Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

De interface van Unifi spreekt mij erg aan, en over Ubiquiti lees ik veel goeds (hier en op internet).
Daarom dus Unifi spul gekocht. Dit werkt voor het meestendeel goed. Nu heb ik echter een probleem met de USG router adopten, en daarnaast juist instellen in combinatie met een Ziggo EPC router.

Mijn vraag

Ik ben een beetje het overzicht kwijt nu, en snap niet goed hoe ik nu verder moet. Ook heb het "de bel horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt" probleem. Dus mijn vragen zijn:
  1. Hulp/advies gevraagd bij het adopten van mijn USG router.
  2. Zorgen dat de router van Ziggo en de USG router elkaar niet in de weg zitten. (DHCP, ip range, subnet, en eventueel andere instellingen die ik hier vergeet te noemen...
  3. En hoe ik de boel goed voorbereid op het op een later tijdstip bridgen van de Ziggo EPC router (zodat het na het bridgen allemaal blijft werken en ik niet gelijk weer kan bellen met Ziggo om de boel terug te draaien...).
Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Ziggo ECP 3928 router (staat nog gewoon in router modus)
  • USG router
  • Unifi Switch 8 poorten, 60 watt
  • AC-PRO access point
  • Unifi Cloudkey
  • PC met Antergos (Linux)
Wat ik al geprobeerd heb

Ik heb zelf al geprobeerd om de USG aan de switch te hangen, en hem zo te adopten (dit werkt niet).

Ik heb ook zelf aangerommeld met de Ziggo router en de USG: DHCP Ziggo router uit, Ziggo router ethernetpoort 1 in USG WAN poort, USG LAN 1 poort naar de Switch, echter kan ik dan mijn cloudkey niet meer vinden op het oude ip adres om de boel in te stellen (immers DHCP wordt dan al door de USG gedaan...).

Wat ik al gelezen heb, wat relevant lijkt voor mijn probleem

Ik heb de documentatie van Ubiquiti gelezen over het vervangen van een bestaand router met de USG router, maar hier word ik ook niet veel wijzer van.
Er wordt gezegd dat ik eerst het LAN netwerk moet configureren via de cloudkey interface, en deze netwerkinstellingen daarna in de USG moet laden. Ik heb geen enkel idee wat dan de juiste instellingen zijn voor de USG router. (Ik kan wel in het ziggo router kijken naar de instellingen die de ziggo router op dit moment heeft, maar ik weet niet welke instellingen ik dan over moet nemen, dan wel aanpassen voor de USG...)
https://help.ubnt.com/hc/...-into-an-Existing-Network

Ik heb een topic gezien hier van iemand anders die zijn USG niet geadopt kreeg. En het lijkt (enigzins) relevant voor mijn situatie voorzover ik nu kan overzien, maar omdat ik nog te nieuw ben, snap ik de "simpele" oplossing ook niet goed.
RobertMe schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 13:07:
[...]

Neen. Het is enorm simpel.
(0. Sluit de USG met zijn WAN poort aan op je ConnectBox)
1. Sluit de PC met controller aan op de LAN poort (evt. met switches ertussen, maakt verder niet uit)
2. Enjoy

Je hoeft in dit geval geen set-inform of wat dan ook te doen.

Stap 0 is dus zelfs optioneel (zoals @dion_b ook al aangaf) enige voordeel van je USG aansluiten op je ConnectBox is dat je op je PC nog een internet verbinding hebt en daarnaast je dus ook firmware updates etc kunt doen, wat natuurlijk niet lukt zonder werkende internet verbinding.

Wat je nu doet is extreem riskant, omdat je nu 2 DHCP servers hebt draaien (USG en ConnectBox) op hetzelfde netwerk. En dat is sowieso vragen om problemen.

Daarnaast zouden de USG en Controller zichzelf automatisch moeten vinden. De USG probeert standaard verbinding te maken met de domeinnaam unifi en deze wordt door de controller (via mDNS) beschikbaar gesteld.

Edit:
Persoonlijk zou ik gewoon opnieuw beginnen. Gewoon een factory reset van de USG doen en dan bovenstaande stap(pen) doen.
Netwerksituatie op dit moment:
  • EPC 3928 router Ziggo is alleen verbonden met de switch.
  • De switch is verbonden met de cloudkey, mijn computer, en het access point.
  • Het access point zet WiFi B/G/N en AC verbindingen op, en mijn smartphone kan daar verbinding mee maken.
  • De USG router is nog niet verbonden met wat dan ook.
De switch, access point en cloud key zijn allemaal ge-adopt en ge-update met de nieuwste firmware. Ik kan mijn switch en access point zien (en beheren) via de cloudkey interface.

