LAN werkt niet (Specifieke kabel)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• AlonMalyn
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10-02 19:00

AlonMalyn

Knettergek

Topicstarter
Net een nieuwe PC neer gezet, maar mn ethernet doet het niet. Erg vaag.

De router zit 2 verdiepingen onder mij, er zijn LAN kabels naar boven aangelegd en die hebben altijd naar behoren gewerkt. De aangelegde kabel is de enige die niet werkt! Terwijl diezelfde kabel wel werkt in de laptop van mn vriendin. Beneden met een ander los kabeltje van de router naar de PC, dat werkt ook. Ik zit nu boven via een wifi-versterker > LAN kabel aangesloten. Het werkt, maar ping naar Amsterdamse servers zit rond de 300. En downloadsnelheid komt de 2mbps niet eens voorbij. Voor gamen en downloaden dus echt niet te doen.

Heb net mn controller drivers ge-update via DB5.1 maar dat heeft niet gewerkt. Ik download nu nog een nieuwere maar dat is nog 3 uur bezig.

Ik heb echt geen idee waar het aan kan liggen, ik weet dat ik beperkte informatie mee geef dus als er bepaalde informatie nodig is graag laten weten.

Vriendelijke groeten!

-Kav

Beste antwoord (via AlonMalyn op 15-12-2017 16:55)

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-09 10:57
Dat is dus ook een Gbit adapter. Heb je een switchje die je er tijdelijk tussen kan hangen om te testen? (Dus kabel vanaf beneden in de switch, kabel van de switch naar pc)

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Welk bord en welke NIC zit daarop? Killer toevallig?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• AlonMalyn

AlonMalyn

Knettergek

Topicstarter
Het is een OptiPlex 9010.

Dat is dus een Dell 051FJ8 bordje, met een Intel 82579LM controller.

https://imgur.com/6ux3ZEk < Speccy General Info
https://imgur.com/cs0lzaS < Speccy on Network -IP info

[ Voor 48% gewijzigd door AlonMalyn op 14-12-2017 22:55 . Reden: Afbeeldingen. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:27

lier

MikroTik nerd

Problemen met kabels kunnen zichtbaar worden als je in plaats van een 100Mbps adapter een 1000Mbps adapter gebruikt. Bij Gigabit worden alle 4 aderparen gebruikt terwijl voor 100Mbps 2 aderparen nodig zijn. Werkt je pc wel als je een hele korte (fabrieks-)kabel gebruikt? Hoe is de kabel aangesloten (wandcontactdozen of stekkers direct erop) en hoe zitten de kleuren (T568B)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:33
Ik denk dat @lier wel eens een goed punt kan hebben.
Terwijl diezelfde kabel wel werkt in de laptop van mn vriendin.
... heb je toevallig ook de specs van die laptop? Had die wellicht slechts een 100Mbit/s ethernetpoort en merk je nu met je PC dat er met de twee additionele aderparen (voor gigabit ethernet) iets mis is?

Verder inderdaad de vragen van lier ook beantwoorden, want die gaan wel helpen om de oorzaak te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:11
AlonMalyn schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:29:
Ik heb echt geen idee waar het aan kan liggen,
Dan heb je de zoekfunctie niet gebruikt...
ik weet dat ik beperkte informatie mee geef dus als er bepaalde informatie nodig is graag laten weten.
Controleer of je kabel/contactdoos juist is gemonteerd. In de post van @lier staat een goede hint over de juiste standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:15
ik denk dat iets verkeerd zit aan de stekkertjes die heb je zelf gemaakt toch?

Als dat verkeerd zit dan is er zoń soort autosync functie die dat wel corrigeert maar dat zal de ene chip beter doen dan de andere

oranjewit oranje
groenwit blauw
blauwwit groen
bruinwit bruin

kijk eens of dat gelijk is aan beide zijden

[ Voor 20% gewijzigd door boyette op 15-12-2017 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
boyette schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 10:22:
oranjewit oranje
groenwit blauw
blauwwit groen
bruinwit bruin

kijk eens of dat gelijk is aan beide zijden
Niet alleen moet dat gelijk zijn aan beide kanten, maar de volgorde moet ook kloppen met de T568 standaard. Dat is niet een cosmetisch iets, maar kabels kunnen gewoon compleet niet werken als je zelf een volgorde bedenkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:15
Dat zeg ik
maar dat is niet helemaal zo
want met autosync kunnen sommige apparaten dat corrigeren en software matig de volgorde corrigeren
hangt ook af van de drivers

en dan werkt het dus een beetje zoals hier ook het geval is

[ Voor 15% gewijzigd door boyette op 15-12-2017 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlonMalyn

