Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PC gaat niet meer aan na update windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BB1100XX
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 03-02 12:39
Hoi
Ik ben een pc noob.
Enige tijd geleden kreeg ik van een vriendin een dekstop pc.
Haar zoon gebruikte deze voor gamen, deze heeft inmiddels iets anders en beters.
De desktop is nagekeken door iemand met het nodige verstand van computers.
(deze persoon weet het ook niet, en hem op bezoek laten komen kost me gelijk geld :( )
Ik heb hem gekregen omdat mijn vorige desktop te oud was om mee te werken, en de laptop waar ik nu op zit heeft het er ook allemaal moeilijk mee.

Nu gebruik ik met veel plezier mijn 'nieuwe' computer, het is een fujiutsie samsung
draait op windows 10, dit is voor mij nog steeds erg nieuw allemaal.
Deze week kwamen er updates, dit venster zag er iet wat anders uit, maar omdat alles nieuw en anders is zag ik daar geen gevaar in.
Ik heb de computer alle tijd gegeven om alles te doen wat hij moest doen.
Gister bij het opstarten waren er nog wat activiteiten noodzakelijk, na deze activiteiten kon ik de pc normaal gebruiken.
Na een slaapstand van een aantal uur had de pc wel opnieuw opgestart, programma's en vensters die openstonden waren weer gesloten.
De pc via de normale route afgesloten.

Vanmiddag wil ik een email sturen en de pc start helemaal niet op.
het rode lampje van de kaartlezer unit brand netjes rood.
De opstart lampjes harde schijf etc brand kort maar start niet op.

Inmiddels heb ik al wat stappen ondernomen.
De voeding uit mijn oude pc heb ik kort aangesloten, die gaf hetzelfde effect, wel de impuls om op te starten maar geen doorzettingsvermogen. Na enkele seconden probeerde de computer zelf op te starten zonder succes. net alsof hij de hik had.

Ik heb inmiddels de knoopcel batterij op het moederbord vervangen voor een ander exemplaar.
Deze actie gaf wel wat meer leven in de brouwerij maar nog niet genoeg.
Het hikje is veranderd naar een serieuze opstart poging maar deze word alsnog niet door gezet.

alle 3 de fan;s draaien gewoon, op de voeding, moederbord en de ... videokaart heet dat denk ik?
ik heb 2 dvd lezers, de bovenste lijkt problemen te hebben met opstarten, kabeltje los gehaald dit maakte geen verschil.
Ik had al dingen gelezen over een kapotte power switch, dit zou te omzeilen zijn met het stekkertje van de power switch los te halen van het moederbord na indrukken.
Het opstart proces doet met deze handeling wel wat langer zijn best voor het proces afvalt stopt en na enkele seconden een nieuwe poging doet.
ik krijg geen beeld, toetsenbord laat geen lampjes oplichten muis ook niet.

Ik heb geen idee wat er aan de hand is, is dit echt alleen maar van een update ????
of is er iets anders aan de hand ?
zoja wat dan? kan ik dit testen ?

Graag zou ik wat advies ontvangen en eventueel wat begeleiding naar een oplossing zodat alles weer gaat werken.

Indien nodig wil ik foto's maken, geen idee of ik die zonder problemen kan posten op het forum.
Zoals eerder gemeld, ik ben nogal een noob op pc gebied. hahahaha
En de laptop die ik nu gebruik heeft zijn beste tijd ook al ruimschoots gehad.

Wie o wie kan mij helpen ?

Alle reacties

• Elmo_b
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:40
1 alle specs van je pc
2 nee dit kan niet komen door een update van je win10 (je had in ieder geval in de bios moeten kunnen komen)
3 Kaal starten dus alleen mobo cpu 1 reepje geheugen. en indien je geen onboard vga hebt (specs zijn dus handig) dan je gpu en kijken wat hij dan doet.
4 mocht je wel een onboard gpu hebben (cpu) dan ook je gpu eruit halen en op je moederbord je monitor aansluiten

Als hij dan nog niks doet, alles uit je kast halen en op een doos leggen en alleen je cpu (fan) 1 reep geheugen erin en (gpu indien niet onboard aanwezig) en dan nog een keer proberen.