Wat ik heb geleerd uit onderzoek hier op tweakers (bel horen luiden, klepel nog niet gevonden!):
  1. 2 routers die beiden DHCP server spelen is vragen om gedonder. Dus de ziggo router moet DHCP server af, zodat de USG DHCP server wordt.
  2. Het lijkt er ook op dat het beste is om de Ziggo router in Bridge modus te zetten, zodat deze als modem fungeert, en alle routing functies door mijn USG gedaan worden.
Afsluiting

Alle hulp is welkom, en wordt gewaardeerd. Ik hoop dat ik zo voldoende informatie heb gegeven om jullie te helpen, zodat ik geholpen kan worden.

Alvast bedankt,

Goliathfan

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2017 22:26 . Reden: Typenummer van EPC erbij gezet. ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 15-12-2017 23:23)

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:13
Volgens mij heeft de TS @Verwijderd z'n volgorde verkeerd gedaan ;)

@TS je hebt nu nog je ziggo in routermodus toch?
Als ik dit zo lees heb je eerst je US-8-60w en je AP's aan je ziggo modem/router gehangen (i.c.m. je cloudkey), en deze geadopt. En daarna je USG er tussen willen plaatsen.
Begrijp ik dit goed zo?

Is je antwoord Ja dan als volgt doen:
• Reset alles even naar fabrieks-instellingen
• Hang je USG met de WAN poort aan de Lan1 van je ziggo modem/router
• Hang aan de LAN v/d USG je US-8-60W
• Hang aan je US-8 je AP's en je cloudkey
• Sluit nu je pc aan op je US-8 en je hebt in principe al 1 netwerk.

Ga dan naar je cloudkey en adopt deze?? (heb geen ervaringen met de cloudkey).
Van daaruit kan je dan in dit netwerk je USG + US-8 + AP's adopten en heb je je netwerk in principe al up and running.
Daarna kan je ziggo bellen om je modem/router die je van hun hebt in bridgemodus te gooien.
Daarna vermoedelijk je USG een x herstarten en je hebt internet.

Bovenstaande kan je ook uitvoeren zonder je WAN van de USG aan je ziggo te hangen, maar het is (vind ik) mooier om dit al wel te doen zodat je direct kan testen of je internet hebt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
Je moet de router door ziggo in bridge laten zetten. Daarvoor moet je de helpdesk van ze bellen. Zelf kun je niet bij die settings komen.
Dat word het een modem en geeft het geen ip-adressen etc meer uit.

[ Voor 11% gewijzigd door arbraxas op 14-12-2017 21:59 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:42
Als je je Ziggo modem los trekt, USG adopten, instellen (op DHCP) en dan pas de wan kant inprikken?

Voor de zekerheid zou je een ander subnet voor je lokale netwerk in kunnen stellen, maar hoeft niet per se, zeker niet als je modem toch in bridge gaat. Zorg dat je USG goed geadopt is in je controller voordat je met Ziggo gaat bellen. Zolang je netwerk in orde is kom je er wel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
arbraxas schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:58:
Je moet de router door ziggo in bridge laten zetten. Daarvoor moet je de helpdesk van ze bellen. Zelf kun je niet bij die settings komen.
Dat word het een modem en geeft het geen ip-adressen etc meer uit.
Dankjewel voor je snelle reactie. :)

Dat had ik al opgezocht op de website van Ziggo, hoe bridgen voor mijn model router werkt. Dat is inderdaad zoals jij zegt bellen naar de helpdesk.

Blijft natuurlijk wel zaak om eerst mijn netwerk op orde te hebben, voordat ik het laat bridgen. Als het eenmaal gebridged is en het werkt niet goed, is het ook lastig om op internet hulp te zoeken. 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2017 22:04 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:56
Waar loop je nu precies tegenaan? Je moet eerst je USG toevoegen aan je huidige netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
Als die nieuwe router default staat moet je hem gewoon kunnen benaderen als je oude router in bridge staat.
Internet gaat default ook wel werken vermoed ik. Vandaar uit kun je dan je netwerk gaan opbouwen en configureren.
Gewoon even opnieuw beginnen, anders loop je inderdaad tegen problemen aan dat apparaten ip`s van beide routers krijgen.
Misschien die cloudkey ook even naar fabriekswaarden zetten.

YouTube: Complete UniFi Setup Start to Finish
Misschien heb je daar iets aan.

[ Voor 44% gewijzigd door arbraxas op 14-12-2017 22:24 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22
arbraxas schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:17:
Als die nieuwe router default staat moet je hem gewoon kunnen benaderen als je oude router in bridge staat.
Internet gaat default ook wel werken vermoed ik. Vandaar uit kun je dan je netwerk gaan opbouwen en configureren.
Gewoon even opnieuw beginnen, anders loop je inderdaad tegen problemen aan dat apparaten
Misschien die cloudkey ook even naar fabriekswaarden zetten.
Dat. En als de CloudKey gewoon via DHCP een IP krijgt (zo klinkt het wel), zoek op welk IP het heeft:

- als je in de USG kunt, kijk naar de DHCP client tabel.
- kan dat niet, zoek op welk IP-reeks de USG je gegeven heeft en gebruik (bijv op de Antergos Linuxbak) nmap om alle apparaten op je netwerk - dus ook die cloudkey - te vinden:
code:
1
nmap 192.168.x.0/24

- waarbij x = subnet die je achter de USG krijgt.
De cloudkey herken je aan de combo van poorten 22, 8080 en 8443.

