Heeft 100Hz nog zin bij kleinere schermen (40"/43")?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• droner
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-11-2024
Heeft 100Hz nog zin bij kleinere schermen (40"/ 43") - deze lijken nu veel minder aangeboden te worden dan een aantal jaar geleden?

Bij mijn zoektocht naar een nieuwe TV is het natuurlijk weer een kwestie van mezelf door alle actuele marketing blabla heen worstelen, altijd een aardige klus. Nu is het 4K en HDR wat de klok slaat. Echter, vrijwel al die panelen in mijn range (afmeting + budget plm. € 700) zijn 50/60 Hz. Een paar jaar geleden kocht je voor hetzelfde geld wél een 100Hz.

Persoonlijk denk ik: 4K is alleen zinvol als je regelmatig 4K content kijkt en dat zal bij ons nog wel ff duren. HDR hetzelfde verhaal. Liever heb ik gewoon goede kleuren en contrast en goed bewegend beeld bijv. bij het kijken van een potje voetbal. Mijn (verouderde?) inzicht in LCD TV's is dat je voor dat laatste een 100Hz scherm nodig hebt, zoals ook mooi uitgelegd is in de column van Dimens: Dimens: Frame Rates en Geoptimaliseerde Frame Rates
Ik zou die 4K en HDR dus graag inruilen voor een goed 100 Hz scherm maar helaas zijn zaken intussen wat veranderd, zo blijkt bijv. een scherm met Sony Motionflow XR 400 Hz in werkelijkheid nu nog maar 50Hz te zijn waar dat vroeger 100Hz was.

Echte 100Hz schermen van 40"of 43" lijken zeldzaam te zijn geworden, betekent dat misschien dat het gewoon minder zin heeft, bijvoorbeeld doordat de softwarematige emulatie verbeterd is icm snellere chips oid?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-04 18:52
Wil je perse een tv die niet groter is dan 43''?

Kom je uit op de:
pricewatch: Philips 43PUS6501 Zilver
Dan heb je wel 100hz, binnen jouw budget de enigste die er is.

Echter is de 49'' nu maar 50 euro duurder (100 - 50 cashback)
https://www.coolblue.nl/p...-49pus6501-ambilight.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
Helaas is 49" te groot voor ons en een zilverkleurige kast past niet in het interieur.

Maar ik vraag me af hoe belangrijk een sneller paneel nog is aangezien ze zo weinig verkocht worden, misschien hoef ik daar gewoon niet meer naar te kijken?

4K en HDR, best leuk maar als je daar eigenlijk een minder goed scherm voor terugkrijgt vind ik het maar een matige ontwikkeling. Kan me niet voorstellen dat het zo is. Aan verkopers hoef ik de vraag niet voor te leggen, we weten allemaal hoeveel verstand van zaken die doorgaans hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door droner op 15-12-2017 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Met een dergelijk klein schermformaat kun je jezelf sowieso afvragen wat de meerwaarde van 4K zal zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i.rtings.com/images/optimal-viewing-distance-television-graph-size.png

Het is natuurlijk een theoretische uiteenzetting en er is natuurlijk over te discussiëren. Maar met als uitgangspunt dat je max. zo'n 1,5 meter van de tv mag gaan zitten, lijkt het me niet heel reëel in de gemiddelde huiskamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
Ik hoef dan ook geen 4K, 99% van de content is toch HD of minder dus wat heb ik aan die upscaling? Voor mijn kijkgedrag in elk geval sowieso irrelevant.

Maar ik wil wel goed bewegend beeld en dus 100 Hz. M'n huidige ouwe LCD bak is ook 100 Hz maar nu lijkt dat opeens bijna niet meer aangeboden te worden behalve bij schermen boven de 1000 euro. Daarom dus de vraag: is 100 Hz tegenwoordig misschien overbodig voor vloeiend bewegende beelden (op kleinere schermen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:05
droner schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 17:09:
Daarom dus de vraag: is 100 Hz tegenwoordig misschien overbodig voor vloeiend bewegende beelden (op kleinere schermen)?
Nee.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
~40" is gewoon de nieuwe 32" instapper. Voor vloeiende beelden heb je zeker nog een 100Hz nodig maar om bewegingsonscherpte tegen te gaan kom je ook al een heel end met black frame insertion dat wel op 50Hz modellen aanwezig is (voor 50Hz bronnen zoals tv).
Zoals boven vermeld is die Philips vrijwel de enige overgebleven keuze in deze maten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
Nou ja Sony, Panasonic en Loewe hebben ook wel 100Hz op 43" maar dat begint bij zo'n 1100 euro.

