• Demoric
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-09-2024
Hallo mede-tweakers,

onlangs werd ik plotseling gebeld door een incassobureau, er werd een wazig verhaal gedaan dat ik blijkbaar nog een schuld zou hebben bij Essent op een adres waar ik 7! jaar geleden woonde als student. Dit telefoontje kwam op de avond voordat ik 2 weken op vakantie ging. Ik geloofde er eerst niks van en dacht dat het een scam was.

Na de vakantie had ik ook 2 brieven op de mat, contact opgenomen met Essent, er bleek niks aan de hand te zijn. Vervolgens word ik 2 dagen later teruggebeld door Essent dat er toch een incassoprocedure tegen mij gestart is op mijn oude studentenadres. Blijkbaar doen ze dat zomaar ondanks dat ik al die jaren al klant ben bij Essent zonder problemen....

Nu was ik toendertijd beheerder van de financien binnen dat studentenhuis en het energiecontract stond op mijn naam. Bij het verlaten van het studentenhuis heb ik het overgedragen aan een andere student met de mededeling of hij het op zijn naam kon laten zetten, dit was mondeling. Helaas heeft hij dit dus nooit gedaan. Nu krijg ik 7 jaar na dato een rekening gepresenteerd. Het pand blijkt verkocht te zijn en de nieuwe bewoner had contact gezocht met Essent. Waarschijnlijk hebben de studenten bij verlaten de laatste rekening niet meer betaald.

Helaas heb ik geen administratie meer uit deze tijd... 7 jaar geleden... Het incassobureau is van mening dat het contract op mijn naam staat en dat ik dus verantwoordelijk ben voor de kosten. Ik kan echter bewijzen dat ik al 7 jaar niet meer op dit adres woon. Daarnaast probeer ik nu via via nog contactgegevens van de huurbaas van toen te achterhalen, zijn zoon woonde toen ook bij ons in. Wellicht dat ik met deze contactgegevens naar het incassobureau kan om hen hiernaar door te verwijzen. En met bewijs + contactgegevens een bezwaarbrief in te dienen bij het incassobureau.

Heeft 1 van jullie ervaring met een bizarre soortgelijke situatie? Wat zou ik nog meer kunnen doen?

MvG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

IANAL maar ik denk dat je bewijs moet kunnen gaan leveren dat je sinds de verhuizing 7 jaar geleden geen financieel beheerder meer bent. Er zijn zat andere "financieel beheerders" die ook niet altijd wonen op het adres waar ze zorg voor dragen maar nog wel allerlei machtigingen/contacten voor hebben.

Andere insteek; is het bekend geweest bij Essent, de betreffende gemeente of zelfs bij de onderwijs-innstantie dat het betreffende huis een "studentenhuis" was? Want dan kan ik wel begrijpen dat als jij kan bewijzen dat je 7 jaar geleden je studie hebt opgezegd/voltooid, mogelijk DUO hebt afgezegd en verhuisd bent, dat Essent mogelijk wil meedenken over een oplossing voor het verhalen op de laatst inschreven BSN_nummers van dat huis.

Lastig verhaal; een mondelinge afspraak is ook een afspraak maar (ongenuanceerd); de gemiddelde student is die afspraken na een week alweer vergeten en nu zit jij met de gebakken peren. Heb je nog informatie over die persoon? Naam / achternaam / mobiel nummer / mail-adres / whatever? Dat kan het incassobureau helpen om het spoor van 7 jaar geleden bij elkaar te sprokkelen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:05
Vreemd verhaal.. waarom zet je een energiecontract van een heel huis op je eigen naam als je daar alleen een kamer huurt.
Dat is toch geen normale gang van zaken.