Enige reden waarom deze setup geen internetverbinding zou opleveren is als de USG en de EPCxxxx (volledige typenr is nooit overbodige luxe...) zelfde subnet uitdelen. In dat geval zul je eerst de USG een andere LAN subnet moeten geven. Maar dat kan dan vanuit de CloudKey. die is als het achter de LAN van de USG aangesloten is sowieso benaderbaar.

Oslik blyat! Oslik!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:47
ik heb sinds 2 weken ook USG, switch en AP's gekocht op mijn ziggo.
Ziggo had ik al bridge en daarna het UniFi apparatuur aangesloten.

Voordeel is dat je dan niet een ziggo router hebt die alles loopt te verstoren. en de USG gebruikt waarvoor die is bedoeld.
Aan de USG koppelje de switch en je kan veel rustiger je configuratie doen
In chrome is een app extensie waarmee je heel snel je USG en cloud key kan vinden en zo de gewenste instellingen kan maken. Mooie quick start vond ik.

[ Voor 18% gewijzigd door d-vine op 14-12-2017 22:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
GioStyle schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:06:
Waar loop je nu precies tegenaan? Je moet eerst je USG toevoegen aan je huidige netwerk.
Dat lijkt mij ook, eerst de USG in het netwerk zien te krijgen, dan de rest.

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:21:
[...]

Dat. En als de CloudKey gewoon via DHCP een IP krijgt (zo klinkt het wel), zoek op welk IP het heeft:

- als je in de USG kunt, kijk naar de DHCP client tabel.
- kan dat niet, zoek op welk IP-reeks de USG je gegeven heeft en gebruik (bijv op de Antergos Linuxbak) nmap om alle apparaten op je netwerk - dus ook die cloudkey - te vinden:
code:
1
nmap 192.168.x.0/24

- waarbij x = subnet die je achter de USG krijgt.
De cloudkey herken je aan de combo van poorten 22, 8080 en 8443.

Enige reden waarom deze setup geen internetverbinding zou opleveren is als de USG en de EPCxxxx (volledige typenr is nooit overbodige luxe...) zelfde subnet uitdelen. In dat geval zul je eerst de USG een andere LAN subnet moeten geven. Maar dat kan dan vanuit de CloudKey. die is als het achter de LAN van de USG aangesloten is sowieso benaderbaar.
Dankjewel voor de nmap tip, net even uitgeprobeerd met de huidige ziggo router om de cloudkey te vinden, en inderdaad de cloudkey herken ik aan die poorten.
Dankjewel voor de YouYube video, dat heeft al een stuk meer duidelijk gemaakt. :)

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 15-12-2017 15:23 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Annuk

Als ik dit zo lees heb je eerst je US-8-60w en je AP's aan je ziggo modem/router gehangen (i.c.m. je cloudkey), en deze geadopt. En daarna je USG er tussen willen plaatsen.
Begrijp ik dit goed zo?

Van daaruit kan je dan in dit netwerk je USG + US-8 + AP's adopten en heb je je netwerk in principe al up and running.
Daarna kan je ziggo bellen om je modem/router die je van hun hebt in bridgemodus te gooien.

Bovenstaande kan je ook uitvoeren zonder je WAN van de USG aan je ziggo te hangen, maar het is (vind ik) mooier om dit al wel te doen zodat je direct kan testen of je internet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tjah ik denk dat het ook niet zo gek is dat ik mijn volgorde verkeerd doe, ik moet het nog allemaal leren hoe het precies werkt. :) 8)7 Mijn insteek was eerst checken dat de losse spullen en nieuwe kabels inderdaad werken, en dat doet het dus ook. Afgezien van de USG router, maar dat ligt aan mijn belabberde netwerkkunde op dit moment.... |:(

Ja, mijn Ziggo EPC3928 staat nu in router modus, bridgen komt later als ik zeker weet dat ik daarmee niks ga verprutsen. :)

Ik was inderdaad op zoek naar een stappenplan hoe ik het het beste kan aanpakken. Jouw post is al goed in de richting gok ik, en lijkt ook in grote lijnen op wat ik in het YouTube filmpje https://youtu.be/HcfIpTso_Ys voorbij zie komen.

