Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beefunit41
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-05 09:08
Mijn vraag:

We hebben een regenwaterput van dewelke ik graag de inhoud op elk moment van de dag kan opvragen.
Zo kan ik zien wanneer hij helemaal vol en overloopt naar de riolering (wil zeggen dat ik minder zuining moet omspringen) of wanneer hij bijna leeg is zoals bvb in de zomer wanneer het lange periode droog geweest is en ik hem met de slang moet bijvullen.
Nu zal je misschien zeggen, je zal wel zien wanneer hij leeg is als je je toilet niet meer kan doorspoelen, maar zo lang wil ik niet wachten.

Ik zou deze data graag in een simpel apje of webpagina willen kunnen bekijken.

Met de kerstvakantie in het vooruitzicht heb ik eindelijk wat tijd dat ik hieraan zou kunnen besteden en ben ik benieuwd of die haalbaar is.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb geen enkel idee hoe en waar te beginnen, heb geen enkele coding achtergrond, daarom is alle info meer dan welkom
...

Heeft er iemand ervaring mee of reeds iets soortgelijks in elkaar geknutseld?

[ Voor 4% gewijzigd door beefunit41 op 14-12-2017 15:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-05 18:11

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hier heb je een howto voor het meten van waterniveau via een afstandssensor:
http://www.instructables....l-with-ultrasonic-sensor/

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Weegschaal zou ook kunnen werken.
Die heb je ook in een "slimme" variant met apps en apis enzo.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-05 13:19
Hier ook een mooie site voor je project gevonden: https://www.automaton.be/niveau-regenwater-meten/3077/

Lees vooral ook de reacties onderaan de site (lcd display.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• honda4life
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-05 23:02
Héél interessant topic!

Ik heb in het verleden ook al geprobeerd via zo'n ultrasone sensor in een aftakdoos en zo goed mogelijk af te dichten.
Helaas op de kortste tijd had de vochtige omgeving alles aangetast, je zou eventueel met een dunne vershoudfolie over de zender en ontvanger kunnen proberen te kleven.
Ja er bestaan andere zenders en ontvangers, maar die werken niet als je ze omwisselt op deze modules.
Op eBay heb ik wel al waterdichte complete sensoren gezien voor een euro of 7, maar dat vond ik al aan de "dure" kant voor wat het maar voorstelt.

Wat er ook bestaat is time-of-flight sensoren op basis van de lichtreflectie, maar die zouden minder betrouwbaar zijn op een reflecterend (water)oppervlak.

Misschien kan je een druksensor inkapselen in een luchtdichte aansluiting met aansluiting voor een slangetje, om zo de waterdruk te meten.
Je laat de slang vol lucht tot op de bodem van de put, en je meet de druk van het water die in het slangetje wil stijgen tot aan het wateroppervlak.
Hoe het op termijn zit met vocht of zeer kleine lekken valt ook af te wachten.

Data uitwisselen mag niet zo moeilijk zijn en zou in principe via een batterij gevoed kunnen worden.
Ik denk bijvoorbeeld aan een ESP8266, WiFi voor enkele euro's in jouw projectje.
Het nadeel is dan weer wel dat dit op 3,3 volt is en niet op 5 volt die zo'n ultrasoonsensor nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefunit41
honda4life schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 15:45:
Héél interessant topic!

Ik heb in het verleden ook al geprobeerd via zo'n ultrasone sensor in een aftakdoos en zo goed mogelijk af te dichten.
Helaas op de kortste tijd had de vochtige omgeving alles aangetast, je zou eventueel met een dunne vershoudfolie over de zender en ontvanger kunnen proberen te kleven.
Ja er bestaan andere zenders en ontvangers, maar die werken niet als je ze omwisselt op deze modules.
Op eBay heb ik wel al waterdichte complete sensoren gezien voor een euro of 7, maar dat vond ik al aan de "dure" kant voor wat het maar voorstelt.

Wat er ook bestaat is time-of-flight sensoren op basis van de lichtreflectie, maar die zouden minder betrouwbaar zijn op een reflecterend (water)oppervlak.

Misschien kan je een druksensor inkapselen in een luchtdichte aansluiting met aansluiting voor een slangetje, om zo de waterdruk te meten.
Je laat de slang vol lucht tot op de bodem van de put, en je meet de druk van het water die in het slangetje wil stijgen tot aan het wateroppervlak.
Hoe het op termijn zit met vocht of zeer kleine lekken valt ook af te wachten.