Waar is de huisjesmelker in het verhaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 19:30

Luppie

www.msxinfo.net

Lees dit artikel eens : http://dirkzwagerondernem...van-elektriciteit-en-gas/

Verjaringstermijn is 2 jaar, niet incassowaardig dus.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-06 23:37
Had Essent jou niet eerst een herinnering moeten sturen? Bedoel, dan kun je nog van die incasso kosten afkomen :)

Alles is terug te redeneren naar 4

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Luppie schreef op donderdag 14 december 2017 @ 17:38:

Topicstarter is 7 jaar geleden verhuisd; ik lees nergens wanneer het huis verkocht is en van wanneer de laatste betaaltermijn zou zijn :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-06 23:37
Luppie schreef op donderdag 14 december 2017 @ 17:38:

Waarschijnlijk stond hij de afgelopen 7jr gewoon nog op de rekening ;)

Alles is terug te redeneren naar 4

• boyette
MAX3400 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 17:39:
[...]

Topicstarter is 7 jaar geleden verhuisd; ik lees nergens wanneer het huis verkocht is en van wanneer de laatste betaaltermijn zou zijn :)
Dat huis was niet van hem denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Lijkt me dat Essent hier niets fout gedaan heeft en dat de rekening gewoon door TS betaald moet worden. Het contract staat op zijn naam. Dat hij er niet meer woont maakt niets uit.

TS kan zijn schade proberen civiel te verhalen op degene met wie hij een mondelinge afspraak had voor overname van contract.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vervelende situatie @Demoric
Beetje makkelijk ook om mondeling te denken dat iemand ander het contract overneemt. Heb je verder nergens gemeld aan Essent dat jij verhuisd bent en schriftelijk het contract op/afgezegd ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 15:08
Essent heeft schulden verkocht. Incassobureau probeert het gewoon te innen met wat dreigen. Je had beter zelf opgezegd ipv aan een vreemde over te laten. Bewijs verzamelen en contact opnemen met IB

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Kun je niks met het rekeningnummer? Dat is schijnbaar wel gewijzigd door degene die het contract heeft overgenomen. En dat rekeningnummer is niet van jouw in ieder geval.
Lijkt mij dat contract niet alleen een naam is maar een combi van naam, adres, en betalingsgegevens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-06 08:01
Best lastig als blijkt dat het contract nog op jouw naam staat. dat betekent namelijk dat jij een juridische overeenkomst hebt met de energieleverancier met een betalingsverplichting voor de geleverde energie. Met afspraken tussen jou en andere n hebben zij niks te maken.

Feitelijk heb je tegenover het energiebedrijf geen poot om op te staan en moet je hopen op coulance.Als dat niet lukt zul je moeten proberen een vordering bij de vorige huurders neer te leggen.

Balen, maar als je ergens vertrekt moet je de lopende contracten opzeggen. De achterblijvers of nieuwe huurders kunnen zelf wel een nieuw contract aangaan.

Anoniem: 39993

Dat heb je niet slim aangepakt destijds. Je had natuurlijk voor je vertrek moeten regelen dat dat contract werd overgezet op iemands anders naam (om te beginnen geen contracten voor een heel studentenhuis op je naam zetten eigenlijk, dat regelt de huisbaas maar lekker).

Heb je een specificatie van de rekening? Wat is de tenaamstelling van die rekening? Is die inderdaad aan jou gericht? Dat wordt een lastige dan. Er was zeker sprake van een huishoudrekening waar jullie dit van betaalden. Die is natuurlijk geplunderd en opgezegd toen de laatste studenten vertrokken en daardoor is de laatste incasso waarschijnlijk mislukt. Maar.... dat contract heeft dus gewoon nog altijd op jouw naam gestaan en zolang er netjes elke maand geïncasseerd kan worden is er geen haan die daar naar kraait. De nieuwe eigenaar heeft zelf een energiecontract afgesloten en dan volgt er automatisch een eindafrekening vanuit de vorige energieleverancier.

Hoog bedrag? Als we het over tientjeswerk hebben, zou je het als leergeld kunnen beschouwen. Dat contract stond op jouw naam en hoe wilde je dat geld precies gaan verhalen op X studenten die daar tijdens de laatste maand hebben gewoond?