Dus zoals jij zei moet ik het volgende doen:
  • Reset alles even naar fabrieks-instellingen (Bedoel je letterlijk alles, dus ook de Ziggo router?)
Ik hoorde wel op een ander topic dat 2 DHCP servers op een netwerk gedonder geeft. De Ziggo router deelt (in zijn standaard fabrieksinstellingen) via DHCP IP adressen uit. Maar de USG geeft ook (fabrieksstandaard) DHCP adressen uit via zijn LAN1 poort. Moet ik daar voordat/tijdens dat ik jouw instructies volg daar nog wat mee, of is dat voor later zorg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 01:56:
  • Reset alles even naar fabrieks-instellingen (Bedoel je letterlijk alles, dus ook de Ziggo router?)
Alles wat de UniFi producten betreft, met je ziggo modem/router hoef je niets te doen.
Ik hoorde wel op een ander topic dat 2 DHCP servers op een netwerk gedonder geeft. De Ziggo router deelt (in zijn standaard fabrieksinstellingen) via DHCP IP adressen uit. Maar de USG geeft ook (fabrieksstandaard) DHCP adressen uit via zijn LAN1 poort. Moet ik daar voordat/tijdens dat ik jouw instructies volg daar nog wat mee, of is dat voor later zorg?
Klopt dit is normaal gesproken niet wenselijk, maar ik vermoed/verwacht dat zodra je UniFi hebt ingesteld en ff getest dat je dan toch ziggo gaat bellen voor de bridgemodus?

Het gedonder wat dat betreft is meestal doordat je wilt/moet gaan poortforwarden e.d. en dat moet je dubbel uit gaan voeren in zo'n geval. Of als je consoles hebt (PS4/Xbox/etc) dat je dan met dubbel NAT problemen krijgt voor je accounts (online spelen).

Wat DHCP servers betreft, als jezelf niets gewijzigd hebt aan je ziggo, dan deelt deze vermoedelijk adressen uit in: 192.168.178.0\24
Het enige waar je voor moet zorgen is dat je USG een ander getal heeft staan op de plaats van de 178 en dat doet die standaard al :) dus no problemo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Annuk schreef op donderdag 14 december 2017 @ 23:58:

Begrijp ik dit goed zo?

Nou het stappenplan heeft gewerkt. :) Ik zat veel en veel te moeilijk te doen. Het was inderdaad precies zoals jij zei, de unifi spullen resetten, verbinden zoals jij zei. En daarna kon ik de cloudkey vinden met de Ubiquiti device discovery tool voor Chrome/Chromium, de cloudkey instellen, en gelijk vanuit daar de boel configureren. Nu heb ik alle management functies ook in mijn overzicht staan. En mijn internet werkt nu. :) Dankjewel! _/-\o_
Wat DHCP servers betreft, als jezelf niets gewijzigd hebt aan je ziggo, dan deelt deze vermoedelijk adressen uit in: 192.168.178.0\24
Het enige waar je voor moet zorgen is dat je USG een ander getal heeft staan op de plaats van de 178 en dat doet die standaard al :) dus no problemo!
Dat is ook helemaal waar. Mijn unifi geeft uit zichzelf al in een andere range IP adressen door, dus wat dat betreft geen gemiew met DHCP servers die elkaar in de weg zitten.

Nu alleen nog de Ziggo router laten bridgen naar een modem dan denk ik zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:21:
[...]

Nou het stappenplan heeft gewerkt. :) Ik zat veel en veel te moeilijk te doen. Het was inderdaad precies zoals jij zei, de unifi spullen resetten, verbinden zoals jij zei. En daarna kon ik de cloudkey vinden met de Ubiquiti device discovery tool voor Chrome/Chromium, de cloudkey instellen, en gelijk vanuit daar de boel configureren. Nu heb ik alle management functies ook in mijn overzicht staan. En mijn internet werkt nu. :) Dankjewel! _/-\o_

[...]

Dat is ook helemaal waar. Mijn unifi geeft uit zichzelf al in een andere range IP adressen door, dus wat dat betreft geen gemiew met DHCP servers die elkaar in de weg zitten.
Mooi zo dat alles nu dus werkt :)
Nu alleen nog de Ziggo router laten bridgen naar een modem dan denk ik zo?
Klopt je ziggo router laten bridgen door hun en je bent helemaal up-and-running :)
Zij zullen je wel adviseren wat je exact moet doen m.b.t. her-opstarten e.d.
Ik verwacht dat ze uiteindelijk zeggen dat zij de router (in bridgemodus) herstarten en dat je zelf daarna de USG nog even moet herstarten (of zelfs ff een powercycle geven > spanning eraf en ff wachten en er weer op zetten).
Kabel van je ziggo router wel al in LAN1 zitten en op de WAN van je USG?
En de USG ook op WAN via DHCP verkrijgen staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De kabel van de Ziggo router zit in LAN1 en gaat naar de WAN van de USG (volgens mij werkt alleen LAN1 van de Ziggo na het bridgen).

