PC achter experiabox benaderen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 22:49
Ik heb KPN glasvezel en heb hierbij een Experiabox V10 gekregen. Hierachter hangt een dd-wrt router die wifi en dhcp afhandeld.

Sinds ik de V10 heb kan ik echter mijn Raspberry pi met kodi niet meer besturen via mijn telefoon.

Hoe kan ik dit weer voor elkaar krijgen?

De pi zit op het vlan van de televisie (bedraad) en heeft dus een ip 192.168.2.98 met subnet 255.255.255.0. Mijn telefoon heeft 192.168.1.x die hij krijgt van de dd-wrt.

Ik moet dus op de een of andere manier in mijn dd-wrt inregelen dat als ik 192.168.2.xxx aanroep, hij dan naar het netwerk van de Experiabox stuurt. Maar geen idee hoe ik dit doe en waar ik op moet zoeken.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Je gebruikt nu 2 routers die beide NAT doen. Je moet DHCP op de experiabox uitzetten en de DD-wrt router aansluiten via de lan poort van zowel de experiabox als de DD-wrt router. Dan zouden je adressen allemaal gewoon in hetzelfde netwerk moeten zitten en zal alles moeten werken.

• Paultje3181
Alleen is op de Experiabox niks te regelen qua firewall en dat is ook irritant

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Zoals hierboven al gemeld, heb je op dit moment 2 routers achter elkaar. Dat hoeft geen groot probleem te zijn (ik heb het jaren lang zo gedraaid hier zonder merkbare impact), maar het maakt het wel (iets) lastiger om dit voor elkaar te krijgen. Je kunt, zoals .Maarten suggereert, alleen de Experiabox als router laten werken (door de Experiabox aan te sluiten op een LAN poort ipv de WAN poort van de DD-WRT en met DHCP dan op maar een van beiden aan te zetten, dat mag zowel de DD-WRT router als de Experiabox zijn, maar niet beiden), maar je kunt de situatie ook zo laten:

Als je 1 router hebt, moet je de poort via welke je extern de Pi wilt benaderen forwarden naar de Pi; als je 2 routers hebt, moet je op de 1e router die port forwarden naar router 2 en op router 2 naar de Pi.

Hier informatie over portforwarding op de Experiabox: https://forum.kpn.com/int...-wat-waarom-en-hoe-322560
Hier informatie over portforwarding in DD-WRT: https://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Port_Forwarding

En hier het Grote Poortforwardingsverhaal van GoT: Het Grote Poortmappingsverhaal (verplichte kost om te lezen als je dit gaat doen wat mij betreft)

[ Voor 14% gewijzigd door Cpt.Morgan op 14-12-2017 18:36 ]

• Paultje3181
Cpt.Morgan schreef op donderdag 14 december 2017 @ 18:32:
Zoals hierboven al gemeld, heb je op dit moment 2 routers achter elkaar. Dat hoeft geen groot probleem te zijn (ik heb het jaren lang zo gedraaid hier zonder merkbare impact), maar het maakt het wel (iets) lastiger om dit voor elkaar te krijgen. Je kunt, zoals .Maarten suggereert, alleen de Experiabox als router laten werken (door de Experiabox aan te sluiten op een LAN poort ipv de WAN poort van de DD-WRT en met DHCP dan op maar een van beiden aan te zetten, dat mag zowel de DD-WRT router als de Experiabox zijn, maar niet beiden), maar je kunt de situatie ook zo laten:

Als je 1 router hebt, moet je de poort via welke je extern de Pi wilt benaderen forwarden naar de Pi; als je 2 routers hebt, moet je op de 1e router die port forwarden naar router 2 en op router 2 naar de Pi.

Hier informatie over portforwarding op de Experiabox: https://forum.kpn.com/int...-wat-waarom-en-hoe-322560
Hier informatie over portforwarding in DD-WRT: https://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Port_Forwarding

En hier het Grote Poortforwardingsverhaal van GoT: Het Grote Poortmappingsverhaal (verplichte kost om te lezen als je dit gaat doen wat mij betreft)
Geldt port forwarding ook als je van binnen het netwerk naar het netwerk ervoor gaat?

Maar ik denk dat ik alles maar eens aan elkaar knoop via de lan-poort.

@.Maarten Als ik de dd-wrt de dhcp laat afhandelen, gaat dit dan ook goed met de iptv? En klopt het dat alles dan 192.168.1.xxx krijgt?

De portforwards komen neem ik aan wel op de experiabox?

[ Voor 5% gewijzigd door Paultje3181 op 14-12-2017 21:40 ]

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Ja hoor, je kunt prima port forwarden van router 1 naar router 2, dan gebeurt het in je verbinding dus gewoon 2x achter elkaar, geen enkel probleem. En als je e.e.a. toch met 1 router wilt regelen, dan kun je er ook gewoon voor laten kiezen om je Experiabox de DHCP server te laten zijn en de DD-WRT alleen als een switch/access point te laten fungeren, dan komt alles in de 192.168.2.x range terecht (mits je de instelling op de Experiabox niet aanpast).

Om dat te doen, moet je DHCP server op je DD-WRT uitzetten een UTP kabel van LAN-LAN verbinding inprikken tussen Experiabox en DD-WRT, meer niet.

[ Voor 38% gewijzigd door Cpt.Morgan op 14-12-2017 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Cpt.Morgan schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:25:
Om dat te doen, moet je DHCP server op je DD-WRT uitzetten een UTP kabel van LAN-LAN verbinding inprikken tussen Experiabox en DD-WRT, meer niet.
Omdat je DD-WRT draait kan je zelfs instellen dat je Wan-poort een Lan-poort 'wordt', hierdoor hoef je geen poort te missen.
Pagina: 1