Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Vraag

• maximvdv
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 11-04-2018
Hallo allemaal,

Ik heb enige tijd geleden een computer aangeschaft namelijk de Medion Akoya P5360E (md881) en ik ondervind enkele problemen. Ik speel namelijk geregeld games met name League Of Legends. Deze pc zou zeker moeten voldoen om de game te spelen op medium settings en toch nog redelijk frame rate te hebben, maar dat is niet zo. Als ik pas in mijn game kom dan heb ik 300 fps op medium settings maar naarmate de game vordert heb ik uiteindelijk nog maar 100 fps. ( en de game verloopt niet heeel smooth) Mijn pc heeft 8 gb ram, een Intel core I5-6402P en een Amd Radieon RX460 ( de 2GB versie). Nu heb ik al geprobeerd om mijn drivers opnieuw te installeren van AMD maar dat hielp niet veel.
Nu vroeg ik mij af waaraan dat kon liggen, ligt het aan mijn GPU en moet ik die upgraden of ligt het misschien aan iets anders.

Zou het dan mogelijk zijn indien mijn GPU het probleem is om een nieuwe in deze PC te steken? ( ik heb 17 cm ruimte in de case in de lengte).

Heel hard bedankt alvast

Beste antwoord (via maximvdv op 15-12-2017 17:04)

• Baloes
  • Registratie: oktober 2012
  • Nu online
Het ligt waarschijnlijk niet aan je hardware gezien het feit dat meer mensen (en met veel betere configs) er last van hebben..

https://boards.na.leagueo...last-patch-722-pre-season
https://boards.na.leagueo...es-after-preseason-update

[Voor 16% gewijzigd door Baloes op 15-12-2017 16:42]

Alle reacties

• eSCe
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 02:40
Die specs zouden meer dan voldoende moeten zijn om Lol te spelen hoor, ik denk dat je eerder eens moet kijken of je geen memory leak hebt ofzo. Ik zou even in taakbeheer uw "prestaties" in de gaten houden en zien of er daar geen bottleneck is.

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 10:47
Even MSI afterburner in game kijken wat je bottleneck is.

Naar verhalen over Van Gogh luister ik maar met een half oor.
Rum, beer, quests, and mead. These are things that a pirate needs!

• maximvdv
quote:
Nat-Water schreef op donderdag 14 december 2017 @ 23:03:
Even MSI afterburner in game kijken wat je bottleneck is.
Ik denk niet dat het dit gaat zijn aangezien ik een redelijke cpu heb maar ga het eens proberen.

• SomerenV
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 00:44

SomerenV

It's something!

Zit er niet gewoon een memory leak in de game? Als het begint op 300fps en naarmate de tijd vordert vermindert dan duidt dat vaak op een memory leak ergens. Het enige dat je dan kunt doen is de game herstarten.

EightZero Drive | Facebook | Youtube | Tweakers topic

• maximvdv
quote:
SomerenV schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 12:39:
Zit er niet gewoon een memory leak in de game? Als het begint op 300fps en naarmate de tijd vordert vermindert dan duidt dat vaak op een memory leak ergens. Het enige dat je dan kunt doen is de game herstarten.
Bedankt voor de tip. Als ik bencbmark test doe haal ik ook normale performance. Is er buiten de game te herstarten niks aan te doen zodat het permanent gefixt is?

• Praetextatus
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 30-03 01:14

Praetextatus

the dutch_paki

quote:
maximvdv schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 13:02:
[...]

Bedankt voor de tip. Als ik bencbmark test doe haal ik ook normale performance. Is er buiten de game te herstarten niks aan te doen zodat het permanent gefixt is?
Je kunt proberen alles opnieuw te installeren. Dus echt een schone installatie en niet een backup van Medion. Misschien dat er processen op de achtergrond worden gestart. Wellicht een virusscanner die elke keer vast loopt en herstart bijvoorbeeld of windows updates die niet lukken.

Kijk welke versie van windows je hebt, download een nieuwe ISO en zet dit op een USB stick. Er is een tool beschikbaar waarmee je een bootable usb stikje kunt maken.
https://www.microsoft.com...ows-usb-dvd-download-tool

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

quote:
maximvdv schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 13:02:
[...]

