Hoe zet ik Windows 10 op een grotere SSD?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 11:01
Beste Tweakers,

ik probeer Windows 10 te clonen naar een andere SSD: van een 60gb naar een 240gb schijf. Hiervoor gebruik ik het programma EaseUS Todo. Inmiddels heb ik op beide schijven een windows 10 installatie staan, volgens mij. Echter laat de grote schijf van 240gb niet meer zien dan de kleine schijf van 60gb, in schijfbeheer staat echter dat er een paar partities zijn gemaakt. Wat voor stappen moet ik nog zetten om dit proces succesvol af te ronden?

Wat ik dus eigenlijk wil is de schijf van 240gb als primaire schijf instellen. Hier komt windows op, start ie van op en wordt alles op opgeslagen en dan het liefst als 1 geheel, niet in kleine partities zoals het nu is, volgens mij.

Bijgaand een screenshot om het verhaal wat duidelijker te maken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HMyCzSX.png

[ Voor 17% gewijzigd door Verona27 op 14-12-2017 21:22 ]

Beste antwoord (via Verona27 op 14-12-2017 21:56)

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 23:44

KrazyJay

Okay, wacht eventjes.

Als de situatie nog steeds zo is als op je screenshot uit je topicstart, dan is het simpel. Open schijfbeheer, klik met je rechtermuisknop op je C-volume, en kies volume vergroten. Ik zou ongeveer 10% van de totale grootte van je schijf niet toewijzen, dus ongeveer 24GB (245760MB) vrij houden. Dat vinden SSDs leuk (het is eigenlijk gewoon aangeraden om je snelheid en betrouwbaarheid op peil te houden).

Mocht je ondertussen een apart volume aangemaakt hebben op het resterende deel van de SSD waar ook je C-schijf op staat, dan mag je dat volume leegmaken (data even verplaatsen als je het wilt bewaren) en dan in datzelfde schijfbeheer verwijderen, en dan je C-volume vergroten zoals hierboven staat.

Ik zeg het niet snel over andere Tweakers, maar Josefien was abuis, bij Windows 10 kan je gewoon je volume waar Windows op draait vergroten en verkleinen. En als je zeker weet dat al je data op je nieuwe schijf staat, dan kan je oude leegmaken en 1 groot volume op zetten, of gewoon verwijderen.

Alle reacties

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
De partitie beslaat niet de gehele schijf, omdat bij het klonen de partitiegrootte niet wordt aangepast. De lege ruimte staat onder niet-toegewezen.

Je kunt daar een nieuwe partitie maken voor opslag. Of de C-schijf vergroten. Dat laatste moet je buiten Windows doen, bijv. door op te starten vanaf een Ubuntu live-dvd en dan met Gparted de partitie vergroten :D

• Verona27
Hmm, wat irritant. Ik heb nu inderdaad de niet toegewezen ruimte als extra opslag aangewezen dus nu heb ik in ieder geval al mn ruimte weer terug, maar het is nog niet hoe ik het wil, want wat gebeurt er nu als de partitie vol raakt? En zou ik nu in principe de kleine schijf leeg kunnen gooien (formatteren)?

• Josefien
Ja, de kleine kan je leegmaken en opnieuw toewijzen :D

Als je van de grote alles in de C-partitie wil hebben moet het echt buiten Windows doen, je kunt een bestandssysteem van dit type niet resizen terwijl het in gebruik is.

• Verona27
Maar waarom kan het nu nog niet dan? Want ik werk volgens mij nog wel gewoon vanaf de C-Schijf en dus nog niet vanaf de D-schijf in de afbeelding die dus onderdeel uitmaakt van de 240gb schijf.

• Josefien
De D-schijf is de kleine nu, als ik het niet verkeerd zie...

Je hebt nu opgestart vanaf de grote, de C.

Daarnaast heeft de partitiemanager van Windows volgens mij sowieso geen resize-mogelijkheid.

• Verona27
Ohja, dat klopt, goed dat je het zegt! Hoe kan het dat ie nu opgestart is vanaf de grote schijf, ik heb niets aangepast in de bios.

• Josefien
Misschien heeft je BIOS vanzelf de later toegevoegde schijf als eerste ingesteld? In heb geen idee wat dat betreft.

Ik verwijder altijd de oude schijf na het klonen.

• Verona27
Ja de grote schijf stond inderdaad als boot drive. Ik heb de kleine schijf nu geinactiveerd in de bios. Zou ik ook Windows helemaal opnieuw kunnen installeren? Zou er dan wel 1 schijf van gemaakt worden of behoud ik dan alsnog deze partitie?

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-09 05:58

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Waarom niet gewoon overnieuw beginnen met een schone install? Is wel net zo verstandig en waarschijnlijk nog sneller ook.

• Verona27
Ik had een schone install gedaan via het windows menu maar kon toen nergens tijdens het proces de andere schijf kiezen als installatie mogelijkheid, maar dat zou nu wel gewoon moeten kunnen en dan met 1 gehele schijf ipv die partities?

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Niet via het windows herstel proces, maar gewoon echt overnieuw beginnen. Files downloaden, op een USB zetten. Alleen de nieuwe SSD in de computer, alle partities deleten en installeren.