Data uitwisselen mag niet zo moeilijk zijn en zou in principe via een batterij gevoed kunnen worden.
Ik denk bijvoorbeeld aan een ESP8266, WiFi voor enkele euro's in jouw projectje.
Het nadeel is dan weer wel dat dit op 3,3 volt is en niet op 5 volt die zo'n ultrasoonsensor nodig heeft.
Misschien ga ik ineens wel voor de complete waterdichte sensor van een euro of 7, misschien duur voor wat het is maar als dit zijn werk doet zonder dat ik hem na enkele maanden al moet vervangen neem ik dat er graag bij.

Dat was eigenlijk mijn volgende vraag :) ik had het graag geconnecteerd via Wifi en zonder stroomkabel naar de waterput te laten lopen omdat de moeilijkheid hem zit in de stroomvoorziening mooi weggewerkt naar de waterput te latten lopen.
Ga het niet verkocht krijgen aan de vrouw des huizes als ze deze kabel vanaf ons b uitenstopcontact over het gras tot aan de waterput gaat zien lopen, en ik vrees dat op termijn er iemand over gaat struikelen en alles stuktrekt hierdoor.

Dan blijft dit het enige pijnpunt dat enigsinds nog te overwinnen moet worden.

Bedankt alvast voor je uitgebreide info hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefunit41
Femme schreef op donderdag 14 december 2017 @ 16:07:
Hier heb je een howto voor het meten van waterniveau via een afstandssensor:
http://www.instructables....l-with-ultrasonic-sensor/
Deze heb ik ook al eens bekeken maar dacht dat ik nog makkelijkere manieren zou vinden om het voor mezelf zo idiotproof mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefunit41
xinix03 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 16:19:
Hier ook een mooie site voor je project gevonden: https://www.automaton.be/niveau-regenwater-meten/3077/

Lees vooral ook de reacties onderaan de site (lcd display.)
Zéér mooie site hierover idd!.
Ik dacht dat ik dit projectje snel ging klaarhebben maar blijk me er toch wel wat meer in te moeten verdiepen, niet erg natuurlijk alleen ga ik hiervoor wat meer tijd moeten vrijmaken als de kindjes in bed liggen.

Probleem ook hier blijft dat ze ervanuit gaan dat stroom via 220v geleverd wordt en netwerk met CAT5 kabel, en dat is een probleem dat ik nog zou moeten kunnen overwinnen.
Zijn er mogelijkheden om zulk een Arduino bordje op een batterij te laten lopen, of trekt die deze batterij op korte tijd gewoon leeg waardoor dit nutteloos is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefunit41
Juup schreef op donderdag 14 december 2017 @ 16:14:
Weegschaal zou ook kunnen werken.
Die heb je ook in een "slimme" variant met apps en apis enzo.
Geen enkel idee waarover je het hebt ... zou je wat meer specifieker kunnen zijn misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda4life
Je moet je natuurlijk wel de vraag stellen... geraakt WiFi wel door je putdeksel?

Wil je wat uitdaging, ga dan voor de ESP8266, deze bevat WiFi. De documentatie is iets minder, zeker wat betreft power saving ga je wat moeite moeten doen. En je moet ergens zorgen dat je 3,3 en 5V hebt en level shifting.

De gemakkelijkere oplossing is vast een Arduino Pro Mini zodat alles op 5V kan werken.
Maar de meeste communicatiemodules zijn dan weer 3,3V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:17
Allereerst zijn er een aantal meet-principes:

- Radar (te duur voor deze toepassing)
- Ultrasoon
- Weegcellen
- Drukmetingen

Het meten van druk is vaak het eenvoudigst, gewoon een druksensor onderdompelen (wordt voor pompjes ook vaak gebruikt).

Ultrasoon zou ook een optie zijn, maar die zijn gevoelig voor wanden en double terugkaatsing.

Is het een regenton, of een regenput?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:21
honda4life schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 15:45:

Een buis met een drijvertje er in zou dat kunnen oplossen denk ik? Al is een meting op druk wel de beste qua duurzaamheid denk ik.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda4life
[quote]Clifdon schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 10:55:
[...]