Het bizarre is dat 100 Hz in grotere maten veel meer aangeboden wordt en ook goedkoper is, op 49" heb je al een 100Hz 4K/UHD scherm voor minder dan 600 euro (LG).

Als ik het best betaalbare Sony 100Hz scherm bekijk (KD-43XD8305) zie ik trouwens dat ze daar adverteren met MotionFlow XR 800Hz, wat correspondeert met de MF400 bij 50Hz - blijkbaar is daar de correlatie tussen hardware en software frequentie in de afgelopen jaren met een factor 2 vergroot - ten tijde van Dimens' column had je MF 400 bij 100Hz. Dat is als ik het goed heb dus die Backlight blinking waar jij het over hebt. Die techniek is (dus?) vast ook verbeterd in de tussentijd. Wellicht is dat voor bewegingsonscherpte inderdaad nu al acceptabel bij 50Hz, ik zal het eens bekijken in de showroom.

Maar voor echt rustig beeld zul je dus toch 100Hz nodig hebben, eigenlijk maf dat anno (bijna) 2018 nog steeds 50-60Hz schermen verkocht worden die dan wel opgetuigd worden voor de meeste mensen veel minder interessante poeha. Marketing, brrrr ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 18:04

TheBorg

Resistance is futile.

S1NN3D schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:49:
Met een dergelijk klein schermformaat kun je jezelf sowieso afvragen wat de meerwaarde van 4K zal zijn.

[afbeelding]

Het is natuurlijk een theoretische uiteenzetting en er is natuurlijk over te discussiëren. Maar met als uitgangspunt dat je max. zo'n 1,5 meter van de tv mag gaan zitten, lijkt het me niet heel reëel in de gemiddelde huiskamer.
Die grafiek komt m'n neus uit. Ik kan van achter m'n bureau, op een meter of 6 van m'n 6 jaar oude 55" plasma TV het verschil nog zien tussen 720p en 1080p.

Er is dus inderdaad over te discussiëren. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-04 08:29
Purehz schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 12:20:
Wil je perse een tv die niet groter is dan 43''?

Kom je uit op de:
pricewatch: Philips 43PUS6501 Zilver
Dan heb je wel 100hz, binnen jouw budget de enigste die er is.

Echter is de 49'' nu maar 50 euro duurder (100 - 50 cashback)
https://www.coolblue.nl/p...-49pus6501-ambilight.html
Dit is een zeer goed model.
Ik heb zelf 55 inch philips met HDR en 4K maar 60 hz
en ik kijk veel voetbal en heb geen klachten.

De input heeft natuurlijk ook invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
TheBorg schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 19:57:
[...]
Die grafiek komt m'n neus uit.
En is compleet offtopic want mijn vraag ging over de noodzaak van 100Hz, niet over keuze van schermgrootte of resolutie.
boyette schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 19:59:
[...]
Dit is een zeer goed model.
Viel af vanwege zilver.

[ Voor 26% gewijzigd door droner op 15-12-2017 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-04 11:59
droner schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 19:51:
Nou ja Sony, Panasonic en Loewe hebben ook wel 100Hz op 43" maar dat begint bij zo'n 1100 euro.

Het bizarre is dat 100 Hz in grotere maten veel meer aangeboden wordt en ook goedkoper is, op 49" heb je al een 100Hz 4K/UHD scherm voor minder dan 600 euro (LG).

