwinwernars schreef op donderdag 14 december 2017 @ 23:58:
[...]
5ghz heb ik ook al geprobeerd, alleen omdat mijn pc in een andere kamer staan dan waar mijn modem/router staat houd ik maar 1 streepje over. Ik denk dat hier iets in de muren zit waardoor het signaal van 5ghz band niet doorheen komt (oude huis kon ik wel 5ghz gebruiken en toen had ik dit probleem niet ^^).
Streepjes zeggen erg weinig. Kijk liever naar de daadwerkelijke RSSI (in dBm), of als je dat niet kunt meten iig de percentage die Windows je met netsh wlan show interface geeft. Weinig signaal hoeft ook geen drama te zijn, 5GHz met WiFI-ac kan met weinig signaal soms een stabielere, snellere verbinding geven dan 2.4GHz met veel signaal (en verstoring).
is er geen usb adapter met een grotere antenne? want in de toekomst komt er internet via kabel alleen dit is even een tijdelijke oplossing en zo'n usb adapter kan overal in en een pcie netwerkkaart niet, vandaar dat ik voor een adapter was gegaan ^^ zodat ik het in de toekomst nog kan hergebruiken.
Er zijn wel degelijk USB-adapters met betere antennes dan de drie die je hebt, maar het blijft behelpen omdat ze toch qua formaat beperkt zijn. Ik heb op dit moment zelf een TP-Link Archer T9UH voor waar ik echt niet anders dan USB kan. Dat is vele malen beter dan de dingen die je nu geprobeerd hebt (vrij exact drie keer beter dan de twee nieuwere, en over die oude TL-WN823N zullen we het maar niet hebben

), maar optimaal is nog steeds anders.
er staat trouwens echt 600Mbps bij de receive rate, al lijkt het me sterk dat ik dat binnen krijg van hen

Nope. Enige manier om dat in de 2.4GHz te halen is met 4x4 MiMo (4 datastromen, dus 4 antennes op zowel AP als client) en dan nog 40MHz kanaalbreedte. Er is nauwelijks 4x4 2.4GHz-apparatuur beschikbaar, en 40MHz kanaalbreedte is in 2.4GHz sterk af te raden. Jij hebt 1x1, dus kunt theoretisch max 1/4 daarvan halen en met 20MHz kanaalbreedte (die je hopelijk gebruikt...) zelfs maar 1/8. En dat is nog maar de link rate, daar kun je netto max 2/3 aan overhouden qua throughput. 50Mbps netto is echt max wat je kunt verwachten met die adapters vs deze modem. Kortom, die 600Mbps is een bug, waarschijnlijk een bug in je drivers. Het zou goed kunnen dat daar je wegvallende verbinding vandaan komt.
De D-Link DWA-171 - is dat een Rev A1 of Rev B1? In dat laatste geval heeft het dezelfde (Mediatek) chipset als de TP-Link Archer T2U, dus ook dezelfde driver. In dat geval zou het wel aan je apparatuur kunnen liggen.
De TL-WN823N is beroerd en oud, maar heeft in ieder geval een ander (Realtek-based) chipset. Kun je kijken of je daar ook dit soort onmogelijke getallen bij ziet?
model van het modem is TC7200U
Meh. Geen totale ramp, maar kon een stuk beter. Ik zou sowieso Ziggo even contacteren en aangeven dat je WiFi onbetrouwbaar is en 5GHz niet goed werkt. Met een nieuwe Compal CH7465LG of Arris TL2492LG ga je in de 5GHz enorm erop vooruit (en kun je bovendien 2.4GHz en 5GHz tegelijk gebruiken), misschien genoeg dat je dat zinnig kunt gebruiken.
maarja wat ik vreemd vind is dat wanneer mijn pc erg slecht verbinding kan maken met het internet, kan mijn mobiel het uitstekend met de volledige verbinding. Daarom dacht ik dat het mijn wifi adapter was en niet het modem zelf.
Die adapters zijn zoals gezegd erg low-end - maar de meeste mobiele telefoons hebben echt geen betere antennes. Heb je getest met je mobieltje op exact zelfde plek als de USB adapter (dus tegen de kast van je PC aan)? Zo nee, probeer dat eens. Zo ja, geef ook exact aan welk mobieltje je hebt. Kan ik daar de specs van opzoeken.