Het lijkt inderdaad op memory leakage wat @eSCe en @SomerenV ook aankaarten.
Je kunt de volgende tool eens proberen (heb ik zelf nooit gebruikt):
https://battle-encoder-shirase.en.uptodown.com/windows

Kans is wel dat je dan gewoon een out of memory melding kunt krijgen, maar je kunt het proberen.

• maximvdv
quote:
Praetextatus schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 13:54:
[...]

Het lijkt inderdaad op memory leakage wat @eSCe en @SomerenV ook aankaarten.
Je kunt de volgende tool eens proberen (heb ik zelf nooit gebruikt):
https://battle-encoder-shirase.en.uptodown.com/windows

Kans is wel dat je dan gewoon een out of memory melding kunt krijgen, maar je kunt het proberen.
Ik heb dus in game 55% cpu usage, 5 van de 8 GB ram in gebruik en 15% GPU usage en toch haal ik maar 100-150 FPS. Ik denk dat dit geen leak is aangezien ik maar 5GB ram gebruik en nog overschot heb. Iemand anders nog raad?

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

quote:
maximvdv schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:14:
[...]

Ik heb dus in game 55% cpu usage, 5 van de 8 GB ram in gebruik en 15% GPU usage en toch haal ik maar 100-150 FPS. Ik denk dat dit geen leak is aangezien ik maar 5GB ram gebruik en nog overschot heb. Iemand anders nog raad?
Ik heb geen idee hoe resource hungry de games zijn die jij speelt, maar de 2gb van de rx460 zou ook iets kunnen zijn? Kun je kijken of deze vol loopt?

Als niets lukt zou je toch een reinstall kunnen overwegen...

Wat extra uitzoek werk, maar blijkbaar is enkele maanden een buggy patch uitgerold voor LoL:
https://boards.na.leagueo...8fKJfg-patch-714-fps-drop
Staan wat handleidingen in om dit te fixen

[Voor 21% gewijzigd door Praetextatus op 15-12-2017 14:24]

• jacolc
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 30-03 10:30
Is de refreshrate van het beeldscherm ook niet belangrijk?

• eSCe
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 02:40
Dan zal het inderdaad uw geheugen van de gpu zijn die volloopt en begint te bottleneck. Refresh rate zou niet mogen zorgen in FPS drop na verloop van tijd.

• Platte_Band
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 29-03 18:16
Wat zijn je temperaturen van de CPU & GPU? Wellicht wordt de pc gethrotteld door te hoge temperaturen (+90 graden Celsius). En is dit alleen bij LoL of verlies je ook performance bij andere spellen na verloop van tijd?

• maximvdv
quote:
Praetextatus schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:17:
[...]

Ik heb geen idee hoe resource hungry de games zijn die jij speelt, maar de 2gb van de rx460 zou ook iets kunnen zijn? Kun je kijken of deze vol loopt?

Als niets lukt zou je toch een reinstall kunnen overwegen...

Wat extra uitzoek werk, maar blijkbaar is enkele maanden een buggy patch uitgerold voor LoL:
https://boards.na.leagueo...8fKJfg-patch-714-fps-drop
Staan wat handleidingen in om dit te fixen
Er wordt maar 15% van mijn grafische kaart gebruikt dus dat kan het niet zijn.

• maximvdv
quote:
eSCe schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:33:
Dan zal het inderdaad uw geheugen van de gpu zijn die volloopt en begint te bottleneck. Refresh rate zou niet mogen zorgen in FPS drop na verloop van tijd.
Als ik kijk in taakbeheer is er nog redelijk wat geheugen beschikbaar dus ik denk niet dat het dat is.

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 08:50
quote:
maximvdv schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:24:
[...]

Als ik kijk in taakbeheer is er nog redelijk wat geheugen beschikbaar dus ik denk niet dat het dat is.
Je kan het geheugen van je grafische kaart niet zien in taakbeheer. Daarnaast is het percentage gebruik van je videokaart dat je noemt de grafische processor - ook dat zegt weer niets over het gebruik van het geheugen op de kaart.

Ik zou ook je temperaturen even controleren onder load

Woont in Helsinki

• maximvdv
quote:
Intelligo schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:25:
[...]