Al je geheugenslots proberen en verschilende reepjes en combinaties. komt er dan leven in net zolang combinatie uiproberen en dingen (drives etc) toevoegen tot je weet waar het fout gaat.

Als hij het dan nog niet doet andere voeding proberen.

Doet hij het dan nog niet tja dan is mobo of cpu overleden.

Maar begin met al je specs te geven

P.S de eerste 3 dingen die mij bekend voorkomen bij zo een probleem zijn
1 geheugen
2 voeding
3 iets wat kortsluiting maakt

[Voor 48% gewijzigd door Elmo_b op 14-12-2017 21:31]

• aminam
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 16:52
Kun je kort een opsomming geven van wat je op je beeldscherm ziet? Je verhaal is lang maar niet gedetailleerd. Misschien kun je kijken of je windows in safe mode kunt starten, of komt hij niet tot het inlogscherm?

x370 Taichi | R5 3600 | Vega 64 Liquid| Phanteks Evolv atx

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Dit komt niet door de update, dat is noodlottig toeval.

Als de PC steeds weer “afslaat” als het ware dan is er meer aan de hand, dan vindt er ergens sluiting plaats óf iets heeft de geest gegeven.

Als hij blijft lopen maar de muis en toetsenbord gaan niet aan, dan komt de PC al niet tot de POST, oftewel de controle of moederbord, CPU en geheugen in orde zijn. Daar zit dus ergens je probleem.

I reject your reality and substitute my own

• BB1100XX
Bedankt voor jullie snelle reacties, ik kan op een aantal korte vragen antwoord geven, de gedetailleerde info moet ik even me best voor doen, vooral het ontcijferen wat jullie no precies vragen wat het betekent en waar ik die info kan vinden.

het beeldscherm geeft GEEN beeld. alle pogingen die ik gedaan heb komt het beeldscherm niet uit standby.
geheugen bankjes heb ik in verschillende mogelijkheden gedaan 1 tegelijk 2 tegelijk verschillende sleuven, bleef zelfde reactie geven.
Videokaart is eruit geweest, dvd stations heb ik los gehad.

Kaal starten zal ik morgen even proberen.

Kan ik ergens foto's posten? of naar een email adres sturen?
Ik denk dat daar veel info te vinden is waar jullie om vragen, (zoals onboard gpu..??) maar ik als noob niet weet waar ik het moet vinden :$

Ik hoop echt niet dat er iets de geest gegeven heeft.... het krijgen van deze desktop ben/was ik enorm mee geholpen!! Geld voor iets nieuws of nieuwe onderdelen heb ik nagenoeg niet.
Anders had ik wel gewoon een nieuwe laptop gekocht! HAHA

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Je kan hier afbeeldingen uploaden, deel vervolgens de link hier op het forum :)

https://nl.imgbb.com

Maar draait de pc nu wel door, zonder uit te vallen, maar dan zonder verdere reactie? En op de onboard video draaien kan door de videokaart eruit te halen en je scherm op het moederbord aan te sluiten. Kan ook zijn dat je dat niet hebt, maar dat kunnen we nog niet ruiken :)

• wouterg00
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 21:00
Over ruiken gesproken, komen er geen rare geuren uit je PC? En heb je alle kabels gecheckt? Als er veel stof op ligt, schoongemaakt? Zijn er dingen die los zitten/rammelen?

• BB1100XX
https://ibb.co/mt7bZm
https://ibb.co/dkSM0R
https://ibb.co/bWSX76
https://ibb.co/hgsM0R
https://ibb.co/eOkKn6
https://ibb.co/cjoGZm
https://ibb.co/mebELR
https://ibb.co/j4hofR
https://ibb.co/hT6g0R

Goedemorgen, Hierbij de links naar een aantal foto's
Ik hoop dat jullie hier de informatie uit kunnen halen wat jullie nodig hebben.
Ik weet nog steeds niet wat een onboard gpu is.
Ik heb wel bij de vorige eigenaren om boekjes en cd's gevraagd, maar daar kwam een heel simpel antwoord uit, namelijk dat heb ik niet.