Het probleem is dat zulke dingen onder een hoek van 25° uitstralen, ookal kan je deze sensor blijkbaar achter een doorzichtig materiaal plaatsen (dat ook weer niet vuil mag worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-05 11:00
Waarom niet heel simpel weerstand meteen. Hoge weerstand op een bepaald punt -> water niveau te laag, lage weerstand -> water niveau nog op orde. Twee draadjes in het water en meten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda4life
Ik denk dat hij een analoge waarde wil om te weten hoe veel er over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:45
beefunit41 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:29:
[...]

Geen enkel idee waarover je het hebt ... zou je wat meer specifieker kunnen zijn misschien?
Zo vaag is 'ie toch niet? Je hebt 'smart' weegschalen die kunnen verbinden met je smartphone of tablet en je dus op afstand uit kunt lezen via een app.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-05 11:00
honda4life schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 12:07:
Ik denk dat hij een analoge waarde wil om te weten hoe veel er over is.
Dan kun je beter een bestand iets nemen. Is niet eens zo heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda4life
Misschien nog niet zo'n slecht gedacht om een soort weegschaal met daar aan een buis gevuld met lucht te monteren.
Hoe hoger het water, hoe groter de opwaartse druk, moet zeker lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:26

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Je kunt een druksensor b.v. 0-30 kPa=0-3 mWk=0-10 V in een gesloten PVC pijp monteren, met een aansluiting door de pijpwand naar het water. Kabeltje in de pijp omhoog en aansluiten op een meetinstrument of analoge ingang. De sensor uiteraard onder in de pijp monteren.

[ Voor 189% gewijzigd door Gasschuif op 16-12-2017 13:22 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:21
honda4life schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 11:12:
[quote]Clifdon schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 10:55:
[...]

Het probleem is dat zulke dingen onder een hoek van 25° uitstralen, ookal kan je deze sensor blijkbaar achter een doorzichtig materiaal plaatsen (dat ook weer niet vuil mag worden).
Aah, nee dan gaat die vlieger niet op.

Meestal in systemen die te koop zijn wordt er gebruik gemaakt van een druksensor zo ver ik weet.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-05 20:32
Ik heb hier vroeger ook diverse oplossingen voor gezocht, maar uiteindelijk voor de ultrasoon oplossing gegaan. Werkt nu al een jaar of 3 zonder problemen. :)

Ik heb deze ingewerkt in een standaard lasdoos (zo'n doosje om kabels te verbinden) zodat enkel de zender/ontvanger erbuiten steken.(en mooi afgekit met hotglue) Geheel met een utp kabel van +-15m aangesloten (komt de garage binnen via de bijvulleiding) op een arduino mini.
Ik heb destijds 3 ultrasoon sensoren gekocht, voor mocht er 1tje verroesten ;-)
Via m'n rapsberry pi checkt de arduino (via serial) om de 5min de hoogte, duwt 1 waarde om de 12u in een mysql, en geeft indien nodig een waarschuwing (bijna leeg, overloop werkt niet, komt niets bij terwijl het geregend heeft volgens het weerstation, ....)

Hier op tweakers stond er ook eentje in het arduino forum: link

[ Voor 8% gewijzigd door Promy op 16-12-2017 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-05 14:15
Als je weinig tijd hebt voor een mooie implementatie dan kun je ook heel low-tech gaan. Bijgaand een voorbeeld met simpele CMOS IC. Water Level Indicator (De eerste de beste die ik in Google kon vinden)
Zet de vier led's voor een webcam en je ziet van afstand hoe de zaken er voor staan. Simpeler kan niet. ;)

En een luxe versie met zeven segment display.
http://www.johnrepici.com...ater-Level-Indicator.html

[ Voor 14% gewijzigd door FrankHe op 16-12-2017 21:41 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-04 03:27
Misschien een stomme inbreng gezien ik niet weet hoe zo'n put geplaatst is.
Maar waarom niet mechanisch?

Waarom geen drijver met een stok die omhoog komt als hij vol is en naar beneden gaat als hij leeg is.
Enige wat je dan moet doen is een doorzichtige buis plaatsen op de tank en even naar buiten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Heilige Kaas schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 21:44:
Misschien een stomme inbreng gezien ik niet weet hoe zo'n put geplaatst is.
Maar waarom niet mechanisch?