Als ik het best betaalbare Sony 100Hz scherm bekijk (KD-43XD8305) zie ik trouwens dat ze daar adverteren met MotionFlow XR 800Hz, wat correspondeert met de MF400 bij 50Hz - blijkbaar is daar de correlatie tussen hardware en software frequentie in de afgelopen jaren met een factor 2 vergroot - ten tijde van Dimens' column had je MF 400 bij 100Hz. Dat is als ik het goed heb dus die Backlight blinking waar jij het over hebt. Die techniek is (dus?) vast ook verbeterd in de tussentijd. Wellicht is dat voor bewegingsonscherpte inderdaad nu al acceptabel bij 50Hz, ik zal het eens bekijken in de showroom.

Maar voor echt rustig beeld zul je dus toch 100Hz nodig hebben, eigenlijk maf dat anno (bijna) 2018 nog steeds 50-60Hz schermen verkocht worden die dan wel opgetuigd worden voor de meeste mensen veel minder interessante poeha. Marketing, brrrr ;)
Zoals Apis29 ook al aangeeft heeft dit ermee te maken dat de vraag vanuit de consument is verschoven naar grotere tv formaten. Waar een aantal jaar geleden rond de 40'' nog het meest gangbare/ verkochte formaat was is dat tegenwoordig 49-55'. Hier spelen de fabrikanten op in en besteden minder aandacht aan de kleinere formaat tv's.
Die grafiek komt m'n neus uit. Ik kan van achter m'n bureau, op een meter of 6 van m'n 6 jaar oude 55" plasma TV het verschil nog zien tussen 720p en 1080p.

Snap wat je bedoelt haha.
Ik betwijfel wel of het daadwerkelijk de revolutieverschil is wat je kan waarnemen op 6 meter afstand of dat het verschil wat je waarneemt eerder met kleuren/ contrast/ helderheid te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Ik zweerde ook altijd geen zilver te willen

maar moet zeggen dat met de ambilight hangend aan een witte muur dat zilver wegvalt en zwart lijkt met het tegenlicht op de achtergrond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:28
[...]

Dat heeft vooral ook met bitrate Ed. Te maken hebben. Daarnaast geeft de bron van dat artikel ook aan dat het ligt aan hoe goed je ogen zijn. Het is een gemiddelde.

Maar bij een dubbelblindtest en een goed gecodeerde 1080 en 720 zal het een stuk lastiger zijn.... Maar die goede codering is. Aak het probleem. Netflix 720 is inderdaad drama...

Het lijkt erop dat je moet kiezen... Of 50hz of toch een grotere tv. Waarom is een grotere tv een issue? Het went echt enorm snel IMHO. Tenzij het echt fysiek niet past natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• droner
Waah schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 20:20:
[...]Het lijkt erop dat je moet kiezen... Of 50hz of toch een grotere tv. Waarom is een grotere tv een issue? Het went echt enorm snel IMHO. Tenzij het echt fysiek niet past natuurlijk.
Of zilver accepteren, of voor 1100 ballen die Bravia halen, of wachten tot die een keer ergens in een superdeal op te pikken is ;)

400 euri extra neerleggen alleen voor een zwart randje is ook nogal gortig, misschien kan ik die Philips dan beter zelf zwart spuiten... zou voor een fractie van dat bedrag toch netjes moeten kunnen, zou je denken. Extra pluspunt is de nette Philips afstandsbediening in plaats van de Sony met die lelijke Youtube en Netflix buttons.

Groter dan 43" - wij kijken niet zoveel TV en willen dus ook niet dat zo'n ding de woonkamer domineert. Persoonlijk vind ik de mate van groei van schermformaten sowieso enigszins curieus. Geloof ook niet dat onze vrinden de TV fabrikanten overdreven veel onderzoek doen naar wat dat met je ogen doet, het urenlang grotendeels bewegingsloos staren naar zo'n gigantische LED lichtbak op een paar meter afstand. Huidige TV is 40" inclusief superdikke bezels dus 43" puur scherm, bovendien met betere helderheid en contrast (huidige LCD is echt oldskool), gaat al een enorm verschil maken en de limits pushen voor wat betreft afmeting.