• Verona27
Ja, dat kan wel idd. Heb alleen een digitale licentie, dit zit gekoppeld aan het moederbord, toch? Schijf verwisselen zou dan geen probleem moeten zijn?

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Is geen enkel probleem. Schijf vervangen kan gewoon. Je hoeft niet eens de code te weten.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Verona27 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:42:
Ja, dat kan wel idd. Heb alleen een digitale licentie, dit zit gekoppeld aan het moederbord, toch? Schijf verwisselen zou dan geen probleem moeten zijn?
Klopt. Activeert automatisch :)

Overigens had je de partitie gewoon kunnen vergroten in Windows, maar goed, daar is het nu te laat voor ;)

I reject your reality and substitute my own

• Verona27
nelizmastr schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:43:
[...]

Klopt. Activeert automatisch :)

Overigens had je de partitie gewoon kunnen vergroten in Windows, maar goed, daar is het nu te laat voor ;)
Hoezo is het daar nu al te laat voor?

[ Voor 78% gewijzigd door Verona27 op 14-12-2017 21:49 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

Okay, wacht eventjes.

Als de situatie nog steeds zo is als op je screenshot uit je topicstart, dan is het simpel. Open schijfbeheer, klik met je rechtermuisknop op je C-volume, en kies volume vergroten. Ik zou ongeveer 10% van de totale grootte van je schijf niet toewijzen, dus ongeveer 24GB (245760MB) vrij houden. Dat vinden SSDs leuk (het is eigenlijk gewoon aangeraden om je snelheid en betrouwbaarheid op peil te houden).

Mocht je ondertussen een apart volume aangemaakt hebben op het resterende deel van de SSD waar ook je C-schijf op staat, dan mag je dat volume leegmaken (data even verplaatsen als je het wilt bewaren) en dan in datzelfde schijfbeheer verwijderen, en dan je C-volume vergroten zoals hierboven staat.

Ik zeg het niet snel over andere Tweakers, maar Josefien was abuis, bij Windows 10 kan je gewoon je volume waar Windows op draait vergroten en verkleinen. En als je zeker weet dat al je data op je nieuwe schijf staat, dan kan je oude leegmaken en 1 groot volume op zetten, of gewoon verwijderen.

• Verona27
KrazyJay schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:53:
Okay, wacht eventjes.

Top! Dat is veel relaxter! Ik had er al naar gekeken maar toen te snel of overheen gekeken oid dus dacht dat het inderdaad niet kon. Nu heb ik inderdaad een C schijf met 220gb. Heel hartelijk bedankt _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Verona27 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:43:
[...]

Hoezo is het daar nu al te laat voor?
Ik veronderstelde dat je had geherinstalleerd ondertussen, had niet alle reacties bestudeerd :z

Maar idd wat Krazy zei doelde ik ook op. Fijn dat het gelukt is :)

I reject your reality and substitute my own

• Verona27
Nee, had net usb erin gestoken en was bezig met windows 10 updates downloaden, maar nu is het helemaal gefikst :D nu nog even nadenken of ik die 64gb drive eruit gooi of nog even houd.

• KrazyJay

KrazyJay

Als je die schijf houdt, dan zou ik hem wel even leeghalen en een nieuw enkel volume opzetten. Dan raak je ook nooit in de war met volumebenamingen e.d. Je zou hem zelfs kunnen instellen als backuplocatie voor File History/Bestandsgeschiedenis (zit in Windows 10 ingebouwd.)

• Verona27
Yes, heb em geformatteerd en hij staat nu als enkele partitie als D schijf. T enige is dat ik natuurlijk liever wat meer ruimte heb, al is t niet perse nodig, misschien is zo'n backup wel aardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
KrazyJay schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:53:
Sorry... :$

Ik heb Windows schijfbeheer maar t/m Windows 7 gebruikt, daar kon het echt niet. Dat het bij Windows 10 blijkbaar wèl kan is iets waar ik niet van op de hoogte was :$ Werkt verkleinen dan ook of alleen vergroten?

Ik word oud :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

Gelukkig maar, dat je oud wordt. Verkleinen kan ook, als er geen essentiele data aan het einde van het volume staat. Vaak kan je daardoor niet zoveel verkleinen als dat je verwacht. Dan is inderdaad een gratis tool als EaseUS Partition Magic aan te raden, als je de bijbehorende SPAM na het invullen van je e-mailadres er op de koop toe neemt. Dat werkt trouwens ook gewoon in je Windows-installatie, het heeft enkel een herstart nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Er is op dat vlak veel veranderd dan sinds Windows 7 en ook het aanbod van partition managers :o Ik gebruik nu als dagelijks systeem Ubuntu. Windows 10 is vrij onbekend voor me :$

In de installatie zelf de systeempartitie resizen heb ik voor het laatst gedaan met PowerQuest Partition Magic, een jaar of 10 geleden :D Klonen deed ik toen met Norton Ghost vanaf een diskette. Daarna naar Gparted gegaan vanaf een Linux-cd, voor zowel klonen als resizen, wat ik nu nog steeds gebruik.
Pagina: 1