Waarom geen drijver met een stok die omhoog komt als hij vol is en naar beneden gaat als hij leeg is.
Enige wat je dan moet doen is een doorzichtige buis plaatsen op de tank en even naar buiten kijken.
Nog meer low-tech, I love it! Een oranje vlaggetje boven de put en een stok er naast met schaalverdeling. Webcam vanuit het huis naar buiten richten en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-05 21:31
Een kleine vraag. Mijn schoonvader is bij het zomerhuisje altijd heel voorzichtig bij droogte (De slang is lang geleden opnieuw gelegd maar de precieze diepte is niet bekend. De put wordt gedeeld door meerdere huishoudens). Het grote probleem voor hem is wanneer de pomp ook maar even op lucht loopt dan is er kans op oververhitting en schade. Is dat niet voor jou ook een voorname reden om nooit zonder te zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:33

Reptile209

- gers -

FrankHe schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 21:47:
[...]

Nog meer low-tech, I love it! Een oranje vlaggetje boven de put en een stok er naast met schaalverdeling. Webcam vanuit het huis naar buiten richten en klaar is kees.
Maak het weer high-tech: beeldanalyse die de hoogte van het vlaggetje bepaalt en daaruit het nivo in de put berekent :D

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Basilange schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 23:11:
Een kleine vraag. Mijn schoonvader is bij het zomerhuisje altijd heel voorzichtig bij droogte (De slang is lang geleden opnieuw gelegd maar de precieze diepte is niet bekend. De put wordt gedeeld door meerdere huishoudens). Het grote probleem voor hem is wanneer de pomp ook maar even op lucht loopt dan is er kans op oververhitting en schade. Is dat niet voor jou ook een voorname reden om nooit zonder te zitten?
De beste oplossing is om een vlotterschakelaar te monteren die de pomp uitschakelt voordat deze droog komt te staan. Los daarvan kun je een systeem aanbrengen om het waterniveau af te lezen. Voor de beveiliging van de pomp zou ik een apart systeem inrichten. Er zijn ook pompen te krijgen die zijn beveiligd met een ingebouwde vlotter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-02 09:55

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

Even een bump van een oud topic! Maar nog steeds relevant :)

Aangezien ik weldra ook een regenwaterput krijg, ben ik ook aan het kijken om deze (eenvoudig) te meten hoe vol deze is.

Maar er blijken weinig opties te zijn precies?
Het enige wat ik kan vinden zijn knutselprojecten met een SR04 sensor.

De vraag is, bestaat er niets kant & klaar die dit doet bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 16:03

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik zou het, zoals iemand ook al zei, altijd wegen. Dat is het makkelijkst met simpele druk sensoren onder de ton. Een loadcell voor 200kg is net geen tientje in china (https://nl.banggood.com/2...EALw_wcB&cur_warehouse=CN) maar met een beetje zoeken kun je nog wel mooiere vinden zodat je het gewicht kan verdelen over 4 sensoren op de hoeken.

ow wacht....regenwaterput zeg je.... :) ik zou iets doen met een vlottertje :+ En denk ook aan iets mechanisch ipv elektronisch. Een drijvertje met een vlaggetje?

[ Voor 10% gewijzigd door bonzz.netninja op 26-06-2020 14:44 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamunave
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-04 15:42
Ik heb een 'pressure based water level sensor'
Werkt echt super goed :)

Is trouwens de duurste sensor die ik ooit via Alie heb besteld.

Link naar de tutorial:
https://smarthome.exposed/water-level-measurement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 16:16
Wat denken jullie hiervan ?
Ready To Use +WiFi Internet Ultrasonic Water Tank Liquid Level Meter CM & Inch - BuddyGoody
https://www.amazon.com/Re...ter&qid=1597074276&sr=8-6
Ik heb wel geen voeding in mijn regenput maar zou de meter voorzien van een zware oplaadbare batterij die voor een smartphone gebruikt wordt.
De uitlezing gebeurt online via http://sentryrobotic.com/login/

Deze heb ik vorig jaar eens gekocht maar bleek totaal niet te werken.
https://www.amazon.com/Ul...ter&qid=1597074889&sr=8-3

[ Voor 19% gewijzigd door karine1 op 10-08-2020 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:48
Iemand het al eens op deze manier geprobeerd? Zeer simpel, echter wel enkel indicatie indien lage waterstand (geen continu meting van diepte).