Wellicht kan Essent nog iets voor je betekenen uit coulance, maar heel zwart-wit gezien hebben ze gelijk. Jij had daar een energiecontract en de laatste eindafrekening (contractuele verplichting) heb je niet voldaan. Mocht Essent de poot stijf houden, dan kun je niet veel meer doen dan gewoon betalen. Maar aan de andere kant: het werd toch tijd om op je nieuwe adres eens over te stappen naar een andere energieleverancier. Ik kijk elk jaar opnieuw welke leverancier voor mij het gunstigst zou zijn en dat lijkt toch elk jaar weer een andere leverancier te zijn. Bij dezelfde energieleverancier blijven is wel een beetje 1990.

• straaljager27
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-06 19:54
S-te-fan schreef op donderdag 14 december 2017 @ 17:52:
Kun je niks met het rekeningnummer? Dat is schijnbaar wel gewijzigd door degene die het contract heeft overgenomen. En dat rekeningnummer is niet van jouw in ieder geval.
Lijkt mij dat contract niet alleen een naam is maar een combi van naam, adres, en betalingsgegevens.
Klinkt als een goed punt!
Wel gek ook dat de energierekening niet via de huisbaas/verhuur organisatie ging. Maar meer details zijn nodig: zoals gezegd, met wat voor data komen zij? Tenaamstelling, rekeningnummer, etc

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-06 14:40
boyette schreef op donderdag 14 december 2017 @ 17:37:
Vreemd verhaal.. waarom zet je een energiecontract van een heel huis op je eigen naam als je daar alleen een kamer huurt.
Dat is toch geen normale gang van zaken.

Waar is de huisjesmelker in het verhaal?
Dat gebeurt regelmatig. De verhuurder verhuurt dan alleen de kamers en g/w/l en internet wordt door de bewoners onderling geregeld.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

• boyette
Nou dat is een vreemde gang van zaken en ik denk ook dat dat niet eens mag.
Want als gwl niet in de huurprijs zit dan mag de huurbaas wel een gemiddelde berekenen en dat apart factureren maar niet jullie zelf maar laten aanrommelen.

maar goed.. dat lost je probleem niet op.. vroeg het me alleen af..

ook slecht dat je zelf nooit hebt gecontroleerd of dat contract wel van je naam af was..

Aangezien je contractant bent en ook nog eens verhuisd bent zonder dat te melden en je misschien wel niet te traceren was..
Vraag ik me ook af of de verjaringstermijn wel geldt.. want dit heeft te maken met als er niet is gepoogd te incasseren.

Heb je rechtsbijstand verzekering?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
boyette schreef op donderdag 14 december 2017 @ 19:30:
Nou dat is een vreemde gang van zaken en ik denk ook dat dat niet eens mag.
Want als gwl niet in de huurprijs zit dan mag de huurbaas wel een gemiddelde berekenen en dat apart factureren maar niet jullie zelf maar laten aanrommelen.
Waarom niet? Is toch heel normaal dat de huurder zelf energie regelt? Oké, nu heb je het over groep huurders, dus iets anders, maar het idee dat niet de eigenaar maar de bewoner(s) betalen is volkomen normaal.

• boyette
Bij het huren van een hele woning. Ja
Bij het huren van een kamer.Nee (niet dat het hele contract voor de hele woning op 1 huurder staat)

[ Voor 32% gewijzigd door boyette op 14-12-2017 19:45 ]

Anoniem: 1002969

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1002969 op 27-01-2019 11:18 ]

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Toen ik een jaar mijn eigen huis bezat kreeg ik ook een rekening van oud huurhuis.
Best apart want stroom en gas waren all inclusif. Ik deed die rekeningen alleen regelen zodat de huisbaas niet langs hoefde te komen.
Ik heb lachend geantwoord dat ik niet sta ingeschreven in dat huis en dat ze maar moeten zoeken wie er op dat moment ingeschreven stond.
Nooit meer wat gehoord

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Pagina: 1