Je kan het geheugen van je grafische kaart niet zien in taakbeheer. Daarnaast is het percentage gebruik van je videokaart dat je noemt de grafische processor - ook dat zegt weer niets over het gebruik van het geheugen op de kaart.

Ik zou ook je temperaturen even controleren onder load
Sorry, maar wat bedoel je met 'load'? Ik weet wel dat ik in mijn AMD radeon settings mijn temperaturen kan zien. Waar zou ik dan wel het echte gebruk kunnen zien van het gebruik van het geheugen op de kaart? Alvast bedankt

[Voor 9% gewijzigd door maximvdv op 15-12-2017 16:29]

• Imperium
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Ik weet het niet hoor, maar 150 FPS is toch een prima waarde? hoe kan dat nou "traag" zijn dan?

• maximvdv
quote:
Imperium schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:30:
Ik weet het niet hoor, maar 150 FPS is toch een prima waarde? hoe kan dat nou "traag" zijn dan?
Ja maar het verergert nog naarmate de game vordert, na een kwartier is het nog maar 100 en in gevechten 80 en je merkt dat het niet zo smooth verloopt. Moest het steady 150FPS blijven had ik deze topic niet aangemaakt. toch bedankt

[Voor 25% gewijzigd door maximvdv op 15-12-2017 16:33]

• Imperium
  • Niet online
Jawel, maar wat ik me afvraag, ervaar je stotteren? slide-show achtige taferelen? want vanaf een FPS of 65-70 moet het beeld toch wel redelijk soepel verlopen. Als dat niet zo is zou ik het toch ergens anders zoeken.

[Voor 15% gewijzigd door Imperium op 15-12-2017 16:33]

• Arjantje72
  • Laatst online: 06:17
quote:
maximvdv schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:32:
[...]

Ja maar het verergert nog naarmate de game vordert, na een kwartier is het nog maar 100 en in gevechten 80 en je merkt dat het niet zo smooth verloopt.
Ook bij een ander spel?

• Sinus_rhythm
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 09:14
quote:
Intelligo schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:25:
[...]
Je kan het geheugen van je grafische kaart niet zien in taakbeheer.
Sinds de Fall Creators Update van Windows 10 wel. :)

• maximvdv
quote:
Imperium schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:32:
Jawel, maar wat ik me afvraag, ervaar je stotteren? slide-show achtige taferelen? want vanaf een FPS of 65-70 moet het beeld toch wel redelijk soepel verlopen. Als dat niet zo is zou ik het toch ergens anders zoeken.
Als ik een dip krijg dan vind ik toch dat het niet zo heel smooth verloopt om het zo te zeggen. Mijn beeldscherm kan het niet zijn dat is nog vrij recent aangekocht.

• Imperium
  • Niet online
quote:
maximvdv schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:34:
[...]

Als ik een dip krijg dan vind ik toch dat het niet zo heel smooth verloopt om het zo te zeggen. Mijn beeldscherm kan het niet zijn dat is nog vrij recent aangekocht.
Heb je een 60hz beeldscherm?

• maximvdv
quote:
Ik speel geen andere games maar bij een benchmark test heb ik normale resultaten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Baloes
  • Nu online
Het ligt waarschijnlijk niet aan je hardware gezien het feit dat meer mensen (en met veel betere configs) er last van hebben..

https://boards.na.leagueo...last-patch-722-pre-season
https://boards.na.leagueo...es-after-preseason-update

[Voor 16% gewijzigd door Baloes op 15-12-2017 16:42]

• maximvdv
quote:
Imperium schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:35:
[...]

Heb je een 60hz beeldscherm?
Ik heb deze monitor : http://www.paradigit.be/p...1uVweAEAQYAyABEgK9EPD_BwE

(philips 240v5qdab)

• Arjantje72
  • Laatst online: 06:17
quote:
maximvdv schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:35:
[...]

Ik speel geen andere games maar bij een benchmark test heb ik normale resultaten.
Simpel toch dan, ligt aan het spel. Kun je zelf weinig aan doen.

• maximvdv
Als ik mijn settings verlaag blijven ze even laag/hoog.
Bedankt allemaal voor de hulp!

• TonyZh
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 31-03 12:58
Het zou niet kunnen liggen aan je Hardware, omdat het meer dan voldoende moet zijn om League of Legends aankunnen. De GPU moet normaal rond de 200 FPS geven en hooguit droppen tot 150 tijdens drukke situaties.