AlonMalyn

Knettergek

Topicstarter
lier schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 10:01:
Problemen met kabels kunnen zichtbaar worden als je in plaats van een 100Mbps adapter een 1000Mbps adapter gebruikt. Bij Gigabit worden alle 4 aderparen gebruikt terwijl voor 100Mbps 2 aderparen nodig zijn. Werkt je pc wel als je een hele korte (fabrieks-)kabel gebruikt? Hoe is de kabel aangesloten (wandcontactdozen of stekkers direct erop) en hoe zitten de kleuren (T568B)?
De kabel is 2 verdiepingen omhoog geroute, door de vloer heen. De kleuren kloppen netjes. En via een fabriekskabel heb ik (Voor zo ver ik nu can constateren) WEL internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlonMalyn

AlonMalyn

Knettergek

Topicstarter
vanaalten schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 10:09:
Ik denk dat @lier wel eens een goed punt kan hebben.

[...]

... heb je toevallig ook de specs van die laptop? Had die wellicht slechts een 100Mbit/s ethernetpoort en merk je nu met je PC dat er met de twee additionele aderparen (voor gigabit ethernet) iets mis is?

Verder inderdaad de vragen van lier ook beantwoorden, want die gaan wel helpen om de oorzaak te achterhalen.
De laptop heeft een Realtek PCIe GBE Family Controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlonMalyn

AlonMalyn

Knettergek

Topicstarter
Thralas schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 10:20:
[...]

Dan heb je de zoekfunctie niet gebruikt...

[...]

Controleer of je kabel/contactdoos juist is gemonteerd. In de post van @lier staat een goede hint over de juiste standaard.
Als ik het antwoordt had geweten had ik er niet om gevraagd.

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 15-12-2017 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:22

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Titelfix.

@AlonMalyn je openingspost is wel een beetje aan de karige kant. Lees even even Het algemeen beleid #quickstart door, zodat je weet wat er van je verwacht wordt. Gezien je de informatie inmiddels gegeven hebt, hoef je er nu niks aan te veranderen. Maar let erop bij een volgend topic.

[ Voor 90% gewijzigd door rens-br op 15-12-2017 16:43 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-09 10:57
Dat is dus ook een Gbit adapter. Heb je een switchje die je er tijdelijk tussen kan hangen om te testen? (Dus kabel vanaf beneden in de switch, kabel van de switch naar pc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlonMalyn

AlonMalyn

Knettergek

Topicstarter
234FaTaLiTy schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:44:
Ik zit nu voor testredenen rechtstreeks in de router, maar meestal zit de kabel inderdaad in een switch. Heeft nooit problemen veroorzaakt voor zo ver ik weet.

Maar je zegt me iets slims hier, ik heb nu een switch (Gbit TL-SG105) tussen de PC en de kabel in kwestie neergezet en dat lijkt succesvol te werken! Dan is het dus inderdaad iets met die polen, pinnen of wat er ook in zit. Ik denk dat dit de tijdelijke oplossing zal zijn tot er een nieuwe/aparte router komt hierboven.

Dank aan U en iedereen die gereageerd heeft! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Heb je niet toevallig autosensing op je poort uitgezet? Want dan heb je tussen je router en je PC een ander soort kabeltje nodig (cross/straight) en anders detecteert hij het vanzelf.

Dat het nu met een switch werkt kan zijn omdat je kabeltype dan ineens wel goed is. ;)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlonMalyn

AlonMalyn

Knettergek

Topicstarter
Mojo schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:58:
Heb je niet toevallig autosensing op je poort uitgezet? Want dan heb je tussen je router en je PC een ander soort kabeltje nodig (cross/straight) en anders detecteert hij het vanzelf.

Dat het nu met een switch werkt kan zijn omdat je kabeltype dan ineens wel goed is. ;)
Is dit een instelling in de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:28

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nee laptop zijde en autosense is meer voor de benodigde bandbreedte(10/100/1000) te selecteren.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Damic schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 17:01:
Nee laptop zijde en autosense is meer voor de benodigde bandbreedte(10/100/1000) te selecteren.
Niet helemaal. Want als je de snelheid fixed op 1Gbit zet, dan werkt autosensing cross/straight vaak ook niet meer ;)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Misschien dat de kabel in de muur geen 8 x koperdraad is, maar CCA (aluminium met koperen buitenkant), die een veel slechtere verbinding geeft. En dat dat met de oude laptop net goed gaat, met die switch ook net goed gaat maar je PC het net niet trekt?
Pagina: 1