Bij mijn netwerk LAN staat bij DHCP mode: DHCP server. Dus voor zover ik het nu begrijp betekent dat dat mijn USG via DHCP IP adressen aan het uitdelen is voor alles wat na het USG verbonden zit. En volgens mij klopt dit ook want als ik in de Cloud Key interface kijk naar mijn devices en clients, zie ik dat deze een IP krijgen uit het network IP range van de USG (een ander getal op de plaats van 178 uit de Ziggo range).

Ik denk wel dat het slim is om mijn Switch, Cloudkey en USG nog een vast IP adres te geven? Zodat ik weet waar deze zitten, en deze niet via DHCP telkens aan de wandel gaan met hun IP adressen.

Het lijkt er dan op dat het klaar is om te bridgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:47
je USG router>
WAN is DHCP zodat het automatisch het juiste IP van je ziggo krijgt
LAN is je eigen voorkeur. Ik heb bijvoorbeeld fixed 192.168.1.1 dat is dan je thuisnetwerk segment
Daarna via cloud key alles na eigen beheer zetten en ja fixed IP voor bepaalde apparaten is handig

de rest staat allemaal stap voor stap in deze youtube
YouTube: Complete UniFi Setup Start to Finish

[ Voor 30% gewijzigd door d-vine op 15-12-2017 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:38:
De kabel van de Ziggo router zit in LAN1 en gaat naar de WAN van de USG (volgens mij werkt alleen LAN1 van de Ziggo na het bridgen).
Klopt helemaal ;) daarom gaf ik dat ook aan om in LAN1 te doen, omdat die in bridgemodus als enige poort werkt.
Bij mijn netwerk LAN staat bij DHCP mode: DHCP server. Dus voor zover ik het nu begrijp betekent dat dat mijn USG via DHCP IP adressen aan het uitdelen is voor alles wat na het USG verbonden zit. En volgens mij klopt dit ook want als ik in de Cloud Key interface kijk naar mijn devices en clients, zie ik dat deze een IP krijgen uit het network IP range van de USG (een ander getal op de plaats van 178 uit de Ziggo range).
Klopt dit hoort in principe ook zo, anders krijgen nieuwe apparaten niet automagisch een IP-adres en zou je dus bij alles en iedereen een vast IP in moeten stellen.
Ik denk wel dat het slim is om mijn Switch, Cloudkey en USG nog een vast IP adres te geven? Zodat ik weet waar deze zitten, en deze niet via DHCP telkens aan de wandel gaan met hun IP adressen.
Ik vind het persoonlijk wel fijn inderdaad om dergelijke apparaten een vast ip-adres (of DHCP reservation) te geven, noteer deze ook op 1 of andere manier ;)

Heb het zelf nog iets verder gesegmenteerd:
x.x.x.1 - x.x.x.25 vaste netwerk apparatuur als router/ap's/switches
x.x.x.30 - x.x.x.75 "vaste" eigen apparaten als pc's/laptops (zowel vaste ip's voor wireless als wired)
x.x.x.76 - x.x.x.100 voor de media apparaten (tv/humaxbox/etc)
x.x.x.101 - x.x.x.200 als vrije dhcp pool voor mobiele apparaten (telefoons/tablets)
Het lijkt er dan op dat het klaar is om te bridgen?
Klopt helemaal :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de Ziggo helpdesk kon het wel 3 kwartier duren voordat de boel gebridged is.
Na een uur gewacht te hebben (nog geen verbetering/verandering op de lampjes van de Ziggo router), de Ziggo router maar even uit en weer aan gedaan. Dat heeft geholpen, hij had na het herstarten de juiste lampjes aan, en via de interface van de Ziggo kon ik daarna ook bevestigen dat deze in de bridge modus staat.

En na het bridgen had ik ook weer internet verbinding. Dus alles is goed gekomen nu. :)

Ik heb mijn USG, Switch en Cloud key een vast IP adres gegeven, dus die gaan niet meer aan de wandel op het netwerk.

Het beste antwoord voor mij was de tip van Annuk om niet zo ingewikkeld te lopen te doen, alles te resetten en dan opnieuw de boel adopten. De tip van dion-b om de tool nmap te gebruiken was ook erg handig om na het resetten van de hele boel, mijn cloudkey weer te kunnen vinden.

Grappig dat d-vine dezelfde video aan mij tipt als arbraxas, de video was inderdaad erg behulpzaam. Er werd mooi in uitgelegd hoe je de statische ip adressen aan de verschillende devices kunt hangen, en hoe je de USG in kunt stellen met betrekking tot de DNS instellingen. Ook werd het voor mij zo mooi visueel uitgelegd wat nou de juiste methode is.