Wat je zou kunnen proberen misschien een schone Windows installatie en daarna de drivers opnieuw. (Weet je echt zeker dat je de allerlaatste drivers hebt, want recent is de nieuwe AMD Adrenaline Driver uitgekomen)

Kijk of andere progamma's actief zijn die mogelijk de prestatie van je computer verlagen.

Kijk of de temperatuur van je GPU stabiel blijft. Misschien zou dat de reden kunnen zijn dat de GPU opeens je minder FPS geeft.

Als dat allemaal niet werkt. Probeer dan met de Overclock Tool van AMD je GPU te overclocken of met MSI Afterburner.

• maximvdv
quote:
TonyZh schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 17:08:
Het zou niet kunnen liggen aan je Hardware, omdat het meer dan voldoende moet zijn om League of Legends aankunnen. De GPU moet normaal rond de 200 FPS geven en hooguit droppen tot 150 tijdens drukke situaties.

Wat je zou kunnen proberen misschien een schone Windows installatie en daarna de drivers opnieuw. (Weet je echt zeker dat je de allerlaatste drivers hebt, want recent is de nieuwe AMD Adrenaline Driver uitgekomen)

Kijk of andere progamma's actief zijn die mogelijk de prestatie van je computer verlagen.

Kijk of de temperatuur van je GPU stabiel blijft. Misschien zou dat de reden kunnen zijn dat de GPU opeens je minder FPS geeft.

Als dat allemaal niet werkt. Probeer dan met de Overclock Tool van AMD je GPU te overclocken of met MSI Afterburner.
Opnieuw instellen of schone instalatie? En overclocken helpt ook amper/niets heb ik al geprobeerd. Windows Modules installer pakt zeer veel cpu. Weet iemand hoe ik dit uitzet/weg doe?

[Voor 4% gewijzigd door maximvdv op 15-12-2017 17:14]

• Baloes
  • Nu online
Volgens mij had dat te maken met Windows updates.. Ik zou es ff kijken of dat goed verloopt (verlopen is). Een keertje de Windows update troubleshooter laten draaien kan ook helpen.

Ook zou je het volgende kunnen proberen :

https://www.drivereasy.co...cpu-on-windows-10-solved/

• maximvdv
@Baloes bedankt. Weet jij ook toevallig wat het verschil is tussen 'opnieuw instellen' en 'schone instalatie'? Als ik schone instaltie van Windows doe, moet ik dan drivers etc opnieuw downloaden?

• Baloes
  • Nu online
Schone installatie is alles eraf (schijf schoon :) ) en weer opnieuw installeren.
Maar weet niet of dat gaat helpen. Ik heb hetzelfde gehad en heb het opgelost op de manier zoals beschreven in de link in m'n vorige post.

• maximvdv
@Baloes moet je dan ook windows opnieuw installeren met cd etc of kom je gewoon direct uit op de setup?

• Baloes
  • Nu online
Yup...opnieuw installeren met CD als je die hebt. Maar heb je al geprobeerd wat er in de link stond die ik postte? Dat zou ik dan eerst ff doen.

• maximvdv
@Baloes heb ik al gedaan. Bedankt. Weet jij toevallig als het mogelijk is om een nieuwe gpu te steken in een pre built pc? Alvast bedankt

• Baloes
  • Nu online
Volgens mij zou dat wel moeten kunnen. Dit is jouw pc :

https://www.pcwelt.de/pro...deon-RX-460-10071163.html

In diezelfde behuizing weten ze in die behuizing toch een gtx 1060 te stoppen :

https://computerkiezen.nl...ij-aldi-17-december-2016/

Er zit in jouw model een 350 watt voeding waar volgens mij geen PCI-E stekker aanzit dus zou een gtx 1050 ti het krachtigste zijn wat je er in kunt zetten.

• maximvdv
@Baloes ja dat wel, maar past dat wel in de case? Ik heb het gemeten en ik had maar een dikke 17cm plaats in de lengte. Daarbij, wist ik niet wat ik kon er in steken.

• Baloes
  • Nu online
Allemaal korter dan 17 cm :

categorie: Videokaarten

• maximvdv
@Baloes zal dat veel verschil uitmaken met mijn RX460?
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True