Hallo allemaal,
De interface van Unifi spreekt mij erg aan, en over Ubiquiti lees ik veel goeds (hier en op internet).
Daarom dus Unifi spul gekocht. Dit werkt voor het meestendeel goed. Nu heb ik echter een probleem met de USG router adopten, en daarnaast juist instellen in combinatie met een Ziggo EPC router.
Mijn vraag
Ik ben een beetje het overzicht kwijt nu, en snap niet goed hoe ik nu verder moet. Ook heb het "de bel horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt" probleem. Dus mijn vragen zijn:
Ik heb zelf al geprobeerd om de USG aan de switch te hangen, en hem zo te adopten (dit werkt niet).
Ik heb ook zelf aangerommeld met de Ziggo router en de USG: DHCP Ziggo router uit, Ziggo router ethernetpoort 1 in USG WAN poort, USG LAN 1 poort naar de Switch, echter kan ik dan mijn cloudkey niet meer vinden op het oude ip adres om de boel in te stellen (immers DHCP wordt dan al door de USG gedaan...).
Wat ik al gelezen heb, wat relevant lijkt voor mijn probleem
Ik heb de documentatie van Ubiquiti gelezen over het vervangen van een bestaand router met de USG router, maar hier word ik ook niet veel wijzer van.
Er wordt gezegd dat ik eerst het LAN netwerk moet configureren via de cloudkey interface, en deze netwerkinstellingen daarna in de USG moet laden. Ik heb geen enkel idee wat dan de juiste instellingen zijn voor de USG router. (Ik kan wel in het ziggo router kijken naar de instellingen die de ziggo router op dit moment heeft, maar ik weet niet welke instellingen ik dan over moet nemen, dan wel aanpassen voor de USG...)
https://help.ubnt.com/hc/...-into-an-Existing-Network
Ik heb een topic gezien hier van iemand anders die zijn USG niet geadopt kreeg. En het lijkt (enigzins) relevant voor mijn situatie voorzover ik nu kan overzien, maar omdat ik nog te nieuw ben, snap ik de "simpele" oplossing ook niet goed.
Wat ik heb geleerd uit onderzoek hier op tweakers (bel horen luiden, klepel nog niet gevonden!):
Alle hulp is welkom, en wordt gewaardeerd. Ik hoop dat ik zo voldoende informatie heb gegeven om jullie te helpen, zodat ik geholpen kan worden.
Alvast bedankt,
Goliathfan
De interface van Unifi spreekt mij erg aan, en over Ubiquiti lees ik veel goeds (hier en op internet).
Daarom dus Unifi spul gekocht. Dit werkt voor het meestendeel goed. Nu heb ik echter een probleem met de USG router adopten, en daarnaast juist instellen in combinatie met een Ziggo EPC router.
Mijn vraag
Ik ben een beetje het overzicht kwijt nu, en snap niet goed hoe ik nu verder moet. Ook heb het "de bel horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt" probleem. Dus mijn vragen zijn:
- Hulp/advies gevraagd bij het adopten van mijn USG router.
- Zorgen dat de router van Ziggo en de USG router elkaar niet in de weg zitten. (DHCP, ip range, subnet, en eventueel andere instellingen die ik hier vergeet te noemen...
- En hoe ik de boel goed voorbereid op het op een later tijdstip bridgen van de Ziggo EPC router (zodat het na het bridgen allemaal blijft werken en ik niet gelijk weer kan bellen met Ziggo om de boel terug te draaien...).
- Ziggo ECP 3928 router (staat nog gewoon in router modus)
- USG router
- Unifi Switch 8 poorten, 60 watt
- AC-PRO access point
- Unifi Cloudkey
- PC met Antergos (Linux)
Ik heb zelf al geprobeerd om de USG aan de switch te hangen, en hem zo te adopten (dit werkt niet).
Ik heb ook zelf aangerommeld met de Ziggo router en de USG: DHCP Ziggo router uit, Ziggo router ethernetpoort 1 in USG WAN poort, USG LAN 1 poort naar de Switch, echter kan ik dan mijn cloudkey niet meer vinden op het oude ip adres om de boel in te stellen (immers DHCP wordt dan al door de USG gedaan...).
Wat ik al gelezen heb, wat relevant lijkt voor mijn probleem
Ik heb de documentatie van Ubiquiti gelezen over het vervangen van een bestaand router met de USG router, maar hier word ik ook niet veel wijzer van.
Er wordt gezegd dat ik eerst het LAN netwerk moet configureren via de cloudkey interface, en deze netwerkinstellingen daarna in de USG moet laden. Ik heb geen enkel idee wat dan de juiste instellingen zijn voor de USG router. (Ik kan wel in het ziggo router kijken naar de instellingen die de ziggo router op dit moment heeft, maar ik weet niet welke instellingen ik dan over moet nemen, dan wel aanpassen voor de USG...)
https://help.ubnt.com/hc/...-into-an-Existing-Network
Ik heb een topic gezien hier van iemand anders die zijn USG niet geadopt kreeg. En het lijkt (enigzins) relevant voor mijn situatie voorzover ik nu kan overzien, maar omdat ik nog te nieuw ben, snap ik de "simpele" oplossing ook niet goed.
Netwerksituatie op dit moment:RobertMe schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 13:07:
[...]
Neen. Het is enorm simpel.
(0. Sluit de USG met zijn WAN poort aan op je ConnectBox)
1. Sluit de PC met controller aan op de LAN poort (evt. met switches ertussen, maakt verder niet uit)
2. Enjoy
Je hoeft in dit geval geen set-inform of wat dan ook te doen.
Stap 0 is dus zelfs optioneel (zoals @dion_b ook al aangaf) enige voordeel van je USG aansluiten op je ConnectBox is dat je op je PC nog een internet verbinding hebt en daarnaast je dus ook firmware updates etc kunt doen, wat natuurlijk niet lukt zonder werkende internet verbinding.
Wat je nu doet is extreem riskant, omdat je nu 2 DHCP servers hebt draaien (USG en ConnectBox) op hetzelfde netwerk. En dat is sowieso vragen om problemen.
Daarnaast zouden de USG en Controller zichzelf automatisch moeten vinden. De USG probeert standaard verbinding te maken met de domeinnaam unifi en deze wordt door de controller (via mDNS) beschikbaar gesteld.
Edit:
Persoonlijk zou ik gewoon opnieuw beginnen. Gewoon een factory reset van de USG doen en dan bovenstaande stap(pen) doen.
- EPC 3928 router Ziggo is alleen verbonden met de switch.
- De switch is verbonden met de cloudkey, mijn computer, en het access point.
- Het access point zet WiFi B/G/N en AC verbindingen op, en mijn smartphone kan daar verbinding mee maken.
- De USG router is nog niet verbonden met wat dan ook.
Wat ik heb geleerd uit onderzoek hier op tweakers (bel horen luiden, klepel nog niet gevonden!):
- 2 routers die beiden DHCP server spelen is vragen om gedonder. Dus de ziggo router moet DHCP server af, zodat de USG DHCP server wordt.
- Het lijkt er ook op dat het beste is om de Ziggo router in Bridge modus te zetten, zodat deze als modem fungeert, en alle routing functies door mijn USG gedaan worden.
Alle hulp is welkom, en wordt gewaardeerd. Ik hoop dat ik zo voldoende informatie heb gegeven om jullie te helpen, zodat ik geholpen kan worden.
Alvast bedankt,
Goliathfan
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2017 22:26 . Reden: Typenummer van EPC erbij gezet. ]