Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Opstart problemen, geen idee wat de oorzaak is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: december 2010
  • Nu online
Beste Tweakers,

Mijn moeder heeft wat auto probleempjes en gezien ik een enorm leek ben betreft auto's kom ik hier om er achter te komen wat de potentiele oorzaak kan zijn.

De situatie is als volgt:

Mn moeder heeft sinds kort opstart problemen, de ene keer start de auto prima op zonder problemen, de andere keer doet hij niks (hij pruttelt wat maar gaat niet aan), dan moet de sleutel eerst uit het contact en dan doet hij het weer.

De laatste keer dat het wat "eng" was, was toen ze een rit van 65km gemaakt had, een kleine 20 minuten de auto uit had. Toen ze vervolgens de auto probeerde op te starten gaf de auto een geluid dat ze nog niet eerder gehoord had, het was een soort geluid dat vergelijkbaar is met het leeg maken van een volle fles (het geluid dat de bubbels maken die omhoog komen). Ze had toen ook geprobeerd het gas in te drukken, misschien dat die dan wat deed, maar zonder resultaat. Sleutel uit contact gehaald, vervolgens weer opnieuw proberen en dit keer zonder problemen opgestart.

Zoals je kunt voorstellen geeft dit een enorm onzeker gevoel als je met de auto op weg gaat, zeker als je niet zeker weet of je wel terug kunt komen.

Even wat info:

Ford Fiesta 2001 - vijf deurs
Nieuwe accu
Is recentelijk nog door de APK geweest en goed gekeurd
Bougie is nagekeken, niks aan gevonden.
Is bij meerdere garages langs geweest, maar deze konden de oorzaak niet vinden.
Brandstof pomp doet het, deze is hoorbaar (kan het alsnog wezen dat deze niet goed functioneerd terwijl je hem wel goed kunt horen?)

Verder kan ik geen input brengen gezien ik een leek ben, maar mn moeder vermoed de benzine filter, dat deze defect zou zijn en dat de motor simpel weg niet genoeg brandstof kan krijgen om te starten.

Wat haar dwars zit is dat het niet altijd gebeurd.
Soms gebeurd het in de ochtend als ze weg gaat (uurtje of 10:00) en de andere keer is het als de auto in eerste instantie goed opstart, en vervolgens op de terugweg de geest geeft.

Als iemand enig idee heeft wat er potentieel aan de hand zou kunen zijn dat zou erg fijn zijn.

Alle reacties

• Peenutzz
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 14:26
Bubbelend geluid kan duiden op een lekke koppakking. Geen witte rookpluimen uit de uitlaat?

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Joeri.Bijlsma
  • Nu online
quote:
Peenutzz schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:31:
Bubbelend geluid kan duiden op een lekke koppakking. Geen witte rookpluimen uit de uitlaat?
Bedankt voor je reactie,

Durf zo niet te zeggen, niet op gelet.
Het bubbelend geluid is maar 1 keer voorgekomen.

Kan een lekke koppakking er voor zorgen dat de auto slecht gaat starten?

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gebroken aarddraad ergens in het circuit. Waarschijnlijk vlak "achter" het contactslot. Verklaart (gedeeltelijk) dat bij suboptimale spanning de aansturing naar de motorruimte niet rond komt en bijvoorbeeld de startmotor niet lekker aanslaat.

Maar, je bent al bij meerdere garages geweest; welke constateringen hebben ze wel geopperd maar niet geconstateerd?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Joeri.Bijlsma
  • Nu online
quote:
MAX3400 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 23:30:
Gebroken aarddraad ergens in het circuit. Waarschijnlijk vlak "achter" het contactslot. Verklaart (gedeeltelijk) dat bij suboptimale spanning de aansturing naar de motorruimte niet rond komt en bijvoorbeeld de startmotor niet lekker aanslaat.

Maar, je bent al bij meerdere garages geweest; welke constateringen hebben ze wel geopperd maar niet geconstateerd?
Bedankt voor de reactie,

De garages dachten dat het de brandstof pomp was, maar een kennis keek er naar en zei dat daar niks mis mee was. Deze kon verder er niet naar kijken gezien het enorm koud was en alleen naar die pomp keek omdat de garage zei dat dat misschien de oorzaak was.

• Compworm
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21:10
quote:
Joeri.Bijlsma schreef op donderdag 14 december 2017 @ 23:48:
[...]

Bedankt voor de reactie,

De garages dachten dat het de brandstof pomp was, maar een kennis keek er naar en zei dat daar niks mis mee was. Deze kon verder er niet naar kijken gezien het enorm koud was en alleen naar die pomp keek omdat de garage zei dat dat misschien de oorzaak was.
Ik heb mijn auto net weer gemaakt met dit probleem, brandstof pomp was op t oog prima maar na nader onderzoek bleek deze toch lek te zijn, daardoor kwam het systeem niet goed op druk (lucht in de dieselslangen).. en vooral met de kou ging de motor erg slecht aan.

dus check ook vooral de slangen op lucht.

• Chevy454
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
quote:
Compworm schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 00:04:
dus check ook vooral de slangen op lucht.
Slecht starten doet me denken aan vapor lock icm een lek ergens.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Schlumpie
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 13:05

Schlumpie

Professioneel prutser

Ik vermoed ook iets met de brandstofpomp. WAt ondersteund wordt door het 'sleutel er uit' verhaal. Als je je contact aanzet draait de brandstofpomp even om een begindruk op te bouwen. Het kan dus zijn dat de pomp na 1x niet genoeg druk heeft, maar na 2x wel.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• Joeri.Bijlsma
  • Nu online
Een vriend van mij heeft ook gezegd brandstof pomp, dus dan ben ik er ook wel redelijk van overtuigd dat dat het probleem is.

Bedankt iedereen voor de reacties :)

• GWBoes
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 14:55

GWBoes

Rik B.

Gezien het borrelende geluid zou ik toch een compressietest doen. Is toch een indicatie van lucht in het systeem en dat kan er niet op veel plekken in komen en dat is toch meestal de koppaking.
Via dit lek kan bij stilstand ook water in de cilinder komen waardoor deze slecht start. Echter zou een beetje garage dit ook aan de bougies moeten kunnen zien.

[Voor 11% gewijzigd door GWBoes op 18-12-2017 10:20]

Diablo3 - Flickr

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True