In elk geval goed om te weten dat 100Hz nog steeds 100Hz is dus dat het zeker zijn geld waard blijft. De markt is zoals ie is, met een van de massa afwijkende smaak ben je zoals zo vaak de sjaak... geeft niks.

Dank iedereen voor de input! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
En de philips android zijn ook echt goed. en super snel en je hebt rootaccess

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Laatst online: 07-01-2024
apis29 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 19:00:
Voor vloeiende beelden heb je zeker nog een 100Hz nodig maar om bewegingsonscherpte tegen te gaan kom je ook al een heel end met black frame insertion dat wel op 50Hz modellen aanwezig is (voor 50Hz bronnen zoals tv).
Ik ben nog altijd geen 50/60Hz LCD-televisie tegengekomen die goed bewegingsonscherpte tegen kan gaan met BFI zonder daarbij zeer aanwezige flikker te introduceren.
droner schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 19:51:
Dit is geen 100/120Hz LCD-televisie maar een 50/60Hz LCD-televisie. Dit geldt voor de gehele series 6 UHD-televisies van LG.

Aanpassing van de PW-specificaties is ingediend.
[...]

Dit zal - net zoals bij velen die stellen dat dit grafiek incorrect is - vermoedelijk komen doordat het grafiek niet begrepen wordt. Zoals je zelf al aangeeft, zie jij het verschil tussen 720p en 1080p op jouw plasmatelevisie - wat dan ook het verschil in bronmateriaal is. Het grafiek echter betreft de resolutie van het paneel en niet bronmateriaal. En is tevens gebaseerd op een visuele acuïteit van 6/6, waardoor iemand met een betere visuele acuïteit ook verder van het toestel vandaan kan zitten dan het grafiek aangeeft.

Maar dat jij het verschil in resolutie tussen een 55" televisie in HD en FHD op 6 meter ziet, durf ik met vrij veel zekerheid te betwisten. Het wil niet onmogelijk zijn, maar komt nauwelijks voor onder mensen. Dan hebben we het over mensen met een getraind oog zoals softbalspelers, die daarbij ook gefocust zijn en niet lui op de bank hangen om televisie te kijken.

Reeds is dat ook al besproken op het forum: Dimens in "4K televisie: Welke wordt het?"

Het is vooral jammer dat de kleinere 100/120Hz FHD-televisie plaats heeft moeten maken voor 50/60Hz UHD-televisies, terwijl de resolutie op dat formaat en op de grote afstanden in de meeste huishuidens geen voordeel gaat bieden en tevens de scherpte - mocht die dus al zichtbaar zijn - bij deze frequentie ook nog eens verloren gaat bij bewegingen, waardoor het hele nut wegvalt. Zie ook Dimens in 'nieuws: GfK: verkoop uhdtv's in Nederland is bijna verviervoudigd ...

Marketing is blijkbaar belangrijker dan een goed product neer te zetten.
boyette schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 01:33:
En de philips android zijn ook echt goed. en super snel en je hebt rootaccess
Het is ondertussen denk ik wel duidelijk dat je gecharmeerd en fan bent van Philips. Maar het maakt je wel blind voor de problemen die Philips met televisies had/heeft.

Over die problemen heb ik enige tijd geleden uitgebreid over geschreven:

Dimens in "OLED televisies"

Dimens in "OLED televisies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
Dimens schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 12:40:
[...]
Het is vooral jammer dat de kleinere 100/120Hz FHD-televisie plaats heeft moeten maken voor 50/60Hz UHD-televisies, terwijl de resolutie op dat formaat en op de grote afstanden in de meeste huishuidens geen voordeel gaat bieden en tevens de scherpte - mocht die dus al zichtbaar zijn - bij deze frequentie ook nog eens verloren gaat bij bewegingen, waardoor het hele nut wegvalt. Zie ook Dimens in 'nieuws: GfK: verkoop uhdtv's in Nederland is bijna verviervoudigd ...