YouTube: Water Level Indicator and Controller with Xiaomi Wireless Hub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Oops

[ Voor 96% gewijzigd door theHoff op 08-05-2024 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:46

_Ernst_

Mark It Zero!

Niet helemaal de oplossing waar de TS naar op zoek was, maar ik zat een tijdje terug met hetzelfde vraagstuk, en ben uiteindelijk gegaan voor een simpele Kemo M167N Niveau-indicator.

Zit een beetje tussen een high tech digitale en low tech vlotter-met-touwtje oplossing in. Voeler bestaat uit 11 elektrodes verdeeld over de totale diepte van de put zodat je in stappen van 10% het niveau in de gaten kunt houden. Met wat handigheid ook wel uit te lezen wellicht met iets van een Arduino.

Ik denk zelf dat elektrodes op de lange termijn een wat duurzamere en betrouwbaardere oplossing zijn dan mechanische oplossingen (met een potentiometer en vlotter) of complexe radar- of ultrasoon sensoren.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:29

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat vraag ik me af, de electroden werken met een stroompje en de sensoren hangen in het water.
De duurdere sensoren zijn stroom-water contact vrij.
Ik heb dat zelf ooit in de watertank van de caravan gehad. Met een systeem met elektroden gaat het goed zolang je op een knopje moet drukken, er dan pas en strokmpje gaat lopen, en dan het niveau kon aflezen, maar bij 365/24 ging het fout en lagen alle pinnen onder in de tank. Ik heb nu een contactloze meting en die werkt al 10 jaar continu

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Je moet er geen continu meting mee willen doen inderdaad, maar dat lijkt me in deze situatie ook niet nodig. Korte metingen met een lang interval lijkt me voldoende.

@martijn v o Hoe gaat die contactloze meting in zijn werk?

[ Voor 16% gewijzigd door _Ernst_ op 08-05-2024 17:57 ]

Last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:29

martijn v o

Certified by Enphase.

Een rvs buis met eromheen aan de buitenzijde een magneet in een kunsystof ring. Aan de binnenzijde van de rvs buis zit dan het meetapparaat en zo krijg je een traploze meting. Gekocht in een watersportwinkel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkLEQQaUyLmRN4ppddZFMBJgSOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ferNxUM40njFcE34fCowkQIW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door martijn v o op 08-05-2024 19:20 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimpus
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02:21
_Ernst_ schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:13:
Niet helemaal de oplossing waar de TS naar op zoek was, maar ik zat een tijdje terug met hetzelfde vraagstuk, en ben uiteindelijk gegaan voor een simpele Kemo M167N Niveau-indicator.

Zit een beetje tussen een high tech digitale en low tech vlotter-met-touwtje oplossing in. Voeler bestaat uit 11 elektrodes verdeeld over de totale diepte van de put zodat je in stappen van 10% het niveau in de gaten kunt houden. Met wat handigheid ook wel uit te lezen wellicht met iets van een Arduino.

Ik denk zelf dat elektrodes op de lange termijn een wat duurzamere en betrouwbaardere oplossing zijn dan mechanische oplossingen (met een potentiometer en vlotter) of complexe radar- of ultrasoon sensoren.
Krijg je na verloop van tijd geen last van gecorrodeerde uiteinden die geen stroom meer geleiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Die kans is wel aanwezig, maar daar heb ik na 2 jaar nog geen last van gehad en als dat gebeurd dat is hij gemakkelijk te vervangen. De voeler bestaat uit 1,5mm2 vd draad (uiteindes vertint) vastgemaakt aan een pvc buis, dus goedkoop opnieuw te maken.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snelle69
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05 20:40
martijn v o schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 19:17:
Een rvs buis met eromheen aan de buitenzijde een magneet in een kunsystof ring. Aan de binnenzijde van de rvs buis zit dan het meetapparaat en zo krijg je een traploze meting. Gekocht in een watersportwinkel.

[Afbeelding]
leuk, maar niet geschikt voor een regenwaterput. die zijn doorgaans wel dieper dan 100 cm. ;(
Pagina: 1