Heel erg bedankt aan iedereen die met tips/adviezen kwam. _/-\o_

In het kader van "Wisdom of the Ancients" (https://xkcd.com/979/), en ter leering ende vermaeck voor anderen de procedure die uiteindelijk gewerkt heeft voor mijn probleem:
  1. Niet te moeilijk doen.
  2. De USG, switch, cloudkey en Access point allemaal resetten naar fabrieksinstellingen.
  3. Met de Ubiquiti Device Discovery Tool of met nmap het ip adres van de cloudkey vinden.
  4. In de cloudkey alle devices instellen en adopten.
  5. Daarna eventueel vaste IP adressen uitdelen via de cloudkey interface voor je USG, switch en Cloudkey.
  6. Checken of je internet nog werkt.
  7. Via Ziggo de router laten bridgen (of eventueel zelf router in bridge modus zetten, afhankelijk van je model router, zie de ziggo site hierover) https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/bridge-modus/.
  8. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metroman
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-08 09:57

Metroman

Teveel hobby's, teveel tijd.

Heb vandaag exact hetzelfde gedaan (bijna).

Mijn modem van ziggo stond al in bridge en mijn router had het begeven en had al wat langer last van stabiliteits problemen. Vervangen door de USG, cloudkey, switch en een AC-Pro.

Het stappen plan klopt, maar als je modem al in bridge staat...

1. Plug de USG en de rest in.
2. Ga de hond een kwartiertje uitlaten.
Verder gaan met punt 3. ;)

iMac, A1370, DS-412+, Yingli, Kostal, https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=7287&sid=67244

• Pieter274
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-08 03:27
Goedendag allen, ik heb een vraag over bovenstaande.

Korte versie:

Vraag 1:
Klopt het dat wanneer ziggo de Hitron in bridge modus zet, de DHCP server van de Hitron actief blijft zodat de USG een IP adres kan krijgen?

Uitgebreide versie:

Mijn situatie:
- Ziggo zakelijk internet 60/6
- Hitron modem met DHCP issues (separaat topic)
- 1 x UBNT-USG Ubiquiti USG UniFi Firewall
- 3 x US-8-60W Ubiquiti UniFi US-8-60W 8-poorts 60 Watt PoE Gigabit Switch
- 1 x US-8 Ubiquiti UniFi US-8 8-poorts Gigabit Switch
- Cloud key komt nog, voorlopig ga ik dashboard via computer gebruiken

Het plan is net al bij TS om de USG te gaan gebruiken als DHCP server voor mijn LAN en de Hitron in bridge modus te laten plaatsen.

Vraag 1:
Klopt het dat wanneer ziggo de Hitron in bridge modus zet, de DHCP server van de Hitron actief blijft zodat de USG een IP adres kan krijgen?

Zoiets lees ik namelijk hierboven. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat de Hitron in Bridge mode geen DHCP functionaliteit meer biedt en dat dus de USG op een vast IP adres geconfigureerd dient te worden.

Dat leidt feitelijk tot een meer fundamentele vraag 2:
"Welke functionaliteiten worden uitgeschakeld wanneer een modem/router in bridge mode wordt gezet?"

Voor zover mijn kennis reikt levert een modem/router de volgende functionaliteiten:
1. modem: internetsignaal omzetten van analoog (kabel) naar digitaal (UTP)
2. router1: koppelen van het ene netwerk aan het andere, normaal gesproken WAN koppelen aan LAN
3. router2: NAT: in/uitgaand packetverkeer van diverse hosts / clients zodanig leiden dat deze pakketten bij de juiste hosts aankomen
4. router3: DHCP: op aanvraag van een host in het LAN een IP adres toewijzen

Welke van deze functionaliteiten worden bij bridgen uitgeschakeld?

Deze vraag is voor mij van groot belang omdat de Hitron met regelmaat DHCP problemen lijkt te geven en dat zou bij gebruik van de USG leiden tot een wegvallende verbinding.

Groet Pieter

[ Voor 11% gewijzigd door Pieter274 op 22-11-2018 19:31 ]

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:36
Pieter274 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 19:26:
Goedendag allen, ik heb een vraag over bovenstaande.

Korte versie:

Vraag 1:

Uitgebreide versie:

Mijn situatie:
- Ziggo zakelijk internet 60/6
- Hitron modem met DHCP issues (separaat topic)
- 1 x UBNT-USG Ubiquiti USG UniFi Firewall
- 3 x US-8-60W Ubiquiti UniFi US-8-60W 8-poorts 60 Watt PoE Gigabit Switch
- 1 x US-8 Ubiquiti UniFi US-8 8-poorts Gigabit Switch
- Cloud key komt nog, voorlopig ga ik dashboard via computer gebruiken

Het plan is net al bij TS om de USG te gaan gebruiken als DHCP server voor mijn LAN en de Hitron in bridge modus te laten plaatsen.

Vraag 1:

Zoiets lees ik namelijk hierboven. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat de Hitron in Bridge mode geen DHCP functionaliteit meer biedt en dat dus de USG op een vast IP adres geconfigureerd dient te worden.