Ik bedacht me vanochtend, misschien relevant om te melden, misschien ook absoluut niet.
Er is gedreigd om alles te hacken wat ik heb....
Nu typte deze persoon zeer gebrekkig Nederlands, en zou uit Nicaragua komen.
Ik heb deze droeftoeter geadviseerd eerst eens een LOI cursus Nederlands te volgen alvorens mensen te bedreigen en af te persen.
Deze getypte conversatie vond plaats via mijn reserve mobiel, op een app genaamd 'meetme'
Ik vond het nogal een sterk verhaal dat hij dan alles zou kunnen hacken wat ik heb.
Sinds gisteravond heb ik ook een vervelend balkje op het scherm van mijn laptop... en lijkt alles nog trager dan normaal

Betreft de desktop:
Nee, er komen verder geen rare gesmolten of aangebrande geurtjes uit, sterker nog ik ruik niets vreemds.
Alle kabels zijn gecheckt, er zit niets los, alles aangedrukt en zoals op de foto's te zien is de pc best schoon vanbinnen, mijn oude desktop trok bergen stof aan. bij deze valt dat mee.

Zojuist weer een poging gedaan na 1 sec viel de pc uit, na ongeveer 3 seconden uit doet hij zelf een nieuwe poging, draait dan een beperkt aantal seconden ( zonder actie op randapparatuur) en valt weer uit, en dit herhaalt zich.
Alle 3 de fan's draaien, ik hoor de dvd drives in actie, ik hoor de hardeschijf in actie, het lampje op de kaartlezer vooraan brand rood.
Maar echt opstarten/doorstarten doet hij niet.

Is er ook een link waar ik filmpjes kan uploaden? Gister avond maakte ik een filmpje om te laten zien/horen wat er gebeurde en wat niet.

Ik zal nu even de boel leeg halen en 'kaal starten' kijken wat dat voor resultaat oplevert.

• BB1100XX
Snel resltaat met het 'kaal' starten.

Ik heb de voeding aangesloten gelaten, en 1 blauw bankje erin gelaten.

Dvd stations los, hardeschijf los, video kaart eruit, geen muis, beeld of toetsenbord.

Na indrukken van aan/uit knop gaan er 2 fans draaien, na +/- 4 seconden slaat hij af, en na +/- 3 seconden doet hij een nieuwe poging, en dit herhaalt zich.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Zonder videokaart werkt dit bord niet, zit geen onboard video op. Er zal dus te allen tijde een videokaart in moeten zitten (de P43 heeft nooit onboard, alleen de G en Q hadden dit destijds).

Probeer alle afzonderlijke geheugenbankjes eens om uit te vinden of er een defecte tussen zit. Geeft dit geen verandering dan is dat m.i. weer uit te sluiten. De kans dat ze allemaal dood zijn is vrijwel nihil. Dan gaat de verdenking naar moederbord of CPU, die allebei ook al richting de 10 jaar gaan (CPU is aanname op een E8500 oid).

EDIT:

wat je laptop betreft, haal eens gauw malwarebytes eroverheen. Klinkt alsof je rommel aan het binnenharken bent.

[Voor 13% gewijzigd door nelizmastr op 15-12-2017 10:07]

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:27
Zonder videokaart kun je ook proberen, als de pc niet afslaat, is er misschien storing in je videokaart.
Dan een videokaart lenen om te testen.

Opstarten via een linux cd/usb stick, voor als je denkt dat het windows is, maar dat is nu niet het geval.

[Voor 27% gewijzigd door jan99999 op 15-12-2017 10:41]

• BB1100XX
De geheugen bankjes heb ik gister 1 voor 1 getest, in verschillende sleuven.
Dit gaf allemaal hetzelfde resultaat.

