Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Heb 16gb ram maar alleen 8gb ram beschikbaar in Windows

Pagina: 1
Acties:
  • 1.958 views

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...
Hallo. Ik heb 16gb ram in me pc maar heb Windows 10 interprice 64bit en Windows zegt da er maar 7.8bg maar beschikbaar is geb al op Google eens gekeken maar vind nie zo dereckt de mogelijk om mij te helpen
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...heb iets gevonden da het door de bios komt heb al eens gekeken en ge probeerd wa ik heb gevonden een filmpje op YouTube maar het werkt niet

Alle reacties

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-11 23:36
Maak even een lijstje van je hardware, om daar even mee te beginnen.

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord Asus M5A99FX PRO R2.0 990FX
Cpu. Amd 6300fx am+3
Ram. Kingston HyperX FURY Black 16GB - PC3-14900 - DIMM
Gpu. GeForce gtx 750ti

Da is mijn sisteem

• Ron79
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-11 14:33
Geeft je BIOS wel 16GB aan?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn bios geeft maar 8gb aan maar hij zie wel 2 ram latten zitten van Elk 8gb

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:04
Hoeveel zegt configuratiescherm in windows dat er beschikbaar is?

Ik neem aan 2 x 8 GB?
Haal er eens 1 van de 2 uit om te testen of die goed werkt, doe dit daarna met de ander.

Nu kan windows prima 16gb ram aan, maar zelfs als je boven de max gaat zitten geeft windows wel gewoon aan dat er meer aanwezig is. Word dan tussen haakjes vermeld.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even een constatering/vraag: het systeem is ouder/eerder op de markt gekomen dan Windows 10. Heb je dit systeem net gekocht met Windows 10 erop? Of zat je hiervoor op Windows 7 of 8? Werkte de 16GB wel op het oude OS?

Daarbij; Asus geeft duidelijk aan op hun site dat 1866MHz geheugen amper/niet ondersteund is op dit moederbord en dan alleen nog met bepaalde beperkingen. Staat jouw geheugen wel op de QVL?

/edit: HyperX 1866 staat niet op de QVL... Daar zit dus mogelijk de oorzaak van het niet goed werken van 16GB RAM.

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 14-12-2017 22:58 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Ron79
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-11 14:33
Dat geheugen staat inderdaad niet in de lijst, en dat hij in de BIOS al geen 16GB vindt, zegt eigenlijk al genoeg.
Er is na die laatste QVL ook geen nieuwe BIOS update meer geweest, dus je zal het met andere geheugenmodules moeten doen, of genoegen nemen met 1 reep van 8GB

Heb je de 2e module al eens in een ander slot geprobeerd? (1x blauw, 1x zwart?)

Verwijderd

Topicstarter
als ik een andere win10 had had ik wel 16gb ram het is gekomen door da ik die latste nieuwe win10 er op hebt gezet door da me andere cpu me pc plat legde

• MAX3400

MAX3400

Dan zou ik even contact opnemen met de licentie-houder; neem aan dat er een SPLA/VLK overeenkomst aktief is voor jouw Windows dus dan kan er, uit mijn hoofd, gratis 5 support-tickets per jaar worden aangemeld bij Microsoft hiervoor.

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:04
Klein puntje, de windows is zo te zien niet een officiële maar een (waarschijnlijk niet legale) download.

[ Voor 15% gewijzigd door Expendable op 14-12-2017 23:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt ik download mijn Windows nooit geen problemen me gehat

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-10 17:19
Ik heb zoiets ook eens gehad, en toen bleek dat het RAM niet meer in dual channel mode werd aangestuurd.
Na wat wisselen en opnieuw er in zetten werd dat toen beter...
Maar ik weet niet helemaal zeker of jij hetzelfde probleem heb natuurlijk.
Maar zie ook bijv. http://www.tomshardware.c...6gb-installed-usable.html
Daar wordt het ook aan single channel mode geweten...

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 23:23:
Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 23:14:
als ik een andere win10 had had ik wel 16gb ram het is gekomen door da ik die latste nieuwe win10 er op hebt gezet door da me andere cpu me pc plat legde
Blijkbaar dus wel problemen want voor zover ik jouw antwoorden kan ontrafelen, werkte het wel op Windows 10.

Verwijderd

Topicstarter
het geeft inderdaat gewerkt op win10 mijn vorige version maar door da ik een cpu van amd 9690FX AM+3 had er in heeft die mijn windows laten crachen en heb nu een andere cpu gekocht en ee nandere win10 er op gezet en dan heb ik deze probleem beginnen krijgen da hij maar 7.90GB beschikbaar is

• MAX3400

MAX3400

Dus, even feiten op een rij

- andere CPU gekocht / nu laat BIOS nog maar 8GB zien
- mogelijk niet-legaal OS
- memory staat niet op QVL

Ik lees dus bijvoorbeeld niet in de antwoorden welke BIOS-versie je hebt, of de nieuwe CPU een andere memory-controller had, wat je timings zijn/waren van het RAM-geheugen, of de 16GB in de BIOS wel weer wordt gezien met de oude CPU.

Afgezien van die troubleshooting; je geheugen werkte vroeger wel (toeval??) want de QVL geeft er geen uitsluitsel over. En bij gebrek aan ondersteuning vanuit Microsoft, kunnen wij niet beoordelen of er mogelijk iets in het OS zit wat nu de limiet van 8GB forceert.

Verwijderd

Topicstarter
anders probeer ik nog eens mijn Windows ernieuw te instaleren en zien wa hij er na zegt hoop da het nie door de deze versie van win10 komt anders instaleer ik me oudere versie gewoon weer

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:25

DukeBox

loves wheat smoothies

Test evt. met een linux live cd/usb.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

Topicstarter
Linux daar heb ik nie zo een ervaring me zou nie weten waar ik die kan vinden de Linux software

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:56
Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 23:23:
Als je er altijd problemen mee hebt zou ik eerst eens gaan zorgen een voor legale windows versie ;)

Verwijderd

Topicstarter
Heb nog nooit geen problemen me gehat het is de eerste keer werkt al jaren met 16gb ram heb al win 7 gehat ook win8 en 8.1 en win10 het is de eerste keer met de latste nieuwe versie van win10

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 00:19:
Heb nog nooit geen problemen me gehat het is de eerste keer werkt al jaren met 16gb ram heb al win 7 gehat ook win8 en 8.1 en win10 het is de eerste keer met de latste nieuwe versie van win10
OK joh, dan blijf je maar lekker zitten in het botnet van den Spike

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 00:19:
Nog nooit geen problemen == altijd.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag wel aan wa da het kan liggen ge vraag wel nie om komataar te geven over een ge download Windows en mestal zijn die beter dan de originele Windowsen

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je vraag gaat over Windows 10 en heeft dus niets van doen met Serversoftware en Windows Servers. Win10 is geen server OS.

Daarnaast: neem een netjes gekocht Windowsversie. Een ergens van bittorrent of usenet gehaalde versie kan net zo goed 1 groot virus zijn...

Als je dat hebt gedaan dan helpen we vast graag mee. Open dan gerust een nieuw topic - in Windows Clients . Maar: geef dan ajb meer expliciet aan wat je hebt geprobeerd, en gebruik een spellchecker voordat je een reactie plaatst. Zonder dat laatste zijn je posts vrij slecht leesbaar en een spellcheck haalt de meeste problemen er prima uit :)

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 15-12-2017 01:31 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.