Dat leidt feitelijk tot een meer fundamentele vraag 2:
"Welke functionaliteiten worden uitgeschakeld wanneer een modem/router in bridge mode wordt gezet?"

Voor zover mijn kennis reikt levert een modem/router de volgende functionaliteiten:
1. modem: internetsignaal omzetten van analoog (kabel) naar digitaal (UTP)
2. router1: koppelen van het ene netwerk aan het andere, normaal gesproken WAN koppelen aan LAN
3. router2: NAT: in/uitgaand packetverkeer van diverse hosts / clients zodanig leiden dat deze pakketten bij de juiste hosts aankomen
4. router3: DHCP: op aanvraag van een host in het LAN een IP adres toewijzen

Welke van deze functionaliteiten worden bij bridgen uitgeschakeld?

Deze vraag is voor mij van groot belang omdat de Hitron met regelmaat DHCP problemen lijkt te geven en dat zou bij gebruik van de USG leiden tot een wegvallende verbinding.

Groet Pieter
Als je je modem door ziggo in bridge stand laat zetten geeft die 1 op 1 het internet door via lan poort 1 van de modem die je hebt gehad van ziggo. Hier dien je dan ook zelf de router op aan te sluiten (de USG)

Deze komt standaard al met een IP adres waarop je hem kunt bereiken en dit kan je via de webinterface of ssh wijzigen (of seriel) De USG heeft standaard DHCP aanstaan dus als je op de lanpoort je switch aansluit of direct je pc zal je een IP krijgen. Daarna kan je alles afmaken met je controller software (adopten etc)

Vanuit de controller software maakt je een netwerk aan of meerdere en zegt of deze dhcp moeten hebben of niet. Je beheerd immers vanuit de controller software al je unifi devices.

Cloud ☁️

• Pieter274
HKLM_ schreef op donderdag 22 november 2018 @ 19:38:
[...]

Als je je modem door ziggo in bridge stand laat zetten geeft die 1 op 1 het internet door via lan poort 1 van de modem die je hebt gehad van ziggo. Hier dien je dan ook zelf de router op aan te sluiten (de USG)

Deze komt standaard al met een IP adres waarop je hem kunt bereiken en dit kan je via de webinterface of ssh wijzigen (of seriel) De USG heeft standaard DHCP aanstaan dus als je op de lanpoort je switch aansluit of direct je pc zal je een IP krijgen. Daarna kan je alles afmaken met je controller software (adopten etc)

Vanuit de controller software maakt je een netwerk aan of meerdere en zegt of deze dhcp moeten hebben of niet. Je beheerd immers vanuit de controller software al je unifi devices.
Dank je wel HKLM. Dit is me duidelijk. Hitron LAN1 -> USG -> switch -> apparaten. DHCP van USG geeft IP adressen uit aan mijn hosts.

Mijn vraag ging over welk IP adres de USG van de Hitron krijgt. Want: de USG is een router dus die heeft 1 IP adres aan de Hitron zijde bv 192.168.178.2 en 1 IP adres aan de LAN zijde bv 192.168.1.1.

Hoe komt de USG aan zijn 192.168.178.2 adres?

Zie reactie
d-vine schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:38:
je USG router>
WAN is DHCP zodat het automatisch het juiste IP van je ziggo krijgt
Hier lijkt gezegd te worden dat in het subdomein van de hitron de USG een IP adres krijgt toebedeeld door de Hitron via DHCP van de hitron. Terwijl ik dacht dat de Hitron in bridge mode geen DHCP functionaliteit meer aan heeft staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:56
Zodra de Hitron in bridge modus staat is het simpelweg een doorgeefluik van het internet geworden. Niets meer, niets minder. De Hitron doet dan ook helemaal niets meer met DHCP of wat dan ook.

Je USG krijgt van de Hitron een IP adres toegewezen wat tevens je publieke IP adres is. Op dat adres ben je van buitenaf bereikbaar. Dat adres wordt door ziggo door middel van DHCP uitgedeeld en staat helemaal los van je interne netwerk.

• Pieter274
OK dus stel, in de oude situatie is het WAN IP van mijn Ziggo modem/router (Hitron) bijvoorbeeld 10.145.8.33.
LAN van de Hitron is nu (default) 192.168.0.10 - 200 en de Hitron zelf heeft 192.168.0.1.

In de nieuwe situatie zet ik de USG achter de Hitron via LAN1 op de Hitron en zet Ziggo de Hitron in Bridge mode. Dan krijgt de USG volgens jouw uitleg dus het WAN IP adres 10.145.8.33 dat de Hitron eerst had?

Dat betekent dan dus dat alle routerfuncties (NAT, DHCP en network node) uitgeschakeld zijn. heb ik dat goed begrepen?