De videokaart weer aangesloten, ik vergat even het stekkertje dus ik kreeg een flinke piep.
Na het stekkertje aangesloten te hebben krijg ik hetzelfde resultaat.
Hij start op voor 4 a 5 seconden, valt uit, en probeert het na 3,4 seconden wederom etc, etc.

Hoe kom ik aan malwarebytes voor mijn laptop?? Ik neem op dit punt al het advies aan. ( noob heheheh)

Even aan het brainstormen...
Stel nou dat de update geen update was....
Behalve dat het er anders uit zag dan ik gewend ben ( zoals veel in windows 10) heb ik er verder ook niet op gelet. En had ik meer zoiets van lets get it over with.
En er zo inderdaad iemand in mijn pc aan het prutsen geweest zijn, zou dit dan het resultaat kunnen zijn?
Of is dat echt uit te sluiten, omdat jullie kenners met zekerheid kunnen zeggen dat het een hardware probleem is?

Is het dan theoretisch mogelijk dat ik inderdaad gehackt ben ??
Misschien vreselijk dom om het te vragen, maar ik weet gewoon echt niet hoe die ongein werkt.
Of was het echt alleen grootspraak en kunnen ze helemaal niks.

De desktop is de enige pc die aan een netwerk kabel hangt, samen met de switches waar ook de tv's aan hangen.
Laptop, telefoons en ps3 hangen allemaal aan Wi-fi.
Vorige week heb ik het Wi-fi wachtwoord gewijzigd.

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:27
Moederbord uit je pc halen,
op een stuk karton opbouwen,
dan met zo min mogelijk hardware de pc starten,
dan bij weigeren, alles gaan uitwisselen,
ipv een hd een bootable linux usb stick, dus hd en dvd drives losmaken, stroom en data kabel.
etc
etc.

• Kars
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 07-04 14:17
Dat je gehacked bent, lijkt me niet meteen het geval. Maar de kans dat je virussen op je pc (en laptop) hebt, lijkt me aannemelijk.

Zoals hiervoor al aangegeven, Malwarebytes downloaden (gratis versie) op je laptop en opschonen.

Dan je PC.
Het klinkt inderdaad als een kapot moederboard, maar laten we nog een paar testen doen.
In de computerkast:
- Beide DVD spelers loskoppelen (dus stroomkabel en grijze platte IDE kabel eraf)
- Cardreader loskoppelen (stroomkabel en witte kabeltjes los)
- harde schijf loskoppelen (stroomkabel en rode SATA kabeltje eraf)

Kijk wel goed waar het later allemaal weer aan moet :)

Laat de videokaart zitten en sluit aan de achterkant alleen monitor, muis, toetsenbord en stroom aan.
Probeer dat eens :)

Off-topic: ben je motorrijder, gezien je nickname?

Life is too short to remove USB safely

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 02:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT BB1100XX :)

Omdat je hier nieuw bent is het niet erg als niet niet gelijk exact weet hoe dingen hier moeten - maar ik wil je toch even op een paar dingen wijzen:
- een titel hoort informatief te zijn, niet schreeuwerig. "HELP!!" voegt niets toe en trekt op hinderlijke wijze de aandacht. Ik heb je titel even ont-schreeuwd.
- meerdere keren achter elkaar posten staat slordig en omdat je daarmee ook je topic opnieuw omhoog schopt in de topiclijst is het niet eerlijk/sociaal tegenover alle andere topics. Als je iets toe te voegen hebt aan een bericht voordat iemand anders gereageerd heeft, graag de 'wijzig'-knop gebruiken.

Voor deze en nog meer tips, zie Het algemeen beleid #quickstart

Soittakaa Paranoid!