Marketing is blijkbaar belangrijker dan een goed product neer te zetten.
Exact mijn idee.
Dimens schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 12:40:
[...]
Maar het maakt je wel blind voor de problemen die Philips met televisies had/heeft.
Helaas dus wel de enige die 100Hz biedt op kleine schermen (ver) onder de 1000 euro.
Als je Philips wil mijden wordt het beginnen bij 1100 euro of kiezen voor minimaal 47"/49".

Wat die 'kleine' 100 Hz Philips LEDs betreft ken ik persoonlijk alleen positieve verhalen (maar dat zijn er niet veel).
Alleen die zilverkleur he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:28
@droner al gedacht aan een monitor ipv een tv? Die zijn kleiner, hebben vaak wel hogere refresh rates. Geen ervaring met monitoren als tv... Maar als er HDMI op zit.... En monitoren gaat tegenwoordig ook al over de 40"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
droner schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 13:00:
[...]

Exact mijn idee.

[...]

Helaas dus wel de enige die 100Hz biedt op kleine schermen (ver) onder de 1000 euro.
Als je Philips wil mijden wordt het beginnen bij 1100 euro of kiezen voor minimaal 47"/49".

Wat die 'kleine' 100 Hz Philips LEDs betreft ken ik persoonlijk alleen positieve verhalen (maar dat zijn er niet veel).
Alleen die zilverkleur he ;)
Valt wel minder op als ie uitstaat >:) O-) (of er moet natuurlijk een donkere kleur op de muur erachter zitten of donker tv meubel).

Letterlijk de enige andere optie in 43" is de XD8305 van Sony maar die is ooit rond de €700 geweest; 1100 bij wat 'vage' computerwinkeltjes is dan ook niet bepaalde een realistische prijs voor dat ding. (vergeet ik idd nog die paar Loewe modellen)

[ Voor 22% gewijzigd door apis29 op 16-12-2017 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
droner schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 13:00:

[...]

Als je een televisie van Philips koopt, zou ik dit wel doen bij een betrouwbare winkel waar je vermoedelijk niet tegen problemen aanloopt bij garantie. Bij het besproken model heb je weinig keus, wat het wel makkelijk maakt.
Waah schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 18:11:
@droner al gedacht aan een monitor ipv een tv? Die zijn kleiner, hebben vaak wel hogere refresh rates. Geen ervaring met monitoren als tv... Maar als er HDMI op zit.... En monitoren gaat tegenwoordig ook al over de 40"
Monitoren hebben doorgaans geen beeldinterpolatiealgoritme waardoor zij afhankelijk zijn van de bron en doorgaans niet beter zullen presteren dan een 60Hz LCD-televsie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• droner
Dimens schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 21:02:
[...]
Als je een televisie van Philips koopt, zou ik dit wel doen bij een betrouwbare winkel waar je vermoedelijk niet tegen problemen aanloopt bij garantie. Bij het besproken model heb je weinig keus, wat het wel makkelijk maakt.
Dank voor de tip. Wordt de personeelwinkel, als ik 'm haal.
apis29 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 20:03:
[...]
Letterlijk de enige andere optie in 43" is de XD8305 van Sony maar die is ooit rond de €700 geweest; 1100 bij wat 'vage' computerwinkeltjes is dan ook niet bepaalde een realistische prijs voor dat ding. (vergeet ik idd nog die paar Loewe modellen)
Goeie tip, al had ik dat natuurlijk wel kunnen zien in de prijs graph in de pricewatch. Na jouw opmerking toch nog ff verder gezocht en wat blijkt: staat voor 799 op de Duitse Amazon! Gratis bezorgd en verkocht door Amazon zelf. Ik denk dat dit 'm wordt, misschien dat ik die Philips eerst nog ff ga bekijken. Liever die lelijke Netflix en Youtube knoppen op de AB zwart verven dan het frame van m'n TV ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timminator
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-04 20:20
Met interesse dit topic gelezen.
Ik maak me zorgen. We kijken al jaren op een 32inch 100Hz HD ready Plasma TV (pricewatch: LG 32PG6000 Zwart.
Mijn vrouw is erg kritisch en schiet elke LCD/LED TV op voorhand al af vanwege het in haar ogen onrustige beeld. Ik moet haar daar vaak gelijk in geven al ben ik wat minder kritisch en zie ik de laatste tijd bij familie/bekenden best aardig beeld op nieuwe Sony's en Samsung TV's.
Ik wil al een tijdje de TV vervangen maar voordat ik dat echt voor elkaar ga krijgen moet de huidige TV echt gebreken gaan vertonen (doet die helaas nog niet.... zoekt hamer).
Stel dat die Plasma die we nu hebben het nog 1-2 jaar volhoudt, hoe ziet dan het TV landschap eruit?
Wij zitten vrij dicht op de TV door een smalle woonkamer. 40-43inch is ook echt het max wat wij willen. Ik snap die drang naar steeds grotere TV's ook niet. Als ik door de wijk loop en ik zie die enorme bakbeesten in die kleine arbeiderswoningen hangen dan denk ik wat een overkill.
Het liefst zouden we een OLED willen maar zal er ooit een (betaalbare) OLED in een maat van 40-43 inch komen? Zijn over 1-2 jaar überhaupt nog 40-43 inch TV's met een goed beeld te krijgen? Of is het hetzelfde als met telefoons dat je in een kleine (ooit normale) maat alleen maar low/medium end telefoons (Uitzondering die Sony Compact) kan krijgen en dat je voor high end automatisch naar een groot formaat moet? Ik hoop het niet maar ben er bang voor.
Dan nu toch die plasma vervangen door een nieuwe 40-43 inch met goed beeld omdat die anders over 1-2 jaar niet meer te krijgen zijn.....?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• droner
Bezoekje aan Philips gebracht, hun verkoper beweert dat Pixel Perfect HD een 100Hz paneel eigenlijk overbodig maakt. Ik heb daar zelf zo m'n twijfels over.