[ Voor 12% gewijzigd door Pieter274 op 22-11-2018 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:36
Pieter274 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 23:43:
OK dus stel, in de oude situatie is het WAN IP van mijn Ziggo modem/router (Hitron) bijvoorbeeld 10.145.8.33.
LAN van de Hitron is nu (default) 192.168.0.10 - 200 en de Hitron zelf heeft 192.168.0.1.

In de nieuwe situatie zet ik de USG achter de Hitron via LAN1 op de Hitron en zet Ziggo de Hitron in Bridge mode. Dan krijgt de USG volgens jouw uitleg dus het WAN IP adres 10.145.8.33 dat de Hitron eerst had?

Dat betekent dan dus dat alle routerfuncties (NAT, DHCP en network node) uitgeschakeld zijn. heb ik dat goed begrepen?
Ja en dat neemt de usg dan van de hitron over.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:36
Pieter274 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 23:43:

Ja, heb je goed begrepen. Met enkel de opmerking dat het WAN IP adres niet exact hetzelfde zal blijven, maar wel een (ander) publiek IP-adres zal zijn. Bijv. USG krijgt 10.145.8.17 in plaats van Hitron's 10.145.8.33.

Is maar een detail, maar als je een eigen server draait en geen dyndns ofzo gebruikt kan het goed zijn om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter274
Ik begrijp de toevoeging, dank daarvoor vanaalten. Ik heb echter ziggo zakelijk met vast WAN IP, dus dat zou hetzelfde moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter274
De Hitron blijkt toch niet in bridge mode gezet te kunnen worden. Vandaag ziggo gebeld om dit te regelen en blijkbaar heeft de medewerker gisteren iets beloofd wat niet kan. Zit ik hier met een ubiquiti USG, 4 managed switches en een AP.

Er zit dan dus niets anders op dan de Hitron met de USG te verbinden via DMZ. Dit heb ik nog nooit gedaan. Ik lees hier en daar iets over NAT achter NAT of “dubbel NAT” en dat dit performance omlaag kan brengen en problemen kan geven met VoIP. Ik ga het toch maar proberen en kijken of het werkt.

Ik neem aan dat ik dan het WAN IP adres van de USG moet opzoeken en dat moet invoeren in de DMZ instellingen van de Hitron?

Groet Pieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Pieter274 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 18:14:
De Hitron blijkt toch niet in bridge mode gezet te kunnen worden. Vandaag ziggo gebeld om dit te regelen en blijkbaar heeft de medewerker gisteren iets beloofd wat niet kan. Zit ik hier met een ubiquiti USG, 4 managed switches en een AP.

Er zit dan dus niets anders op dan de Hitron met de USG te verbinden via DMZ. Dit heb ik nog nooit gedaan. Ik lees hier en daar iets over NAT achter NAT of “dubbel NAT” en dat dit performance omlaag kan brengen en problemen kan geven met VoIP. Ik ga het toch maar proberen en kijken of het werkt.

Ik neem aan dat ik dan het WAN IP adres van de USG moet opzoeken en dat moet invoeren in de DMZ instellingen van de Hitron?

Groet Pieter
als je een router in DMZ plaatst, is er geen sprake van dubbel NAT. Het Publieke ip-adres wordt op de WAN poort van het DMZ apparaat gezet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter274
Heb je het dan niet juist over bridgen? In dat geval gaan alle routerfuncries uit en krijgt de tweede router het WAN IP adres van de Hitron. Bij DMZ is er toch dacht ik nog steeds sprake van een functionerend netwerk tussen de Hitron en de 2e router, met een eigen subnet (bv 192.168.178.x) en actieve DHCP en NAT.

Of heb ik het nu echt helemaal verkeerd begrepen (dat acht ik zeer wel mogelijk)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter274
Beste mensen,

Ik heb het nu al een paar weken goed werkend draaien. De Hitron niet in bridge mode, maar via DMZ (zoals eerder al besproken) werkt alles nu uitmuntend, om met UniFi jargon te spreken.

Kort samengevat, wellicht hebben anderen er ook iets aan:
De Hitron heeft als standaard LAN subnet 192.168.0.x en heeft zelf 192.168.0.1
In de DMZ instellingen van de Hitron heb ik 192.168.0.2 ingesteld
Ik heb de DHCP serverfunctie van de Hitron uitgeschakeld
In de USG heb ik een vast WAN IP ingesteld van 192.168.0.2
De USG LAN heeft subnet 192.168.1.x en heeft zelf 192.168.1.1. Dit is dus een ander subnet dan 192.168.0.x.

"uit de doos" hadden de switches en AP nog wel wat stabiliteitsproblemen, maar elk had een verschillende firmware versie. Na updaten firmware draait alles als een zonnetje.

Nogmaals dank voor al jullie reacties!

Groet Pieter
Pagina: 1