• Elmo_b
-uit de kast op een stuk karton
- helemaal kaal alleen 1 reepje geheugen, cpu, gpu voor de rest niks geen toetsenbord muis of iets dergelijks.
- monitor aansluiten

Pc aanzetten, indien je nu wel een reactie krijgt (beeld bios) dan stap voor stap verder gaan
Geen reactie andere voeding proberen.
Nog geen reactie dan gpu in andere pc proberen

Indien de gpu het dan wel doet, mobo / cpu overleden
Indien de andere pc dat kuren heeft is de gpu kapot

• BB1100XX
Ok, malware programma loopt op de laptop.
Ondertussen weer even typen en testjes doen.

Ik heb de kaartlezer ook ontkoppeld, die was ik vergeten.
een test gedaan met: voeding, moederbord en videokaart.
De rest hangt los/ontkoppelt.
Na 1 sec viel pc uit, na 3/4 seconden nieuwe poging, draait rond de 6 sec en valt daarna weer uit.

Volgende test met bovenstaande componenten EN, beeld, muis en toetsenbord.
Computer draait voor 3 a 4 seconden, valt uit en doet daarna een nieuwe poging.

En ja het word inmiddels een uitdaging waar alle kabeltjes terug moeten, MAAR thnxgod ik heb de foto's hahaha

De optie om het moederbord ook nog uit de kast te halen zie ik enigzins tegenop, Dit omdat het dan nog een lastiger verhaalt word alles correct terug te plaatsen, en ik dan ook ongerust word dat ik dingen per ongeluk beschadig.

Ik ben wel in het bezit van een multimeter, kan me ook nog wel wat herinneren van school over hoe zo'n ding werkt.
Ik neem aan dat het uithalen van het moederbord erom gaat om te testen of er ergens sluiting gemaakt word of in die richting ??

Excuses voor het niet handelen naar de huisregels, Uiteraard heb ik geen verstand van forums en ben ik zwaar wanhopig en allang blij dat mensen de tijd en energie nemen om mij te helpen.
Daar tegenover neem ik alle tijd om de mensen die mij willen helpen te voorzien van de goede info zodat ze me kunnen helpen.
Ik probeer inmiddels zoveel mogelijk info per keer in 1 bericht te proppen.

offtopic: ik rijd inderdaad motor! leuk dat het je opvalt :P

• Kars
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 07-04 14:17
Hmm.. Die knoopcel batterij die je er nu in hebt gedaan, weet je zeker dat 'ie goed is?

Anders:
- stekker uit de voeding (dus geen stroom op de pc)
- power-knop 5 sec ingedrukt houden
- knoopcel batterij eruit halen
- 5 minuten wachen
- oude knoopcel er weer in
- stekker in de voeding van de pc
- opstarten

Life is too short to remove USB safely

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

quote:
BB1100XX schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 12:39:

Ik neem aan dat het uithalen van het moederbord erom gaat om te testen of er ergens sluiting gemaakt word of in die richting ??
Klopt helemaal. Het zal als min-of-meer laatste stap toch echt moeten. Maak desnoods inderdaad foto's van wat waar moet zitten.

Tip voor het later terugplaatsen in de behuizing, laat eerst de poorten door het I/O shield (metalen plaatje om je poorten aan de achterkant van de kast) steken en leg hem dan recht op de afstandsbusjes zodat je ze kan zien door de gaten in het moederbord, daarna de hoeken vastschroeven zodat-ie niet meer beweegt :)

Maar goed, de kans is aanwezig dat dat vergeefse moeite is :/

• Elmo_b
Als ik je voeding bekijk dan is die toch al weer 10 jaar oud, en nou had je hem wel even vervangen voor een andere maar welke was dat? als die nog ouder is weet je eigenlijk nog niks.
Heb je niet een vriend of kennis die nog een voeding heeft liggen waarvan je 100% zeker bent dat hij goed is?

• BB1100XX
Goedemorgen!