@Timminator Mijn ervaring is dat ALLE technieken die aanvankelijk duur geintroduceerd worden, uiteindelijk goedkoop worden. Dat geldt ongetwijfeld ook voor OLED. Hoe snel dat gaat? Hopelijk heeft iemand anders daar meer zicht op.

Geen idee hoe het verder gaat met die kleinere (40"/43") schermen, ik denk wel dat de 'steeds groter' trend onherroepelijk tot een halt zal komen. Bij mobiele telefoons is iets vergelijkbaars gebeurd. De concurrentie blijft intussen moordend dus kan het juist weer lonend zijn om ook heel goed kleiner spul op de markt te brengen, zie bijv. Sony die ook in hun Premium smartphone lijn altijd compact versies uitbrengt. Ik zou me iig niet teveel op laten jagen door de gekte van de markt.

Bovendien: ze zijn op dit moment dus vrijwel niet verkrijgbaar - het Philips model wat ik noemde is de enige, voor mij echter niet geschikt vanwege de standaard; deze is te breed voor ons TV meubel en blijkt niet vervangbaar. Het SONY model wat ik daarnaast op het oog had blijkt intussen enorm slecht te scoren op HDR maar ook zowel helderheid als zwartwaarden vallen tegen. Ik blijf waarschijnlijk voorlopig dus ook even zitten met m'n oude bak, hopelijk is de toekomst van de televisiewereld ons vriendelijker gestemd.