Gister heb ik nog 2 tests gedaan met de knoopcel batterij.
Ik heb alle beschreven stappen door Kars uitgevoerd als eerste met de oude batterij.
Daarna met de nieuwe batterij.
Het verschil wat opvalt na het plaatsen van een andere batterij ongeacht nieuw of oud, is dat bij eerste poging opstart pc afslaat na 1 seconde, verder is het hetzelfde, na 3/4 seconden nieuwe poging.
Wat ook opviel, was bij de 2e test. Toen heb ik een nieuwe batterij gebruikt, gister gekocht.
Na 1 seconde sloeg alles af, na 3/4 seconden deed de pc een nieuwe poging maar bleef toen wel veel langer draaien voor hij opniew afsloeg, zo richting de 10 a 15 seconden.
Helaas herhaalde het patroon zich daarna.

Ik heb even alle moed bij elkaar moeten verzamelen, ik heb inmiddels het moederbord uit de kast en de videokaart. De voeding van de samsung desktop zit vast aan de kast.
De losse voeding van mijn oude HP pc, die overigens uit 2005 komt. (dus inderdaad veel ouder is)
Heb ik eerst even open gemaakt en een dood dier aan stof eruit gehaald.
Daarna aangesloten ( gelukkig geen schroefjes over hahaha) op het moederbord.
Dus alleen voeding en moederbord.
ik kreeg hem aan de praat, maar geen nieuwe reacties.
aan de onderkant zijn geen zwart geblakerde opgeblazen plekken te zien.
Enige wat ik wel zie is dat sommige solderingen niet heel netjes zijn, alsof ze een keer overnieuw gedaan zijn. Ik weet hoe dit eruit ziet, dit heb ik ooit op school geleerd.
maar ik verwacht niet dat dit voor problemen zo lijden.
Met de HP voeding heb ik nog niet de videokaart ook kunnen aansluiten, ik mis namelijk dat kabeltje. die zit vast in de samsung kast.
Betreft de HP voeding, ik weet 100% zeker dat deze het gewoon deed toen ik de kast aan de kant zette, ondanks de leeftijd.
De pc werkte ook 'gewoon' het probleem met deze pc is, dat er 512MB ram geheugen inzit, en windows 7 vraagt veel meer ruimte.
Toen de originele windows XP er nog op stond deed hij het beter. hier heb ik overigens wel een recovery cd van. Maar buiten om dat blijft de pc gewoon sterk verouderd, net zoals de laptop. die is van 2007.

Wat voor informatie is er uit de laatste test te halen?
Kan er al met zekerheid gezegd worden, dit is stuk of dat is stuk??
Moet ik meer tests doen? andere tests ?
Een vriend van mij die wel redelijk handig met computers is, alleen niet naast de deur woont, zei dat hij wel even ging kijken voor een nieuw bordje .... aan de hand van de foto kon hij zeggen dat er nog wel bordjes voor deze pc verkocht werden.

Eigenlijk ben ik er al compleet gefrustreerd van, respect voor alle mensen die dit voor de hobby, plezier en of beroep doen.

p.s. Klopt, je hebt gelijk. Geen idee hoe ik bij samsung kwam. Het woord siemens staat op de kast.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

CPU is dood of het moederbord. In ieder geval is te concluderen dat het met deze PC over en sluiten is.

Overigens is het een Fujitsu-Siemens, niet een Samsung en was het alleen een hergebruikte behuizing, gezien het origineel een ouwe Pentium 4 bak was :+

Maar goed, dat wordt dus op zoek naar wat anders. Spul van deze leeftijd wordt dikwijls gratis aangeboden of voor <50 euro. Je kan allicht hier op de v&a een oproep plaatsen.

https://tweakers.net/aanbod/

• BB1100XX
Beste mensen.
Hartelijk dank voor jullie hulp!
Ik ben erg blij dat jullie er tijd en energie ingestoken hebben om mij op weg te helpen.
Helaas met een treurige conclusie.

Vooralsnog heb ik tijd nodig om te bedenken hoe ik dit ga oplossen.

Nogmaals, Hartelijk dank voor jullie tijd!

Evelien
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True