[ Voor 31% gewijzigd door droner op 18-12-2017 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Timminator schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:22:
Met interesse dit topic gelezen.
Ik maak me zorgen. We kijken al jaren op een 32inch 100Hz HD ready Plasma TV (pricewatch: LG 32PG6000 Zwart.
Mijn vrouw is erg kritisch en schiet elke LCD/LED TV op voorhand al af vanwege het in haar ogen onrustige beeld. Ik moet haar daar vaak gelijk in geven al ben ik wat minder kritisch en zie ik de laatste tijd bij familie/bekenden best aardig beeld op nieuwe Sony's en Samsung TV's.
Ik wil al een tijdje de TV vervangen maar voordat ik dat echt voor elkaar ga krijgen moet de huidige TV echt gebreken gaan vertonen (doet die helaas nog niet.... zoekt hamer).
Stel dat die Plasma die we nu hebben het nog 1-2 jaar volhoudt, hoe ziet dan het TV landschap eruit?
Wij zitten vrij dicht op de TV door een smalle woonkamer. 40-43inch is ook echt het max wat wij willen. Ik snap die drang naar steeds grotere TV's ook niet. Als ik door de wijk loop en ik zie die enorme bakbeesten in die kleine arbeiderswoningen hangen dan denk ik wat een overkill.
Het liefst zouden we een OLED willen maar zal er ooit een (betaalbare) OLED in een maat van 40-43 inch komen? Zijn over 1-2 jaar überhaupt nog 40-43 inch TV's met een goed beeld te krijgen? Of is het hetzelfde als met telefoons dat je in een kleine (ooit normale) maat alleen maar low/medium end telefoons (Uitzondering die Sony Compact) kan krijgen en dat je voor high end automatisch naar een groot formaat moet? Ik hoop het niet maar ben er bang voor.
Dan nu toch die plasma vervangen door een nieuwe 40-43 inch met goed beeld omdat die anders over 1-2 jaar niet meer te krijgen zijn.....?
Het kan best mogelijk zijn dat er met 2-3 jaar weer een dip komt in het 'formaatrace' en de 40-46inch weer een stuk populairder wordt. Echter met de hele opkomende 4k standaard, welke niet echt praktisch is op zulke formaten, verwacht ik niet dat er nog een sterke 40~ inch serie zal zijn. Natuurlijk heb je ook nog de nieuwere techniek van NLED (of hoe die gaat heten, de non-organic LED), best mogelijk dat die weer een rol gaat spelen binnen de 40-46inch series.

Vergeet alleen niet, net als mijn televisie, de oude modellen hadden flinke bezels, 4-5cm was vrij normaal en jouw absolute formaat is niet eens zoveel kleiner dan een hedendaagse 50inch met bezels van amper 1cm. Beeld is dan wel groter, maar je praktische grootte van je TV blijft bijna hetzelfde.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
Scheelt voor Timminator zo'n 25-30cm in de breedte inderdaad, dat kun je weinig vinden. Ik vind het best veel...

[ Voor 13% gewijzigd door droner op 18-12-2017 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
SinergyX schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:21:
[...]

Natuurlijk heb je ook nog de nieuwere techniek van NLED (of hoe die gaat heten, de non-organic LED)
Kun je hier meer over vertellen? Ik ben hier helemaal niet mee bekend en zou ook niet weten wat ik hier bij moet bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-04 08:14
Dimens schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:29:
[...]

Kun je hier meer over vertellen? Ik ben hier helemaal niet mee bekend en zou ook niet weten wat ik hier bij moet bedenken.
oftopic: lees dezelink eens door. Kijk ook even naar het artiekel over microled en oled die genoemd worden. Dann snap je wellicht ook waarom de qled die samsung heeft een slecht aftreksel is van het idee achter 'echte' qled

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
s0ulmaster schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:50:
[...]

oftopic: lees dezelink eens door. Kijk ook even naar het artiekel over microled en oled die genoemd worden. Dann snap je wellicht ook waarom de qled die samsung heeft een slecht aftreksel is van het idee achter 'echte' qled
Daar ben ik bekend mee. Het gaat mij echt om het NLED. Of er wordt inderdaad mee naar MicroLED gehint, maar dacht kans te zien iets nieuws te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-04 08:14
Dimens schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:04:
[...]

Daar ben ik bekend mee. Het gaat mij echt om het NLED. Of er wordt inderdaad mee naar MicroLED gehint, maar dacht kans te zien iets nieuws te leren.
Goeie kans dat er op qled/microleld gehint wordt

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

s0ulmaster schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:10:
[...]

Goeie kans dat er op qled/microleld gehint wordt
Bedoel ik inderdaad, ik dacht dat het non-organic heette, maar het heet dus inorganic led, daar is al aardig wat over te vinden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Pagina: 1